Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri-kommando


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Jeg frir ut ved å kaste en godbit så langt unna at hunden må ut av posisjonen sin og sier "vær så god" :) På den måten har jeg hunder som blir feks sittende eller stående (alt etter hva øvelsen var) om jeg glemmer meg og ikke frir de ut og går fra de :P Isak kan jeg faktisk prøve å dra ut av posisjonom jeg har sagt sitt og glemmer å fri han ut, han prøver alt han kan å bli sittende selv om jeg går videre og båndet trekker han avgårde :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også vær så god.
Noen ganger betyr det at det ligger godbiter et stykke fra oss (som var veldig nyttig når stå skulle læres inn) andre ganger betyr det at hunden får gjøre hva den vil.
Lærte det vel inn med at hunden ikke fikk ta godbiter fra hånden min før jeg sa vær så god, og ved å ikke la hunden gå ut døra før jeg sa vær så god.

Edit: Vet ikke hvordan du skal få hunden til å slutte å bryte posisjonen etter ros, men mye mulig det hjelper å sette en annen kommando på det.

Endret av Ingridhw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier fri, og viss hunden fortsetter og tigge godbit/leke så 'vifter' jeg den vekk og gjentar fri. Men at ros = fri har jo ikke så mye med frikomando og gjøre, men antagelig heller din adferd etter ros. Det er et ganske vanlig problem egentlig og vi har jobbet mye med det samme, men da rett og slett bare satt på krav om at du er ikke ferdig med og jobbe fordi om det kommer belønning.. Etterhvert skjønner de det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi lært inn "fri" ved at jeg har holdt han, og i det jeg har sluppet, har jeg sagt fri. Etterhvert lagde han en assosiasjon mellom ord og handling, og da har vi "trukket det ut" at vi slipper han, men han får ikke røre seg før vi sier "fri". Det og "bli" er vel de to kommandoene han kan best, og det har ikke vært noe problem å lære det inn på den måten. "Vær så god" bruker vi og, men i andre situasjoner. Det er mer om det er noe konkret han venter på, f.eks. maten sin, gå ut døra, hoppe ut av bilen osv. "Fri" betyr "løp rundt som en tulling, snus så mye du vil, og egentlig bare være fri og gjør det som passer deg inntil videre". Han har ikke noe problem med å skille kommandoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr litt samme utfordringene med Aro. Så prøver å være mer påpasselig med at han må holde posisjonen også når jeg roser og belønner. Hvis han bryter posisjon mellom ros og godbit, får han den ikke, da må vi prøve på nytt :P Det blir bedre og bedre. Er verst for meg egentlig, jeg er litt sånn at jeg belønner i hytt og gevær :P

.. også lærte jeg inn fri kommando på samme måte som puttiva. Sier fri hver gang jeg slipper han, er ikke alltid han skjønner det på trening, men da snur jeg bare ryggen til og later som jeg holder på med noe for meg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lærte pelsen "fri" temmelig kjapt ved at jeg ba ham gå og legge seg på et bestemt sted. Hver gang han flyttet seg så satte jeg ham tilbake. Når han da roet seg der så sa jeg entusiastisk "fri!" og viste ham at han fikk gå hvor han ville. Det tok overraskende kort tid før han forsto det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Jeg syns det høres ut som en god idé å ikke belønne om hunden bryter posisjonen. Det er vel det jeg har prøvd i det siste! Jeg er også en som belønner i hytt og pine, så det dilemmaet kjenner jeg godt til :lol: Det var også lurt det å bruke ulike typer ros, at man kanskje er mer ivrig når øvelsen er helt ferdig :)

Hun kan alt fri kommando, og værsegod. Bruker de på ulike ting. "Værsegod" når hun skal ha mat, "fri" nå jeg slipper henne på tur, også bruker jeg ofte "ja" når hun får tillatelse til å gå ut av bilen eks. Så det er ikke det som er problemet :) Heller hvordan ta det inn i treningssammenheng så hunden skjønner at "bra" ikke betyr at øvelsen er over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lærte seg det da jeg trente på å gå pent i bånd. "Fot" når han skulle gå pent ved min venstre side, og "fri" når han kunne vimse foran meg (uten å trekke). Han lærte at det gjelder i andre situasjoner også helt av seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Jeg syns det høres ut som en god idé å ikke belønne om hunden bryter posisjonen. Det er vel det jeg har prøvd i det siste! Jeg er også en som belønner i hytt og pine, så det dilemmaet kjenner jeg godt til :lol: Det var også lurt det å bruke ulike typer ros, at man kanskje er mer ivrig når øvelsen er helt ferdig :)

Hun kan alt fri kommando, og værsegod. Bruker de på ulike ting. "Værsegod" når hun skal ha mat, "fri" nå jeg slipper henne på tur, også bruker jeg ofte "ja" når hun får tillatelse til å gå ut av bilen eks. Så det er ikke det som er problemet :) Heller hvordan ta det inn i treningssammenheng så hunden skjønner at "bra" ikke betyr at øvelsen er over.

Men antagelig så spiller det jo ingen rolle hva du kaller det for du har allerede lært hunden at ros er en egen frikomando i tillegg til de andre dere har :P . Eksempel på hva jeg ville gjort, hunden sitter på plass, jeg roser hunden ser bort evt reiser seg, jeg napper lett i båndet bare for og få tilbake oppmerksomheten og gjentar komando "på plass", og det gjør jeg med en gang jeg ser at hunden bryter. Det samme gjør jeg og jeg går fot og belønner med godbit i fart, viss hun ser vekk etterpå da eller blir stående igjen eller sakker akterut så 'maser' jeg litt og minner henne på hva det var vi gjorde, i starten måtte jeg det ofte, men hun har etter hvert skjønt tegninga.

En annen metode er jo og klipse på hunden bånd og begynne og rygge med hunden i front, belønn for fokus på deg/øyekontakt og fortsett og rygg, da må hun følge med videre og antagelig etterhvert få en viss forståelse for at hun ikke er ferdig med å jobbe fordi om det kommer en godbit, et klapp eller et vennlig ord. Men dette må jo da også generaliseres.

Det er jo det samme om man leker også, det er vanskelig og leke i fot posisjon, så hunden må jo ha fri under selve leken, men det trenger jo ikke være slutten på økta fordi. Ta leken og gi hunden en ny komando med en gang, da blir det jo klart og tydelig skille på lek/jobb og at det ene ikke utelukker det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...