Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge holder tørrforet seg?


Recommended Posts

Nå har det seg sånn at vi har stående en nesten full 3 kilos tørrfor sekk, Royal Canin puddelfor for valp, etter valpen som bodde her og lurer på hvor lenge den holder seg uten å harskne eller bli dårlig?

Det står at utløpsdatoen er 18.02.14, men gjelder det også etter at posen er åpnet?

Den har blitt oppbevart i sin originale pose med en sånn plast-zip ting i toppen for å holde den tett, og den har stått oppi en fortønne fra Royal Canin som vi fikk med når vi kjøpte det. Den har stått på boden i ca. romtemperatur og uten varme i gulvet.

Den har stått slik siden midten av desember i fjor, og jeg lurer på om vi bare skal kaste den eller om vi skal ta vare på den til ny valp som kommer tidligst i juni i år? Det er jo ikke så stort tap å måtte kaste den siden det bare er 3 kg, men tenkte at det ikke er vits å kaste hvis det er brukbart :)

Noen som har noe peiling? :)

Edit: og jeg har prøvd å søke rundt på det o-store-nett, men ikke funnet noe svar som passet til mitt spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfor taper seg gradvis med en gang det kommer luft til, sånn rent ernæringsmessig. Det er i hvert fall det jeg er blitt fortalt, hvor fort det skjer derimot aner jeg ikke. Kjøper selv en 13,5kg i slengen og denne posen står åpen i noen mnd før den blir brukt opp for å si det sånn. (Forer kun 25% av dagsrasjonen med tørrfor, så går kun 50g dagen her i hus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen på sekkene bruker vel stort sett å være "best før", så her fôres det også på "utgått" fôr i blandt. :P Kjøper gjerne endel sekker i slengen når det er tilbud, så da har de det med å bli liggende en stund, selv om vi prøver å ta de med kortest tid igjen først.

Når det gjelder åpene fôrsekker så kommer det nok litt ann på hvordan du oppbevarer det. Det er sikkert litt forskjell fra produsent til produsent (?), men jeg mener å ha lest at åpne tørrfôrsekker kan helt fint stå rundt 3(4) månder, så lenge de lukkes godt/oppbevares godt.
Det som stort sett vil skje er vel at næringsverdien taper seg litt, som noen nevnte over. Og at smaken / lukten blir litt mindre framtredende. Merker på dotten her i hus at fôr som ikke har stått åpent lenge smaker myyyyye bedre enn det som har stått en stund :lol:

Er selv på jakt etter denne: http://www.morene.no/hundeutstyr/foringsutstyr-i-plast/maelson-dry-box-15
Men de har vært utsolgt en stund, og visste ikke helt når de fikk inn igjen. :hmm: Kommer også i 7,5kg og 20kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! Tror kanskje jeg kommer til å kjøpe en ny sekk eller vom og hundemat når valpen kommer i hus for å blande det ut med.

Det jeg er mest skeptisk til er at foret kanskje blir dårligere ernæringsmessig, og jeg tenker at det ikke er så veldig bra for en valp i vekst. Så da tenker jeg at å blande det med nytt for hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inya har den siste mnd spist for som gikk ut i februar i fjor :P Det er snakk om små 1,5 kg sekker som har vært oppbevart kjølig og ikke har vært åpnet, og de lukter helt fint. Inya synes i allefall det er veldig godt :ahappy:
Jeg har aldri hatt problemer med å gi utgått mat til hverken firbeinte eller meg selv. Så lenge nesa synes det lukter greit, da er det greit i mine øyne :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...