Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hjelp! Etter mye lesing har jeg egentlig falt for japanese chin. Har kontaktet oppdretter, og det kommer valper som er leveringsklare i midten av juni. Men vi må reise langt, noe som igrunnen ikke plager meg, men tror mannen min kommer til å steile litt, pga ekstra utgiftene vi får når vi skal hente valpen, i tillegg til det den koster.. Har ikke sagt noe om hvor valpen skal hentes enda. Hehe.

Men nå ramlet jeg over en annonse fra en kennel 15 min fra her jeg bor, som har leveringsklar Kleinspitz om et par uker. Rasen virker jo ganske bra etter det jeg er ute etter, men er redd det er en skikkelig bjefferase... Er det lett å venne de av med den mest unødvendige bjeffingen?

Selv om jeg hadde bestemt meg for Japanese chin, så kjenner jeg at magefølelsen min heller litt mer mot Kleinspitz, i forhold til værforholdene her. Bor på vestlandet. Men ble såååå usikker!!

Noen med erfaringer/innvendinger som kan hjelpe meg litt??

Skrevet

Jeg kan ikke noe om noen av rasene, men har noen tanker som kanskje kan hjelpe deg i prosessen.
Jeg syns ikke du skal tenke så mye på ekstrautgiften i forbindelse med henting av valpen. Dette er en engangsutgift. Det er mye viktigere at du faktisk får er en rase du virkelig ønsker, og at foreldre er helsesjekket og har et godt gemytt. Jeg forstår at det er fristende å kjøpe noe som er nærmt, men oppdretters beliggenhet bør være det som er minst viktig. Kjøp heller fra en seriøs oppdretter langt unna, enn en useriøs i nærheten. Du kan risikere å tape mer på å være ukritisk til oppdretter, enn på å hente valp langt unna. Du skal leve med valpen du kjøper i mange år fremover, så dette er ikke et valg som bør baseres på hvor oppdretter bor. :)

Når det er sakt, så kan det selvsagt være oppdretteren i nærheten er helt super, men undersøk dette nøye, ikke fall for fristelsen å velg oppdretteren bare på grunnlag av hvor den bor. Du skal være like streng når det gjelder en oppdretter i nærheten, som en langt unna.

Ang rasevalg, så velg den rasen du virkelig ønsker, uavhengig av om den er i nærheten eller langt unna.
Det er ikke noe problem å ha korthåret/tynnpelset hund på vestlandet, så kanskje ikke dette kriterie er så viktig?
Noe å tenke på:
- Ville du satt deg på et fly/reist langt for å hente kleinspitzvalpen?
- Om japanese chin valpen var nærmere, ville du i det hele tatt vurdert en annen rase?
- Er det andre ting enn pelstypen som gjør at du nå tenker kleinspitz?

:)

Når det gjelder bjeffing og raser som har lett for å beffe, så kan det til en hvis grad trenes på, men ikke regn med å få en stille hund dersom du får "en bjeffer". Jeg har 4 dvergpinschere, en som bjeffet mye, en som ikke bjeffer, og to som bjeffer når de er i flokk. Alle har lik oppdragelse, og har bodd sammen. Så hvordan hunden i utgangspunktet er har mye å si.

Vil også legge til at ved kjøp av hund bør man være helt sikker. Så når du er usikker, så er det kanskje like greit å vente på kullet du i utangspunkt hadde bestemt deg for? Om du fremdeles er usikker når de er leveringsklare, så vent litt til. :)

Lykke til med valget, og lykke til med fremtidig valp :)

• Like 4
Skrevet

Kan ikke noe særlig om rasene jeg heller, men jeg kjenner en som har en liten kleinspitz.

Den er veldig snill men bjeffer mye synes jeg, men det er ikke sikkert alle er like "bjeffete"?

Lykke til ;)

Skrevet

Jeg tror ikke kleinspitzen bjeffer noe mer eller mindre enn chin. Jeg kjenner en som er relativt stille og rolig av seg, men han bjeffer så fort det er en uventet lyd eller noe i huset f.eks.

Skrevet

Japanese chin er vel kjent for å bjeffe lite, mens klein spitz er en spisshund med tilhørende bjeffing. Søker man på google på de to rasene og bjeffing kommer ganske forkjellige ting i alle fall. Men har som sakt ingen personlig kjenskap til noen av rasene. :icon_confused:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...