Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasepresentasjon i Hundesport


SusanneL
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått gleden av å få skrive denne for rasen i mitt hjerte - bearded collie. Men tenkte at flere hoder tenker bedre enn ett - ergo spør jeg her.

Hva vil man lese i en slik? Tips, ideer?

Noe dere synes "må" stå i slike?

Noe man ikke burde skrive?

Alt av ideer vil bli vurdert og kanskje stjålet - uansett vil jeg sette stor pris på all hjelp!

Tusen takk for alle evt. innspill!

Susanne

(Manusfristen er 1. april)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er arti å lese litt kort om hva rasen er avlet til og litt historie om rasen og så bruksområde, hva folk her til lands bruker rasen til, gemytt, type pelsstell, helse, om rasen er populær eller ikke, hvordan miljøet er.

Jeg syns ikke det har noe for seg å skrive en lengere rasestandard, men nok å si hvor store /tunge rasen blir.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lagde en sånn for kooiker i fjor og jeg mener det var ganske streng "mal" for hva man skulle skrive. Det var ivertfall litt historie (internasjonalt/nasjonalt), lynne, eksteriør, hvem rasen passer for, hva den passer til, tilgjengelighet osv. Syns det var et veldig greit oppsett. Tror det ligger på Nkk.no. Tenk ivertfall at de som skal lese ikke kan noe om rasen fra før og at det skal være en ærlig framstilling av rasen, balansert (ikke bare sånn; se hvor fantastisk, eller alt for mye om det negative).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest om hva rasen opprinnelig er avlet for g hva de blir brukt til i dag. Aktivitetsnivå, væremåte, størrelse, pelsstell osv. Litt slike ting man vurderer når man skaffer seg ny rase... Gjerne vanlige sykdommer på rasen. Både positive og negative sider ved rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være ærlig, skrive om både positive og negative sider ved rasen.

Jeg ville lest om hva rasen opprinnelig er avlet for g hva de blir brukt til i dag. Aktivitetsnivå, væremåte, størrelse, pelsstell osv. Litt slike ting man vurderer når man skaffer seg ny rase... Gjerne vanlige sykdommer på rasen. Både positive og negative sider ved rasen.

Jeg synes det har blitt bedre i det siste på det å nevne negative ting, både ang helse og mentalitet, noe som var omtrent utelukket for bare noen år siden. Men fortsatt synes jeg det som oftest er veldig glansbildeaktig, det som er negativt er liksom minimalt..... Det å forklare dagens mentalitet med det de opprinnelig var avlet for (varslere, voktere, gjetere osv) kan gi folk en aha-opplevelse ang hva de muligens må jobbe med/forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har blitt bedre i det siste på det å nevne negative ting, både ang helse og mentalitet, noe som var omtrent utelukket for bare noen år siden. Men fortsatt synes jeg det som oftest er veldig glansbildeaktig, det som er negativt er liksom minimalt..... Det å forklare dagens mentalitet med det de opprinnelig var avlet for (varslere, voktere, gjetere osv) kan gi folk en aha-opplevelse ang hva de muligens må jobbe med/forholde seg til.

Vel, det er ikke lenge siden staffen ble presentert, det var tidenes skuffelse for min del. Sykdommer ble ikke nevnt i det hele tatt, og det fremsto som en rase som passet for alle og enhver.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke lenge siden staffen ble presentert, det var tidenes skuffelse for min del. Sykdommer ble ikke nevnt i det hele tatt, og det fremsto som en rase som passet for alle og enhver.

Jeg synes mange av rasepresentasjonene er slik, dessverre :(

For ingen raser passer alle, og alle raser har sine mindre positive sider og sine sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke lenge siden staffen ble presentert, det var tidenes skuffelse for min del. Sykdommer ble ikke nevnt i det hele tatt, og det fremsto som en rase som passet for alle og enhver.

Den skuffa meg og :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og skuffet over staffepresentasjonen, men det var fordi ett av mine bilder var brukt (uten at jeg var spurt, og med signaturen klippet bort..). Så sjekk at du har tillatelse til bruk av bilder, jeg var på nippet til å sende regning til NKK for den og antar den ville gått videre til klubben. Ellers enig i at man bør ta med både negativt og positivt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse. :aww: Nå er jeg inhabil da, men ble så sykt skuffet på sist presentasjon av cavalier jeg leste, som ikke engang nevnte syringomyelia med et eneste lite ord. :aww: Trenger ikke lange avhandlinger om hvilke helsemessige issus rasen sliter med - men det må hvertfall nevnes med navn som kan søkes opp og sjekkes mer rundt dersom noen ønsker. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og skuffet over staffepresentasjonen, men det var fordi ett av mine bilder var brukt (uten at jeg var spurt, og med signaturen klippet bort..). Så sjekk at du har tillatelse til bruk av bilder, jeg var på nippet til å sende regning til NKK for den og antar den ville gått videre til klubben. Ellers enig i at man bør ta med både negativt og positivt.

Det syntes jeg faktisk du burde gjort, slikt er frekt og respektløst!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...