Gå til innhold
Hundesonen.no

Tygger på apportbukken


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vi har nettop hatt vår første treningsøkt med apportbukk. Jeg tenkte å begynne med å lære han å holde den først, for så å apportere.

Det begynte kjempebra, han tok tak rundt bukken *klikk* og slapp. Problemet kom når jeg ville han skulle holde den lengre, da begynner han å tygge på den (laget i tre) så etter en liten treningsøkt på 5 min ser den jo ikke ut! :lol:

Noen tips for å få vekk tyggingen? Ser ikke for meg det ville hjelpe å kjøpe bukk i metall eller plast, han tygger på det meste av "leker" han får tildelt :P

Han kan apportere fra fra før av, så jeg prøvde for morroskyld, det gikk kjempebra uten tygging. Men vil jo gjerne at han skal kunne sitte og holde den også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økt intensiviteten på min apport for å få bort tyggingen. Det vil si mer forventning til belønning og mer fart. Akkurat når han plukker og kommer inn så får han belønning osv :P Men han tygger litt i utgangsstilling sådan! Men en hund i stor fart og dyp konsentrasjon tygger vanligvis lite.

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?emne=2&spmid=801&mode=eksp&start=1

Men kanskje omvendtlokking kan hjelpe på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ikke forvent at han skal kunne sitte og holde apporten rolig, apport har nemlig ikke noe med sitt og gjøre, da blir hunden ofte frustrert og tygger. Her er oppskriften på en feilfri apporteringsøvelse:

1) Legg apporten på gulvet, hent hunden i bånd.

2) stå stille og se på apporten

3) når hunden griper apporten klikk og belønn

4) når du har repetert 1-3 ca 20 ganger gå videre til punkt 5

5) når hunden griper apporten så begynner du å rygge, klikker og kaster godbit til hunden.

6) når du har repetert punkt 5 ca 20 ganger begynner du å rygge, mens hunden følger etter snur du deg rundt slik at du får hunden i fvf posisjon, klikker og kaster godbit

7) Når du har repetert punkt 6 ca 20 ganger går du til punkt 8

8) når hunden har plukket opp apporten, su rygger, snur deg får hunden inn i fvf posisjonen går du sakte inn i en holdt, hunden vil sette seg og du har en perfekt utgangsstilling med apport, klikk og belønn.

9) For å lykkes med denne oppskriften er det to vesentlige punkter som alltid skal overholdes; IKKE RØR APPORTEN og IKKE GI GODBIT fra hånda.

10) gå stadig tilbake til punkt 1 og repeter derfra til punkt 9.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økt intensiviteten på min apport for å få bort tyggingen. Det vil si mer forventning til belønning og mer fart. Akkurat når han plukker og kommer inn så får han belønning osv :P Men han tygger litt i utgangsstilling sådan! Men en hund i stor fart og dyp konsentrasjon tygger vanligvis lite.

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?emne=2&spmid=801&mode=eksp&start=1

Men kanskje omvendtlokking kan hjelpe på? :)

Ja, merket fort at tyggingen opphører helt så fort han får en oppgave, altså å hente bukken. Men når han bare sitter der og holder deb, det er da tyggingen begynner.

Red: Takk for oppskrift Gråtass! Den skal vi prøve oss på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har gjort akkurat som Gråtass :) Å holde han i aktivitet er cluet og ikke forsterke når de tygger :)

Njaaa.. Ikke egentlig, cluet er å lære hunden gode opptak, for en hund som har gode opptak og vil "hjem" tygger ikke, ergo blir det feilfri innlæring. Dette er en metode jeg har utarbeidet og perfeksjonert de siste årene på mine kurs. Til nå har metoden fungert på samtlige hunder både hunder som egentlig er allergiske mot å ha noe i munnen og de som svært gjerne vil lage flisfabrikk. Jeg er ikke tilhenger av at hunden skal holdes så i ånde at den ikke vet hva den gjør, den skal lære riktig adferd. Bare for å flisespikke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ikke forvent at han skal kunne sitte og holde apporten rolig, apport har nemlig ikke noe med sitt og gjøre, da blir hunden ofte frustrert og tygger. Her er oppskriften på en feilfri apporteringsøvelse:

1) Legg apporten på gulvet, hent hunden i bånd.

2) stå stille og se på apporten

3) når hunden griper apporten klikk og belønn

4) når du har repetert 1-3 ca 20 ganger gå videre til punkt 5

5) når hunden griper apporten så begynner du å rygge, klikker og kaster godbit til hunden.

6) når du har repetert punkt 5 ca 20 ganger begynner du å rygge, mens hunden følger etter snur du deg rundt slik at du får hunden i fvf posisjon, klikker og kaster godbit

7) Når du har repetert punkt 6 ca 20 ganger går du til punkt 8

8) når hunden har plukket opp apporten, su rygger, snur deg får hunden inn i fvf posisjonen går du sakte inn i en holdt, hunden vil sette seg og du har en perfekt utgangsstilling med apport, klikk og belønn.

9) For å lykkes med denne oppskriften er det to vesentlige punkter som alltid skal overholdes; IKKE RØR APPORTEN og IKKE GI GODBIT fra hånda.

10) gå stadig tilbake til punkt 1 og repeter derfra til punkt 9.

lykke til!

Gråtass: Hvis hunden allerede tygger når den skal avlevere er det mulig å starte på nytt og bruke oppskrifta di? Eller er det for sent og problemet må løses på andre måter? :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@bie fikk du din til å slutte å tygge? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gråtass: Hvis hunden allerede tygger når den skal avlevere er det mulig å starte på nytt og bruke oppskrifta di? Eller er det for sent og problemet må løses på andre måter? :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@bie fikk du din til å slutte å tygge? :ahappy:

Repetere punkt 3 til det kjedsommelige, så løser det seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repetere punkt 3 til det kjedsommelige, så løser det seg nok.

Det var jo det jeg gjorde fra starten, slik at han begynte å tygge... ikke virket hunden slik som den gjorde på kurset da vi kom hjem heller. :P

Akkurat nå er han på vinterferie, men be coming back med spørsmål når han er hjemme igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...