Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel, doodle og noodle


Ingridhw
 Share

Recommended Posts

Hvis alle -oodlerblandinger er populære, hvorfor ikke kjøpe en renraset puddel? Vet noen her som jeg ikke vet?

Regner med at det er fordi de vil ha egenskapene til hunden de krysser med, men pelsen til puddelen.

Det er nok en del uvitenhet også blant de som vil ha allergivennlig hund. De vet nok ikke at det finnes mange raser som anses som allergivennlige, og at de mest sannsynlig kan finne en allergivennlig rase med egenskapene de er ute etter.

Edit: Jeg kan forøvrig ikke huske å ha sett en annonse for slike doodle-blandinger hvor de skriver at pelsen kan bli noe annet enn allergivennlig.

Endret av Ingridhw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg nesten synes det hele er helt greit, jeg. De som velger å kjøpe sånne blandinger - versågod! Så kan jeg få "være i fred" med vannhundene mine, uten at de skal være no offer for populæravl, slik det har vært tendenser til siden Obama fikk sin. Folk henger seg på enhver trend, enten det er snakk om klær, biler eller hunder.

MEN.. Det er litt dårlig gjort av meg å si. For jeg er sterkt, sterkt i mot blandingsavl. Spesielt med disse blandingene, da det er reinspikka bullshit og et realt salgstriks å lage slike hunder. Eneste kriteriet er at puddel er innlblandet. Vel, jeg er vel ikke videre imponert over årsaken til at man avler. Snakk om avlsstrategi liksom. Jepp - så glad er jeg i doodler...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen er så bra den, at den gjør alle andre raser litt bedre. :)

Ja, men fra spøk til alvor, det er ikke tull en gang. Jeg klipper/steller jo litt hunder, deriblant retrievere, cockere, terriere og pudler - og blandinger av disse (stryk terrier). Pudlene er stort sett alltid grei, tålmodige og vennlige. Retrieverne og spanielene lager mer enn gjerne drama på stellebordet. Og doodlene - ja, de er sånn midt i mellom. Høyst subjektivt og veldig lite vitenskapelig, men for meg er det mye sant i det, pudler gjør alle andre raser litt bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudlene er stort sett alltid greie, tålmodige og vennlige fordi de blir puttet på bordet og stelt allerede fra de er 3 uker gamle. Det er ikke noe særlig å avle på en puddel som ikke fikser den tiden det tar å få pelsstellet tatt, så det er egenskaper de tar hensyn til avl. Uansett hvordan klipp man velger å ha puddelen sin i, så må den barberes og bades oftere enn de fleste andre raser - og er det noe som kan kalles positivt med rein utstillingsavl, så må det være nettopp hos puddelen, fikser de ikke å bli stelt, så er det lite attraktivt å dra de med på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudlene er stort sett alltid greie, tålmodige og vennlige fordi de blir puttet på bordet og stelt allerede fra de er 3 uker gamle. Det er ikke noe særlig å avle på en puddel som ikke fikser den tiden det tar å få pelsstellet tatt, så det er egenskaper de tar hensyn til avl. Uansett hvordan klipp man velger å ha puddelen sin i, så må den barberes og bades oftere enn de fleste andre raser - og er det noe som kan kalles positivt med rein utstillingsavl, så må det være nettopp hos puddelen, fikser de ikke å bli stelt, så er det lite attraktivt å dra de med på utstilling.

Ja, selvsagt, men det burde i prinsippet de andre pelsstellrasene også, men den gang ei. Hunder med tilsvarende pels pleier slettes ikke å være så greie som pudlene generelt. Ta f eks havanais, bichon og bolognese, disse krever virkelig oppfølging på pelsstellet, men de er ikke alltid verken grei eller medgjørlig.

For ikke å snakke om napperasene, men dem begynner man jo og stelle som regel mye seinere (dessverre). Ellers pleier retrieverne å trippe, bichonene danser og glefser og cockerne biter. Mens pudlene, de bare står der så pent, de, som standhaftige tinnsoldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...