Gå til innhold
Hundesonen.no

Er Kleinspitz veldig bjeffete?


Azyria
 Share

Recommended Posts

Hjelp! Etter mye lesing har jeg egentlig falt for japanese chin. Har kontaktet oppdretter, og det kommer valper som er leveringsklare i midten av juni. Men vi må reise langt, noe som igrunnen ikke plager meg, men tror mannen min kommer til å steile litt, pga ekstra utgiftene vi får når vi skal hente valpen, i tillegg til det den koster.. Har ikke sagt noe om hvor valpen skal hentes enda. Hehe.

Men nå ramlet jeg over en annonse fra en kennel 15 min fra her jeg bor, som har leveringsklar Kleinspitz om et par uker. Rasen virker jo ganske bra etter det jeg er ute etter, men er redd det er en skikkelig bjefferase... Er det lett å venne de av med den mest unødvendige bjeffingen?

Selv om jeg hadde bestemt meg for Japanese chin, så kjenner jeg at magefølelsen min heller litt mer mot Kleinspitz, i forhold til værforholdene her. Bor på vestlandet. Men ble såååå usikker!!

Noen med erfaringer/innvendinger som kan hjelpe meg litt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om noen av rasene, men har noen tanker som kanskje kan hjelpe deg i prosessen.
Jeg syns ikke du skal tenke så mye på ekstrautgiften i forbindelse med henting av valpen. Dette er en engangsutgift. Det er mye viktigere at du faktisk får er en rase du virkelig ønsker, og at foreldre er helsesjekket og har et godt gemytt. Jeg forstår at det er fristende å kjøpe noe som er nærmt, men oppdretters beliggenhet bør være det som er minst viktig. Kjøp heller fra en seriøs oppdretter langt unna, enn en useriøs i nærheten. Du kan risikere å tape mer på å være ukritisk til oppdretter, enn på å hente valp langt unna. Du skal leve med valpen du kjøper i mange år fremover, så dette er ikke et valg som bør baseres på hvor oppdretter bor. :)

Når det er sakt, så kan det selvsagt være oppdretteren i nærheten er helt super, men undersøk dette nøye, ikke fall for fristelsen å velg oppdretteren bare på grunnlag av hvor den bor. Du skal være like streng når det gjelder en oppdretter i nærheten, som en langt unna.


Ang rasevalg, så velg den rasen du virkelig ønsker, uavhengig av om den er i nærheten eller langt unna.
Det er ikke noe problem å ha korthåret/tynnpelset hund på vestlandet, så kanskje ikke dette kriterie er så viktig?
Noe å tenke på:
- Ville du satt deg på et fly/reist langt for å hente kleinspitzvalpen?
- Om japanese chin valpen var nærmere, ville du i det hele tatt vurdert en annen rase?
- Er det andre ting enn pelstypen som gjør at du nå tenker kleinspitz?

:)

Når det gjelder bjeffing og raser som har lett for å beffe, så kan det til en hvis grad trenes på, men ikke regn med å få en stille hund dersom du får "en bjeffer". Jeg har 4 dvergpinschere, en som bjeffet mye, en som ikke bjeffer, og to som bjeffer når de er i flokk. Alle har lik oppdragelse, og har bodd sammen. Så hvordan hunden i utgangspunktet er har mye å si.


Vil også legge til at ved kjøp av hund bør man være helt sikker. Så når du er usikker, så er det kanskje like greit å vente på kullet du i utangspunkt hadde bestemt deg for? Om du fremdeles er usikker når de er leveringsklare, så vent litt til. :)


Lykke til med valget, og lykke til med fremtidig valp :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...