Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket cargo-selskap? Fly fra Manchester til Oslo m/ valp


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Skal muligens importere valp fra Manchester til Oslo og prøver å finne ut av det praktiske. Har fått mye nyttig igjennom gamle tråder, men enkelte ting er fremdeles forvirrende.

Står man fritt til å velge cargo-selskap og hvordan skal man velge? Skymaster? Pets Away UK? Erfaringer?

En annen ting er at Mattilsynets regler tilsier at valper under 3 mnd skal være akkompagnert av ledsager. Har imidlertid hørt om folk der oppdretter har levert hunden på flyplassen og eieren har hentet den på Gardermoen. Valpen flyr jo i praksis uten ledsager fra Storbritannia i og med at den går som cargo. Noen som kan gjøre meg klokere?

Og når det gjelder søknad til Mattilsynet om å ta inn valp under 3 mnd - på søknaden må man oppgi ID-nr, flight osv. men så står det at søknaden kan ta en måned. Skal man satse på at søknaden tar en måned? Hvis valpen får ID ved 7 uker, så er den jo ganske gammel når den kan tas inn. Allikevel mener jeg at jeg har hørt om yngre valper som kommer hit fra England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av valpene jeg har noen gang importert har tatt 4 uker i behandlingstid med tanke på papirer, spesielt ikke med det nye systemet over nettet. Med engang alt er sendt til mattilsynet (får oppdretter til å scanne erklæringen og sender som vedlegg der) så ringer jeg inn, og sier at valpen feks kommer om en uke så trenger papirene klare til da. Som regel er det da klart neste dag, og jeg henter det direkte på kontoret deres selv. (for å slippe postgang OM jeg har det travelt, som med en viss blå korthår.)

Resten aner jeg ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal muligens importere valp fra Manchester til Oslo og prøver å finne ut av det praktiske. Har fått mye nyttig igjennom gamle tråder, men enkelte ting er fremdeles forvirrende. Står man fritt til å velge cargo-selskap og hvordan skal man velge? Skymaster? Pets Away UK? Erfaringer? En annen ting er at Mattilsynets regler tilsier at valper under 3 mnd skal være akkompagnert av ledsager. Har imidlertid hørt om folk der oppdretter har levert hunden på flyplassen og eieren har hentet den på Gardermoen. Valpen flyr jo i praksis uten ledsager fra Storbritannia i og med at den går som cargo. Noen som kan gjøre meg klokere? Og når det gjelder søknad til Mattilsynet om å ta inn valp under 3 mnd - på søknaden må man oppgi ID-nr, flight osv. men så står det at søknaden kan ta en måned. Skal man satse på at søknaden tar en måned? Hvis valpen får ID ved 7 uker, så er den jo ganske gammel når den kan tas inn. Allikevel mener jeg at jeg har hørt om yngre valper som kommer hit fra England?
Du står fritt til å velge cargoselskap og når noe fraktes som cargo " klarer det seg selv" :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skymaster:

AIRFREIGHT

£ 226.00

AIRLINE HANDLING

£ 85.00

CARTAGE \ COLLECTION

VET

CONTAINER

£ 70.00

VET FEES

KENNELING

CUSTOMS ENTRY

£ 25.00

FUEL \ WAR SURCHARGE

£ 50.00

PROCESSING

£ 130.00

MISC

SUBTOTAL

£ 586.00

Bare god erfaring. Hyggelige folk og det foregikk helt greit etter plan. Frakt fra Manchester til Gardermoen for 1 år og 3 mnd siden.

Depart

Arrive

10:20

13:15

Valpen på ca 8 kg måtte leveres og forlates kl 08.00 hos Skymaster. Klokken var ca 15.00 da vi fikk han ut av tollen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte James Cargo med min 10kg jrt fra Manchester til Oslo. Hadde god kontakt med Julie Southern gjennom hele prosessen, og hun var fantastisk hjelpsom :) Betalte £377 til James Cargo, hadde eget flybur.

EDIT: Disse gav meg den beste prisen, samt den beste servicen basert paa forsteinntrykk gjennom mail og tlf.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang mattilsynet, hadde jeg ringt de aa faa klargjort de nye reglene. Dermed er sjansen ogsaa stor for at den du prater med gir deg gront lys til aa sende over soknad paa mail e.l og dermed faa den raskere behandlet.

Det har skjedd meg 3 ganger :) Riktignok med import av rotter og ikke hund, men likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte James Cargo med min 10kg jrt fra Manchester til Oslo. Hadde god kontakt med Julie Southern gjennom hele prosessen, og hun var fantastisk hjelpsom :) Betalte £377 til James Cargo, hadde eget flybur.

EDIT: Disse gav meg den beste prisen, samt den beste servicen basert paa forsteinntrykk gjennom mail og tlf.

Jøss, det var jo en dramatisk lavere pris - takk for tipset! Ser de også er aktive på Facebook - virker som de bryr seg om det de gjør og at folk er fornøyde med servicen.

https://www.facebook.com/pages/JCS-Livestock/308942760116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte James Cargo med min 10kg jrt fra Manchester til Oslo. Hadde god kontakt med Julie Southern gjennom hele prosessen, og hun var fantastisk hjelpsom :) Betalte £377 til James Cargo, hadde eget flybur.

EDIT: Disse gav meg den beste prisen, samt den beste servicen basert paa forsteinntrykk gjennom mail og tlf.

Heisann!! Jeg fikk en HELT annen pris, 875 GBP. :shocked: Kanskje de ikke lenger sender fra Manchester - de sa de hentet hunden i Manchester og flyr fra LHR (600 fra LHR og 275 for henting). Når var det du sendte hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er relevant, men vi fikk hund sendt fra Aberdeen til Bergen med SAS Cargo i 2010. Oppdretter leverte valpen på flyplassen i Aberdeen og vi hentet valpen på flyplassen i Bergen. Det kostet ca 250 pund den gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt fram og tilbake med henvisning til de opplysningene jeg har fått her, har nå Julie Southern på James Cargo tatt kontakt med meg direkte og gitt meg et tilbud på £437 for reise fra Manchester til Oslo inkludert bur. :) Sonen sparer meg penger, juhu! ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet tilbake til Norge ifjor, saa vi floy 31. juli tror jeg.

Etter litt fram og tilbake med henvisning til de opplysningene jeg har fått her, har nå Julie Southern på James Cargo tatt kontakt med meg direkte og gitt meg et tilbud på £437 for reise fra Manchester til Oslo inkludert bur. :) Sonen sparer meg penger, juhu! ;)

Saa flott! Hun er flink og veldig hyggelig. Jeg var helt nervevrak for flyturen, pga bikkja. Trodde ikke han kom til aa takle det. Det gikk bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet tilbake til Norge ifjor, saa vi floy 31. juli tror jeg.

Saa flott! Hun er flink og veldig hyggelig. Jeg var helt nervevrak for flyturen, pga bikkja. Trodde ikke han kom til aa takle det. Det gikk bra da :)

Det pleier å gå bra - ser de til og med gir bekymrede eiere live oppdatering på Facebook. :) Tusen takk for tipset. Jeg fortalte henne at jeg hadde snakket med en som var veldig fornøyd med hennes service - litt smiger skader nok ikke! ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blæh! Har snakket med Mattilsynet/grenseveterinær og de sier at det er absolutt INGEN MÅTE å importere valp fra UK uten at man reiser på det samme flyet! Nå lurer jeg fælt på hvordan andre har fått til det å sende valp uten ledsager, for det har jeg lest om andre som har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mulighet til å dra med ledsager da? Tror det vil kunne spare deg penger også. Når Pim kom fra USA var jeg midt i eksamenstiden og kunne ikke hente henne selv, men prisene for cargo var ekstremt mye dyrere enn hva det ville være å hente henne selv. Heldigvis ville Pia gjerne ha seg en ferie, så jeg betalte flyreisen hennes og så tok hun med seg Pim på vei hjem.


Kunne det ha vært en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh! Har snakket med Mattilsynet/grenseveterinær og de sier at det er absolutt INGEN MÅTE å importere valp fra UK uten at man reiser på det samme flyet! Nå lurer jeg fælt på hvordan andre har fått til det å sende valp uten ledsager, for det har jeg lest om andre som har gjort.

Er det noe nytt de har begynt med? Vår hadde ikke med ledsager, og av den grunn så ble det også regnet som kommersiell import og han måtte ha med seg veterinærattest utstedt innen 24 timer før avreise etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan vel ha hunden i bagasjerommet når du flyr selv?

De er veldig sære med det der når det gjelder Storbritannia. Det regnes fremdeles som cargo, selv om du sitter på det samme flyet.

Edit: Beklager dobbelposten, men det er jo ikke mulig å redigere disse nye quotene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan vel ha hunden i bagasjerommet når du flyr selv?

Ja, men den må bookes som cargo uansett, så lenge det er fra England.

Er det noe nytt de har begynt med? Vår hadde ikke med ledsager, og av den grunn så ble det også regnet som kommersiell import og han måtte ha med seg veterinærattest utstedt innen 24 timer før avreise etc.

De var 4 veterinærer der som ikke kunne forstå hvordan noen kunne ha fått tillatelse til å sende valpe under 3 mnd som komersiell import. De trodde ikke noe på at det hadde skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...