Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat.


MrManu

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Dette fôret har jeg hørt om før (fikk bare ikke sortert navnet først #-o ) og jeg vet at mange er veldig fornøyde med det.

Når jeg var på massasje kurs så snakket ei som drev med Sib Huskyer om dette fôret og sa at det var så bra, hun har 26stk

Jeg har kjøpt noen sånne pølser til Chicka hos en dyrlege jeg var hos, men fytti som det luktet, ble helt kvalm jeg... :oops:

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal gi til Chicka av det, derfor har jeg bare gitt hun litt av gangen i tørr foret...hun er 25kg...

Hvor mye gir du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Hehe, det står vi og deler opp med kniv og legger i poser vi, av en kompakt 20 kg blokk *ler* huff ikke alltid like moro. Men foret funker kjempe bra, på våre hunder, avføring, kropp og pels er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med vom og hundemat og kan ikke bli mer fornøyd, Balder er i hvertfall skikkelig fornøyd med det :( Det hjalp også hunden til moren min som klødde seg til blods og som alltid hadde betennelse en eller annen plass,gikk gjevnlig til dyrlegen for det feilet han noe hele tiden, etter hun begynte å fore med v og h så er hunden kløfri, har ikke hatt betennelse og har ikke vert hos dyrlegen siden :P

Nå er jeg ikke helt sikker på mengde, for jeg tar det på øyemål for det meste. Men skal prøve :P Balder som er blanding av Rottweiler og Vorsteh/Pointer/Husky får ca 1 målebeger skyttens spesial tørrfor og ca 700gr vom og hundemat. Noen ganger får han bare vom og hundemat og noen ganger bare tørrfor, kommer litt ann på om jeg har husket å tine opp mat til han :oops: Mengden kommer ann på hvor stor aktivitet han er i, har vi en rolig periode får han litt mindre for han har lett for å legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med vom og hundemat og kan ikke bli mer fornøyd, Balder er i hvertfall skikkelig fornøyd med det :( Det hjalp også hunden til moren min som klødde seg til blods og som alltid hadde betennelse en eller annen plass,gikk gjevnlig til dyrlegen for det feilet han noe hele tiden, etter hun begynte å fore med v og h så er hunden kløfri, har ikke hatt betennelse og har ikke vert hos dyrlegen siden :P

Nå er jeg ikke helt sikker på mengde, for jeg tar det på øyemål for det meste. Men skal prøve :P Balder som er blanding av Rottweiler og Vorsteh/Pointer/Husky får ca 1 målebeger skyttens spesial tørrfor og ca 700gr vom og hundemat. Noen ganger får han bare vom og hundemat og noen ganger bare tørrfor, kommer litt ann på om jeg har husket å tine opp mat til han :oops: Mengden kommer ann på hvor stor aktivitet han er i, har vi en rolig periode får han litt mindre for han har lett for å legge på seg.

Hvor mye veier Rabalder?? Og hvor mye brukes han??

Hvor mye veier ca et målebeger med tørrfôr??

Syntes det hørtes ut som mye mat, men nå legger jo Chicka på seg fortere enn hun får maten i seg da...selvom hun er i mye aktivitet... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Er det flere her som forer med vom og hundemat? hva synes dere om foret? og hvor mye gir dere?

Jeg forer med vom og hundemat og er svært fornøyd. Noen ganger bruker jeg det som eneste for, andre ganger iblandet tørrfor eller midagsrester. Resepten på vom og hundemat er laget av en professor ved veterinærhøyskolen på oppfordring fra Norges hundekjørerforbund.

Vom og hundemat er fullvitaminisert og kommer i ulike blandinger som du kan lese om på hjemmesidene deres.

Anbefalt mengde er 1% pr dag av hundens totalvekt. En biolog ved NTNU som jeg kjenner anbefaler ca 0.7% vom og hundemat pr dag for hunder som veier ca 40 - 50 kg, mindre hunder bør har litt mer.

Som for alt annet for er opptaket pr hund forskjellig, så du bør nok imho gå ut fra 0.7 til 1.0 % over en periode og heller justere deg opp eller ned etter en tid. Inntaket er også avhengig av hvor mye fysisk aktivitet hunden får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med vom og hundemat og er svært fornøyd. Noen ganger bruker jeg det som eneste for, andre ganger iblandet tørrfor eller midagsrester. Resepten på vom og hundemat er laget av en professor ved veterinærhøyskolen på oppfordring fra Norges hundekjørerforbund.

Vom og hundemat er fullvitaminisert og kommer i ulike blandinger som du kan lese om på hjemmesidene deres.

Anbefalt mengde er 1% pr dag av hundens totalvekt. En biolog ved NTNU som jeg kjenner anbefaler ca 0.7% vom og hundemat pr dag for hunder som veier ca 40 - 50 kg, mindre hunder bør har litt mer.

Som for alt annet for er opptaket pr hund forskjellig, så du bør nok imho gå ut fra 0.7 til 1.0 % over en periode og heller justere deg opp eller ned etter en tid. Inntaket er også avhengig av hvor mye fysisk aktivitet hunden får.

Hvor mye (for meg som ikke er noe flink i matte) blir det ca når Chicka veier 25kg, hun er lett fôert (retriver blanding)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvor mye (for meg som ikke er noe flink i matte) blir det ca når Chicka veier 25kg' date=' hun er lett fôert (retriver blanding)?[/quote']

1 prosent av 25 kg er 2.5 hektogram

0,7 prosent av 25 kg er 1,75 hektogram

Dersom du starter med 2.5 hekto pr dag og justerer deg opp/ned etter - la oss si 3 - 4 måneder eller så? Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med vom og hundemat, og startet med det fordi dobertispa vår sleit sinnsykt med magen og fikk eksplosiv diare av alt mulig. Helt i orden i magen med en gang vi begynte på V&H. Vi bruker kyllingforet, fordi jeg innbiller meg at det er best for sarte mager, det lukter minst og det tiner raskere enn for eksempel nr 25.

Jeg snakket med han som produserer foret, og han sa at 2% av voksen kroppsvekt var en grei pekepinn på hva hunden skulle ha per døgn. Jeg regner med at vår kan bli ca 35 kg, og hun lever et aktivt liv, så jeg gir opp mot 700 gram per dag. Hun legger på seg av denne mengden, men var veldig undervektig da vi fikk henne 7 mnd gammel. I tillegg til våtforet gir jeg litt tørrfor for å tilføre fiber, ellers har avføringen lett for å bli steinharde kuler, og det ser direkte vondt ut. :roll:

Når det gjelder oppdeling går det helt supert med beinfrossen blokk og enten en øks eller en båndsag. Om man hugger det opp utenfor huset har hunden i tillegg fritidssyssel i flere timer med å snuse opp restene. :D

Anbefales absolutt, og en blokk på 20 kg tar ikke så himla stor plass i en vanlig fryseboks om man sager det i helt jevne biter og stabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Når det gjelder oppdeling går det helt supert med beinfrossen blokk og enten en øks eller en båndsag. Om man hugger det opp utenfor huset har hunden i tillegg fritidssyssel i flere timer med å snuse opp restene. :D

Anbefales absolutt, og en blokk på 20 kg tar ikke så himla stor plass i en vanlig fryseboks om man sager det i helt jevne biter og stabler.

Jeg er så lat at jeg kjøper halv eller helkilos pølser. Tar en pølse fra fryseren og lar den ligge i kjøleskapet over natta. Deler den så i passende porsjoner og oppbevarer dem i en plastboks kjøleskapet. Funger helt utmerket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vomoghundemat finnes også å få kjøpt i hendige pøser i to forskjellige størrelser. Jeg tror den minste er 1/2 kg og den største 1 kg. Så det finnes alternativer til de 20 kg's blokkene. Har man bare litt hund så er nok pølsene å anbefale selv om det er en litt dyrere kilopris på dem. Og pølsene er veldig kjekke å ta med seg hvis man skal ut å reise med hunden og blir borte flere dager. Da kan man bare putte pølsene i en kjølebag og stappe noen fryseelementer rundt. Da holder de seg i hvertfall en uke.

Avispapir virker også isolerende, så det kan man også pakke dem inn i hvis man ikke har fryseelementer.

Selv foretrekker jeg til daglig de 20 kgs blokkene, men det kan ha noe med antall hunder og størrelsen på hundene mine å gjøre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lat at jeg kjøper halv eller helkilos pølser. Tar en pølse fra fryseren og lar den ligge i kjøleskapet over natta. Deler den så i passende porsjoner og oppbevarer dem i en plastboks kjøleskapet. Funger helt utmerket :P

Hvor lang holdbarhet har det i kjøleskapet da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lat at jeg kjøper halv eller helkilos pølser. Tar en pølse fra fryseren og lar den ligge i kjøleskapet over natta. Deler den så i passende porsjoner og oppbevarer dem i en plastboks kjøleskapet. Funger helt utmerket :D

Du var litt tidligere ute enn meg med å fortelle om at de også finnes i pølser, fysjom! :P:P:P:P:P:P:P

Jeg synes forøvrig ikke du er lat, men heller fornuftig.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier Rabalder?? Og hvor mye brukes han??

Hvor mye veier ca et målebeger med tørrfôr??

Syntes det hørtes ut som mye mat, men nå legger jo Chicka på seg fortere enn hun får maten i seg da...selvom hun er i mye aktivitet... :oops:

Kan godt være han får for mye nå, har ikke helt funnet rett mengde, synes han ble litt tynn så forer mer nå enn jeg gjor for en mnd siden. Ser faktisk nå at han har lagt på seg litt på denne mnd, men så har han jo fått litt ekstra i julen(besteforeldre som lurer til han noe godt :P )

Balder veide 41 kg for 5 mnd siden og jeg misstenker at han har vokst siden :P Tipper han er rundt 44-45 kg. Vi går minst en times tur til dagen, som regel i skog/fjell, han løper i tillegg ca 15-20 min hver dag(han er halvt trekkhund/fuglehund så han løper i full fart uten noe særlig pause i ulendt terreng, det er visst det som er kjekkest :P )

Målebegeret er fra eukanuba, så tviler på at målene fra begeret stemmer med mitt for, men du får plass til ca 160 gram eukanuba large breed i det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Hvor lang holdbarhet har det i kjøleskapet da??

Akkurat nå kunne leverandøren "min" bare levere kilospølser. De deler jeg i 8 omtrent like deler (ca 125 gr/stk) og pelsen får 2 stk = 250 gram/dag i tillegg til litt oppbløtt tørrfor. Ingen problemer med å oppbevare fire dagsrasjoner i en iskremboks med lokk i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå kunne leverandøren "min" bare levere kilospølser. De deler jeg i 8 omtrent like deler (ca 125 gr/stk) og pelsen får 2 stk = 250 gram/dag i tillegg til litt oppbløtt tørrfor. Ingen problemer med å oppbevare fire dagsrasjoner i en iskremboks med lokk i kjøleskapet.

Hvorfor forer du ikke bare med V&H men bruker tørrfor i tillegg?? Er det nødvendig å gjøre det eller kan man fore utelukkende med V&H?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Hvorfor forer du ikke bare med V&H men bruker tørrfor i tillegg?? Er det nødvendig å gjøre det eller kan man fore utelukkende med V&H?

Det er ikke noen spesiell grunn til at jeg gjør det, det har bare blitt slik. Noen ganger forer jeg bare med vom og hundemat, andre ganger iblandet litt av hvert, tørrfor, middagsrester, bein - you name it. Hensikten er kanskje mer å variere foret slik at den (pelsen) ikke blir matlei, for det hender jo iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lat at jeg kjøper halv eller helkilos pølser. Tar en pølse fra fryseren og lar den ligge i kjøleskapet over natta. Deler den så i passende porsjoner og oppbevarer dem i en plastboks kjøleskapet. Funger helt utmerket :P

Akkurat det har jeg også gjort når jeg har kjøpt 1/2kg pølse hos vetrinæren.

Lurer litt på om jeg ikke skal begynnå og fôre hun på det etterhvert, men nå har jeg så mye tørr fôr som hun må spise opp først (ca 10kg diettfôr og ca 6kg spesialfôr for ledd begge HILLS)

Når jeg var på teori kurs på hundeskolen så snakket de om det foret og de sa at vi med mellomstore junder hadde en 1/2kg pølse i ca 2dager +- så det stemmer jo med det du sier, PO.

Hvos mye betaler du for en 1/2kg pølse?? jeg husker ikke hvor mye vi gir her... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forer du ikke bare med V&H men bruker tørrfor i tillegg?? Er det nødvendig å gjøre det eller kan man fore utelukkende med V&H?

Vomoghundemat er fullvitaminisert, slikat hunden trenger ikke noe mere enn det. Man kan gi valper fôret fra de er helt små.

Og hunder er ikke som oss mennesker at de trenger variasjon i fôret.

Så hvis vomoghundemat fungerer godt på en hund når den er ung, kan man fortsette å fôre hunden på dette fôret resten av livet dens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...