Gå til innhold
Hundesonen.no

Friske hunder?


edlitam
 Share

Recommended Posts

Jeg syns stadig jeg leser om hunder som går bort alt for tidlig, som over lengre perioder sliter med sykdom og andre plager. Neste hund så er jeg først og fremst på utkikk etter en frisk og sunn hund. Jeg vet at ting kan dukke opp uansett men jeg syns det hadde vært interesant å se litt nærmere på det. Så jeg lurer på

Hva slags raser har du/har hatt?

Hvor lenge den levde?

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Kan jo starte selv:

Hva slags raser har du/har hatt?

Middelsstor blandingshund og labrador

Hvor lenge den levde/ er per dags dato?

Blandingshunden ble 7 år, labradoren er 11

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Blandingen var frisk frem til han brått ble rammet av leukemi og døde en måneds tid etterpå, labradoren har hele livet slitt med funuklose, og har den siste tiden vært ut og inn hos vetrinær pga innsunket del i hodet uten at det er mulig å finne ut hva det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har labrador på 5 år som pga bruddskade i haseledd har ødelagt kneleddet (feilbelastning). Selv om vi har vært gjennom enormt mye dritt, skal jeg ha Labrador som neste rase. Dette fordi det ikke er rasens skyld at bikkja brakk beinet, det er "min" / "skjebnens" feil.

Tidligere hadde vi en "show-schäfer" som slet med våteksem og ørekløe, men han døde av akutt nyresvikt 9 år gammel. Kommer ikke til å kjøpe schäferhund i standard-versjon hvis jeg skal kjøpe schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt? (Familiehunden) Toller

Hvor lenge den levde? Ble nettopp 12 år, lever enda.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet? Spondylose siden han var ung. Får daglig tabletter.

Hva slags raser har du/har hatt? Japansk Spisshund

Hvor lenge den levde? Han blir 6år til sommeren.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet? Patella Luxasjon, grad en, i begge bakbeina. Hadde tette tårekanaler, men ble stukket opp som ung og har vært greit siden. Han rev løs albuen for noen år siden og hadde en del operasjoner og komplikasjoner underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Lundehund og bichon frise

Hvor lenge den levde?

Eneste hunden som er avlivet er første lundehunden, 5 år ble han...

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Mageplager hele livet, ble avlivet grunnet kraftig epilepsi, med anfall flere ganger i uka.
Lundisen vi har nå er 3 år og spill frisk
Bichon frise som straks blir 10. Slitt med en del sykdom gjennom livet, men henger da med og har ingen plager per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Schæferblanding, eurasier, groenendael og dalmatiner.

Hvor lenge den levde?

5 år, 3 år, og de to siste lever enda.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Schæferblandingen hadde hjertefeil, som førte til at hjertet begynte å vokse, og dermed ble avlivet. Eurasieren hadde litt av hvert, valpetenner måtte trekkes, vekttap uten grunn, og HD. Ble avlivet pga forkalkninger og store smerter av HD. De to siste har holdt seg friske. Dog er groenendaelen kun ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige rase er ikke akkurat kjent for å være noe frisk rase. Da jeg skulle skaffe meg rasen ble det sagt at det var en av de friskeste rasene som var. På noen få år ble det helt motsatt. Kjedelig. Det er veldig surt og fustrerende å plages med en hunds helse, og særlig hvis man mister dem tidligere enn man "forventer".

Hva slags raser har du/har hatt? 2 stk dobermann

Hvor lenge den levde? Begge ble mellom 5 og 6 år

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet? Første hadde anfall av skjelvinger i hodet. Noen kaller det "Doberman head bobbing syndrome". Det hadde hun hele livet og det ble sjekket ut av veterinær med rønken men fikk ikke noe slags behandling da dyrlegen ikke viste hva dette var. (hørte i ettertid at noen søsken også hadde dette) Dårlig fordøyelse, mye dårlig i magen og følsom for det meste av mat (gikk på mange kurer og relativt jevnlig på skånemat). Hun hadde også mye puss og gugg i øynene.(ikke sjekket) Så fikk hun en korsbåndskade som hun gikk over tid med før operasjon (vage symptomer). Mislykket operasjoner og avlivling.

Andre hunden hadde også plager med puss i øynene. Dette ble sjekket hos veterinær og fikk behandling, men hun ble aldri 100% god. Så fikk hun betente og blodfylte jur cyster som ble operert ut og hun ble sterilisert. Hun fikk også korsbåndproblemer og ble avlivet pga det.

Edit: Nitro har jeg jo fortsatt *heldigvis*. Han har ikke vært plaget med noe annet enn "naturlige " ting som beinbrudd som valp, behandling for hundebitt, strekk i muskel, mulig prolaps i nakke pga løping i bundet tilstand etter katt ( og bom stopp, men han har vært helt fin etter at vi sluttet med halsbånd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Tilsammen har familen hatt fire shetland sheepdogs.

Hvor lenge den levde?

Vår første døde da hun var en måned unna 11-årsdagen sin.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Leddproblemer på grunn av beinbrudd da hun var valp. Ellers fikk hun påvist en sliten hjerteklaff da hun var 10, men det var ikke noe som gav henne symptomer.

Hvor lenge den levde/ er per dags dato?
De vi har nå er henholdsvis 10 år, 6,5 år og 4 mnd.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

De vi har nå er uforskammet friske. Ganzie, den eldste, har HD (sikkert grad C om det hadde vært avlest offisielt) med forkalkninger og hun er helt symptomfri og smertefri med leddfôg og bruskbevarende injeksjoner.
Misty (den på 6,5 år) har en bilyd grad 1 som ikke er symptomatisk og er dermed helt frisk i mine øyne og valpen har noen vekstrelaterte problemer med albuene som går over etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Briarder - 5 stk siden 1991 (tar ikke med alle familiehundene opp gjennom årene).

Hvor lenge den levde?

Cara: ble 8 år gammel - avlivet pga stoffskifteproblemer og adferd - ingen sykdommer ellers.

Rudolf: ble nesten 3 år - avlivet pga temperament, ellers frisk.

Lotta: ble nesten 11 år gammel - frisk og rask til det siste.

Babs: ble nesten 12 år gammel - frisk og rask til det siste (dog hadde hun Hypertrofisk Osteodystrofi som liten valp, men ingen mèn etter det)

Willy: er nå snart 5 år og har ikke hatt noen sykdommer (annet enn vanlige småting som et tilfelle av sopp i øret, halsbetennelse, kennelhoste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

3 x golden retriever av utstillinglinjer (i familien), storpuddel, serra da estrelahund, samojedhund og golden retriever av jaktlinjer

Hvor lenge den levde?

3xgolden retriever: ca 10 år, alle sammen

Storpuddel: 6 år

Serra da estrela: 9 år

Samojeden er 3,5 år

Den siste golden retrieveren er bare 11 mnd.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

èn golden retriever fikk lukket livmorbetennelse da den var 9 år. Ble frisk (og kastrert), kom seg aldri helt og ble avlivet noen måneder senere.
Storpuddelen hadde kronisk øyekatarr etter opphold på kennel før jeg kjøpte ham (hadde ikke hatt det hos sin forrige eier). Avlivd pga nyresvikt etter hoggormbitt

Serra da estrelaen hadde store problemer med leddene, og hadde smerter og funksjonsnedsetting pga feilstilling i beina, sterk grad HD og til slutt prolaps. Ble avlivet pga dette.

Samojeden hadde noe våteksem som unghund.

Unghunden har ikke hatt noen plager. Svenske rasdata sier at slekta hennes lever til de er mellom 13 og 16 år :)

Edit: glemte en hund og tulla masse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SH/Tervuerenmix: Ble 7 år, døde av leversvikt som følge av epilepsimedisinen. Moderat epilepsi.

Parson Russell Terrier (omplassert for 1 1/2 år siden): 8 år, nada nix. Var vel hos veterinær nå i vinter for sin første "greie", en UVI.

Australsk Kelpie: Ble 13 år, hadde diabetes siste 1 1/2 årene- ellers ingenting. Døde av "alderdom".

Anatolsk Gjeterhund: Ble 14 år, aldri noen ting før siste halve året. Da kom det ondartede kuler. Så vil skrive alderdom på han og.

Welsh Springer Spaniel: Ble 6år, døde av trailer vs.hund på E6. Ingenting frem til da, jo, litt våteksem på halsen etter en klissblaut vår..

AH: Blir 7 år, aldri noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

To blandingshunder. Den ene av lundehund, schæfer og labrador, den andre av flat coated retriever og dobermann (muligens med noe schæfer bakom der igjen). 3 stk tollere.

Hvor lenge den levde?

Blandingshund 1 ble 9 år, blandingshund 2 ble nesten 10, toller 1 er 6 år, toller 2 ble 2 år og 4 måneder og toller 3 er ett år nå.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Blandingshund 1: epilepsi, mild form.

Blandingshund 2: ingen sykdommer.

Toller 1: Frisk som en fisk så langt.

Toller 2: Tilsynelatende frisk, men døde brått en fin og varm sommerdag for to år siden. Obduksjon viste forstørret hjerte.

Toller 3: Fremstår som veldig frisk enda, satser på det varer. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Faniliehunden når jeg var ca 4 år var gatemiks, schäfer, riesenschnauser, elghund ++

Finsk lapphund som jeg og samboer har ilag

Hvor lenge den levde?

Miksen ble avlivi før den var 1 år grunnet adferd (amputasjonsforsøk på storebroren min)

Lapphunden ble nettopp 2 år :)

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Miksen var fysisk frisk de månedene den levde om jeg husker rett, men var et takras mentalt. Fryktaggressiv.

Lappiser har patella luksasjon medialt grad 2, men har aldri halta og vi merker enda ikke noe til det. Ellers frisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bare med setterne, de er jo viktigst. :aww::rofl:

Hva slags raser har du/har hatt?

Gordon setter, irsk setter x2 og irsk rød og hvit setter.

Hvor lenge den levde/ er per dags dato?

Har nå en irsk rød og hvit setter som blir 3 år til sommeren, og en irsk setter som er 7 år.

Når det gjelder de forrige setterne:

Gordonsetteren ble 13 år gammel, irsksetteren ble 10 år.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Både gordonsetteren og irsksetteren var friske og spreke hele livet. Irsksetteren fikk en svulst på hjertet og måtte avlives da han var 10 år.

Gordonsetteren ble påkjørt da hun var 13 år gammel og måtte desverre avlives som følge av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji 1 år, lever enda, aldri vært syk

Labrador, 10 år, lever enda, ørebetennelse og jursvulst + fjernet en liten fettkul på halsen

Tia, 6 år, lever enda, aldri vært syk

Newfoundlandshund, ble 8 år gammel, hyppige ørebetennelser, våteksem og ble til slutt avlivet pga albueleddsartrose

Kelpie, ble 2 år gammel, aldri syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva slags raser har du/har hatt?

Berner Sennenhund og Tervueren

Hvor lenge den levde?

Bernern ble 9 år gammel. Begge tervene lever fortsatt nesten 5 år og 4 mnd gammel

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Bernern hadde magedreining og ble operert for det, ellers frisk til hun fikk kreft da hun var nesten 8 år. Ble behandla og var frisk ett år før kreften kom fort og brutalt tilbake. Hun ble akutt syk og avliva en uke seinere.

Terven på 5 år har aldri vært syk. Ikke valpen heller, men han er bare 4 mnd gammel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Shetland sheepdog og australian shepherd.

Hvor lenge den levde?

Den eldste ble 9 år, datteren er 8 og like sprek. Aussiene er 4 og 1 år og friske og raske. Har også noen fôrhunder på hhv. snart 7, 5 og 3,5 som er friske så langt.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Første sheltien hadde litt tannproblemer, mista mange tenner, og døde til slutt av akutt nyresvikt. Datteren har hatt ett potekutt som måtte sys, samt et hull i hodet (bittskade). Hennes sønn har aldri hatt noen skader/plager. Hennes datter hadde beinbrudd som valp, men ble frirøntget og har vært frisk siden. Den siste sheltien har aldri hatt noen plager. Eldste aussien har grad C på en albue, men leddet er uforandret og fritt for forkalkninger, så jeg har aldri merket noe til det. Hun har slått ut en fortann under trening, men ellers vært skadefri. Datteren fikk hofta ut av ledd etter påkjørsel, men er røntget fri og har ikke hatt noen plager utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

-Berner sennenhunder og en puddel

Hvor lenge den levde/ er per dags dato?

-Kaisa ble 7 år gammel, døde av lungekreft

-Albin ble 7 år gammel, fikk forkalkninger i nakken som presset på en nerve og førte til blindhet og lammelser

-Bella er straks 7 år gammel og lever enda

-Oliver er 3 år gammel og lever enda

-Tyson (puddelen) blir 10 år til sommeren og lever enda

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Jeg husker ikke hvem som har hatt hva av ørebetennelser, våteksem og sånne småting, så det tar jeg ikke med.

-Kaisa: Ingen sykdommer før lungekreften

-Albin: Ingen sykdommer

-Bella: Operert for magedreining, operert for entropion, hatt keisersnitt, fjernet livmora etter gjentatte kraftige livmorbetennelser, epilepsi

-Oliver: Hadde et epilepsilignende anfall i høst, ellers ingen sykdommer annet enn svak grad HD.

-Tyson: Ingen sykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Australsk Kelpie

Welsh Corgi Cardigan

Australian Shepherd

Border Collie

Hvor lenge den levde?

Australsk Kelpie - lever er 4 år

Welsh Corgi Cardigan - Død levde 2,5 år

Australian Shepherd - lever

Border Collie - lever fortsatt 9 år

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Australsk Kelpie - kronisk betent magesekk/tarm, problemer med analkjertler, tette ører, dårlig pels, dårlige tenner/ånde pga mageproblemer

Welsh Corgi Cardigan - godartet svulst på framlabb, lukket livmorbetennelse, ble kastrert, HD D, mye halting og ble til slutt avlivd pga smerter

Australian Shepherd - hittil ikke vært noe galt.

Border Collie - revmatisk øyesykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Schnauzer, cavalier, collie, petit brabancon, riesenschnauzer, basenji og saluki

Hvor lenge den levde?

Schnauzeren ble 12,5
Cavalieren ble 5
Collien ble 4
Petiten ble 1,5
Riesendyret ble 4,5

Basenjien og salukien lever enda, henholdsvis 3 og 2,5 år.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

Schnauzeren var skrudd mentalt fra dag en. Fikk pigmentkreft da hun var 7, men før det stort sett frisk og rask, hadde vel en analkjertelbetendelse og litt småting, men aldri noe kronisk eller alvorlig. Kreftkulen ble fjernet og hun holdt seg frisk. 11år gammel brakk hun en klo på ene bakbeinet, om det var kreft som gjorde at kloen knakk eller betendelse etter bruddet vet vi ikke, tåen ble amputert etterhvert da beinet i tåen gikk i oppløsning. Hadde en åpen livmorbetendelse som 11åring, ble helt fin etter en antibiotikakur, og rakk to løpetider til før hun ble avlivet av "alderdom". Voksende hjerte og kreft i buken.

Cavalieren sleit med ørebetendelser - som vi etterhvert lærte å kontrollere. Sleit periodevis med analkjertler. Ble avlivet 5 år gammel pga syringomyelia, prolaps og forklakninger i ryggen.

Collien fikk autoimun sykdom som gav muskelsvinn i hele kroppen. Ellers frisk og rask. Avlivet 4 år pga sykdomen. Døv eller delvis døv på et øre.

Petiten slet med rygg/nakke/bekken fra hun var 6 mnd gammel. 1 år gammel fikk hun påvist syringomyelia og prolaps i ryggen.
Avlivet pga. det

Riesenschnauzeren slet med voskesmerter fra hun var 3 mnd til hun var ca 18 mnd. Sleit med hormonproblemer og hyppige løpetider, ble derfor kastrert nesten to år gammel (etter fire løpetider). Hadde mye mageproblemer, og gjentakende uvi. Sleit med rygg og hofter hele tiden, og fikk som nesten 4 åring påvist dekonstruert ryggvirvel + forkalkninger i ene hofta. Avlivet året etter pga. det.

Basenjien har hatt et allergisjokk pga vaskemidler, ellers har det kun vært akutte skader som har vært behandlet.

Salukien har hatt ørebetendelse to ganger, ellers bare akutte skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manchester terrier, hannhund f. 1991: Ble 5.5 år gammel. Ble avlivet grunnet arvelig lymfekreft. Dessverre ble han brukt i avl 1 år før han ble syk selv, og gav dette videre til flere valper. Linje stoppet i Norge, men ikke i Sverige.

Schäferhund, hannhund f. 1992: Ble 2 år gammel. Avlivet grunnet store atferdsvariasjoner og aggressivitet. Viste seg at han hadde svulst på hjernen. HD-A, men hadde deformert bekken som var så skjevt at man kunne se det når han stod på rett med beina. Hyperallergisk mot fisk.

Schäferhund, tispe f. 1994: Ble 4.5 år gammel. Avlivet grunnet daglige epilepsianfall og store problemer pga HD-D med forkalkninger. Hunden veide 19 kg ved avlivning, så var en ekstremt luftig og lett schäfer (og tynn). I tillegg fikk hun akutt livmorsbetennelse og holdte på å stryke med under operasjonen.

Mudi, hannhund f. 1996: Ble nesten 11 år gammel. Avlivet grunnet hjernesvulst på lillehjernen. Noe sensibel mage, og allergisk mot "oppvåkningssprøyta" etter bedøving (da kunne han gå inn i koma). Fikk svulst i analåpningen, og måtte fjerne den, analkjertler (de ble betente siden svulsten stengde de igjen) og testikler.

BC, hannhund f. 2002: Ble litt over 9 år. Avlivet grunnet organsvikt. Kronisk leverbetennelse, svulst på milt, kronisk betente analkjertler, forstørret prostata. Kastrert. Spondylose.

Schäferhund, tispe f. 2004: Lever i beste velgående nå i en alder av 9 år. Like frisk og sprek som da hun var 4. Hun kom til meg med betente analkjertler da jeg fikk henne 2 år gammel, så de ble fjernet. Så valgte jeg å kastrere henne da hun løp litt for ofte (4 ganger i året), og ble sliten av det rett og slett (veldig egoistisk av meg, siden det er vanskelig å holde en slik hund som konkurransehund med stadige løpetider...).

Schäferhund, tispe f: 2011: Allergi. Hatt gjentatte ørebetennelser og problemer med furunkler på labber til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?

Siberian Husky x 7

Hvor lenge den levde?

nr. 1 ble 4,5 år.

nr. 2 ble 12 år

nr. 3 er snart 4 (mormor lever i beste velgående, 9 år gammel. morfar er 13)

nr. 4 er bare 2 år, farfar ble 12, mormor ble nesten 13, farmor er 12, morfar er bare 8 og fortsatt svært aktiv)

nr 5 og 6 er bare "åringer",

nr 7 som jeg overtok som voksen er straks 5 år, (Far er 7, mor er 8. Begge fortsatt friske og aktive hunder.)

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?

nr. 1 Kraftig epilepsi

nr. 2 frisk til han døde

nr 3 -7 er alle friske og fine, dog er 1års hannen kryptorchid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund som var Engelsk Setter ble 12 år og 3 måneder men,hadde disse helseplagene:

*Sterk hd

*Lavt stoffskifte

*Fjernet 6 fettkuler

*Sukkersyke siste året.

Hun jeg har nå som er blanding av Gordon setter og Labrador blir 7 år i sommer har

*Spondylose

*Kastrert pga lukket livmorbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags raser har du/har hatt?
9 x samojeder
3 x hovawart
3 x border collie
1x Toller

Hvor lenge den levde?
Samojedene vi har nå er CA ; 2x 9 mnd, 2x 2 år, 4 år, 2x5 år
Omplassert samojed er nå 4 år
En samojed ble bare 2 år gammel

Hovawart som lever (men er omplassert) er 7 år
To døde hovawarter; en ble 7 mnd , en ble 9 år

Border colliene er 1 år, 3 år, 9 år

Tolleren ble ca 2 år.

Hadde den noe sykdommer/plager i løpet av livet?
Samojedene som lever er friske og raske - en har HD uten at det merkes i hverdagen.
Den som ble 2 år fikk nyresvikt pga forgiftning (ukjent av hva)


Hoffen som lever er frisk, men altså omplassert (pga misstrivsel med å bo i stor flokk, ingenting galt med hunden)
Hoffen som ble 7 mdn fikk nyresvikt. Hoffen som ble 9 år ble avlivet pga epilepsi, hun hadde mye øreproblemer og ble operet for jurkreft og livmorbetennelse.


Border colliene på 1 og 3 er friske. Dog noe dårlig mentalitet på den på 3 år. Den på 9 har tilbakevennende smerter i bakparten ca en gang pr år, ukjent årsak, utredet flere ganger uten funn, men blir bra av seg selv helt til det kommer tilbake året etter. Han har også hatt koldbrann i haletuppen og måtte amputere noen cm av den. Han har også lett for å få kløe, ikke utredet for dette, blir bra av optima hudspray.

Tolleren ble avlivd ca 2 år gammel da den bet folk gjenntatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manchester terrier, hannhund f. 1991: Ble 5.5 år gammel. Ble avlivet grunnet arvelig lymfekreft. Dessverre ble han brukt i avl 1 år før han ble syk selv, og gav dette videre til flere valper. Linje stoppet i Norge, men ikke i Sverige.

Schäferhund, hannhund f. 1992: Ble 2 år gammel. Avlivet grunnet store atferdsvariasjoner og aggressivitet. Viste seg at han hadde svulst på hjernen. HD-A, men hadde deformert bekken som var så skjevt at man kunne se det når han stod på rett med beina. Hyperallergisk mot fisk.

Schäferhund, tispe f. 1994: Ble 4.5 år gammel. Avlivet grunnet daglige epilepsianfall og store problemer pga HD-D med forkalkninger. Hunden veide 19 kg ved avlivning, så var en ekstremt luftig og lett schäfer (og tynn). I tillegg fikk hun akutt livmorsbetennelse og holdte på å stryke med under operasjonen.

Mudi, hannhund f. 1996: Ble nesten 11 år gammel. Avlivet grunnet hjernesvulst på lillehjernen. Noe sensibel mage, og allergisk mot "oppvåkningssprøyta" etter bedøving (da kunne han gå inn i koma). Fikk svulst i analåpningen, og måtte fjerne den, analkjertler (de ble betente siden svulsten stengde de igjen) og testikler.

BC, hannhund f. 2002: Ble litt over 9 år. Avlivet grunnet organsvikt. Kronisk leverbetennelse, svulst på milt, kronisk betente analkjertler, forstørret prostata. Kastrert. Spondylose.

Schäferhund, tispe f. 2004: Lever i beste velgående nå i en alder av 9 år. Like frisk og sprek som da hun var 4. Hun kom til meg med betente analkjertler da jeg fikk henne 2 år gammel, så de ble fjernet. Så valgte jeg å kastrere henne da hun løp litt for ofte (4 ganger i året), og ble sliten av det rett og slett (veldig egoistisk av meg, siden det er vanskelig å holde en slik hund som konkurransehund med stadige løpetider...).

Schäferhund, tispe f: 2011: Allergi. Hatt gjentatte ørebetennelser og problemer med furunkler på labber til nå.

Trist lesning...du har hatt skikkelig uflaks :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...