Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojeder i Oslo-området


barekjersti
 Share

Recommended Posts

Hei allesammen,

Jeg vet ikke om dette kanskje ikke er forumet å legge dette ut på, men jeg prøver likevel! :-)

Vi er et par studenter på 20 år som i det siste har gått inn for å få oss hund. Jeg er rimelig nykommer her inne, og har tidligere skrevet to tråder her på hundesonen som både omhandler å være student og få seg hund - og spesifikt om én type rase knyttet til allergi. Mulig noen har lest begge disse. Mange flotte svar har jeg også fått, og vi har nå endelig klart å bestemme oss.

Som førstegangs valpekjøpere har vi nå fått gode råd fra en oppdretter i Sverige, og vi er svært positive! Og jeg må bare informere om at vi nå har bestemt oss for samojeden! Jippi!

Det som gjenstår nå, som et av de viktigste punktene på listen, er om min samboer faktisk ikke reagerer på samojed. Han har tidligere hatt allergifri erfaring med én samojed, men som flere har sagt, kan dette også komme an på selve hunden. Så selv om han kanskje ikke reagerer på Ciergi, så kan det hende han reagerer på andre. Han har derfor lyst å kunne erfare flere samojeder, bare for å utelukke noen uheldige overraskelser.

Er det noen her inne som har greie på om det er mulig å få kontakt med enten samojedoppdrettere i nærheten Oslo? Eller om det rett og slett bare er noen hyggelig mennesker her inne, som eier en samojed og kanskje har mulighet til å møte oss? :-)

Jeg håper på positive svar!

Og ja, det er kanskje litt rett på, men når det kommer til dette er det ikke så mange andre måter

å gjøre det på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne møte dere vi, med vårt ungdyrtroll ;)

Ellers er det vel ikke så mange oppdrettere i umiddelbar nærhet av Oslo, men ute i Trøgstad i østfold er det noen hyggelige oppdrettere jeg vet tar gjerne imot besøkende. Vi var å besøkte dem selv før vi fikk oss vår hund, bare for å bli mer kjent med rasen. Da fikk vi hilse på både voksne, unge og valper! Kennel Olybka.

Edit:
Ellers er det polarhundutstilling siste helgen i april i Elverum. Halvannen - to timer kjøring utenfor oslo, så det er ikke SÅ ille. Der kommer det mange samojeder, og absolutt verdt å ta turen tror jeg. Vi skal være med der for første gang nå selv, gleder oss veldig :) Gyllen mulighet til å møte oppdrettere, tafse på flere hunder osv.

Endret av Puttiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne møte dere vi, med vårt ungdyrtroll ;)

Ellers er det vel ikke så mange oppdrettere i umiddelbar nærhet av Oslo, men ute i Trøgstad i østfold er det noen hyggelige oppdrettere jeg vet tar gjerne imot besøkende. Vi var å besøkte dem selv før vi fikk oss vår hund, bare for å bli mer kjent med rasen. Da fikk vi hilse på både voksne, unge og valper! http://www.sirbamse.com/]Kennel Olybka.

Edit:

Ellers er det polarhundutstilling siste helgen i april i Elverum. Halvannen - to timer kjøring utenfor oslo, så det er ikke SÅ ille. Der kommer det mange samojeder, og absolutt verdt å ta turen tror jeg. Vi skal være med der for første gang nå selv, gleder oss veldig :) Gyllen mulighet til å møte oppdrettere, tafse på flere hunder osv.

Åh! Tusentakk for raskt svar. Nå ble jeg glad :-) Vi har pekt oss ut to- tre oppdrettere vi gjerne vil besøke, så dette skal vi gjøre så snart vi har fått litt mer svar på allergien til samboeren min. Veldig fint å bli litt bedre kjent med rasen, både fra valpestadiet og oppover, så enig der.

Utrolig hyggelig at dere vil møte oss. Og polarhundutstillingen skal vi nok komme oss på, det hadde vært det optimale :-) Og Elverum er jo ikke langt unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som puttiva skriver over her arranger Norsk Polarhundklubb utstilling 27/4-13 på Elverum camping. Dette er en glimrende måte og komme i kontakt med klubben, oppdrettere og likesinnede. Og det er veldig smart og høre rundt, og oppsøke flere oppdrettere før man tar en avgjørelse.

Om du er på facebook kan det være greit og bli medlem på siden til Norsk Polarhundklubb, eller og lese informasjonen som er tilgjengelig via polarhund.no

Facebook har også en gruppe for Samojeder i norge. "Samojed Norway" bli gjerne medlem om du ønsker og komme i kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som puttiva skriver over her arranger Norsk Polarhundklubb utstilling 27/4-13 på Elverum camping. Dette er en glimrende måte og komme i kontakt med klubben, oppdrettere og likesinnede. Og det er veldig smart og høre rundt, og oppsøke flere oppdrettere før man tar en avgjørelse.

Om du er på facebook kan det være greit og bli medlem på siden til Norsk Polarhundklubb, eller og lese informasjonen som er tilgjengelig via polarhund.no

Facebook har også en gruppe for Samojeder i norge. "Samojed Norway" bli gjerne medlem om du ønsker og komme i kontakt.

Takk for tips!

Nå har vi satt av helgen for hundeutstillingen og gleder oss veldig! Jeg regner med det er flere muligheter å snakke med oppdrettere der! Så spennende :-)

Har meldt meg inn i "Samojed Norway" nå, men det var tre ulike grupper over Norsk Polarhundklubb. Er det klubben for selve midt-Norge, eller noen av de to andre du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Nå har vi satt av helgen for hundeutstillingen og gleder oss veldig! Jeg regner med det er flere muligheter å snakke med oppdrettere der! Så spennende :-)

Har meldt meg inn i "Samojed Norway" nå, men det var tre ulike grupper over Norsk Polarhundklubb. Er det klubben for selve midt-Norge, eller noen av de to andre du mener?

Så spennende :) Ville valgt selve hovedklubben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...