Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hunden min har blitt rosa på labben, men det virker ikke som om det gjør vondt. Ser han slikker seg endel der, så lurer på om det er pga fuktigheten at pelsen har blitt rosa? Men det må jo være en grunn til at han plutselig har begynt å slikke seg så mye? Noen som aner hva det kan komme av?

Skrevet

Hvor på labben? Mange hunder er rosa under labben pga fuktighet, er de rosa mellom "terne" kan det være allergi, iogmed at kan også klør, og dermed blir rosa pga fukt.

Skrevet

Har du sjekket om hunden har sopp? Det klør veldig og de vil slikke veldig mye på det, jeg har også hørt at det kan få en rød eller rustenrød-farge på hunder med hvite labber

Skrevet

Han har ikke noe sår der? Det høres ut som at det er sopp som gjør fargen.. Som kan komme av slikkingen.. Hvorfor den slikker er jo da uvisst, men feks et sår kan jo forklare det..

Skrevet

Det er ikke under, mer oppå. Føler han generelt har klødd seg endel mer i det siste og+at han nyser litt nut jeg tenker meg om. Kan det ha med nytt for å gjøre? Flere uker siden han begynte på det da men

Ser ikke noe sår nei

Skrevet
Har du sjekket om hunden har sopp? Det klør veldig og de vil slikke veldig mye på det, jeg har også hørt at det kan få en rød eller rustenrød-farge på hunder med hvite labber

Slik sopp er ikke farlig, slik jeg har fortsått det så er det ikke soppen i seg selv som klør, men soppen kommer gjerne av at hunden klør og lager fukt som gir grobunn for sopp.

Samtlige av mine har sopp under labbene når det er sølete ute, ingen av de klør.

Skrevet

Sjekket en gang til nå og ser ikke direkte noe sår, men huden virker litt sår likevel(om dere skjønner hva jeg mener?:-P) noen bittesmå mørkere flekker/prikker. Er forresten ikke på hele labben men hovedsaklig mellom to av tærene

Slik sopp er ikke farlig, slik jeg har fortsått det så er det ikke soppen i seg selv som klør, men soppen kommer gjerne av at hunden klør og lager fukt som gir grobunn for sopp.

Samtlige av mine har sopp under labbene når det er sølete ute, ingen av de klør.

Men det er ikke under labben og han er tre år og har aldri hatt noe lignende

Skrevet

Det kan ha vært et lite sår/stikk/skrape mellom tærne som har irritert og ført til slikking. Slikkingen gjør huden sår og gir soppen ypperlig grobunn. Soppen (malassezia som den heter) er i seg selv er ikke farlig, men om hunden er allergisk mot soppen så kan det fort bli ubehagelig for hunden.

Prøv å holde poten tørr og unngå slikking - ta på en potesokk eller skjerm og se om poten blir bedre av å få være i fred. Blir den ikke bedre etter noen dager ville jeg fått en veterinær til å ta en titt for sikkerhetsskyld.

Skrevet
Det er ikke under, mer oppå. Føler han generelt har klødd seg endel mer i det siste og+at han nyser litt nut jeg tenker meg om. Kan det ha med nytt for å gjøre? Flere uker siden han begynte på det da men

Det kan kanskje ha med nytt fôr å gjøre. Min fikk kløe på labber og i ørene, + problemer med analkjertlene/kløe i rumpa en stund etter vi byttet fôr. Byttet til et tørrfor uten korn og da forsvant symptomene *bank i bordet* :) Hva slags fôr går han på nå?

Skrevet

Har flettet sammen noen dobbelt- og trippelposter. Om du skal svare flere om gangen, bruk multisitatknappen på de du ønsker å svare, og så på svarknappen som popper opp nede i høyre hjørne. :)

Moderator SoppenCamilla

Skrevet

Jeg har også en bichon frisé som sliter med dette. Da kan det være, som noen har nevnt før her, at den har sopp. Jeg fikk tips om å bruke spray fra optima PH for å "ta liv av" soppen, og bruke potetmel for å holde det tørt.
Det er visst også viktig å holde det tørt hele tiden, bruke føner om den har vært våt osv. Missfargingen på pelsen blir ikke borte før det har vokst ut igjen. Mira var endel plaget under magen, og da pleide jeg å spraye henne med "Optima pH hudspray for dyr" og tørke over med potetmel. Etter endel behandlinger klipte jeg av den missfargede pelsen, og da ser du lettere om det er borte eller om fargen (soppen) kommer tilbake igjen.

Øh, det ble kanskje litt rotete svar, men håper det var noe til hjelp :)

Jeg har forresten kjøpt shampo og Optima hudspray her; http://optima-ph.no/index.jsp?pid=5917

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...