Gå til innhold
Hundesonen.no

Denne hersens apporten..


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

I klasse D er det jo apportering på programmet og med det så har jeg visst et lite dilemma her og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal løse det.

Apportering er ikke akkurat Angus sin favorittøvelse, så jeg prøver å gjøre den superkul ved å leke masse, kjøre morsomme belønninger og generelt sett være kul. Problemet med det er at jeg da får en helvetes tygging samt "hey, skal vi leke med denne også kanskje?"-uttrykk i ansiktet hans. Hele bikkja lyser lek når han får den i munn.

Kjører jeg derimot litt mere roligere belønninger med gode godbiter, søk på bakken osv får han et veldig dårlig grep samt at han gjerne spytter den ut på veien inn. Vi trener utrolig mye på å ha en godt grep på apporten utenom og han er megaflink. Tygger aldri når vi trener på grep, spytter den aldri ut før han får beskjed om det, rett og slett stjerneelev er han.

Så nå aner jeg ikke helt hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal løse dette :P Nå er det drøyt 3 mnd til vi skal starte i D så tid på oss har vi jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I en eller annen tråd som ble lagt ut om det samme for ikke så lenge siden har jeg lagt ut en A-Å beskrivelse av innlæring av øvelsen apport. Finn den og følg den til punkt og prikke så får du en god apportering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften til Gråtass :ahappy:

Ikke forvent at han skal kunne sitte og holde apporten rolig, apport har nemlig ikke noe med sitt og gjøre, da blir hunden ofte frustrert og tygger. Her er oppskriften på en feilfri apporteringsøvelse:

1) Legg apporten på gulvet, hent hunden i bånd.

2) stå stille og se på apporten

3) når hunden griper apporten klikk og belønn

4) når du har repetert 1-3 ca 20 ganger gå videre til punkt 5

5) når hunden griper apporten så begynner du å rygge, klikker og kaster godbit til hunden.

6) når du har repetert punkt 5 ca 20 ganger begynner du å rygge, mens hunden følger etter snur du deg rundt slik at du får hunden i fvf posisjon, klikker og kaster godbit

7) Når du har repetert punkt 6 ca 20 ganger går du til punkt 8

8) når hunden har plukket opp apporten, su rygger, snur deg får hunden inn i fvf posisjonen går du sakte inn i en holdt, hunden vil sette seg og du har en perfekt utgangsstilling med apport, klikk og belønn.

9) For å lykkes med denne oppskriften er det to vesentlige punkter som alltid skal overholdes; IKKE RØR APPORTEN og IKKE GI GODBIT fra hånda.

10) gå stadig tilbake til punkt 1 og repeter derfra til punkt 9.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Oppdatering!

Gråtass-metode fungerer veldig bra! Apporten har allerede løst seg en del, men det er langt ifra ferdig enda :) Men på god vei!

Sånn ut av nysgjerrighet, hvordan ville du løst dette om man har innsitt i front?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Oppdatering!

Gråtass-metode fungerer veldig bra! Apporten har allerede løst seg en del, men det er langt ifra ferdig enda :) Men på god vei!

Sånn ut av nysgjerrighet, hvordan ville du løst dette om man har innsitt i front?

Akkurat på samme måte, shaping. Når han kan gripe apporten, bære apporten og sette seg med apporten, så snur jeg kjeden og kaller inn, belønner i front fortsatt med å kaste godbiten rett ned. Men du må ha en god innsitt i utgangspunktet, hvis ikke så må du bygge opp det. Det gjør du med baklengskjeding. Sier sitt til hunden stiller deg tett i front (der du vil ha hundens posisjon og går 5 cm nærmere) sier innkallingsordet og belønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man om hunden aldri fysisk beveger seg med apporten (eller hvilketsomhelst objekt) i munnen?
Jeg kan ta opp en film i morgen, men bikkja mi er litt sånn:
1) vi står på gulvet, en ting foran oss, bikkja går mot tingen og i det den snuser: "klikkgodbit".

2) jeg strekker strikken litt lengre og bikkja "tar tennene over" objektet : "klikkgodbit"

3) strikken forsøkes å strekkes lengre men bikkja bare "småtygger" på objektet før den begynner å tilby rull rundt, bukkenikkeneie, holde en forlabbe opp og ender opp på gulvet i flatdekk og er helt utkobla.

Dette er stereotypt for hele prosessen med å shape inn apport for oss, og jeg har forsøkt så mange ganger å få hunden til å lære seg "hold", "dra i" og liknende, men bikkja er helt vaksinert mot å bære noe i munnen på kommando. Det blir bare tygging og spytting ut.

Den eneste gangen jeg får til "apport" i en eller annen form jeg egentlig ikke aner hva er, er ved å ha bikkja i utgangsstilling - kaste ett objekt - si "jah!" - bikkja løper ut og "henter det", men i det bikkja er på tur tilbake må jeg rope "PÅ PLASS". Bikkja setter seg pent på plass og i det rompa treffer gulvet er det som om knappen for "eject" skrus på og apporten faller ut ( se f.eks fra 00:31 her:

).

Apport med bikkja mi er noe jeg seriøst anser som et av de større mysteriene i hundeverden, og det har jeg rett og slett aldri fått til. Skulle ønske jeg hadde bikkja med sørover og hatt henne med på kurs en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Umulig å gi svar på Kanger, men utifra din beskrivelse så kan hunden din ikke apport, hun bare jakter på et beveglig objekt. Ofte så er problemet det du beskriver syns jeg, at man har belønnet for interesse og snusing i starten og da er det den stadig tilbakevendende adferden som repeteres. Her må man bryte adferden ved å ha halve nordpolen i magen og kun belønne for gripeadferden, altså i det øyeblikket gjenstanden løftes 1 mmm fra underlaget.

Bare hive bikkja på et fly og bli med på kurs det ;)

Rediger: Altså det er masse å ta tak i den lille videosnutten som gjør at jeg er ganske sikker på at jeg hadde kunne lært hunden din å apportere i løpet av en helg, uten å oppfattes alt for blærete. Men det har noe med belønningsfrekvens, metode og timing å gjøre. Grunnen til at hun slipper gjenstanden er fordi hun forventer belønningen og at du har belønnet henne for å slippe og ikke for å gripe.

Endret av Gråtass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, hun kan hverken apport eller særlig det jeg har så lyst å lære henne (HOLD) (fordi da kan bikkja lære så mange artige triks :lol: ) - så det er bare å vedta i betong og diamant og sånn :P

Men ja, det er overgangen til dette med å "gripe" som er issuet. Har f.eks også prøvd å holde et objekt opp foran henne. Da ser jeg enklere når det er "gripeatferd" med i bildet. Nøyaktig samme regla.... jeg belønner for å nærme seg, snusing, og så kommer den ytterst nølende bitinga.... og smånibblinga. Kanskje griper hun og holder i et millisekund, men det er så ekstremt kort at når jeg belønner har hun glemt hva hun gjorde, så når vi da skal gjenta atferden så er hun helt på jordet igjen. Hun legger ofte snuten oppå, under, dytter osv. Hun er ikke så veldig repetisjonsklok at det gjør noe den hunden (unntatt når det gjelder hvor og hvordan man skal få tak i mat *kremt* ).

Jeg føler også at det aldri er en ren softmouth-hold i bikkja. Hun kan gjerne repetere 3-4 gang at hun fysisk tygger på et objekt. Da tenker jeg tygge som f.eks "lage fysiske merker i en treapport". Aldri aldri om hun får til en soft mouth.

Labrador "retriever" my ass :sweat:

(Og ja, altså, jeg er klar over at hun slipper på videoen fordi hun forventer belønning. Videoen er 2-3 år gammel og er ikke alt for representabel for hva vi driver på med i dag :P Men det så sånn ut også før hun fikk forventning, og det er generelt stereotypisk for henne å slippe det hun har i munnen i det hun setter seg ned. Uansett om det er en frivillig sitt på vegen mens hun bærer en tennisball hun har funnet i grøfta, eller whatnot. Det virker å være en "refleks".

Den ble forøvrig filma fordi hun var så sinnsykt høy da jeg hadde vært borte hjemmefra i 7 timer og hun hadde fått gjort det nødvendige - unntatt å få fresa av energi. Var artig å se henne SÅ intens, det eksisterer ikke lenger for å si det sånn :P Unghundintensiteten har forsvunnet :( Those days are gone osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

som sagt jeg er ganske sikker på at det er helt fullt mulig å lære på deg og hunden din en grei apportering. Men det første du må slutte med er å belønne snusing, nibling og annet fjas. Belønningen skal komme i det tidelssekundet som hun griper før hun rekker takskifte (tygging). Jeg bryr meg ikke om rasespesifikke egenskaper i en apporteringsøvelse, for det er helt underordnet, det er en øvelse på lik linje med sitt eller ligg. Gjør jobben for å få desserten er et enkelt innlæringsprinsipp. Grunnen til at din og mange andre hunder slipper gjenstanden er fordi at sitt er en bevegelse som ikke har noe med å ha noe i munnen å gjøre, det er som du sier i mange tilfeller en refleks, men kan fint endres om motivasjonen er høy nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skrive at jeg også er veldig med på gråtass-metoden. Jeg velger å bryte opp med "lekepause" etter en del repetisjoner på de fleste hunder, bare for å holde dem kvikke. Noen ganger jobber jeg lenge på punkter med å plukke opp fra bakken og drøyer tiden hunde. Må holde apporten stille etter å ha plukket opp. Tygger hunden heftig, gir jeg feil-signal og skyver hunden vekk fra apporten (ikke motsatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Michellus

Oppdatering igjen på hvordan det går!

Angus har fått en helt annen holdning til apporten. Det virker som om han nå synes det er noe av det morsomste han vet om! Han tygger en sjelden gang i blant, men da bare avbryter jeg han og prøver igjen. Forskjellen på nettopp det å avbryte er nettopp det at han ikke mister motivasjonen lenger. Det er akkurat som om han nå på en måte forstår hva jeg avbryter han for. Mindre for han å tenke på tror jeg, i stede for det hele å komme på plass og sette seg ned så er det bare å plukke opp og komme mot meg som er alt han har å tenke på :P

Moro er det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Når legger du inn kommandoen apport på gråtass metoden? vis man ønsker å generalisere type apport(forskjellige gjenstander), gjør du dette allerede på innlæringen med forskjellige typer gjenstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Tagger deg gråtass for jeg har et spm til oppskrifta di :innocent:

Har begynt å følge den på valpen min men han vil bare tygge/gnafse på aportbukken :frantics: Hva gjør jeg da? Bare overser at han prøver å fortære den selv om den er steinhard?

Da er du for treg med belønningen, du må kaste godbiten i det sekundet han griper apportbukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok jeg som gjør noe feil ja, men han griper liksom aldri den, han bare begynner å gnafse på et av hjørnene :huh:

Da fjerner du hunden vekk fra apporten. Om han aldri på noe tidspunkt tar i gripestykket, kan du lokke en gang eller to ved at du holder i kula, når han griper så belønner du. Men da er det viktig å holde selve apportbukken bare noen få cm over gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fjerner du hunden vekk fra apporten. Om han aldri på noe tidspunkt tar i gripestykket, kan du lokke en gang eller to ved at du holder i kula, når han griper så belønner du. Men da er det viktig å holde selve apportbukken bare noen få cm over gulvet.

Tusen takk for hjelp, du er super :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...