Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er dette?


Taz
 Share

Recommended Posts

Det kan være inngrodd hår. Hunder med furunkulose får ofte slike på potene, da som verkende byller med inngrodd hår i seg. Men det betyr ikke at det der er furunkulose. Men uansett hva det er.. Jeg ville badet foten i medisinsk grønnsåpevann og/eller i klorhexidin. Deretter ville jeg smurt på bacmycinsalve og satt på en potesokk som puster så hunden ikke får slikket på det. Hvis du får til å gjøre det kan du klemme på den og se om du får ut eventuelt puss. Sjekk at det ikke er noe fremmedlegme som sitter fast i det. Det er ikke nødvendig å løpe avgårde til vetten om det ikke ser veldig alvorlig ut tenker nå jeg.

Hvis det kommer flere ganger ville jeg fått det sjekket. Chessea får jo slikt med jevne mellomrom pga furunkulosen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være inngrodd hår. Hunder med furunkulose får ofte slike på potene, da som verkende byller med inngrodd hår i seg. Men det betyr ikke at det der er furunkulose. Men uansett hva det er.. Jeg ville badet foten i medisinsk grønnsåpevann og/eller i klorhexidin. Deretter ville jeg smurt på bacmycinsalve og satt på en potesokk som puster så hunden ikke får slikket på det. Hvis du får til å gjøre det kan du klemme på den og se om du får ut eventuelt puss. Sjekk at det ikke er noe fremmedlegme som sitter fast i det. Det er ikke nødvendig å løpe avgårde til vetten om det ikke ser veldig alvorlig ut tenker nå jeg.

Hvis det kommer flere ganger ville jeg fått det sjekket. Chessea får jo slikt med jevne mellomrom pga furunkulosen..

Takk for svar. Men det virker ikke å være puss inni, mer som en vorte, den er lite "byllete" hvis du skjønner?

Men skal prøve tipset ditt også ser vi hva som skjer. :)

Den er blodig osv etter at den mest sannsynlig fikk gjennomgå på turen med Action og Malvin i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått veterinær til å se på den? Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nope, merket den i går/dag, så har ikke vært hos veterinær. Med mindre vorta blir større, eller forandrer seg på en skummel måte, så blir vi nok hjemme. :P

Med mindre den ikke forsvinner, og det er en vorte som veterinæren må fjerne, siden den er på en sånn teit plass.

Du kan uansett ikke gjøre så mye galt ved å bade foten og å smøre på bakteriedrepende salve, så det ville jeg som du sier forsøkt uansett :)

Da leter vi frem klorhexidinen og bacimycinsalven, håper jeg husker hvor jeg har lagt det.

Så kanskje vi klarer å finne ut om det er en byll eller en vorte eller noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en ufarlig "unghund"vorte - med et fancy navn jeg ikke husker. De fjernes om de plager hunden, type ligger slik at den blir sår og irritert hele tiden. Knøttis hadde en slik på siden av nesa - fikk sjekket den og fikk beskjed om å komme tilbake om den endret seg, men at den ville gå bort av seg selv. Noe den også gjorde etter en mnd eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en hund med tilsvarende "dings" på labben. Det er en vorte, og blir hverken større eller mindre. Og plager ikke hunden.

Det ligner mistenkelig mye på en vorte ja, men den ligger på en veldig teit plass. Byll er det ihvertfall ikke, heldigvis. :ahappy:

Det virker ikke som om den plager henne, utenom nå når den ble skrapt opp på turen med Marthe.

Får følge med og se om det skjer igjen når hun løper tulling ute i skogen.

Kan være en ufarlig "unghund"vorte - med et fancy navn jeg ikke husker. De fjernes om de plager hunden, type ligger slik at den blir sår og irritert hele tiden. Knøttis hadde en slik på siden av nesa - fikk sjekket den og fikk beskjed om å komme tilbake om den endret seg, men at den ville gå bort av seg selv. Noe den også gjorde etter en mnd eller to.

Siden hun har fått alt annet av ufarlige "unghund"/valpesykdommer, så hvorfor ikke en vorte på en teit plass også. :huh:

Men så lenge den forsvinner av seg selv er det jo ikke noe stress. :ahappy:

Men den kunne godt funnet seg en annen plass å sitte, en plass hvor den ikke har sjangs til å bli irritert av en løpende mynde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, merket den i går/dag, så har ikke vært hos veterinær. Med mindre vorta blir større, eller forandrer seg på en skummel måte, så blir vi nok hjemme. :P

Med mindre den ikke forsvinner, og det er en vorte som veterinæren må fjerne, siden den er på en sånn teit plass.

Da leter vi frem klorhexidinen og bacimycinsalven, håper jeg husker hvor jeg har lagt det.

Så kanskje vi klarer å finne ut om det er en byll eller en vorte eller noe helt annet.

Tenkte det var et tilbakevendende problem skjønner du siden du skrev i førsteinnlegget at den ble irritert hele tiden :icon_redface: Vokser den og blir større ville jeg iallefall dratt til veterinær etterhvert :) Men håper den forsvinner av de andre gode rådene du har fått :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var et tilbakevendende problem skjønner du siden du skrev i førsteinnlegget at den ble irritert hele tiden :icon_redface: Vokser den og blir større ville jeg iallefall dratt til veterinær etterhvert :) Men håper den forsvinner av de andre gode rådene du har fått :D

Burde kanskje formulert meg bedre. :icon_redface:

Den ble blodig og irritert (øverste laget av vorta ble oppskrapt) etter turen med Marthe, så da ble det "hele tiden" i hodet mitt. :P

Hvis den blir større drar vi nok til veterinær så de kan skjære den av, eller hvis den blir blodig hver gang hun løper løs.

Krysser fingre og tær for at det ikke blir nødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner på en klump Bali hadde på øret for litt siden. Den begynte også å blø hvis hun klødde seg på den eller lignende. Det var ikke noe væske i den, men vi bestemte oss for å ta en celleprøve av den hos veterinær. Vi fikk beskjed om at det var en godartet svulst, og den forsvant av seg selv noen uker senere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...