Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket cargo-selskap? Fly fra Manchester til Oslo m/ valp


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Ja, men den må bookes som cargo uansett, så lenge det er fra England.

De var 4 veterinærer der som ikke kunne forstå hvordan noen kunne ha fått tillatelse til å sende valpe under 3 mnd som komersiell import. De trodde ikke noe på at det hadde skjedd før.

Merkelig. Jeg fikk min sendt fra Skottland. Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig sære med det der når det gjelder Storbritannia. Det regnes fremdeles som cargo, selv om du sitter på det samme flyet.

Edit: Beklager dobbelposten, men det er jo ikke mulig å redigere disse nye quotene.

Jeg trodde reglene kun gikk på at det ikke var lov å ha hund i kabinen?

Og når Mattilsynet sier at KG ikke kan importere valp uten ledsager, er det ikke da bare å sørge for at det er en ledsager som tar flyet?

Eller tillater de ikke det heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg fikk min sendt fra Skottland. Har det noe å si?

Burde ikke ha noe å si, det er jo Storbritannia det, også.

Jeg trodde reglene kun gikk på at det ikke var lov å ha hund i kabinen?

Og når Mattilsynet sier at KG ikke kan importere valp uten ledsager, er det ikke da bare å sørge for at det er en ledsager som tar flyet?

Eller tillater de ikke det heller?

Nei, det er andre regler for Storbritannia. Uansett om man flyr på samme fly eller ikke, så må hunden bookes som cargo, den kan ikke under noen omstendigheter gå som baggasje som fra alle andre land. Jeg har ingen problemer med å ledsage hunden selv, men da må jeg plutselig ut med flere tusen kroner ekstra i tillegg til de fire tusen det koster å sende hunden, selv om min reise bare blir symbolsk. Fra valpen leveres på cargoterminal i England til den hentes ut på cargoterminal på Gardermoen, har man ingen kontroll over den, dermed er den i praksis ikke "ledsaget".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde reglene kun gikk på at det ikke var lov å ha hund i kabinen?

Og når Mattilsynet sier at KG ikke kan importere valp uten ledsager, er det ikke da bare å sørge for at det er en ledsager som tar flyet?

Eller tillater de ikke det heller?

Her er et utdrag fra sas sine nettsider: "kjæledyr er ikke tillatt å medbringe på reiser til/fra Storbritannia og Irland, hverken i kabinen eller i lasterommet." De må sendes som cargo. Men tidligere har man jo tillatt å sende hunder som cargo og har regnet det som ikke-kommersiell import når de sendes med samme fly som eier. Høres jo ut som om det er det Kensington Gate må gjøre. Jeg fikk min sendt uten ledsager, og prisen var den samme (vel, billigere ettersom jeg ikke trengte å reise selv).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke ha noe å si, det er jo Storbritannia det, også.

Nei, det er andre regler for Storbritannia. Uansett om man flyr på samme fly eller ikke, så må hunden bookes som cargo, den kan ikke under noen omstendigheter gå som baggasje som fra alle andre land. Jeg har ingen problemer med å ledsage hunden selv, men da må jeg plutselig ut med flere tusen kroner ekstra i tillegg til de fire tusen det koster å sende hunden, selv om min reise bare blir symbolsk. Fra valpen leveres på cargoterminal i England til den hentes ut på cargoterminal på Gardermoen, har man ingen kontroll over den, dermed er den i praksis ikke "ledsaget".

Oh jisus, da har jeg misforstått reglene. Det skal ikke være enkelt...

Oppdretter har ikke mulighet til å ta the Channel Tunnel over til Frankrike og så sende valpen derfra? Selve turen over fjorden tar 35 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et utdrag fra sas sine nettsider: "kjæledyr er ikke tillatt å medbringe på reiser til/fra Storbritannia og Irland, hverken i kabinen eller i lasterommet." De må sendes som cargo. Men tidligere har man jo tillatt å sende hunder som cargo og har regnet det som ikke-kommersiell import når de sendes med samme fly som eier. Høres jo ut som om det er det Kensington Gate må gjøre. Jeg fikk min sendt uten ledsager, og prisen var den samme (vel, billigere ettersom jeg ikke trengte å reise selv).

Selv om Widerøe skriver på sine nettsider....:

KJÆLEDYR TIL/FRA STORBRITANNIA

Det er lov å medbringe kjæledyr fra Storbritannia (UK), under forutsetning at alle helsesertifikat er ordnet før reisen. Norske tollmyndigheter reagerer strengt hvis sertifikatene ikke er på plass ved ankomst Norge. Kjæledyr som fraktes fra Storbritannia til Norge skal sendes som frakt i lasterom, unntak her er førerhunder som kan tillates i kabinen.

Jeg ville tatt kontakt med noen andre i mattilsynet / tollvesen / cargoselskap / something something. Det gir overhodet ikke mening at det IKKE er lov enn så lenge så mange har gjort det, cargo er "eneste måten" det har vært lov med dyr fra / (til) England osv. Hvis det er veterinærer trenger de kanskje ikke vite så veldig mye om saken (ikke vondt ment :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh jisus, da har jeg misforstått reglene. Det skal ikke være enkelt...

Oppdretter har ikke mulighet til å ta the Channel Tunnel over til Frankrike og så sende valpen derfra? Selve turen over fjorden tar 35 minutter.

Godt forslag, men for det første tror jeg ikke det er tillatt å reise via andre land og for det andre bor oppdretter i nord, så jeg kommer til å fly fra Manchester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh! Har snakket med Mattilsynet/grenseveterinær og de sier at det er absolutt INGEN MÅTE å importere valp fra UK uten at man reiser på det samme flyet! Nå lurer jeg fælt på hvordan andre har fått til det å sende valp uten ledsager, for det har jeg lest om andre som har gjort.

Gjelder dette valp spesielt da, i motsetning til voksen hund? For jeg har aldri hørt at det skal være noe problem å sende hunden som cargo. :/ Man får vel flybilletter for en tusenlapp om man drar på litt ukurant tidspunkt, men kjedelig uansett.

Skulle ønske jeg kunne tilby meg å ta med valpen tilbake når vi skal på biltur i sommer, men det er ganske fullt i bilen med to hunder fra før. Therese skal ikke hjem på sommerferie eller noe sånt da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...