Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye regler for border collie og utstillinger


Artemis
 Share

Recommended Posts

Det er slik det skal forstås, ja - og det er slik det er i Sverige nå (er jeg rimelig sikker på). Blir interessant å se hvaslags mottakelse de får når show-borderne begynner å komme til landet. DA kan man snakke om en "delt" rase, ja.

Husker jeg var på besøk på en engelsk border/bearded kennel i England for mange, mange år siden. De hadde da to bordervalper gående hjemme. En slik vi er vant til å se dem, og en lavbent med dobbelt så mye pels og heeeelt annerledes...Meget forskjellige, ja - enda de var kullsøsken...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare spør jeg som jeg har vett til, men er show-border nødvendigvis en uting?

Slik jeg ser det, så vil en showborder passe bedre til alle de som skal ha en border collie til familiehund uten nødvendigvis vil bruke den så mye..

Men en showborder vil jo være helt motsatt av det BC-miljøet her i Norge jobber imot da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så vil en showborder passe bedre til alle de som skal ha en border collie til familiehund uten nødvendigvis vil bruke den så mye..

Men en showborder vil jo være helt motsatt av det BC-miljøet her i Norge jobber imot da :)

Ja, den ser jeg. Det jeg tenker da er at folk kjøper seg jo BC uansett om de vil ha, så om det finnes et "enklere" alternativ (eller hva jeg nå skal beskrive det som) så kanskje ikke det er så dumt, så ender de ikke opp med en understimulert hund som gjeter alt og alle? Slike folk burde jo kjøpt seg en annen rase i utgangspunktet, men det skjer jo ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at man må ha gjeterhundprøve for å få utstillingschampionat, så er det helt greit. Hvis ikke synes jeg det er synd med disse endringene. Men det er kjekt at vi nå kan stille Bc i Norge for å få AG/LP ch.

På fuglehundene så må man jo ha jaktprøvepremiering for å både motta cert og får å bli utstillingschampion. Blir det noe lignende for BCene kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ser jeg. Det jeg tenker da er at folk kjøper seg jo BC uansett om de vil ha, så om det finnes et "enklere" alternativ (eller hva jeg nå skal beskrive det som) så kanskje ikke det er så dumt, så ender de ikke opp med en understimulert hund som gjeter alt og alle? Slike folk burde jo kjøpt seg en annen rase i utgangspunktet, men det skjer jo ikke uansett.

Det tenker jeg også.. En showBC er mer passende for mange BC-eiere, og jeg tror virkelig ikke at rasen kan bli "ødelagt" fordi den skal få lov til å stilles ut..

Rasen blir jo bare mer tydelig delt da.. Den er jo delt nå også.. Man har de fungerende gjeterhundene, og så har man de hundene som blir avlet på uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg også.. En showBC er mer passende for mange BC-eiere, og jeg tror virkelig ikke at rasen kan bli "ødelagt" fordi den skal få lov til å stilles ut..

Rasen blir jo bare mer tydelig delt da.. Den er jo delt nå også.. Man har de fungerende gjeterhundene, og så har man de hundene som blir avlet på uansett..

Kjøper ikke veldig mange en BC fordi de faktisk er så billige og oftes omtrent gis bort? Det vil jo ikke endres overhode omtrent for show BC er jo dyrere enn de billige BC hos bonden som "gir f" i papirer, helse og sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke veldig mange en BC fordi de faktisk er så billige og oftes omtrent gis bort? Det vil jo ikke endres overhode omtrent for show BC er jo dyrere enn de billige BC hos bonden som "gir f" i papirer, helse og sykdom.

nja.. Noen gjør nok det.. Men det finnes vel ganske mange andre billige hunder også.. Men veldig mange skal ha en BC fordi de tenker at de skal trene litt lydighet eller agility, eller fordi naboens er så veldig lydig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men hvorfor NKK utstillinger? det gjør det jo lettere å få stor cert,,,

Enig i at dem iallefall burde ha krav om bestått gjeterhund prøve for å kunne bli champion.

Nå vet vi ikke hele resultatet av samarbeidsavtalen, da den ikke er offentliggjort enda og slik jeg har forstått det så er det opp til raseklubben og sette krav til championatet, så det er godt mulig det vil komme et krav til bruksprov for å få championatet og da ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi ikke hele resultatet av samarbeidsavtalen, da den ikke er offentliggjort enda og slik jeg har forstått det så er det opp til raseklubben og sette krav til championatet, så det er godt mulig det vil komme et krav til bruksprov for å få championatet og da ser jeg ikke problemet.

Det gjrø ikke jeg heller. Har ikke noe problem med at alle kan stille på NKK sine internasjonale utstillinger, og da at får å få certet må de f.ex ha brukskravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så vil en showborder passe bedre til alle de som skal ha en border collie til familiehund uten nødvendigvis vil bruke den så mye.. Men en showborder vil jo være helt motsatt av det BC-miljøet her i Norge jobber imot da :)
Ja, den ser jeg. Det jeg tenker da er at folk kjøper seg jo BC uansett om de vil ha, så om det finnes et "enklere" alternativ (eller hva jeg nå skal beskrive det som) så kanskje ikke det er så dumt, så ender de ikke opp med en understimulert hund som gjeter alt og alle? Slike folk burde jo kjøpt seg en annen rase i utgangspunktet, men det skjer jo ikke uansett.
Hvem sier at man ikke kan få både brain & beauty i samme bikkja..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvem sier at man ikke kan få både brain & beauty i samme bikkja..?

beauty is in the eyes of the beholder..

For meg er en vakker hund en som gjeter med stil som har taket på sauen og som er kompromissløs, for en utstillingsintressert er sannsynligvis den hunden jeg syns er fantastisk, en spe sak med dårlig pels, feil tegninger og stikkende blikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beauty is in the eyes of the beholder..

For meg er en vakker hund en som gjeter med stil som har taket på sauen og som er kompromissløs, for en utstillingsintressert er sannsynligvis den hunden jeg syns er fantastisk, en spe sak med dårlig pels, feil tegninger og stikkende blikk..

Så en border kan ikke både gjete godt OG gjøre det godt i utstillingsringen? At en hund er eksteriørt bra gjør den med andre ord ubrukelig som gjeterhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart man kan være både vakker og smart! Problemet er at linjene her er såpass langt fra hverandre og at mye av gjeterinstinktet er fjernet fra showlinjene +++. Gjeterinstinktet er jo så mye mer enn bare å hente sauen. Det er jo her vi ser att mange som kjøper seg billig hund sliter, de har drittbikkjer som gjeter ALT, dette fordi de ikke har peiling på hvordan de skal styre det instinktet som ligger utenpå hunden og som gjør den så bra til gjeting. Joda, klart det finnes mange pene OG brukanes showbc, men det er liksom ikke de som blir valgt til de store gjeterhundkonkurransene ei heller lp-ag folk som har store ambisjoner om VM, de er rett og slett ikke gode nok. Mitt inntrykk av showbc er at de er tyngre i hodet sitt. Med fare for å tråkke i salaten, de er litt aussie. De er fortsatt kjappe og flinke, men det tar litt lengre tid. En knallfin hobbyhund rett og slett! En kan bruke den til alt, men likevel ikke nå helt til topps.

Ellers så ser jeg ikke på det nye reglementet som noe problemetisk. Det har vært lov å stille bc med brukskravene oppnådd her i landet lenge på internasjonale utstillinger, utenlandske har alltid fått stille. Det er sjeldent at klubber har med bc på utstillingslista. Så det blir strengt tatt ikke noen forandring. Så jeg tipper at lp-ag-bruks folket er veldig glade for dette jeg, nå slipper de å reise til Sverige for å hente hjem sløyfa som sier at hunden-din-minner-om-en-showbc-sløyfe. Nå kan de få den her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Så en border kan ikke både gjete godt OG gjøre det godt i utstillingsringen? At en hund er eksteriørt bra gjør den med andre ord ubrukelig som gjeterhund?

For å si det veldig enkelt: det som blir premiert i utstillingsringen gjeter dårlig, det som gjeter bra blir ikke premiert i utstillingsringen. Har ikke noe med om eksteriøret gjør egenskapene, men vektlegging av avlens retning.

En BC skal ikke bedømmes etter sitt eksteriør, den skal bedømmes etter sine arbeidsegenskaper. Hvis dommere hadde lest rasestandarden grundig, så hadde de sannsynligvis skjønt at de hundene som veier 35kg neppe holder en hel sesong med sanking. Derfor de fleste som driver med gjeterhund ikke frekventerer utstillingsringen i nevneverdig grad heller, de er opptatt i deleringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...