Gå til innhold
Hundesonen.no

Den hersens utgangsstillingen!


Kaja
 Share

Recommended Posts

Herregud for en noob tenker dere, som ikke engang mestrer det letteste av det letteste!

Okei, jeg er ingen LP guru, jeg syns i bunn og grunn ikke at det er spesielt morsomt engang! Men Kua digger å trene, og hun er så heltent at tilogmed jeg syns det er morsomt, med henne.

Kua lærer ekstremt fort hun, bortsett fra utgangsstilling, det er klin plent umulig. Vi har gått kurs, vi har trent fast en gang i uka med instruktør, men alle klør seg i hodet og ingen forstår hvorfor den superlettlærte Ku ikke klarer å sette den forbanna stumpen sin på rett plass.

Hun er klikkertrent, vi har prøvd kassemetoden, vi har prøvd lokking og vi har holdt på i over ett år. Kua er pitteliten, kassemetoden fungerte ikke, men hun forstår til en viss grad hva hun skal. Hun setter seg ned, noen få ganger på riktig plass, stort sett for langt ut og foran.


I det siste har jeg:
Ikke belønnet med mindre hun sitter helt riktig

Sakt komando før håndsignal, prøvd å vente ut. Hele reportoaret kommer om jeg venter ut.
Hun forstår det med håndsignal, men klarer ikke å fade ut dette.

Når jeg først har henne i utgangsstilling er hun veldig flink å følge meg både til venstre og høyre og setter seg korrekt. Hun setter seg også fint om vi går fvf.
Hun går alle øvelser i LP1, bortsett fra utgangsstilling *knis*.

Hun blir ekstremt frustrert når hun ikke får det til, og prøver alt hun kan. Hjernen jobber på høygir og jeg ser at hun virkelig vil.
Jeg trener litt hver eneste dag, og har gjort det nå dritlenge. Hun er veldig repetisjonssterk og jeg kunne sikkert trent en hel dag uten at hun går lei (nei jeg gjør ikke det).

Jeg avslutter når hun gjør ting riktig, bør jeg kanskje ikke det?

Hvor mye skal jeg terpe? Hvilken metode skal jeg prøve nå?

gud bedre altså.

Jeg bor langt utti gokk og jobber turnus så kurs er veldig vanskelig å få til fortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har du lært henne at kontakt er å se seg i øynene? Mange små hunder har problemer med fvf/utgangsstilling og øyenkontakt fordi de rett og slett ikke kan være på riktig plass og samtidig se deg i øynene. Så om hun er veldig opptatt av øyenkontakt (som selvfølgelig er veldig bra), kan det væære lurt å lære henne å fokusere på f.eks. låret ditt istedet. Det vil se ut som hun går med øyenkontakt, og hun vil ha like bra kontakt som om hun ser seg i øyenene, men hun vil klare å gjøre det samtidig som hun sitter i rett posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken innsitt har du? Har du prøvd begge?

Såvidt jeg vet kan man ha utgangsstillingen slik man vil, enten inn fra venstre (svenske-innsitten?) eller rundt deg fra høyre. Førstnevnte ser såklart unektelig penere ut, men om du ikke har prøvd den andre så ville jeg kanskje begynt med det.Og

Så vil jeg såklart veldig gjerne prøve med selv. ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på kurs her og :)

Det er vanskelig å få den lille stumpen på riktig plass, så vi må bare prøve, prøve og prøve før han skjønner hvordan han skal sitte.

Heldigvis er ikke vi så nøye på det, og instruktøren sier vi kan bestemme selv, hvis vi ikke skal ta noe merke eller delta i konkurranser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lært henne at kontakt er å se seg i øynene? Mange små hunder har problemer med fvf/utgangsstilling og øyenkontakt fordi de rett og slett ikke kan være på riktig plass og samtidig se deg i øynene. Så om hun er veldig opptatt av øyenkontakt (som selvfølgelig er veldig bra), kan det væære lurt å lære henne å fokusere på f.eks. låret ditt istedet. Det vil se ut som hun går med øyenkontakt, og hun vil ha like bra kontakt som om hun ser seg i øyenene, men hun vil klare å gjøre det samtidig som hun sitter i rett posisjon.

Hun kan øyekontakt når hun sitter foran/ligger foran osv. Når hun er på siden å går fvf ser hun på låret mitt (lærte henne det igjennom post it lapp i hånda som etterhvert festa på låret. Men jeg merker at de gangene hun setter seg feil ser hun på meg, så jeg har begynt å "kikke i taket" for at hun kommer på hvor hun skal se, det har tildels fungert med hvor hun ser, men ikke helt med hvor stumpet skal.

Har du lært inn bakpartkontroll på kassen, eller forlanget bakpartskontroll pluss at hun skal sette seg?

Hun har en veldig søt bakpartskontroll og bruker den :P Så hun snurrer alltid inn, bare ikke langt nok.

Hvilken innsitt har du? Har du prøvd begge?

Såvidt jeg vet kan man ha utgangsstillingen slik man vil, enten inn fra venstre (svenske-innsitten?) eller rundt deg fra høyre. Førstnevnte ser såklart unektelig penere ut, men om du ikke har prøvd den andre så ville jeg kanskje begynt med det.Og

Så vil jeg såklart veldig gjerne prøve med selv. ;):P

Vi har fra venstre. Har prøvd rundt på kurs, men da satt hun seg bare langt bak. Jeg vet ikke om jeg vil gå over til den igjen da jeg føler det begynner å løsne på den venstre, vi bare trenger en siste "dytt i stumpen".

Går på kurs her og :)

Det er vanskelig å få den lille stumpen på riktig plass, så vi må bare prøve, prøve og prøve før han skjønner hvordan han skal sitte.

Heldigvis er ikke vi så nøye på det, og instruktøren sier vi kan bestemme selv, hvis vi ikke skal ta noe merke eller delta i konkurranser :P

For min del så er det ganske nøye da jeg vil gå LP med henne :)

Har du prøvd med target forresten? Bruke en musematte eller annen markør og få inn sitt på den, før du legger den ved siden av deg? Blir en avart av kassemetoden, men kan kanskje vinkles litt annerledes?

Nei det har jeg ikke prøvd, jeg forsto ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette, Skal hun sitte på matten? også skal jeg sette matten ved siden av meg også skal hun sitte på den? Det kan kanskje fungere, men ser for meg at hun bare setter seg skeift da, som er litt av problemet vi har nå.

Jeg prøvde en liten økt idag tidlig, og det virker som hun forstår det bedre, hun gjør hvertfall mer riktig enn feil, vanskeligst for henne er innsitt fra inkalling, men det var akkurat som det løsna litt med hvor hun skal sitte. Det hjelper vist å skrive problemstillingen på sonen, det må ha noe med at jeg da selv tenker litt annerledes før jeg setter igag. I mål er vi langt ifra, og jeg kikker på helgekurs til sommern :)

Jeg må også bli mer strukturert under trening om det skal bli noe som helst av oss.

Men tilbake til problemet.

I dag tidlig så ventet jeg henne ut, gjorde hun andre ting hun kan snudde jeg meg uten å si noe. Da kom hun gjerne på riktig plass (jeg belønner ved å kaste godbiten vekk). Så står jeg bare å venter uten å si noe, hun kommer og setter seg feil, jeg ser ikke på henne men flytter meg helt rundt, hun setter seg helt riktig. Repeterte det noen ganger, og da løsna det for frøkna! I stedet for å sette seg feil og jeg måtte bevege meg, så prøvde hun bare igjen av seg selv. Tidligere har hun da lagt seg ned, rulla rundt og gjort slikt. Men nå tenkte hun ut helt selv :D Jeg tror jeg kanskje har hjulpet henne for mye tidligere, og ikke bare totalignorert feil?

Vi klarte hvertfall utgagsstilling uten håndsignal og inkalling med innsitt (jeg står med ryggen til slik at det er lettere for henne å komme riktig) og det fungerte :D *danse dans*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det... kan ha noe med treningsinnflytelsene å gjøre? ;)

Høres ut som dere er på rett vei Kaja, bare trenger litt motivasjon begge to? :)

Jeg tror rett og slett vi surra oss fast i samme gamle, hun får ikke til mønster? At jeg hadde kjørt meg fast der instruktørene sa jeg skulle jobbe vidre.

For det jeg gjorde idag tidlig fungerte jo med en gang *klaske panne*. Jaja, ingenting er bedre enn det.

Jeg kan prøve å filme så kan dere se, da er det jo også lettere å si hva man gjør riktig og galt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frustrasjonen høres kjent ut :P Hadde litt det samme problemet selv, men er ganske sikker på at han forsto øvelsen, men ikke kom inn nært nok fordi han var redd potene sine. Nå kommer han perfekt inn 8 av 10 ganger :) Jeg har brukt alle de tipsene som har kommet opp over her. Han slipper å ha øyekontakt hele tiden, men skal såklart aktivt ha kontakt. Kassemetoden, target, mye lokking. Også selvsagt som du sier selv, kun belønne de insittene du VIL ha. Jeg var litt sånn, "jamen du prøver jo, så da får du en godbit" :P Så for oss er det som definitivt har fungert kassemetoden- masse terping på å skulle være så nær at han rører meg og kun belønne de insittene jeg vil ha. Når det ble for vanskelig, så gikk jeg tilbake til å vise med hånden hvor han skulle, istedet for å belønne ofte for å holde interressen hans oppe og stresset nede.

Ift targeten så er det frempotene hun skal ha på den. Så jeg foreslår et veldig lite lokk, som legger opp til at hun må sitte riktig. Et litt avlangt lokk, kanskje bruke et lite stykke av en liten planke eller noe.

Men, det høres jo ut som det egentlig går ganske bra da Kaja :) Er "bare" å fortsette å jobbe med det, så løsner deg sikkert :) Disse dvergene vetdu. Lærer fort men er ikke, etter min erfaring, de kjappeste til å faktisk forstå ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan øyekontakt når hun sitter foran/ligger foran osv. Når hun er på siden å går fvf ser hun på låret mitt (lærte henne det igjennom post it lapp i hånda som etterhvert festa på låret. Men jeg merker at de gangene hun setter seg feil ser hun på meg, så jeg har begynt å "kikke i taket" for at hun kommer på hvor hun skal se, det har tildels fungert med hvor hun ser, men ikke helt med hvor stumpet skal.

Hun har en veldig søt bakpartskontroll og bruker den :Phun snurrer alltid inn, bare ikke langt nok.

Vi har fra venstre. Har prøvd rundt på kurs, men da satt hun seg bare langt bak. Jeg vet ikke om jeg vil gå over til den igjen da jeg føler det begynner å løsne på den venstre, vi bare trenger en siste "dytt i stumpen".

For min del så er det ganske nøye da jeg vil gå LP med henne :)

Nei det har jeg ikke prøvd, jeg forsto ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette, Skal hun sitte på matten? også skal jeg sette matten ved siden av meg også skal hun sitte på den? Det kan kanskje fungere, men ser for meg at hun bare setter seg skeift da, som er litt av problemet vi har nå.

Jeg prøvde en liten økt idag tidlig, og det virker som hun forstår det bedre, hun gjør hvertfall mer riktig enn feil, vanskeligst for henne er innsitt fra inkalling, men det var akkurat som det løsna litt med hvor hun skal sitte. Det hjelper vist å skrive problemstillingen på sonen, det må ha noe med at jeg da selv tenker litt annerledes før jeg setter igag. I mål er vi langt ifra, og jeg kikker på helgekurs til sommern :)

Jeg må også bli mer strukturert under trening om det skal bli noe som helst av oss.

Men tilbake til problemet.

I dag tidlig så ventet jeg henne ut, gjorde hun andre ting hun kan snudde jeg meg uten å si noe. Da kom hun gjerne på riktig plass (jeg belønner ved å kaste godbiten vekk). Så står jeg bare å venter uten å si noe, hun kommer og setter seg feil, jeg ser ikke på henne men flytter meg helt rundt, hun setter seg helt riktig. Repeterte det noen ganger, og da løsna det for frøkna! I stedet for å sette seg feil og jeg måtte bevege meg, så prøvde hun bare igjen av seg selv. Tidligere har hun da lagt seg ned, rulla rundt og gjort slikt. Men nå tenkte hun ut helt selv :D Jeg tror jeg kanskje har hjulpet henne for mye tidligere, og ikke bare totalignorert feil?

Vi klarte hvertfall utgagsstilling uten håndsignal og inkalling med innsitt (jeg står med ryggen til slik at det er lettere for henne å komme riktig) og det fungerte :D *danse dans*

I tillegg vil det kunne hjelpe å belønne med strategisk plassering :) Ikke kast godbiten vekk, men server den på utsiden (venstresiden av hunden) og litt bak, sånn at hun må vri seg med rompa inn mot deg for å få tak i den.

Jeg har rotet litt med å la Eddard forsøke flere ganger (når han setter seg skjeivt så har jeg ikke brutt, men latt ham rette seg opp selv) - det er ikke helt heldig, jeg vil jo at han skal gjøre rett på første forsøk. Så når du får 60-80% stabil suksess på rett plassering, anbefaler jeg å bryte og prøve på ny i stedet for å tillate oppretting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig belønning/holding av hånden er like viktig som selve plassen. Om du lokker henne rundt, så ha som rødhette sier, godbiten i venstre hånd, vendt innover, så hun må vri på rumpa inn for å få tak i den, på den måten kan du vri hun inn på riktig plass og belønne. Jeg ville aldri belønt med å kaste godbiten unna, når man sitetr i posisjon kan du sitte og mate i posisjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg vil det kunne hjelpe å belønne med strategisk plassering :) Ikke kast godbiten vekk, men server den på utsiden (venstresiden av hunden) og litt bak, sånn at hun må vri seg med rompa inn mot deg for å få tak i den.

Jeg har rotet litt med å la Eddard forsøke flere ganger (når han setter seg skjeivt så har jeg ikke brutt, men latt ham rette seg opp selv) - det er ikke helt heldig, jeg vil jo at han skal gjøre rett på første forsøk. Så når du får 60-80% stabil suksess på rett plassering, anbefaler jeg å bryte og prøve på ny i stedet for å tillate oppretting.

Ah! Det var lurt ja :) jeg har kasta den vekk for å da letter hun på ræva jeg.

Når det gjelder at de retter seg opp selv så tenker jeg det er greit med en gang nå som hun faktisk har forsått hva jeg vil? For hun har tidligere aldri prøvd å rette seg opp, bare alt annet. Eller skal jeg bare feile og prøve på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig belønning/holding av hånden er like viktig som selve plassen. Om du lokker henne rundt, så ha som rødhette sier, godbiten i venstre hånd, vendt innover, så hun må vri på rumpa inn for å få tak i den, på den måten kan du vri hun inn på riktig plass og belønne. Jeg ville aldri belønt med å kaste godbiten unna, når man sitetr i posisjon kan du sitte og mate i posisjonen.

Ofc.. Klaske panne en gang til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...