Gå til innhold
Hundesonen.no

Amigo - N DK UCH NORD VCH Næssgården`s Always Action Ahead

Recommended Posts

Skrevet
Hei Huldra og takk!

Nei, det var ganske sikkert Saivo - en stabijhoun fra Bergen og kompisen til Amigo det!

De er bestevenner de :rolleyes:

Ja, det var det helt sikkert!

Rypelek10.jpg

Her med tunga ut av munnen, lol! :D

• Svar 249
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Guest Just me!!
Skrevet

Så flinke dere er! :o

Vi skal også på ustilling snart, så vi må også øve. Kontakten sitter ikke helt, men stegene er flotte. ;)

Skrevet

Vi skal stille i Haugesund på søndag som kommer. Gruer meg for jeg har hørt at denne dommeren er så streng og da må vi øve ekstra slik at vi i alle fall går ned med flagget til topps :o

Synes han er flink som gir totalt bæng i bilen som fyker forbi i 80 km/t.

Guest Christine
Skrevet
Vi skal stille i Haugesund på søndag som kommer. Gruer meg for jeg har hørt at denne dommeren er så streng og da må vi øve ekstra slik at vi i alle fall går ned med flagget til topps :o

Jeg som håpa at dere skulle på Sølvhunden.. (Veit ikke om Stabi får lov til å stille der, men..)

Ja, Amigo er kjempeflink han.. ;)

Skrevet

Jaa, flinke Amgo ;)

Skrevet

Da er utstillingen over for vår del og resultatet ble over all forventning! Amigo fikk CERT, 1 BHK, BIR og BIG1. Han er nå blitt norsk utstillingschampion banana banana

26580_s.jpg

N VCH N UCH Næssgården`s Always Action Ahead

Skrevet

Må bare si gratulerer igjen jeg, for noen flotte resultater! ;) Dobbeltchampion og allting! Dere har virkelig grunn til å være fornøyde :)

Har du noen planer om å bruke ham i avl?

Skrevet

Allerede for et halvår siden fikk jeg henvendelse fra 3 ulike hold i Sverige om å bruke ham i avl :rolleyes: . Så interessen er der så absolutt.

Jeg kan for lite om dette så heldigvis har jeg god hjelp og støtte i oppdretteren min i forhold til avl. Det er så mye å ta hensyn til når man har en liten rase - alt går via Nederland og deres databaser for innavlsgrad, arvelige sykdommer osv.

Men Amigo er helt klart en god representant for å føre rasen videre - det er helt sikkert :rolleyes: Så man skal ikke se bort fra at det med tid og stunder kommer små Amigonøster ja!

Skrevet

GRATULERER!! :Laugh: Dere har oppnådd sååå himla mye på så kort tid. Hvor gammel er Amigo nå? Både viltspor- og utstillingschampion! Nå fikk vi ikke møtt hverandre denne gangen heller, men vi tar det snart. Du har en så flott hund :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg som i utgangspunktet ikke er noe utstillingsmenneske har i løpet av den siste tiden fått en N VCH N UCH i hus.... :) og det er jo helt utrolig å tenke på! Det er jo ikke noe uvanlig at en hund her i Norge har disse titlene, men Amigo er den første norskfødte stabijen som har oppnådd det. I tillegg så er dette svære greier i Nederland - for de driver jo ikke med jakt omtrent - og derfor er det ekstra ekstra det han har gjort. Mailer detter inn fra folk i Nederland som har halvbroren til Amigo og det skal skrives artikler om han i rasebladet der nede. Det er jo helt på trynet liksom :P for det er som sagt "no big deal" her hjemme at en hund er både det ene og det andre.

Men bevares - jeg er kry som en hane jeg vettu av godgutten og ikke verre på det enn at jeg har samlet alle sløyfene hans og hatt fotosession i dag :)

28541_s.jpg

Guest Just me!!
Skrevet

Sitter å måper jeg da, er ikke vant til å se at hunder vinner SÅ mye liksom. Hehe, har ikke alltid vært "into" hundeverden. Hylte og jublet for det lille BIM-et vi fikk en gang! :rolleyes:

Han er utrolig fin og sjarmerende da, godgutten. Gratulerer enda en gang! :)

Skrevet
Herlig med litt skrytebilder også :ahappy: Det er ikke noen flere championtitler som dere kan hanke inn da? :P

Joooo... vi kan prøve oss på det danske og hollandske championatet. Regner med at jeg tar turen til Danmark til neste år for å prøve oss i ringen der... startet rabiesvaksineringen i dag faktisk :rolleyes:

Han kan aldri bli Nordisk eller Int. champion pga krav om jaktprøve i tillegg til certene. Sverige og Finland har disse krava fordi det pr. defininsjon er en fuglehund. Men denne rasen jobber ikke som en fuglehund med reising av fugl og stand - de er glimrende sporhunder etter hårvilt i stedet. Dermed vil han ikke kunne bestå en slik prøve. Det finnes altså ikke en eneste S UCH i rasen.

Skrevet

Dere har sannelig all grunn til å skryte litt - det var en pen samling sløyfer. :ahappy:

Han er jo så fin Amigo, og minst like flott i virkeligheten som på bildene. :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...