Gå til innhold
Hundesonen.no

Jankaa's springere


Jankaa
 Share

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kan trygt si at Malle og Kix har funnet tonen. I natt var første natten med begge hundene sammen. VI gikk å la oss i 1 tiden, og Malle og Kix sov tett inntil hverandre hele natten gjennom. Da Mure

Latskapen lenge leve!

Kixen er røntget, og resultatet er HD A! Nå venter vi bare på resultatet fra fronten, så skal vi feire!

Gratulerer så mye! Springere er helt herlige, jeg vil tafse på babyen!

Hva fargen heter, handler mye om hva fargen kalles i rasens hjemland, men også hva slags genetiske kode og arvegang det har.

For eksempel fargen tricolor - det skrives tricolor på for eksempel de sveitsiske rasene, mens på britiske raser skrives det tricolour.

Andre variasjoner over samme lest er gul vs blakk vs tan, du har lever vs brun vs tan, du har rød vs tan, du har droplet vs skimlet vs merle, du har grå vs blå, også videre.

Men om lever er brun, hvordan kan vi da si på stabyen at lever og hvit ikke finnes, mens vi derimot har brun og hvit? *jegikkeforstå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den som heter lever er en slags oransje. Som man kan se på f.eks braccho italiano.

EDIT:

En liten rettelse; den orange eksisterer ikke lenger (jeg mener jeg har sett bilder av alle tre variantene et sted..).

Her står litt (den nederlandske siden har brukte google translate så ordlyden er litt "rar"):

"COLORS
The Stabyhoun is found in black and white and brown-white and white speckles may occur. Were originally black fur, Brown fur, orange fur and blue fur as colors.

The colour Orange doesn't excist anymore and about the color "blue", are differend interpretations.There are people who see the black mold as blue , formally incorrect, How do you call than a Brown mold? Orange?? Sjouke de Graaf, in life judge and closely involved in the construction of the race, was clear on that. He had ever seen an orange stabyhoun, but without pedigree and blue was there used to be and consisted of a blue endorsement and not from mold markings in white. But this color he had in practice no longer within the breed. All in all the colors are just as mysterious as the naming".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grattiser og slikt! Ang alle som vil tafse; slæpp off, dere skal få tafse! SFX spesielt, du skal lære henne å stå ordentlig. Lill, du også går under den kategorien. Utstillingstanter har dere nå blitt!

Det første døgnet hennes her har vært altså helt ubeskrivelig behagelig. Det er liksom det beste ordet jeg kan bruke for å beskrive henne tror jeg. Behagelig liten bofsk. Hun har tisset inne EN gang, hun har sovet hele natten, hun har spist opp all maten sin, og det kuleste av alt, det er holdningen hennes. Hun strunter rundt her med halen i 6. gir, og ser ut til å synes livet er ganske kult! Og jeg DIGGER det. Hittil en totalt tvers igjennom KUL liten dame.

Ang navn, så tror jeg faktisk at jeg har funnet et navn. Det er helt utrolig, men sant. Men.. Jeg er ikke helt sikker (som vanlig), så jeg drøyer litt med å presentere henne som noe som helst før jeg (forhåpentligvis på et tidspunkt) er sikker på at det er det det blir.

Nå skal jeg redigere ferdig bilder, så dere kanskje får se litt mer springervalp-bilder!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trygt si at Malle og Kix har funnet tonen. I natt var første natten med begge hundene sammen. VI gikk å la oss i 1 tiden, og Malle og Kix sov tett inntil hverandre hele natten gjennom. Da Murermannen var oppe for å reise på jobb luftet han Kix, også sov vi jammen til halv 10. Da jeg våknet, og skulle kle på meg og haste med ut med det hva jeg trodde var en tissetrengt valp, måtte jeg faktisk vekke henne for at hun skulle gidde å stå opp.

I dag har de spist frokost sammen, og så har de lekt masse. Det er så fantastisk å se hvordan Malle går fra å være busete og halvsprø, til å bli myk, forsiktig og hensynsfull. Fantastiske Mallen min :wub:

484817_10152643051980191_754830437_n.jpg

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting går litt i ett når man har valp+unghund+alt for stort hus og milde søvnproblemer kjenner jeg.

Men, tatt i betraktning hva for et råskinn av en spanielkanin dette skal bli som voksen, så er det helt ok. Og Mallen sover tungt om kvelden, så hun lider ingen umiddelbar understimuleringsdød. Og huset? Vel.. Rot formerer seg uansett hva man gjør.

Malle synes også det er helt ok med ny valp forøvrig, hun er sjeleglad for å endelig ha funnet en som ser opp til henne, og tar rollen som storesøster så bra at jeg blir litt rørt. De leker så godt sammen, og Mallen er seriøst... Åh, lille Gulluhyret mitt!

Ellers går som nevnt ting litt i ett. I går introduserte jeg klikkeren for første gang, og fortsetter den apetitten den lille valpetingen har, så blir det ikke noe problem å belønne med mat i fremtiden i allefall :lol: Ellers er hun altså så FIN. Hun er en trygg liten valp, som er nysgjerrig, og tøff, med en fantastisk av-knapp, og jeg digger det tvers igjennom! Det skal dog sies at det er ikke nødvendigvis sikkert at hun er SÅ fantastisk egentlig, men når man sammenligner henne og Malle, vel.. Det kan ikke sammenlignes. Malle har liksom vært DER oppe fra dag en, så jeg blir jo like fascinert hver gang jeg ser Kix sitter på rumpa i 5 sekunder. "SÅNN GJORDE ALDRI DU MALLE :o ".

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over hvor vanskelig det er å ta bilder av valper? De spreller, og spretter, og biter og er helt tulleruske, jo! Enten det, eller så sover de. Og sover de, er de kjedelige å ta bilde av...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over hvor vanskelig det er å ta bilder av valper? De spreller, og spretter, og biter og er helt tulleruske, jo! Enten det, eller så sover de. Og sover de, er de kjedelige å ta bilde av...

I knoooow!

Av 150 bilder tidligere i uken ble 7 av de brukbare :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulere så mye med en nydelig valp, springere er så søte :wub:

Bikkja er jo brun, men papiret sier lever, og jeg sitter igjen og lurer på hva pokker forskjellen på denne og en brun stabij er. For en brun stabij, er en brun stabij, mens en brun springer tydeligvis er en leverfarget springer. :lol:

Det varierer sikker litt utifra hvilken rase det er og vilke gener som ligger bak, men leverfarget er vell en slags mørk rødlig brun, mens vanlig brun ikke har det rødskjæret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulere så mye med en nydelig valp, springere er så søte :wub:

Det varierer sikker litt utifra hvilken rase det er og vilke gener som ligger bak, men leverfarget er vell en slags mørk rødlig brun, mens vanlig brun ikke har det rødskjæret.

Jeg vil tørre å påstå at kleiner münsterländer og springer har samme farge, dem ser ihvertfall dønn like ut. Men på münstern så kaller vi det brun/hvit.

Og selvfølgelig stor grattis til deg Jankaa! Håper man får møte denne krabaten etterhvert :)

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...