Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bli sitert


Pingo
 Share

Recommended Posts

Jeg har flere ganger opplevd å bli offentlig sitert (på forum) med noe jeg har svar på i private mailer ang. spm om rasen min.

Er det bare meg som er rar eller er dette ikke greit? Jeg kjenner at jeg nemlig blir nokså forbanna over at folk legger ut direkte kopi over mine svar? Jeg skriver ikke noe som ikke egner seg , men det er mer prinsippet over å bli sitert(uten å bli spurt selvsagt!) på noe jeg har svart denne personen i en privat mail!!!

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir rart med direkte "klipp og lim" - men at det du svarer på mail om rasen blir viderefortalt, det syns jeg ikke er noe rart.

Å viderefortelle noe jeg har skrevet eller sagt har jeg selvfølgelig ikke noe problem med, men direkte sitat (som i Klipp og lim ) synes jeg ikke er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er ganske frekt. Jeg siterte Runar Næss her om dagen, men da fant jeg det i hundesport og jeg skreiv navnet hannes bak sitatet. Men skulle jeg sitert noen så spør jeg først, sier deretter ifra hvor det blir sitert slik at vedkommende finner det! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe å bry seg om, sålenge det er generell info og ikke noe personlig.

Det er mulig jeg overreagerer, og akkurat i dette tilfelle så var det ikke noe problem, og kommer ikke til å gjøre noe med det. Men prinsippet om å sitere noen uten å spørre, i fra en privat mail synes jeg er en uting. At det tydeligvis blir sett på som greit rundt om kring gjør jo at jeg i allefall blir mer forsiktig med hva jeg i skriver og at jeg kanskje må lage meg et standard skriv som jeg svarer med i steden for å svare individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit, i allefall ikke å bli direkte sitert eller å selv sitere fra en mail jeg har mottat. å bruke noe man har lært av mail, indirekte, syns jeg derimot er helt ok. (Alt dette gjelder kun hvis det ikke er noe personlig, selvfølgelig). Hadde jeg ville sitert noe, så hadde jeg spurt personen som sendte mailen om det var greit først.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det som står på Canis som du reagerer på så syntes jeg ikke det er noe å bry seg om, da det kun står generellt om rasen. Men hadde det gått på deg eller dine hunder og ting som er personlig så syntes jeg det ikke er greit.

Tenker jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det som står på Canis som du reagerer på så syntes jeg ikke det er noe å bry seg om, da det kun står generellt om rasen. Men hadde det gått på deg eller dine hunder og ting som er personlig så syntes jeg det ikke er greit.

Tenker jeg da :)

Jeg lurer egentlig mest på hva folk tenker generellt om det å bli sitert i fra mailer, og ikke på et spesielt tilfelle(selv om det var grunnen til at jeg begynnte å tenke på det, denne gangen. ) Jeg er nysgjerrig på å høre hva andre synes, og hva andre regner som normalt.

Vi lever jo i en verden der informasjonsflyten er stor og ikke alle har det beste "fileret" for hva som blir lagt ut og ikke, så det er greit å vite hva man bare må regne med og hva som ikke er akseptert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er greit at noen legger ut noe fra en privatmail eller samtale og i tillegg siterer meg direkte på det.

Men det er greit for meg at man skriver noe ala, jeg har blitt fortalt av en som kan litt om rasen at...

Men jeg liker heller ikke at noen bruker bildene mine uten å spørre. Svarer mitt er nesten utelukkende ja, men jeg vil få spørsmålet først :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For meg kommer ann på sammenhengen og innholdet. Er det et svar fra en offentlig/fagperson er det ok, er det privat er det ikke ok. Og her imellom vil det selvfølgelig være gråsoner - slik som dette tilfeller, hvor en med ekspertise på rasen uttaler seg, men i en privat tone (slik jeg har forstått situasjonen).

Førstnevnte tilfelle har jeg sett flere ganger på hundesonen - type flere lurer på noe, en kontakter en fagperson/offentlig instans (eks. NKK) og offentliggjør svaret her, med sitering.

Jeg har også opplevd det flere ganger selv (derav er jeg alltid forsiktig i mine svar), men jeg setter pris på at de spør.



Å viderefortelle noe jeg har skrevet eller sagt har jeg selvfølgelig ikke noe problem med, men direkte sitat (som i Klipp og lim ) synes jeg ikke er ok.

Syns det blir rart med direkte "klipp og lim" - men at det du svarer på mail om rasen blir viderefortalt, det syns jeg ikke er noe rart.

Jeg syns forøvrig i mange tilfeller direkte klipp og lim er mer redelig enn en gjenfortelling, ettersom den er åpen for tolkning og missforståelser. Dette har jeg selv opplevd, hvor jeg i etterkant av et foredrag, fikk en ganske skarp henvendelse fra en person om et (påstått) utsagn fra foredraget (og personen hadde, slik jeg forsto det, ikke vært tilstede på foredraget.) Over et år senere, ramlet jeg tilfeldigvis over et skriftlig sammendrag fra foredraget på nett, som inneholdt en upresis/missforstått gjengivelse av over nevnte uttalelse, som personen hadde reagert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig i mange tilfeller direkte klipp og lim er mer redelig enn en gjenfortelling, ettersom den er åpen for tolkning og missforståelser. Dette har jeg selv opplevd, hvor jeg i etterkant av et foredrag, fikk en ganske skarp henvendelse fra en person om et (påstått) utsagn fra foredraget (og personen hadde, slik jeg forsto det, ikke vært tilstede på foredraget.) Over et år senere, ramlet jeg tilfeldigvis over et skriftlig sammendrag fra foredraget på nett, som inneholdt en upresis/missforstått gjengivelse av over nevnte uttalelse, som personen hadde reagert på.

DET er absolutt et viktig poeng ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig i mange tilfeller direkte klipp og lim er mer redelig enn en gjenfortelling, ettersom den er åpen for tolkning og missforståelser. Dette har jeg selv opplevd, hvor jeg i etterkant av et foredrag, fikk en ganske skarp henvendelse fra en person om et (påstått) utsagn fra foredraget (og personen hadde, slik jeg forsto det, ikke vært tilstede på foredraget.) Over et år senere, ramlet jeg tilfeldigvis over et skriftlig sammendrag fra foredraget på nett, som inneholdt en upresis/missforstått gjengivelse av over nevnte uttalelse, som personen hadde reagert på.

Jeg må si meg litt enig i det siste her. Gjenfortelling kan gi et feil bilde av hva man egentlig sa eller skrev.

Men samtidig ville jeg spurt før jeg kopierte en mail og la den ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Innholdet i en mail eller en PM er vel å betrakte som privat info beregnet på mottakeren eller motakerne, uansett innhold. Jeg tror ikke jeg ville blitt spesielt glad for å få slikt gjengitt i media (eller på et offentlig forum) uten at jeg ble spurt om det var OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail og PM er privat og normal folkeskikk er å ikke bringe dette videre "ut på bygda". En mail er et elektronisk brev og er like privat som brev i papir. Jeg har selv opplevd at mine PMer er blitt lagt ut på åpent forum til "spott og spe" for andre forummedlemmer.

Forkastelig oppførsel og sier mye om den som bruker slike virkemidler/hersketeknikker. (I mitt konkrete tilfelle).

Nå dreier det seg vel ikke om å være ondskapsfull i dette tilfellet, men brev og PMer er like fullt privat og skal ikke deles med offentligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en vurderingssak. Jeg tror godt jeg kunne funnet på å maile en oppdretter og stille spørsmål, for så å sitere vedkommede på et forum i en relevant diskusjon. F. eks. "En oppdretter av rasen sa følgende til meg på e-post: "de grønnfargede er ofte litt latere enn de blå hundene". "

Hvem hadde jeg nok tatt privat om noen var videre interessert i det.

Jeg ville ikke gjengitt om oppdretter i en e-postsamtale kom med spesifike uttalelser basert på egne meninger og si "oppdretter Magda Larsen som driver med bulldog sier at alle hundene fra kennel bullshit er syke".

Dette kommer veldig an på kontekst, faktum vs meninger osv. Og en vurdering enhver selv må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å lese hva andre mener, og jeg ser absolut poengene begge veier.
Men jeg er fortsatt der at det er bedre å spørre på forhånd, i steden for å bare legg ut direkte sitat fra mail.


For meg så blir det samme prinsipp som å bruke andres bilder, man spør før man publiserer noe noen andre står for .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...