Gå til innhold
Hundesonen.no

Rideferie i Marokko


simira
 Share

Recommended Posts

Hadde jo håpet at jeg kunne poste en tråd med masse bilder hvor jeg kunne skryte av en fantastisk uke på rideferie i Marokko. Masse bilder har jeg, fantastisk er nok en overdrivelse. Men vi fikk sett en del vakkert landskap, ridd masse, lange strandgalopper og vakre hester.

Jeg startet første dagen med å falle av... over 10 år siden sist jeg har falt av en hest. Lederhesten skvatt unna en merkestein under en galopp og jeg var forberedt på at min kom til å gjøre det også, men ikke forberedt nok. Jeg falt ganske "pent" og kom opp igjen med en gang og ruslet rolig tilbake til stallen, så lite drama. Var mer misfornøyd med at hesten var kjempetreg i skritt, gikk 20-30 meter bak de andre, og veldig sterk og het i galoppen... Det endte med at jeg byttet hest to ganger før jeg fikk en jeg både stolte på og var komfortabel med.

Andre dagen var grei nok, tredje dagen blåste det opp og vi hadde tre dager med stiv kuling og regnbyger. Hurra for solferie, liksom... alt var fuktig. Værmeldingene var bedre for tredagers langrittet vi skulle på, men det regnet første dagen og vi var gjennomvåte før lunsj. Heldigvis klarnet det opp med litt vind fortsatt så vi tørket fort.

Utover det var det til dels mye dårlig informasjon og kommunikasjon fra guiden, men vi fikk en del fine rideturer uansett, som jo var det viktigste. Så noen av de beste bildene fortjener en tråd uansett!

Området på ranchen. De hold på å lage nytt gjerde rundt ridebanen. Stallene var veldig fine.

P1040774.JPG

Klar for langritt. Merk regnjakkene...

P1040782.JPG

Fjellandskap

P1040793.JPG

En geiteflokk i en fjellside!

P1040839.JPG

Dette var en av de vakreste utsiktene på hele turen!

P1040841.JPG

Og ikke bare det, men på samme utsikten kunne vi se... Lonely Mountain!

P1040845.JPG

P1040854.JPG

Solgløtt på vei til dagens camp

P1040858.JPG

Tizlit ready to go. Merkelig nok var hun ikke helt ulik hesten jeg red i Italia på rideferie der.

P1040879.JPG

Kaktus. Masse kaktus.

P1040896.JPG

Fra dag to på langrittet hadde vi endelig ordentlig Afrika-vær. Laxer litt i salen på vei ned over en ås.

P1040901.JPG

P1040906.JPG

Det ble en del bilder med Tollef og Anthony (en veldig hyggelig engelskmann) når jeg tok landskapsbilder bakover.

P1040911.JPG

Lunsjpause under et Argan-tre.

P1040915.JPG

En av mange vanningspauser ved lokale brønner.

P1040918.JPG

Et franskt par var også med. Han var ikke så god til å ri, og var ganske plagsom med å la hesten sin gå i veien konstant når vi skulle vanne hestene, stige opp, starte, stoppe litt, i det hele tatt. I galoppene kjempet han mot hesten og stadig kortere tøyler, helt til hesten skjøt hodet fram og dro fram ham tøylene igjen. For meg som kom bak ble det veldig mye rykk og napp og et par bråstopp som ikke var veldig behagelige. :( På bildet under har de byttet plass for en liten stund, så hun red foran meg.

P1040966.JPG

Litt avslappet "sosialisering" på en sakte del av rittet.

P1040980.JPG

Nede i innlandet var det en del grønnere enn på kysten og i fjellet. Her var det normalt tette kornåkre, mot tilsvarende ute ved kysten der det var ca. 10 kornstrå per kvadratmeter.

P1040992.JPG

Oliventrær, Tollef og Anthony.

P1040993.JPG

Tredje dagen kom vi ned på stranden til lunsj, og det første vi gjorde var å sale av hestene så de fikk rulle seg i sanden. Det så salig deilig ut!

P1050024.JPG

P1050028.JPG

Tollef, under en av de få rolige strekkene mellom galoppene på stranden.

P1050057.JPG

Førstemann!

P1050059.JPG

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Langturen var herlig, men jeg vil ikke anbefale turen til folk som ikke rir regelmessig, ikke er stødig i fransk, eller ikke er helt trygg på hesteryggen i alle gangarter. De skal angivelig ta alle nivåer, også nybegynnere. Jeg regner meg selv som "litt erfaren", jeg har ridd en del ulike og ikke nødvendigvis uproblematiske hester, men har ikke ridd regelmessig på 15 år. Dette var dog ikke noe problem på en

ukes westerntideferie med turer og undervisning i Italia for et år siden.

Her følte jeg meg ikke veldig trygg på hestene, de hadde ganske mye temperament og krevde en del for å kontrolleres i galoppene. De var stødige nok i fjellterreng, men jeg ville byttet dem ut for en fjording eller islandshest any day! ;) Om man ikke snakker fransk er også kommunikasjonen på stedet ganske dårlig.

Men det finnes utrolig mange flotte rideferier, er allerede på leting etter den neste. :)

Malamuten, Ridresor, Unicorn og Greenways har rideferier i hele verden i masse forskjellige kategorier. Du får også langhelger og andre ferier med varierende økter, så det burde ikke være noe stort problem å finne en ferie som passer helse og ridenivå. Da jeg var i Italia skulle jeg ri to timer per dag (valgte mellom ridetime og tur for hver dag), men endte med å ri en del mer... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt sikkert, kjenner ikke så mange som er med på slik ferie så :) Det er en drøm som skal gjennomføres, må bare få råa først, blir jo 20 000+ kr ca såe...

Litt avhengig av hva som er viktig (westernridinga eller ranchlivet?) så finnes det en del rimeligere alternativer i Europa. Den siste jeg så på var i Budapest (ridresor), men likte også godt den jeg var på i Italia for et år siden. Det var westernriding på en typisk italiensk gård i Toscana, som hadde olivenproduksjon i tillegg.

De har også en i Algarve som virker bra. Jeg prøver å holde meg under 10k. :P

Glemte å nevne In the saddle, som visstnok er verdens største operatør av rideferier?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjerne med på begge deler, men jeg vil gjerne prøve ranchlivet en gang også, i tillegg så er det en drøm og dra til canada så da kan man jo slå to fluer i en smekk, og evt ta en ekstra uke der borte og bare være turist, sånn når man først betaler flesk for flybilletten over dammen. Men 'bare' westernriding er ikke feil det heller, jeg har ikke prøvd det før da, men kunne tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd western den ene uka i Italia, og tenkte for meg selv at jeg aldri skulle sitte i en klassisk sal igjen... lettere sagt enn gjort såklart, men mere western blir det.

Drømmen her er også en uke på ranch (fortrinnsvis i Arizona eller Argentina, men mindre viktig), men det må nok litt sparing til da ja... Pluss at det gidder jeg ikke før jeg både er i bedre form og god nok til å virkelig nyte å sitte på hesteryggen i timesvis hver dag og RI western.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt poeng, men samtidig så tror jeg man kan lære mye på en uke, spesielt når man har ridd en del tidligere og har ting som ballanse og forståelse for hest inne. Men en tur på 'rideleir' med westernundervisning hadde jo sikkert også vært skikkelig kult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ikke for å ta noe vekk fra turen din atlså, men jeg synes hestene så skrekkelig tynne og dårlig muskelsatt ut - jeg hadde antagelig kommet til stallen der og bare konkludert med at de hestene ville jeg ikke ridd på. Men sikkert fine turer altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ta noe vekk fra turen din atlså, men jeg synes hestene så skrekkelig tynne og dårlig muskelsatt ut - jeg hadde antagelig kommet til stallen der og bare konkludert med at de hestene ville jeg ikke ridd på. Men sikkert fine turer altså :)

Mulig det ser sånn ut fra de bildene, hestene var helt ok, og ikke spesielt tynne. Siden det er berbere og dermed relativt små hester så ser de antageligvis spinklere ut med godt voksne europeere på ryggen. Irriterende nok (og uvanlig for meg) har jeg tydeligvis ikke tatt noen bilder av løse hester i paddocker og uten saltøy, men det er en del bilder på www.les2gazelles.com

Jeg var mer bekymret for salsårene noen av de hadde. :( (de var veldig nøye på salutstyret på langrittet, men har tatt kontakt med reisebyrået angående det).

Men det er et lite dilemma jeg har, jeg kan ikke nok om hester til å vurdere en del slike ting. Og hva gjør man den dagen man har betalt 20k for en ukes rideferie og står der med hester man ikke har lyst til å ri fordi de er for tynne? På reiseselskapene får man garantert tilbakemelding om at "det er noe lavere standard i ikke-europeiske land" (med mindre det er ekstremt såklart). Jeg håper jeg greier å holde på moralen der... Men det var altså ikke noe dilemma på dette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ser sånn ut fra de bildene, hestene var helt ok, og ikke spesielt tynne. Siden det er berbere og dermed relativt små hester så ser de antageligvis spinklere ut med godt voksne europeere på ryggen. Irriterende nok (og uvanlig for meg) har jeg tydeligvis ikke tatt noen bilder av løse hester i paddocker og uten saltøy, men det er en del bilder på www.les2gazelles.com

Jeg var mer bekymret for salsårene noen av de hadde. :( (de var veldig nøye på salutstyret på langrittet, men har tatt kontakt med reisebyrået angående det).

Men det er et lite dilemma jeg har, jeg kan ikke nok om hester til å vurdere en del slike ting. Og hva gjør man den dagen man har betalt 20k for en ukes rideferie og står der med hester man ikke har lyst til å ri fordi de er for tynne? På reiseselskapene får man garantert tilbakemelding om at "det er noe lavere standard i ikke-europeiske land" (med mindre det er ekstremt såklart). Jeg håper jeg greier å holde på moralen der... Men det var altså ikke noe dilemma på dette stedet.

At det er en noe lavere standard i andre land er en ting, men viss jeg kommer en plass hvor det er helt ****** så kommer jeg ikke til og sette meg på den hesten og reisebyrået får ta den regninga altså. Jeg setter meg hverken på beinrangel eller halte hester feks, skjer ikke.. Men for min del så tenker jeg at hesteferie eller ikke, for en så dyr tur så gjør jeg masse research på forhånd, og er det uholdbart så kommer jeg til og ta det med arrangør/reisebyrå, samt passe på og fortelle om det på nett etterpå.

Jeg synes ikke hestene på din tur ser veldig dårlig holdt ut, men de ser ikke smashing ut heller.. Men det er nok sånn man bare må finne seg i når det er snakk om annen standard, jeg hadde nok ikke problemer med og bli med på tur der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ta noe vekk fra turen din atlså, men jeg synes hestene så skrekkelig tynne og dårlig muskelsatt ut - jeg hadde antagelig kommet til stallen der og bare konkludert med at de hestene ville jeg ikke ridd på. Men sikkert fine turer altså :)

Jeg ble faktisk positivt overrasket jeg - synes både hestene og utstyret så bedre ut på disse enn jeg vanligvis ser når folk har vært i utlandet på rideturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en noe lavere standard i andre land er en ting, men viss jeg kommer en plass hvor det er helt ****** så kommer jeg ikke til og sette meg på den hesten og reisebyrået får ta den regninga altså. Jeg setter meg hverken på beinrangel eller halte hester feks, skjer ikke.. Men for min del så tenker jeg at hesteferie eller ikke, for en så dyr tur så gjør jeg masse research på forhånd, og er det uholdbart så kommer jeg til og ta det med arrangør/reisebyrå, samt passe på og fortelle om det på nett etterpå.

Jeg synes ikke hestene på din tur ser veldig dårlig holdt ut, men de ser ikke smashing ut heller.. Men det er nok sånn man bare må finne seg i når det er snakk om annen standard, jeg hadde nok ikke problemer med og bli med på tur der nei.

Jeg ble faktisk positivt overrasket jeg - synes både hestene og utstyret så bedre ut på disse enn jeg vanligvis ser når folk har vært i utlandet på rideturer :)

Nei altså, jeg er ikke i tvil om jeg ikke hadde satt meg opp på en hest som åpenbart var halt eller for tynn - jeg har fortsatt dårlig samvittighet for å la oss bli "plukket opp" på en strand i Bulgaria for mange år siden for å ri en halvtime på strendene, på for tynne hester som dessuten ikke fikk vann etterpå. :( (vi lette etter et ridesenter, møtte disse langs veien, og lot oss forvirre og lure med, dumme turistene).

Men noen ganger er det jo en vurderingssak å se på både hester og behandling. Disse folkene driver med distanseritt, visstnok. Men eierene er franske, også managerene på gården, selv om de som hadde det daglige ansvaret for hestene var marokkanere. De hestene har det garantert veldig mye bedre enn de fleste hester i "den type land". Da vi kom ble jeg litt sjokkert, fordi det gikk en hesteflokk utenfor ranchen av veldig variable hester, et par veldig tynne, og de hadde beina knyttet sammen med tau for at de ikke skulle stikke av (en forfot og en bakfor, noen alle fire!). Heldigvis tilhørte de ikke ranchen, men berbere i området.

Hestene ble fôret to ganger om dagen (muligens tre, jeg så ikke om de fikk noe kvelds), høy, god tilgang på vann. De var nøye med at vi skulle stelle hestene før og etter ritt, og spyle av etter. Etter langrittet fikk alle hestene som var med massert beina med noe illeluktene som antageligvis var godt for slitne bein. Så de hadde det ganske ok, selv om enkelte ting definitivt kunne vært bedre.

Men jeg ser bevisst etter europeiske eiere på slike steder, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...