Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat.


MrManu

Recommended Posts

Guest Per Olav

Akkurat det har jeg også gjort når jeg har kjøpt 1/2kg pølse hos vetrinæren.

Lurer litt på om jeg ikke skal begynnå og fôre hun på det etterhvert, men nå har jeg så mye tørr fôr som hun må spise opp først (ca 10kg diettfôr og ca 6kg spesialfôr for ledd begge HILLS)

Når jeg var på teori kurs på hundeskolen så snakket de om det foret og de sa at vi med mellomstore junder hadde en 1/2kg pølse i ca 2dager +- så det stemmer jo med det du sier, PO.

Hvos mye betaler du for en 1/2kg pølse?? jeg husker ikke hvor mye vi gir her... :oops:

Nå spør du vanskelig #-o

Jeg mener jeg betaler litt over 400 kroner for en kartong med et parogtjue kilo, det skulle bli litt under 20 kroner pr kg, alså rundt 10 pr halvkiloen. Men ta det med et lite forbehold. Hunden min bruker ca 250 gr/dag i vom og hundemat, så ei halvkilos pølse varer i to dager dersom jeg forer den bare med v&h d v s ca 5 -7 kr dagen. Med tilleggsfor /restemat bruker jeg selvsagt mindre av v&h. Hos oss varer en kartong ca en og en halv til to måneder avhengig av innblanding av tilleggsfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Nå spør du vanskelig #-o

Jeg mener jeg betaler litt over 400 kroner for en kartong med et parogtjue kilo, det skulle bli litt under 20 kroner pr kg, alså rundt 10 pr halvkiloen. Men ta det med et lite forbehold. Hunden min bruker ca 250 gr/dag i vom og hundemat, så ei halvkilos pølse varer i to dager dersom jeg forer den bare med v&h d v s ca 5 -7 kr dagen. Med tilleggsfor /restemat bruker jeg selvsagt mindre av v&h. Hos oss varer en kartong ca en og en halv til to måneder avhengig av innblanding av tilleggsfor.

Jeg spørr og spørr jeg vet du, hvorfor ditt og hvorfor datt også lærer jeg så mye av å spørre. :P

Jeg har funnet ut at jeg har kjøpt 1/2kg for 7kr, kan vel være riktig...

Har faktisk to pølser i fryseren som jeg har glemt...en med kylling og en med kylling, vom og laks.

Det blir jo billig om jeg fôrer med 250gram pr dag det blir 3.5kr pr dag og i en mnd med 30 dager så blir det kun 105kr pr mnd...og hvis det er bedre å fore med dette så er det jo ikke noe snakk om hva jeg skal begynne å fore med når jeg er ferdig med tørrfor sekkene. :P

Hun har jo mye allergi også så det vil vel lønne seg å fore mer rent??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg spørr og spørr jeg vet du, hvorfor ditt og hvorfor datt også lærer jeg så mye av å spørre. :P

Jeg har funnet ut at jeg har kjøpt 1/2kg for 7kr, kan vel være riktig...

Har faktisk to pølser i fryseren som jeg har glemt...en med kylling og en med kylling, vom og laks.

Det blir jo billig om jeg fôrer med 250gram pr dag det blir 3.5kr pr dag og i en mnd med 30 dager så blir det kun 105kr pr mnd...og hvis det er bedre å fore med dette så er det jo ikke noe snakk om hva jeg skal begynne å fore med når jeg er ferdig med tørrfor sekkene. :P

Hun har jo mye allergi også så det vil vel lønne seg å fore mer rent??

Uten å være noen som helst ekspert på noe som helst: Ja det vil jeg tro. På den andre siden vet man jo at enkelte hunder reagerer på f eks fisk og andre på andre typer innblanding. Jeg ville vel prøvet over en periode - kanskje 3 - 4 mndr eller så for å se om man fikk evt uheldige reaksjoner. Men vom og hundemat har jo flere varianter, og svjv er det mulig å spesialbestille foret derfra. Men det vet sikkert andre bedre enn jeg. Forøvrig er Mari flink på dette og på BARF sammen med andre jeg vet om fra andre fora og som Mari kjenner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å prøve dette som tilleggsfôr til Oscar, siden han er så tynn og trenger og legge på seg til utstillingen i februar. Men de har jo mange forskjellige typer :? Vom, vom med fiske og en kraftig blanding uten fisk, har dere noen meninger om hvilken av typene jeg bør kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vi må fore den ene boxern våres med ca 1 og en halv kg om dagen, da har han fått tørr for itilegg en periode også, han har ekstremt stor forbrenning, og er i mye aktivitet. Når vi forer med det, så er han fortsatt tynn. Ikke noe galt med han, ormkrurer og alt er helt i orden, og vi er ganske ofte innom vetrinærern og bare veider ogsan, da ser de over hundene og alt er i skjønneste orden, så han har bare veldig høyforbrening og er i mye aktivitet.

Mens våre to tisper får 400g + om dagen, da ser de bra ut.

Kommer vel veldig ann på fra hund til hund, og hvor mye kativitet og forbrenning de har, man må nesten prøve seg fram litt.

Det kan fint ligge i kjøleskapet i en tett boks, i 5 dager.

mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jepp, hun er her :D

Jeg har fått en sms fra Mari hvor hun skriver at eplemaskinen hennes har tatt kvelden men at hun vil komme seg på nett så snart som mulig. Mari er orientert om denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en sms fra Mari hvor hun skriver at eplemaskinen hennes har tatt kvelden men at hun vil komme seg på nett så snart som mulig. Mari er orientert om denne diskusjonen.

Ah så flott, hadde vært morro å høre hennes meninger om dette også, håper eplemaskinen blir fort frisk igjen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vi må fore den ene boxern våres med ca 1 og en halv kg om dagen, da har han fått tørr for itilegg en periode også, han har ekstremt stor forbrenning, og er i mye aktivitet. Når vi forer med det, så er han fortsatt tynn. Ikke noe galt med han, ormkrurer og alt er helt i orden, og vi er ganske ofte innom vetrinærern og bare veider ogsan, da ser de over hundene og alt er i skjønneste orden, så han har bare veldig høyforbrening og er i mye aktivitet.

Mens våre to tisper får 400g + om dagen, da ser de bra ut.

Kommer vel veldig ann på fra hund til hund, og hvor mye kativitet og forbrenning de har, man må nesten prøve seg fram litt.

Det kan fint ligge i kjøleskapet i en tett boks, i 5 dager.

mvh Stine

Ben som er så stor og tøff gutt MÅ jo ha masse mat. =D>

Bare digger den hunden, UTEN å ha møtt han. Love

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter det veldig når det står i kjøleskapet, tenkter da på at jeg ikke vil forpeste kjøleskapet når vi er borte? Vet ikke om det er nevnt, men hvor mye skal en hund ha om dagen og hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Lukter det veldig når det står i kjøleskapet' date=' tenkter da på at jeg ikke vil forpeste kjøleskapet når vi er borte? Vet ikke om det er nevnt, men hvor mye skal en hund ha om dagen og hva koster det?[/quote']

Alt du spør om står i denne tråden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Fant det ut :oops:

Det står at en hund skal ha 1-2 % av kroppsvekten sin, er det noen som er litt flink i prosentregning å kan regne ut hvor mye det er av 7 kg?

7 kg : 100 x 1 = 0.070 dvs 70 gram/dag

7 kg : 100 x 2 = 0.140 dvs 140 gram/dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder har du Aud?? :(

For tiden er det 14 levende pelser hos meg + matkopp til pusen. Han spiser også V&H. I hvertfall lager jeg i stand 14 matkopper til hundene to ganger pr. dag. Og alle blir tatt inn i huset to ganger pr. dag for å spise, også utehundene. Men det blir nok flere. Slik kan man ha det når man legger forholdene til rette for pelsene. :-)

Og mange av de er rene utehunder som lever i flokker, godt, meget godt inngerdet. Bare kom å se. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er det 14 levende pelser hos meg + matkopp til pusen. Han spiser også V&H. I hvertfall lager jeg i stand 14 matkopper til hundene to ganger pr. dag. Og alle blir tatt inn i huset to ganger pr. dag for å spise, også utehundene. Men det blir nok flere. Slik kan man ha det når man legger forholdene til rette for pelsene. :-)

Og mange av de er rene utehunder som lever i flokker, godt, meget godt inngerdet. Bare kom å se. :-)

Hva slags pus har du? Liker den V&H godt?

Jeg vurderer nemlig å begynne med det til ei pusefrøken her som har vanskelig for å legge på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pus har du? Liker den V&H godt?

Jeg vurderer nemlig å begynne med det til ei pusefrøken her som har vanskelig for å legge på seg!

Jeg har en blanding av perser og nors skogkatt. Rasen kan ikke anbefales på noen måte, da den har en pels som tover seg noe helt utrolig. Den gnir av seg kladdene to ganger pr. år. Jeg har ikke turt å barbere han da det heter seg et persere kan utvikle PKD, en meget alvorlig sykdom som bare går på persere, og ikke liker han å bli gredd, og nå er han 9 år.

Men over til V&H, det er et utmerket kattefôr, og meget fetende. Bare gi katten din det du, det har den bare godt av. Pass på så den ikke blir for fet. :-) Katten min simpelthen elseker dette fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blanding av perser og nors skogkatt. Rasen kan ikke anbefales på noen måte, da den har en pels som tover seg noe helt utrolig. Den gnir av seg kladdene to ganger pr. år. Jeg har ikke turt å barbere han da det heter seg et persere kan utvikle PKD, en meget alvorlig sykdom som bare går på persere, og ikke liker han å bli gredd, og nå er han 9 år.

Men over til V&H, det er et utmerket kattefôr, og meget fetende. Bare gi katten din det du, det har den bare godt av. Pass på så den ikke blir for fet. :-) Katten min simpelthen elseker dette fôret.

Takk for svar. :(

Da tror jeg at jeg skal prøve på det. :(

Ikke no moro med tynn pusekatt...

Pusen min er en blanding mellom Norsk Skogkatt og Maine Coon da. :(

Men jeg har også en Perser, men hun bor hos min mor, så ja, jeg vet alt om tover og floker kan man si.

Hun er også disponibel for PKD ettersom hennes far har det og det er arvelig, hun er nå 4 år, men har heldigvis ikke fått det enda da. Så får krysse fingrene for at hun slipper å få det i det heletatt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...