Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat.


MrManu

Recommended Posts

Hadde en trivelig samtale med vom og hundemat forhandleren i går. Hun anbefalte dagsrasjoner på 2% av kroppsvekt. For akitaene vil det bli ca 600 gram daglig. Jeg synes det høres mye ut, når Per Olav sier han forer med 250 + litt tørrfor.

Ser jo at Per Olav sier 1% av kroppsvekt.

Synes det blir litt lite for shibaene, det vil jo bare være 100 gram.

Men øker forbehovet proposjonalt med størrelsen på hundene? Synes det kan virke som at små raser kan få 2% mens store raser klarer seg med 1%.

Forer jo med tørrfor i dag, og de store får ikke 3 ganger mengden til de små nå heller...

Har tenkt å prøve vom og hundemat, særlig på en tispe som har fått store hudproblemer etter et forbytte (Prøvde Olivers 1/2 år) Blodprøver og biopsier gir ingen svar, annet enn at hunden har tørr og "anstrengt" hud...

Har noen prøvd tørrforet Skytten special. Ser de reklamerer med at det er fint for hudproblemer. Synes det er greit å ha et tørrfor også, for hvis man reiser ut i huttiheita med alle hundene for en uke, blir det mye pølser å ta med, og jeg er da litt bekymret for oppbevaring holdbarhet i sommervarmen uten kjølemuligheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
Hadde en trivelig samtale med vom og hundemat forhandleren i går. Hun anbefalte dagsrasjoner på 2% av kroppsvekt. For akitaene vil det bli ca 600 gram daglig. Jeg synes det høres mye ut, når Per Olav sier han forer med 250 + litt tørrfor.

Ser jo at Per Olav sier 1% av kroppsvekt.

Synes det blir litt lite for shibaene, det vil jo bare være 100 gram.

Men øker forbehovet proposjonalt med størrelsen på hundene? Synes det kan virke som at små raser kan få 2% mens store raser klarer seg med 1%.

Forer jo med tørrfor i dag, og de store får ikke 3 ganger mengden til de små nå heller...

Har tenkt å prøve vom og hundemat, særlig på en tispe som har fått store hudproblemer etter et forbytte (Prøvde Olivers 1/2 år) Blodprøver og biopsier gir ingen svar, annet enn at hunden har tørr og "anstrengt" hud...

Har noen prøvd tørrforet Skytten special. Ser de reklamerer med at det er fint for hudproblemer. Synes det er greit å ha et tørrfor også, for hvis man reiser ut i huttiheita med alle hundene for en uke, blir det mye pølser å ta med, og jeg er da litt bekymret for oppbevaring holdbarhet i sommervarmen uten kjølemuligheter...

Nja :(

Jeg skrev at en biolog ved NTNU som hadde regnet på dette anbefalte ca 0.7% av kroppsvekt som dagsrasjon for hunder rundt 50 kg og at mindre hunder skulle ha noe mer for pr kg kroppsvekt. Så kommer selvfølgelige arvelige egenskaper og hvor lett hunden har for å legge på seg, aktivitestnivå etc.

Da jeg startet med voh brukte jeg ca 1% voh pr kg hund, og selv om min hund får rimelig bra med mosjon, este den ut i løpet av relativ kort tid og den fikk da noe mere mosjon og litt mindre for, - dermed var vi tilbake til de anbefalte 0.7 prosentene/pr 50 kg som min venn Sturla v/NTNU normerte, og enda kunne vi kanskje redusert noe på foret.

Skyttens for jeg jeg prøvd, - men jeg kan ikke si at jeg merket forskjell på dette og f eks Olivers eller andre kvalitetsfor. For de fleste av oss antar jeg at valget er avhengig hva man er villig til å betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte opp i ganske mye % på min aktive hund når jeg bare brukte V&H så jeg bruker nå 50/50. Da får hun ca. 100g v&h for dagen og 4 dl Olivers Adult. Men hun er ekstrem når det gjelder för mengde og er mye i bruk for dagen.

Når jeg bare föret v&h så var jeg oppi 3/4(dels, ikke antall pølser) halvkg pølse på en hund på 15kg.. div ca 3 % av kroppsvekten hennes.

Venninen min som förer labben sin på det (hunden brukes mye) hun gir ham bare ca 75g + ett par dl tørrför. han veier ca 30kg)

Så jeg tror det er meget inviduelt. Kjenner du hunden din og vet den trenger mye næring så ville jeg startet på 2%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen prøvd tørrforet Skytten special. Ser de reklamerer med at det er fint for hudproblemer. Synes det er greit å ha et tørrfor også, for hvis man reiser ut i huttiheita med alle hundene for en uke, blir det mye pølser å ta med, og jeg er da litt bekymret for oppbevaring holdbarhet i sommervarmen uten kjølemuligheter...

Forer med skyttens spesial sammen med v&h og er veldig fornøyd med det, skal visst være det eneste tørrforet som er uten tilsetningsstoffer :( Min v&h forhandler sa også at det var det foret som passet best sammen med v&h med tanke på innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være så opptatt av mengden mat hunden får av vomoghundemat? Jeg anbefaler heller å se på holdet til hunden. Blir den for tynn, så får den for lite mat, blir den for tykk så får den for mye mat. Jeg forutsetter da at den får riktig mengde med mosjon.

Noen hunder trenger mye mat, noen trenger mindre mat pr. kg. kroppsvekt.

Og husk at dere må fôre med et nytt fôr i 2 mndr. før dere ser hvilket opptak hunden har av næringsstoffene. For så lang tid tar det før mage/tarm-bakteriene har omstillet seg til dette nye fôret. Så etter et par mndr. kan dere kanskje fôre mindre enn med en gang dere begynner med fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være så opptatt av mengden mat hunden får av vomoghundemat? Jeg anbefaler heller å se på holdet til hunden. Blir den for tynn, så får den for lite mat, blir den for tykk så får den for mye mat. Jeg forutsetter da at den får riktig mengde med mosjon.

Noen hunder trenger mye mat, noen trenger mindre mat pr. kg. kroppsvekt.

Og husk at dere må fôre med et nytt fôr i 2 mndr. før dere ser hvilket opptak hunden har av næringsstoffene. For så lang tid tar det før mage/tarm-bakteriene har omstillet seg til dette nye fôret. Så etter et par mndr. kan dere kanskje fôre mindre enn med en gang dere begynner med fôret.

Fordi jeg har et par gamle damer som legge på så seg veldig lett. Tenkte derfor å prøve å finne sånn nogenlunde riktig dosering fra starten for å unngå vektøkning...

Og fordi det er ganske stort sprik i anbefalingene. Noen sier 1% og andre sier 2%. Ville bare høre erfaringer fra andre som hadde brukt det, så kanskje jeg slipper å gjøre samme feil som andre kan ha gjort...

Og hvordan doserer man til valper i vekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja :D

Jeg skrev at en biolog ved NTNU som hadde regnet på dette anbefalte ca 0.7% av kroppsvekt som dagsrasjon for hunder rundt 50 kg og at mindre hunder skulle ha noe mer for pr kg kroppsvekt. Så kommer selvfølgelige arvelige egenskaper og hvor lett hunden har for å legge på seg, aktivitestnivå etc.

Da jeg startet med voh brukte jeg ca 1% voh pr kg hund, og selv om min hund får rimelig bra med mosjon, este den ut i løpet av relativ kort tid og den fikk da noe mere mosjon og litt mindre for, - dermed var vi tilbake til de anbefalte 0.7 prosentene/pr 50 kg som min venn Sturla v/NTNU normerte, og enda kunne vi kanskje redusert noe på foret.

Skyttens for jeg jeg prøvd, - men jeg kan ikke si at jeg merket forskjell på dette og f eks Olivers eller andre kvalitetsfor. For de fleste av oss antar jeg at valget er avhengig hva man er villig til å betale?

Jeg synes det er ganske praktisk å kunne handle alt på et sted, og siden v&h forhandleren selger Skyttens, så hadde det vært greit å bruke det som tørrfor.

Grunnen til at jeg vurderer å bytte, er fordi to voksne hunder som aldri har hatt hudproblemer før, fikk det etter ca halvår på Olivers.... Har nå foret på Eukanuba i litt over to måneder, den ene er nå helt uten kløe, mens den som var verst "angrepet" fortsatt sliter med tørr og "anstrengt" hud (Diagnose etter utallige blodprøver og masse biospsier.. Ingen allergier eller kjente hudsykdommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har et par gamle damer som legge på så seg veldig lett. Tenkte derfor å prøve å finne sånn nogenlunde riktig dosering fra starten for å unngå vektøkning...

Og fordi det er ganske stort sprik i anbefalingene. Noen sier 1% og andre sier 2%. Ville bare høre erfaringer fra andre som hadde brukt det, så kanskje jeg slipper å gjøre samme feil som andre kan ha gjort...

Og hvordan doserer man til valper i vekst?

Jeg skjønner godt at når det blir sagt forskjellig, så lurer man. Men du er sikkert enig i at mengden er ikke det viktigste, men heller holdet på hunden? Hvis du synes det blir lite mat på hunden, så kan du blande i litt revne gullrøter og andre grønnsaker, som gir magen litt mere å jobbe med.

Jeg doserer likedan til valper, etter holdet deres, altså om de legger på seg normalt eller blir tynne eller tykke. Også blander jeg i geitemelk til valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også det er best å se på hunden ja..Selv om det selvfølgelig er greit med et ca. tall. Collien jeg passer på i perioder får 500 gram om dagen, og han er ikke spesielt aktiv..Han veier vel 25 kg tenker jeg .Altså 2% av kroppsvekt..Fikk litt sjokk at hunden til Per Olav får halvparten.. :D Så virker som det er veldig individuelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også det er best å se på hunden ja..Selv om det selvfølgelig er greit med et ca. tall. Collien jeg passer på i perioder får 500 gram om dagen' date=' og han er ikke spesielt aktiv..Han veier vel 25 kg tenker jeg .Altså 2% av kroppsvekt..Fikk litt sjokk at hunden til Per Olav får halvparten.. :D Så virker som det er veldig individuelt..[/quote']

Veldig store hunder trenger som regel mindre mat pr. kg. kroppsvekt enn mindre hunder, og en hund på 25 kilo er jo ingen stor hund.

Min lille rotte, Vicky får, ja jeg vet egentlig ikke, jeg har problemer med å holde henne slank nok. Men hvis store hunder fikk tilsvarende mengde pr. kg. kroppsvekt, enda så lite hun får, så ville de enten bli fete eller slutte å spise. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig logisk ut :D Men syntes Per Olav skrev at hunden fikk 250 gram om dagen, og da blir det jo halvparten i gram også, ikke bare prosent..Men han fikk jo annet i tilegg og, såvidt jeg skjønte..

Pelsen til PO får tørrfôr også. Og selv om pelsen hans er stor, så er den nok ikke så veldig tung. Men jeg synes også at 250 gram hørtes lite ut pr. dag. :-)

Men siden det er Per Olav som gir dette til hunden sin, så vet jeg at det han gjør er riktig.

PO er flink serru. =D> =D> =D>

Jeg bruker ca. 3/4 blokk pr. dag. Fordelt på 14 hunder blir det litt over en kilo fôr pr. dag på hver hund, hvis jeg ikke har regnet feil. Så mine er nok krevende når det gjelder fôr, men så er de aktive også, og så bor jo mange av dem ute hele året, og da bruker de mer energi og trenger mere mat. Lille rotta får jo nesten ingenting. Briardene tenger heller ikke så mye mat, dobemann litt mer, ganske ye mer faktisk, og K.O. ganske så mye mer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er Per Olav som gir dette til hunden sin, så vet jeg at det han gjør er riktig.

PO er flink serru. =D> =D> =D>

Hehe..Har fått med meg det, derfor jeg ble litt bekymra ovet at collien fikk så mye..Men det er kanskje forskjell i hvor "flinke" hunder er til å oppta næringstoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være så opptatt av mengden mat hunden får av vomoghundemat? Jeg anbefaler heller å se på holdet til hunden. Blir den for tynn, så får den for lite mat, blir den for tykk så får den for mye mat. Jeg forutsetter da at den får riktig mengde med mosjon.

Noen hunder trenger mye mat, noen trenger mindre mat pr. kg. kroppsvekt.

Og husk at dere må fôre med et nytt fôr i 2 mndr. før dere ser hvilket opptak hunden har av næringsstoffene. For så lang tid tar det før mage/tarm-bakteriene har omstillet seg til dette nye fôret. Så etter et par mndr. kan dere kanskje fôre mindre enn med en gang dere begynner med fôret.

=D> =D>

Jeg kan ikke følge tabellene på fôrsekkene, for da ser Chicka ut som en tønne etterhvert.

Hun er så lett foret at det er sprøtt, og noen ganger får jeg nesten vondt av å gi hun så lite mat (200gram pr dag HILLS r/d), men pelsen er fornøyd og glad, og er med på de lange turene våre og klarer seg bra.

Jeg prøvde for morro skyld og holde tabellen til Olivers den første stunden jeg prøvde det, men så veldig fort at det ikke gikk, jeg kunne nesten se hun ese ut for hver dag.

Chicka er ikke noe stille liggende hund heller, får masse turer, masse trening og er ofte med i stallen.

Nå er det jo litt mindre aktivitet pga skaden hennes, men aktiviteten hennes normalt er ganske høy. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..Har fått med meg det, derfor jeg ble litt bekymra ovet at collien fikk så mye..Men det er kanskje forskjell i hvor "flinke" hunder er til å oppta næringstoffer?

Hvor lenge har du fôret med V&H? Det er også forskjell på det indre stressnivået på hundene, det som gjør at hunder med høyt indre stressnivå, det som ikke synes, må ha mere mat. Og så er det som med oss mennesker, at noen har høy forbrenning og kan spise det utroligste uten å bli tykke, mens andre bare kan se på maten for å legge på seg(litt overdrevent det siste da). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke følge tabellene på fôrsekkene, for da ser Chicka ut som en tønne etterhvert.

Hun er så lett foret at det er sprøtt, og noen ganger får jeg nesten vondt av å gi hun så lite mat (200gram pr dag HILLS r/d), men pelsen er fornøyd og glad, og er med på de lange turene våre og klarer seg bra.

Jeg prøvde for moro skyld og holde tabellen til Olivers den første stunden jeg prøvde det, men så veldig fort at det ikke gikk, jeg kunne nesten se hun ese ut for hver dag.

Chicka er ikke noe stille liggende hund heller, får masse turer, masse trening og er ofte med i stallen.

Nå er det jo litt mindre aktivitet pga skaden hennes, men aktiviteten hennes normalt er ganske høy. :wink:

Som jeg skrev et sted tidligere, hvis du synes hunden din får i minste laget med mat, så kan du blande i revne gulrøtter og/eller andre grønnsaker. Og jeg ville også bløtet opp tørrfôret, for å gi hunden mere metthetsfølelse. Men helst ville jeg fôret på V&H og da ville jeg tatt vann i fôret og blandet det med rå grønnsaker som beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du fôret med V&H? Det er også forskjell på det indre stressnivået på hundene, det som gjør at hunder med høyt indre stressnivå, det som ikke synes, må ha mere mat. Og så er det som med oss mennesker, at noen har høy forbrenning og kan spise det utroligste uten å bli tykke, mens andre bare kan se på maten for å legge på seg(litt overdrevent det siste da). :-)

Han har fåt V&H i ca. 1 år. Han er en av de roligste hundene jeg vet om (ikke typisk collie) så han virker ikke stressa, men kanskje ikke det du mente... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fåt V&H i ca. 1 år. Han er en av de roligste hundene jeg vet om (ikke typisk collie) så han virker ikke stressa, men kanskje ikke det du mente... :D

Den indre stressfaktoren synes ikke. Det er noe hunden har inni seg, som ingen kan se. Selv helt rolige hunder kan ha det. Høy forbrenning kan være et tegn på det, og hunden din har nok høy forbrenning, siden han trenger mye mat. Det kan selvfølgelig også være noe galt med mage/tarmsystemet til hunden, men hvis den er blank i pelsen og ikke klør unormalt mye, så har den nok bare høy forbrenning. Altså sannsynligvis ingen grunn til bekymring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den indre stressfaktoren synes ikke. Det er noe hunden har inni seg, som ingen kan se. Selv helt rolige hunder kan ha det. Høy forbrenning kan være et tegn på det, og hunden din har nok høy forbrenning, siden han trenger mye mat. Det kan selvfølgelig også være noe galt med mage/tarmsystemet til hunden, men hvis den er blank i pelsen og ikke klør unormalt mye, så har den nok bare høy forbrenning. Altså sannsynligvis ingen grunn til bekymring. :-)

Ok, da skjønte jeg :D Han har veldig fin pels, mye blankere enn da han fikk tørrfor..Men grunnen til at vi bytta var bla. fordi han hadde en del problemer med magen, selv om vi ikke har sett noe mer til det etter at vi bytta til V&H, er det jo mulig at han ikke har et "ideelt" fordøyelsessystem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønte jeg :D Han har veldig fin pels, mye blankere enn da han fikk tørrfor..Men grunnen til at vi bytta var bla. fordi han hadde en del problemer med magen, selv om vi ikke har sett noe mer til det etter at vi bytta til V&H, er det jo mulig at han ikke har et "ideelt" fordøyelsessystem..

Tørrfôr er tungt fordøyelig for hunden p.g.a. alt somer i tørrfôret som hunden ike kan nyttiggjøre seg(karbohydrater). Og når utskillingsprosessen foregår blir det meget stor belastnig for lever og nyrer, noe man unngår ved å fôre med f.eks. vomoghundemat. Så vomoghundemat er nok bedre egnet til hunder med dårlig fordøyelsessystem enn tørrfôr, og til alle friske hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev et sted tidligere, hvis du synes hunden din får i minste laget med mat, så kan du blande i revne gulrøtter og/eller andre grønnsaker. Og jeg ville også bløtet opp tørrfôret, for å gi hunden mere metthetsfølelse. Men helst ville jeg fôret på V&H og da ville jeg tatt vann i fôret og blandet det med rå grønnsaker som beskrevet ovenfor.

Ja jeg bløter opp HILLS foret hennes nå, da ser det iallefall ut for meg som det blir litt mer. :wink:

Revne gulrøtter var også lurt tips.:D

Jeg har igjen endel r/d (ca 7kg) og j/d (også ca7kg) så jeg må fôre opp det først så regner jeg med å begynne på V&H.

Har jo hørt så mye bra om det, så det skader ikke å prøve.

Det eneste jeg gruer meg til er lukten og synet av det oppting...jeg ble skikkelig kvalm sist jeg åpnet en pølse til hun.. :scared: og jeg pleier ikke akkurat å være fisen fin og sær på ting... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg gruer meg til er lukten og synet av det oppting...jeg ble skikkelig kvalm sist jeg åpnet en pølse til hun.. :scared: og jeg pleier ikke akkurat å være fisen fin og sær på ting... 8)

Det lukter da ikke vondt av det, så lenge det ikke blir surt. Dessuten kan du putte det i en boks med lokk på, så kjenner du lukten kun når du skal fôre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter da ikke vondt av det, så lenge det ikke blir surt. Dessuten kan du putte det i en boks med lokk på, så kjenner du lukten kun når du skal fôre. :-)

Ok, jeg syntes det hadde en sånn rar lukt og rar konsistens, men Chicka likte det, så da er det jo det som gjelder. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at når det blir sagt forskjellig, så lurer man. Men du er sikkert enig i at mengden er ikke det viktigste, men heller holdet på hunden? Hvis du synes det blir lite mat på hunden, så kan du blande i litt revne gullrøter og andre grønnsaker, som gir magen litt mere å jobbe med.

Jeg doserer likedan til valper, etter holdet deres, altså om de legger på seg normalt eller blir tynne eller tykke. Også blander jeg i geitemelk til valpene.

Joda, jeg er ikke slave av foringsanvisninger . Hundens hold betyr mest. Men nå har jeg fått damene ganske ned i vekt, og da håper jeg å unngå at de fyker opp igjen.

Gamla utnytter for veldig bra og har alltid fått mindre enn anbefalt.

Brytes gulrot ned i tarmen, eller er det mest til fyll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...