Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode nyheter: PLstatus inn i Dogweb


Lemen
 Share

Recommended Posts

Fantastisk, men at det skal ta sånn tid.... Herregud! Sett én 16årig gutt på saken for en 500lapp, på EI NATT har han fiksa registrering og helt nytt datasystem for alt fra MH via katarakter til korsbåndskader og navlebrokk ass, MED bakovervirkende kraft! Byråkrati er noe dritt :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, men at det skal ta sånn tid.... Herregud! Sett én 16årig gutt på saken for en 500lapp, på EI NATT har han fiksa registrering og helt nytt datasystem for alt fra MH via katarakter til korsbåndskader og navlebrokk ass, MED bakovervirkende kraft! Byråkrati er noe dritt :sint_01:

16åringen ville ikke klart det fordi det er et for tungvint og gammeldags system.. Det ekke akkurat noe prisvinnende system det nkk har :lol:

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16åringen ville ikke klart det fordi det er et for tungvint og gammeldags system.. Det ekke akkurat noe prisvinnende system det nkk har :lol:

Sent from my GT-I9100

Nei det er nok med god grunn at dem på sikt vurderer å bytte det ut. Det tyder ihvertfall sånn på noen av jobbannonsene jeg har sett dem har hatt ute.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16åringen ville ikke klart det fordi det er et for tungvint og gammeldags system.. Det ekke akkurat noe prisvinnende system det nkk har :lol:

Sent from my GT-I9100

Derfor jeg skrev at 16åringen hadde fiksa helt nytt datasystem ;) Søskenebarnet mitt på 12 år lager DATASPILL og programmerer pinade like bra som jeg gjorde da jeg tok innføring i programmering på universitetet. Herregud, det kan umulig være rocket science å lage en database for registrering av helse og mentalresultater på hund liksom, når en 12åring klarer å lage mesh-colliders og scripte hvordan en spillfigur skal løpe, hoppe og interact :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg skrev at 16åringen hadde fiksa helt nytt datasystem ;) Søskenebarnet mitt på 12 år lager DATASPILL og programmerer pinade like bra som jeg gjorde da jeg tok innføring i programmering på universitetet. Herregud, det kan umulig være rocket science å lage en database for registrering av helse og mentalresultater på hund liksom, når en 12åring klarer å lage mesh-colliders og scripte hvordan en spillfigur skal løpe, hoppe og interact :lol:

Jeg klarte vist ikke å lese "nytt datasystem" :lol: Men ja, noen av den yngre garde er jo helt rå på data :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Fantastisk, men at det skal ta sånn tid.... Herregud! Sett én 16årig gutt på saken for en 500lapp, på EI NATT har han fiksa registrering og helt nytt datasystem for alt fra MH via katarakter til korsbåndskader og navlebrokk ass, MED bakovervirkende kraft! Byråkrati er noe dritt :sint_01:

Nå er det slik at mye data som feks MH resultater finnes ikke digitalt, kun på papir og det må punches manuelt. Det er til nå oppdatert, det jobbes med FA og K-tester også og planen er at dette skal være ferdig oppdatert til sommeren. Så det hjelper ikke om datasystemet er fantastisk, for det klarer ikke å ha tilbakevirkende kraft. Forøvrig er det superenkelt å kritisere ting man ikke vet hvordan fungerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men "ikke vet hvordan fungerer"?

Jeg vet hvordan et datasystem fungerer. Det er registreringsbokser også trykker man "registrer".

Du skriver "Så det hjelper ikke om datasystemet er fantastisk, for det klarer ikke å ha tilbakevirkende kraft" - et datasystem er ikke fantastisk om det ikke går an å legge inn gamle resultater i det. Da er det et møkkgammelt system som minner mest om noe windows føkkings 3.51 hadde (og nå er vi midt på 90tallet altså...). Hvis man har et godkjent MH-skjema, K-test-skjema, FA-skjema, veterinærutskrift på helsemessig resultat - så skal dette være så enkelt som å sende inn til NKK sentralt, også registreres det. Hva er det å ikke forstå? At byråkratiet skal gå suppetreigt?

Jeg sier som det ble skrevet i mopsetråden, jeg tror vi i Norge er så vant med byråkrati, papirflytting og "vi må ha et møte om et møte vi har planlagt å ha" - at man har sluttet å bli opprørt over hvor latterlig vanskelig noe SIMPELT gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Unnskyld meg, men "ikke vet hvordan fungerer"?

Jeg vet hvordan et datasystem fungerer. Det er registreringsbokser også trykker man "registrer".

Du skriver "Så det hjelper ikke om datasystemet er fantastisk, for det klarer ikke å ha tilbakevirkende kraft" - et datasystem er ikke fantastisk om det ikke går an å legge inn gamle resultater i det. Da er det et møkkgammelt system som minner mest om noe windows føkkings 3.51 hadde (og nå er vi midt på 90tallet altså...). Hvis man har et godkjent MH-skjema, K-test-skjema, FA-skjema, veterinærutskrift på helsemessig resultat - så skal dette være så enkelt som å sende inn til NKK sentralt, også registreres det. Hva er det å ikke forstå? At byråkratiet skal gå suppetreigt?

Jeg sier som det ble skrevet i mopsetråden, jeg tror vi i Norge er så vant med byråkrati, papirflytting og "vi må ha et møte om et møte vi har planlagt å ha" - at man har sluttet å bli opprørt over hvor latterlig vanskelig noe SIMPELT gjøres.

Jeg betviler ikke at du vet hvordan et datasystem fungerer, men du vet tydeligvis ikke at alt som er gjort av mentaltester ikke er digitalt. Det betyr at det spiller ingen rolle hvor fint og flott datasystemet er når alle data for de siste 20 årene må punches inn manuelt. Og det tar litt lengre tid enn ei natt, selv for en 16 åring med cola og redbull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler ikke at du vet hvordan et datasystem fungerer, men du vet tydeligvis ikke at alt som er gjort av mentaltester ikke er digitalt. Det betyr at det spiller ingen rolle hvor fint og flott datasystemet er når alle data for de siste 20 årene må punches inn manuelt. Og det tar litt lengre tid enn ei natt, selv for en 16 åring med cola og redbull.

Jammen herremin, det har jeg da aldri, aldri skrevet! :lol: Jeg skrev at en 16åring kunne SKAPE dette datasystemet, databasen, hvor man selvfølgelig manuelt må skrive inn resultatene.

NKK's unnskyldning i alle og (og til meg, hver gang jeg har maila dem) er at "systemet ikke kan registrere" slike resultater. Det er derfor jeg sier at man like gjerne kunne kassert hele ***** dogweb, og fått en 16åring til å lage et brand new system med interface som er så brukervennlig at bestemorra di hadde kunnet punche inn FA-resultater på ettermiddagene! Men noe så brukervennlig vil vi ikke ha, for det hadde jo vært alt for revolusjonerende. Mye enklere å forholde seg til sirup-systemet vi har i dag.... Mindre arbeid, mer unnskyldninger, alle er happy unntatt bikkjene som blir avla i hjelp (satt på spissen) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal de være.

Så om de IKKE er det, så er klubbene som enda ikke har sendt inn...?

Forøvrig synes jeg det er flott at patellagrader nå registreres i DogWeb, men det hjelper ikke min rase stort, når ingen sjekker patella på bikkjene sine. Unntaket er et par oppdrettere, men disse har svært sjelden hannhunder boende hjemme som andre kan bruke i avl, slik at de av oss som må passe på å bruke hannhunder uten PL, må til utlandet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg gikk jo på kurset du var med på, Amiga sin MH er ikke inne.

Det er fordi det var uoffisielt fikk jeg vite, noe som jeg ble meget overrasket over, for jeg ble forespeilet at de som gjennomførte fikk det som en offisiell test. Men det skal jeg sjekke opp litt nøyere, for det gjelder jo noen av mine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et øyeblikk for tidlig.

Jeg har sjekket alle mine 4 hunder, selv om bare 1 av de er av en rase hvor det kreves i forhold til avel.

Det er da en billig og enkel undersøkelse.

At resultatene på sikt vil være offentlige liker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi det var uoffisielt fikk jeg vite, noe som jeg ble meget overrasket over, for jeg ble forespeilet at de som gjennomførte fikk det som en offisiell test. Men det skal jeg sjekke opp litt nøyere, for det gjelder jo noen av mine også.

oi, ja hold meg oppdatert. Amiga er jo forsåvidt død men er jo intressant å vite om det ikke var offisielt :P

Issi gikk jo for euerasierklubben,så får purre på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kjempefint at PL blir lagt i Dogweb for de rasene som dette er aktuellt på. Er bare litt redd for at dette blir ett nytt sykdomsaspekt som man "skal" ta hensyn til mtp avl, uavhengig av om det er et problem eller ikke. Bare fordi det er dokumenterbart. Jeg ønsker absolutt at så mye som mulig skal inn i dogweb, jeg. Feks har jeg sendt et forslag til egen avdeling om å søke NKK om å legge inn Gentester på øyesykdom i dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora sin MH er ikke lagt ut på Dogweb, ikke Emma sin heller. Det er to forskjellige klubber, den ene er 3 år gammel og den andre er 5 år gammel. Trodde det var FA'ene som ble lagt inn først jeg, så skulle MH'ene komme etter det. Jeg veit det er flere gamle FA'er som er lagt inn ihvertfall :)

---

Sånn utover det, så er jeg glad at PL blir registrert i Dogweb, det er jo et avlskriterie på mellompuddelen at de skal være fri. Alt som registreres sånn at man kan gå inn og sjekke, er et pluss. Så kan man jo håpe at Dogweb også blir åpent for alle etterhvert, så man ikke trenger å være medlem av NKK for å finne info om hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...