Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips/produkter til å få pelsen til å legge seg etter bad?


Recommended Posts

Noen som har noen gode til tips til hvordan jeg kan forhindre at Nora ser 5cm høyere ut bak etter at jeg har bada henne? :P

Pelsen blir stående så veldig opp, og det tar gjerne en uke eller to før den legger seg pent igjen.

Jeg bruker vanligvis balsam i tillegg til shampo, men synes ikke det hjelper. Har også prøvd spraybalsam og børsting, men klarer likevel ikke å få det helt til.

578516_472547399467508_1456121258_n.jpg

Burde jeg føne og børste henne helt til hun blir tørr, eller finnes det noen gode produkter eller noe "dekken" av noe slag jeg kan legge over henne mens pelsen er våt?

Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser Monti ut også, det ser litt snålt ut :lol: Jeg fikk tips fra en hundefrisør en gang om å bruke strømpebukse på de til pelsen har tørka. Aldri prøvd selv, kanskje noen andre har?

Hoho, ser det for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt de stakkars dyra må finne seg i :lol:

Nora HATER forøvrig å bli spraya med spraybalsam og børstet samtidig, men hun assosierer dette med børsta. Hun var derfor et morsomt syn da vi var på en utstilling og gikk innom en stand med en hylle full av børster. Da stod hun på avstand og boffet på den fæle hylla :lol: (men etterhvert har hun lært seg at børste er ganske ålreit allikevel)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk jeg kjenner med aussie legger et fuktig håndkle på rompa idet de ankommer utstillingshallen, og tar av dette idet de skal i ringen.

Nå vet jeg ikke om det var det TS tenkte på, men jeg vil gjerne ha en permanent løsning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malle (når hun har pels, riktignok) har jeg akkurat det samme problemet med. Henne føner jeg ned, og da ligger det :) Alternativt kan du pakke henne inn i håndkle (som et dekken), eller legge på henne et dekken (silkedekken?) etter vask, så det tørker liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, ikke bruk balsam!

Og ja, skal du bade hunden rett før en utstilling så føner du den helt tørr også. Da vil ikke det bli snurrer.

Hvorfor ikke balsam? Ikke balsamspray heller? Jeg trodde det ga glans og fuktighet jeg, men skal innrømme at jeg ikke er så god på hverken hår eller pels :P

Vet noen engelsk springer spaniel folk lar hundene tørke med ett silkedekken over, da blir det ikke krøller.

Sånn silkedekken er kanskje ikke så dumt! :) Jeg er littegrann utålmodig når det kommer til å føne hundene helt tørre (men det har også noe med at føneren min er 10 år gammel og ekstremt dårlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle spanieleiere med respekt for seg selv går vel rundt med bikkja ikledt silkedekken, har jeg inntrykk av :D.

Hehe, nå er jo ikke Nora en spaniel, og hun har også litt grovere pels enn hva springeren min har, men det er klart, prinsippet blir jo det samme :D

Men jeg prøver neste gang med å føne henne 100% tørr. Fungerer ikke det så går jeg til innkjøp av silkedekken eller evt. en bedre føner enn den udugelige jeg har :)

Hva slags føner anbefaler dere?

Lurer samtidig på om det har noe for seg å bruke "After Bath Final Rinse Solution fra Chris Christensen" etter shamponering? (ikke for at pelsen skal ligge ned, men for at den skal tørke raskere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt vanlig blåser http://hunden.mamutweb.com/Shop/Product/Artero-Oxygene-Bl%C3%A5ser/01-S345

Ofte lurt å kjøpe på utstililnger da de selger de ofte litt billigere ol der.

Tenk om disse kunne kommet i lydløs variant så sjøl viljesterke knertmonstre hadde villet bli blåst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser Monti ut også, det ser litt snålt ut :lol: Jeg fikk tips fra en hundefrisør en gang om å bruke strømpebukse på de til pelsen har tørka. Aldri prøvd selv, kanskje noen andre har?

*rekker opp hånda*

Jeg har prøvd strømpebukse, så ja bare å se for seg Chico tredd inn å lårdelen av en nylonstrømpebukse. Funka dårlig med de skikkelige billige type La Mote eller noe, mens Pierre Robert sin slim sak funket ypperlig (kjekt å ta en med hullete tær).

EDIT:

Kom på en litt viktig ting, og det er at strømpebukse funker kun om man lar den være på til pelsen virkelig er tørr. Hvis ikke tar det bare noen minutter før den står til alle kanter (les:krøller seg).

Jeg har også med godt hell fønet på utsiden :)

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt vanlig blåser http://hunden.mamutweb.com/Shop/Product/Artero-Oxygene-Bl%C3%A5ser/01-S345

Ofte lurt å kjøpe på utstililnger da de selger de ofte litt billigere ol der.

Sikkert litt dumt spørsmål - men hva er forskjell på blåser og føner? Og hvorfor er blåser så mye dyrere?

Edit: F. eks. denne føneren?

Jeg har med mitt silkedekken overalt, så må gjerne "prøve" det om det passer slik en gang før du eventuelt investerer de hundrelappene det koster :)

Åh, så snilt! :D Nå skal jeg ikke på noe hundebegivenheter før i begynnelsen av mai, og det er fellesutstillingen for fuglehunder. Regner ikke med at du skal dit? :P

Endret av IreneN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt dumt spørsmål - men hva er forskjell på blåser og føner? Og hvorfor er blåser så mye dyrere?

Åh, så snilt! :D Nå skal jeg ikke på noe hundebegivenheter før i begynnelsen av mai, og det er fellesutstillingen for fuglehunder. Regner ikke med at du skal dit? :P

Yey! Gleder meg til å se deg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...