Gå til innhold
Hundesonen.no

Spansk Vannhund


86*modell
 Share

Recommended Posts

Av samme årsak som at den portugisiske vannhunden anses for å være allergivennlig gjør også den spanske det. Årsaken til dette er at de begge mangler røytende underull og at det angivelig frigis færre allergener fra hundens pels enn det gjør hos en "røyterase". Den er mer som menneskehår enn som hundepels rent oppbygningsmessig.

Når det gjelder hva som faktisk er tilfellet i praksis og hva som er teori vil man nok finne store forskjeller. Ingen er like, og hva en reagerer på er forskjellig fra person til person. Min hyperallergiske far reagerer på alle hunder, men på min portugisiske vannhund kun om han faktisk er i samme rom som henne. Han kan reagere dersom jeg har vært i nærkontakt med f.eks. en golden retriever for så å dra til ham uten å skifte klær. Årsaken er nok nettopp et lavere antall allergener frogjort fra hunden og over på mine klær.

Uansett hva som sies i forhold til allergi er den eneste måten å vite sikkert hva man tåler på å faktisk treffe individer av rasen og teste. Enkelt og greit. :)

Når det gjelder øvrige spm om rasen kan jeg anbefale deg å ta en prat med en oppdretter av rasen jeg kjenner. Hun svarer på det du måtte lure på, og er ei jeg kjenner fra vannhundmiljøet :) Jeg er ikke spesielt bevandret når det gjelder spansk vannhund, men vet at pelsstellet er svært annerledes enn på portugiseren (de skal ha "dreads" og skal ikke gres). Selv opplever jeg de spanske som litt mer reserverte og hakket "særere" enn de portugisiske, men samtidig noe roligere, kanskje? Jeg synes de er veldig fine, allrighte hunder som kan brukes til det meste av hobbybasert hundesport. De er også hakket mindre enn portugiseren.

Om du er interessert så kan jeg PMe deg navmet på hun jeg kjenner som driver med rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt tre spanske vannhunder, alle fra samme oppdrett. De som eier disse vannhundene er godt fornøyd, men synes det er ganske slitsomt at hundene alltid legger seg i den minste lille pytt eller hopper ut i større vann før de får sagt pølse fordi det er slitsomt å måtte føne og bade hele hunden etter hver tur. Derfor blir de litt late med tørking, og de spanske vannhundene deres lukter ganske "hund" av den grunn.

Ellers er det hyggelige og meget aktive hunder, men det regner jeg med at du er klar over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste hunderasen jeg noen sinne har blitt bitt av er en spansk vannhund.

Av de 6 hundene jeg har hatt NÆR relasjon til har jeg inntrykk av mye bjeffing (MYE, på alt, hele tiden), høy intensitet konstant, mye redsler (andre hunder, sykler, barn, høye lyder), hofteleddsdysplasi og tja. Ikke så glad i fremmedfolk. En krevende hund å "få til" rett og slett. Jeg hadde heller valgt meg en puddel eller schæfer for å si det sånn....(bare for å illustrere at jeg ville hatt en så krevende hund som schæfer i stedet).

Av et generelt positivt inntrykk er de førerorienterte, liten radius, lite jakt, mye driv, utrolig spenst - passer bra til lydighet og agility.

Ang allergi kan jeg ikke uttale meg. Pelsen røyter ikke og må klippes/barberes ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...