Gå til innhold
Hundesonen.no

HD på whippet


Recommended Posts

Jovisst finnes det sykdom på whippet, også arvelige defekter. Hjerteproblemer, PRA, myostatinmangel, von Willebrand har det vel vært et og annet tilfelle av, noe som kalles "phosfofructokinase deficiency" på engelsk, det har vært tilfeller av autoimmune sykdommer. Ingen av dem er spesielt utbredt, men skulle jeg sjekke noe på en whippet før avl, hadde det vært hjerte og øyne. Og myostatin-mangel om den kom fra risikolinjer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir den første staffen røntget da?

En whippet kan jo fortsatt bli sjuk. Men har ingen rasebetinget sykdommer som jeg har hørt om.

Sent from my GT-I9100

Det veit jeg ikke, mest sannsynlig fordi det er "in" å røntge hunder her i Norden ;)

Jeg har fortsatt null tro på at en rase ikke har noen rasebetingede sykdommer :lol:

Red: Bare fordi jeg er middels nerd så har jeg sjekket litt :lol: Første Staff ble røntget i 91 (prater om Norge) 2 ble røntget, begge var fri, i 93 ble 7 røntget hvor 5 var fri, 2 hadde C, 94: 1 fri, 1 D og 1 E, 95: 2 fri, 1 C, 96: 3 fri, 97: 5 fri.

Så i begynnelsen var det jo ikke noe "problem"?

Endret av Stineogstaffene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst finnes det sykdom på whippet, også arvelige defekter. Hjerteproblemer, PRA, myostatinmangel, von Willebrand har det vel vært et og annet tilfelle av, noe som kalles "phosfofructokinase deficiency" på engelsk, det har vært tilfeller av autoimmune sykdommer. Ingen av dem er spesielt utbredt, men skulle jeg sjekke noe på en whippet før avl, hadde det vært hjerte og øyne. Og myostatin-mangel om den kom fra risikolinjer.

Og legg til noe som ligner astma. Hundene fungerer flott, men har tung pust og hoste, spes i fuktig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst finnes det sykdom på whippet, også arvelige defekter. Hjerteproblemer, PRA, myostatinmangel, von Willebrand har det vel vært et og annet tilfelle av, noe som kalles "phosfofructokinase deficiency" på engelsk, det har vært tilfeller av autoimmune sykdommer. Ingen av dem er spesielt utbredt, men skulle jeg sjekke noe på en whippet før avl, hadde det vært hjerte og øyne. Og myostatin-mangel om den kom fra risikolinjer.

Har det vært mange tilfeller av disse sykdommene?

For ingen oppdrettere jeg har diskutert helse med har nevnt disse.

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært mange tilfeller av disse sykdommene?

For ingen oppdrettere jeg har diskutert helse med har nevnt disse.

Sent from my GT-I9100

Mange nok til at man ikke kan si at det var mandagshunder. Og du vet like godt som meg at oppdrettere ikke forteller alt... Det er jo "kjent" at myndene er de friskeste hundene som fins (mye mulig det altså, alt i alt) men de har sitt de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit jeg ikke, mest sannsynlig fordi det er "in" å røntge hunder her i Norden ;)

Jeg har fortsatt null tro på at en rase ikke har noen rasebetingede sykdommer :lol:

Red: Bare fordi jeg er middels nerd så har jeg sjekket litt :lol: Første Staff ble røntget i 91 (prater om Norge) 2 ble røntget, begge var fri, i 93 ble 7 røntget hvor 5 var fri, 2 hadde C, 94: 1 fri, 1 D og 1 E, 95: 2 fri, 1 C, 96: 3 fri, 97: 5 fri.

Så i begynnelsen var det jo ikke noe "problem"?

Svarer meg selv siden jeg redigerte etter at dere hadde svart, så får dere det med dere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært mange tilfeller av disse sykdommene?

For ingen oppdrettere jeg har diskutert helse med har nevnt disse.

Sent from my GT-I9100

Ingen oppdrettere har nevnt patella, rygg eller mentalitet til meg heller ;) fordi det ikke er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært mange tilfeller av disse sykdommene?

For ingen oppdrettere jeg har diskutert helse med har nevnt disse.

Sent from my GT-I9100

Mange nok til at man ikke kan si at det var mandagshunder. Og du vet like godt som meg at oppdrettere ikke forteller alt... Det er jo "kjent" at myndene er de friskeste hundene som fins (mye mulig det altså, alt i alt) men de har sitt de også.

Jeg er fullt klar over at mynder ikke er superfriske. Men jeg hadde ikke hørt om noen sykdommer som kan skyldes slektskap, linjer eller avl hvis man kan si det sånn..

Og nei, jeg er jo klar over hvor herlig ærlig mange oppdrettere er. Jeg har så for meg at de ikke hadde noe å skjule siden det ikke er noe stort problem på rasen..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke RAS-dokumentasjonen på Svenska whippetklubbens hjemmeside, der er det en del resultater fra helseundersøkelser som er gjengitt. Myostatinmangel og den der phosfo... og von Willebrand er nok ikke nevnt der. Von Willebrand har jeg bare hørt om på en hund i Sør-Afrika for ørten år siden, så det kan neppe sies å være utbredt (om det i det hele tatt eksisterer), og myostatinmangel er nokså begrenset til kappløpslinjer og kan testes for, phosfo... leste jeg om i dag, og har så langt bare funnet referanse til to amerikanske whippets med denne diagnosen. Whippeten ER en veldig frisk rase, og jeg ville ikke bekymret meg veldig for å kjøpe en whippetvalp uten at foreldrene vær testet for alskens i huet og ræva.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært mange tilfeller av disse sykdommene?

For ingen oppdrettere jeg har diskutert helse med har nevnt disse.

Sent from my GT-I9100

Ingen oppdrettere har nevnt patella, rygg eller mentalitet til meg heller ;) fordi det ikke er et problem.

Men det som er, er jo at mange er åpen om at noen whippeter begynner å få raseutypisk gemytt.. Selv jeg personlig ikke har møtt noen som er det..

Derfor jeg trodde mange var litt mer åpen om ting enn i andre raser som jeg er vant me..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over at mynder ikke er superfriske. Men jeg hadde ikke hørt om noen sykdommer som kan skyldes slektskap, linjer eller avl hvis man kan si det sånn..

Om de ikke er superfriske, hvordan kan det da være at sykdommene som finnes IKKE er på linjer, dvs arv? Spontan mutasjon skjer jo, men da er det et tilfelle pr 10 år elns (bare for å ha et tall) mens sykdom skjer årlig. Da må det jo være arv da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg voldsom kunnskap på helsen til Whippeten altså, bare sånn så det er sagt :) Men alarmklokkene mine ringer når noen forteller at det absolutt ikke finnes arvelige sykdommer hos en rase, hvordan kan man si det når absolutt nada blir sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke er superfriske, hvordan kan det da være at sykdommene som finnes IKKE er på linjer, dvs arv? Spontan mutasjon skjer jo, men da er det et tilfelle pr 10 år elns (bare for å ha et tall) mens sykdom skjer årlig. Da må det jo være arv da, eller?
Det er da ikke alle sykdommer som skyldes arv? Infeksjonssykdommer, skader og kreft trenger for eksempel ikke ha så mye med gener å gjøre. De kan ha det, men slett ikke alltid. Hoste har jeg ikke hørt om, men det høres jo ikke bra ut. Da ville jeg faktisk fått undersøkt hjertet til hunden det gjelder. Jeg synser også at en del individer av rasen har et annet gemytt enn det jeg falt for hos rasen, men om jeg vil kalle det helseproblem? Tja, jeg vet ikke helt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunder kan gå med opp til ganske alvorlig HD uten å vise symptomer, så er det i bestefall naivt å tro at hele raser er skånet for HD, uansett størrelse.

Frekvensen av forekomsten varierer jo åpenbart fra rase til rase, men hvor mange whipper man ser som faktisk har HD er jo umulig å si så lenge det ikke røntges. Men jeg vet om whippeter som har blitt avlivet pga agressivitet og nervøsitet - og jeg mener jo at mye slik atferd kan stamme fra fysiske smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Peronlig syns jeg det er mye bedre at en raseklubb går inn og styrer en målrettet undersøkelse feks over 1 år der alle avlsdyr anbefales å utføre en undersøkelse for å få oversikt og sende inn resultater til raseklubben som det ikke registres i NKK sin database.

Om folk er ærlige og det kommer inn ett viss antall resultater så vil man fort få en oversikt over om dette er enkelttilfeller/linjer o.l.

Var selv med på en slik undersøkelse for noen år siden anngående PL på AK i Sverige. Det dukket opp 3-4 tilfeller på rappen og i ett år ble alle oppfordret til å undersøke og avlsdyr anbefalt. Etter 1 år med undersøkelsen annså man at det rett og slett var tilfeldig at det kom så mange negative resultater på så kort tid, utbredelsen er under promille grensen og nok innsendte resutlater til å annse det som ett korrekt resultat.

Mange oppdrettere fortsetter undersøke for PL, men klubben har valgt å ta bort oppfordring/anbefaling om undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...