Gå til innhold
Hundesonen.no

40-50 hunder i møkkete hundegård


Justisia
 Share

Recommended Posts

Syns det ser ut som hun har redigert bildene på øynene, jeg. Blitsøyne-funksjon?

Det kan være at hun snakker sant da. Det kan være at ikke alle hundene er hennes, og at han som faktisk eier resten av de, ikke gidder å ta seg av de. Jeg ville også prøvd å ta meg av dyrene til folk som ikke gadd å gjøre det selv.. Det tipper jeg de fleste av oss ville gjort.

Selv om jeg syns 30 hunder høres mye ut, så veit jeg om folk som klarer av så mange hunder, som har besøk av mattilsynet med jevne mellomrom, der mattilsynet aldri har noe å utsette på hundene, og som alltid har det rent og ryddig hos seg. At man har mange hunder, betyr ikke at man neglisjerer de eller at man bor i et møkkete kennelbygg.

Øremidd er smittsomt, så hvis en har fått det, er det ikke unaturlig at flere får det. Tannproblemer på raser som chihuahua, pomme, puddel og dvergpincher er ikke helt ukjent. Og mine hunder er også møkkete med jevne mellomrom, og jeg har bare to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, om man ikke hadde hatt noe å skjule hadde man ikke gått i så voldsom forsvarsposisjon. Også i en annonse hvor man prøver å selge de stakkars valpene? En ting er hvertfall sikkert, jeg hadde jo aldri vurdert å kontakte denne dama etter å ha lest annonsen - uavhengig om jeg hadde hørt om saken på forhånd eller ikke. Makan til useriøsitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser ut som hun har redigert bildene på øynene, jeg. Blitsøyne-funksjon?

Det kan være at hun snakker sant da. Det kan være at ikke alle hundene er hennes, og at han som faktisk eier resten av de, ikke gidder å ta seg av de. Jeg ville også prøvd å ta meg av dyrene til folk som ikke gadd å gjøre det selv.. Det tipper jeg de fleste av oss ville gjort.

Selv om jeg syns 30 hunder høres mye ut, så veit jeg om folk som klarer av så mange hunder, som har besøk av mattilsynet med jevne mellomrom, der mattilsynet aldri har noe å utsette på hundene, og som alltid har det rent og ryddig hos seg. At man har mange hunder, betyr ikke at man neglisjerer de eller at man bor i et møkkete kennelbygg.

Øremidd er smittsomt, så hvis en har fått det, er det ikke unaturlig at flere får det. Tannproblemer på raser som chihuahua, pomme, puddel og dvergpincher er ikke helt ukjent. Og mine hunder er også møkkete med jevne mellomrom, og jeg har bare to..

Mener du virkelig å forsvare damen, eller vl du bare få oss til å se litt mer nyansert på saken? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt ikke forsvare damen, for jeg vet ikke mer enn det som står her...

Men en tilsvarende sak - en kenneleier i Sverige fikk problemer fordi eieren "ga opp" og satte alle hundene hos en venninne som også hadde en (relativt stor) kennel.

Tiden gikk og damen med kennelen fikk mer og mer problemer - dels fordi det ble maaaange hunder (hadde endel selv), og hadde til slutt ikke penger til fôr engang. Hun tigget og ba om fôr fra alle fôrprodusenter og det gikk på et vis..

Dette var før Facebook og så gjennomsiktig samfunn som vi nå har. (Idag hadde det kanskje vært enklere å nå ut til "folk flest" for å få hjelp).

Men enden av visa' ble at hun ble rapportert til det svenske dyrevernet, og hun fikk fratatt alle hundene og utestengt fra all hundevirksomhet.

OK - hundene var nok både magre, understimulerte og manglet generellt stell. Hun skulle såklart bare ha tatt ansvaret og gitt bort hundene eller avlivet dem. Men hvem av oss hadde ikke forsøkt i det lengste for å se om "kompisen" faktisk kom tilbake til virkeligheten og gjorde opp for seg eller i alle fall ga et OK så hundene kunne avlives i det minste...

Det ER ulike sider av slike saker, og selvsagt skulle vi alle ønske at alle hunder levde som alenehunder i familier som lever og ånder for dem. Men sånn er det ikke i virkeligheten, dessverre. Og det finnes av og til formildrende omstendigheter.

Jeg skulle så absolutt forsvart meg jeg også hvis jeg ble uskyldig trukket med i noe sånt. (men hvor uskyldig hun er i DENNE saken vet vi såklart ikke).

Men jeg synes i alle fall det er bedre at hun går ut offentlig og forklarer sin side, enn å bare selge valpene helt "anonymt". Er sikker på at de fleste som kjøper valp på Finn neppe vet om denne saken, liksom..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig å forsvare damen, eller vl du bare få oss til å se litt mer nyansert på saken? :icon_confused:

Jeg kjenner ikke dama, så jeg har ikke noe behov for å forsvare henne. Men nyanser er vel ikke så galt, er det vel? Jeg har jobbet på kennelanlegg selv med 30-40 hunder, man klarer å stelle såpass med hunder om det er alt du har å gjøre iløpet av en dag, liksom.

Av 53 hunder, var 22 av de eiet av han som leverte bekymringsmelding til Mattilsynet, og den kom etter at han hadde fått igjen 18 hunder. Av de 18 hundene, hadde 14 av de øremidd - av hennes 31 (53 minus 22 = 31, sant?) hadde 1 øremidd. Tannproblemer er ikke uvanlig i visse raser, og har man 22 hunder ekstra, så syns ikke jeg det er rart at arbeidsmengden blir litt vel stor, ihvertfall. Hvis det hun sier er sant, at hun har bedt ham om å hente hundene sine og han ikke har gjort det, så kan man jo lure litt på motivasjonen hans når han leverer bekymringsmelding.

For alt jeg veit, så kan hun være akkurat så ille som dere går ut fra her, men jeg går ikke automatisk ut fra det. Til det har jeg sett for mye drittslening og bruk av Mattilsynet (og tidligere Dyrebeskyttelsen) som hevn i hundemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da åpenbart at denne kennelen er skapt for å tjene penger? Det er det som skurrer mest for meg. Å holde hunder under dårlige forhold FOR Å TJENE PENGER TIL SEG SELV. Det er fucked up. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik det blir da? Har faktisk aldri tenkt over :P

Ja, en av bilderedigeringsprogrammene jeg har hatt, lagde sånne øyne når jeg prøvde å redigere blitsøyne. Husker ikke hvilket av de da, bare at det ble seendes veldig rart ut. Det var forskjellige funksjoner for menneskeøyne, hundeøyne og katteøyne også, menneskeøyne på hundeøyne så omtrent sånn ut, som om de hadde fått linser eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har hund fra hun. Når de var der for å velge ut valp hadde hun tre andre kull, ett renvasket og to blanding. De var noen rare folk, fortalte venninna mi meg og det lenge før denne saken kom opp. Rar som i at de brydde seg ikke om hvor valpen kom, hva de skulle med den. Ingen kontrakt og ingen intensjon om følge opp. Den hunden er 4 år nå og har hele livet vært redd for folk, hunder og lyder. Tisser inne osv. Han ble kastrert (ikke det beste akkurat) og ting ble ikke bedre ang folk, dog roligere inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har hund fra hun. Når de var der for å velge ut valp hadde hun tre andre kull, ett renvasket og to blanding. De var noen rare folk, fortalte venninna mi meg og det lenge før denne saken kom opp. Rar som i at de brydde seg ikke om hvor valpen kom, hva de skulle med den. Ingen kontrakt og ingen intensjon om følge opp. Den hunden er 4 år nå og har hele livet vært redd for folk, hunder og lyder. Tisser inne osv. Han ble kastrert (ikke det beste akkurat) og ting ble ikke bedre ang folk, dog roligere inne.

Jeg lurer alltid litt jeg, når jeg leser slik som dette, hva de som kjøper valp fra et slikt sted tenker. Hvorfor velger de kjøpe valp fra noen som ikke er interessert i hvem kjøpere er, hvor valpen havner og som ikke har kontrakter?

Bra ene kullet var renvasket da, møkkete valper er ukult :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har hund fra hun. Når de var der for å velge ut valp hadde hun tre andre kull, ett renvasket og to blanding. De var noen rare folk, fortalte venninna mi meg og det lenge før denne saken kom opp. Rar som i at de brydde seg ikke om hvor valpen kom, hva de skulle med den. Ingen kontrakt og ingen intensjon om følge opp. Den hunden er 4 år nå og har hele livet vært redd for folk, hunder og lyder. Tisser inne osv. Han ble kastrert (ikke det beste akkurat) og ting ble ikke bedre ang folk, dog roligere inne. Jeg lurer alltid litt jeg, når jeg leser slik som dette, hva de som kjøper valp fra et slikt sted tenker. Hvorfor velger de kjøpe valp fra noen som ikke er interessert i hvem kjøpere er, hvor valpen havner og som ikke har kontrakter? Bra ene kullet var renvasket da, møkkete valper er ukult :P
Hehe! Autokorrekt driten som slår inn :P Jeg hadde ikke kjøpt fra sånne oppdrettere, blanding eller ei. Men ikke bare det, denne valpefabrikken, som den kalles, er relativt kjent her i nord. Ihvertfall sånn jeg har forstått det innad mine "hundekjentfolk" :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett damens intensjoner, så har vi jo sett det før. Det blir for mye for folk. Hvem som har "skylda" og hvem sine hunder det er, bryr jeg meg ikke så mye om. Man skal bare ikke ha flere dyr enn man kan ta seg av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om denne saken tidligere i uka, før den kom i avisa.

Og jeg kjenner Trude som er nevnt i artikkelen, som en seriøs oppdretter med bein i nesen.

Det skal visst være minst like ille der som det høres ut, og jeg synes vel annonsen på Finn.no taler litt for seg..

At Mattilsynet ikke akkurat står veldig på for å få orden der forbauser meg ikke sett i lys av en annen sak her med mangeårig vanskjøtsel av hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om denne saken tidligere i uka, før den kom i avisa. Og jeg kjenner Trude som er nevnt i artikkelen, som en seriøs oppdretter med bein i nesen. Det skal visst være minst like ille der som det høres ut, og jeg synes vel annonsen på Finn.no taler litt for seg.. At Mattilsynet ikke akkurat står veldig på for å få orden der forbauser meg ikke sett i lys av en annen sak her med mangeårig vanskjøtsel av hester.
Den hestesaken er bare trasig. Og at de fremdeles mener at de er gode eiere, det forbauser meg stort. Også slettes bilder som taler mot demmes sak. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...