Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs om natta og dere må opp?


bikkjene
 Share

Recommended Posts

En ting er jo om man legger seg på morran (alt etter midnatt) og det siste man gjør er å lufte hunder - da blir jo hele døgnet forskjøvet. Men om man lufter hunden i ti-tiden på kvelden, legger seg i ellevetiden og står opp igjen rundt midt på dagen dagen etter - ja, så synes jeg det er usympatisk - selv om man tilsynelatende tenker at "de sover jo, så why bother liksom".

Jeg har aldri hatt hunder som har mast om få komme ut med mindre de har vært dårlige. Og jeg tenker at om man har policien at det er greit å vente til bikkja slår katastrofealarm og maser om å få gå ut så har man faktisk venta for lenge. Og det er usympatisk. Jeg tror liksom ikke hunder "sier ifra" når de bare må litt - når de sier ifra så er det nær krise og da kan man jo tenke seg selv hvordan man føler det når man må så vanvittig på do at man føler man har lyst å sette seg ned der og da? Ingen god følelse.

Så derfor tenker jeg at når jeg må tisse om morran (selv om det ikke er krise) så må sikkert hundene mine det også - så nei, jeg venter ikke til hundene viser at de MÅ på do, jeg går ut med de når jeg har stått opp og fått børsta plysjen av tenna. Men nei - jeg går ikke ut med de midt på natta om jeg er oppe på do - men har vi stått opp så får de ut.

Men om man sover fra 23 - 14 så er det kanskje på tide å besøke legen? Femten timer søvn hver dag er ekstremt unormalt tror jeg.

Klart har jeg sovet 15 timer en gang eller to selv, men jeg syntes ikke synd på hunden de få gangene altså.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så sant ikke mine ber om å gå ut, så slipper jeg de ikke ut. Men ber de om det, så får de seffe lov til å gå ut på do. Edit: Det eneste mine forsøker seg om jeg står opp, er å tigge nattsnacks. D

Har tenkt litt over denne problemstillingen og har kommet frem til at det mest sannsynlige scenarioet er at hundene blir liggende i sengen mens jeg står opp. Når jeg da kommer tilbake så ligger en hun

Men om man sover fra 23 - 14 så er det kanskje på tide å besøke legen? Femten timer søvn hver dag er ekstremt unormalt tror jeg. Klart har jeg sovet 15 timer en gang eller to selv, men jeg syntes

Jeg er oppe hver eneste natt av ulike grunner og før Peace kom i hus var det ikke et problem. Jaily (og Kean når vi var der) kunne vel ikke brydd seg mindre. Maste hun fikk hun selvsagt komme ut, men antall ganger det skjedde kan jeg vel telle på en hånd.

Peace har fortsatt litt behov for å ut å tisse en gang i løpet av natten så med henne er det selvsagt annerledes. (Og Jaily får seff være med ut når vi likevel skal ut.) Men når hun blir stor nok til å holde seg går jeg ikke ut med henne heller uten at det er veldig tydelig at hun MÅ ut.

Edit: Og ja, både valpen og den voksne er løse begge to. Har ikke samvittighet til å bruke bur om natta, jeg. Tøtta må jo også få lov til å ligge i senga når Jaily gjør det! :icon_redface:

Endret av JailyTina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt hunder som har mast om få komme ut med mindre de har vært dårlige. Og jeg tenker at om man har policien at det er greit å vente til bikkja slår katastrofealarm og maser om å få gå ut så har man faktisk venta for lenge. Og det er usympatisk. Jeg tror liksom ikke hunder "sier ifra" når de bare må litt - når de sier ifra så er det nær krise

Really? Mine hunder har blitt urolige de, litt rastløse og vandrete om de måtte tisse utenfor de vanlige rutinene våre. Tror ikke det var nær krise i det hele tatt. Ved diare så er det noe annet, da har jeg sett desperasjonen liksom.

Usympatisk sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må sjeldent opp om natten, men jeg drakk visst litt mye vann før jeg la meg i går :P

Hundene lå og sov, men våknet av meg. Løftet på hodet med spørende blikk; "Hæ, skal vi opp alt nå? Midt på natten?"

Alt jeg gjør er å imitere bli med armene og så vidt si "bli", og så går jeg. De ligger på samme sted når jeg kommer tilbake og så sovner vi hele gjengen. Eldstemann har ofte sovnet allerede.

Jeg lufter ikke dem da bare fordi jeg måtte på do. Men dersom de vekker meg for å si fra at de er nøden, så gjør jeg så klart det. Men det skjer bare hvis de er dårlige i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sies det ifra om man må på do og han har null problemer med å vekke meg om han er nøden, om klokka er seks eller ti, må man på do så må man på do! Er jeg helt i søvne går det fra piping til småbjeffing og så over til en helt skjærende hylling! Den som ikke våkner av det ligger nok i koma!

Men igjen, vi står opp seks nå for å rekke jobb o.l, noe han ikke er helt vant til, da må jeg gjerne dytte han ut av senga! Da tusler han sakte bort til døra. De første dagene slapp jeg han bare ut i hagen mens jeg gjorde meg klar (ca 20-25 min), men det ble gjort om til tur ettersom jeg bare fant han sovende i snøen et sted når jeg kalte han inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo om man legger seg på morran (alt etter midnatt) og det siste man gjør er å lufte hunder - da blir jo hele døgnet forskjøvet. Men om man lufter hunden i ti-tiden på kvelden, legger seg i ellevetiden og står opp igjen rundt midt på dagen dagen etter - ja, så synes jeg det er usympatisk - selv om man tilsynelatende tenker at "de sover jo, så why bother liksom".

.

Enig. Folk er "hysteriske" med at hundene ikke skal være for lenge alene når man er på jobb/skole, for tenk om den må på do... Men om man er hjemme og sover, vel da kan hunden fint gå 10-12 + timer uten å doe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine reagerer ikke, de ligger i sengen med meg. Når alarmen på klokken går derimot..

Edit: Jeg er forøvrig som BP her, jeg er sjeldent oppe senere enn kl 7:30 for å lufte bikkjene. Hender jeg tar meg en powernap på sofaen etter lufting, men det er sjeldent gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo om man legger seg på morran (alt etter midnatt) og det siste man gjør er å lufte hunder - da blir jo hele døgnet forskjøvet. Men om man lufter hunden i ti-tiden på kvelden, legger seg i ellevetiden og står opp igjen rundt midt på dagen dagen etter - ja, så synes jeg det er usympatisk - selv om man tilsynelatende tenker at "de sover jo, så why bother liksom".

.

Enig. Folk er "hysteriske" med at hundene ikke skal være for lenge alene når man er på jobb/skole, for tenk om den må på do... Men om man er hjemme og sover, vel da kan hunden fint gå 10-12 + timer uten å doe...

Jeg gjentar meg selv jeg, hvor vanlig er det å sove 10-12 + timer?

Da må det vel være på tide å besøke lege?

En normal person lufter vel hunden før den legger seg, og når den står opp?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våknet jeg av trippetrippetrippe. En liten frøken måtte veldig nå med èn gang. Vi var ute en liten runde i totiden i natt, men Tinka måtte likevel tisse klokka åtte. Jeg òg. Hun bare slipper jeg ut og hun gjør det hun skal mens jeg tar meg en røyk. Døra bak meg står åpen, så om en annen hund finner ut at han skal tisse, er det bare å komme. Det skjer aldri. Han vet vel at første tur ikke er så langt unna. Men altså poenget mitt var at det er trippingen som forteller meg at de må på do. Hvis de hadde vært forhindret fra å trippe, ville jeg ikke visst at de måtte. Nå er burbruk i heimen veldig fjernt fra noe jeg forbinder med et humant hundehold uansett, men der fikk jeg enda en bekreftelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufta siste gangen i ellevetiden i går, jeg sto opp for en time siden, og til nå har ingen hund ytret noe som kan ligne på et ønske om en tur ut. Nora ligger utstrakt under bordet, Leah ligger sammenkrøllet i stolen. Mulig jeg er skrekkelig dårlig på å lese hund, men det slår meg ikke at det er noe akutt do-behov her, altså.

Jeg har ikke så innmari dårlig samvittighet for å være borte fra hundene heller, må jeg innrømme. Hvis de er vant til å være alene hjemme, så skiller de neppe på 8 eller 10 timer.

Åh, der våkna Leah forresten. Hun flytta seg fra stolen og over i sofaen, så nå ligger hun ved siden av meg.. Jeg får vel være sympatisk nok til at jeg vekker de så de kan gå ut og tisse da, siden sånt er et kjempebehov om morran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du her luftes hundene klokka seks hver eneste morgen på hverdagene. Når vi endelig har fri, vet jeg ikke riktig hvem som er latest av oss, jeg :P At Tinka måtte tisse i morges, var et unntak. Nå må jeg snart reagere for å få dagens kabal til å gå opp, men det er da ingen som maser. I grunnen er det skjelden at noen her sier i fra at de skal ut. Skulle jeg venta på det, hadde det blitt lite tur her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo om man legger seg på morran (alt etter midnatt) og det siste man gjør er å lufte hunder - da blir jo hele døgnet forskjøvet. Men om man lufter hunden i ti-tiden på kvelden, legger seg i ellevetiden og står opp igjen rundt midt på dagen dagen etter - ja, så synes jeg det er usympatisk - selv om man tilsynelatende tenker at "de sover jo, så why bother liksom".

.

Enig. Folk er "hysteriske" med at hundene ikke skal være for lenge alene når man er på jobb/skole, for tenk om den må på do... Men om man er hjemme og sover, vel da kan hunden fint gå 10-12 + timer uten å doe...

Jeg gjentar meg selv jeg, hvor vanlig er det å sove 10-12 + timer?

Da må det vel være på tide å besøke lege?

En normal person lufter vel hunden før den legger seg, og når den står opp?

Da tror jeg mange burde oppsøke lege :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg gjør før jeg legger meg og det første jeg gjør når jeg står opp er å slippe ut hundene, men nå kan jeg gjøre det i bare nettoen, bare åpner døra og går selv på do når de er ute. De sover også sammen med oss, så merker fort om noen har akutte behov. Ikke sover vi noe mer enn maks 9 timer i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Etter å ha fulgt med på sonen noen år begynner jeg å innse at jeg er en fryktelig dårlig hundeeier. Og her er tydligvis enda et punkt å legge til på den lista. Jeg lufter ikke engang hund som det første jeg gjør på morgenen (nå som jeg har valp gjør jeg jo det da, men den voksne hunden er ikke med på den første kjappe tisseturen rett utenfor døra). Når jeg våkner går jeg på badet, dusjer og ordner meg. Bikkja flytter seg fra å sove på soverommet til å sove i sofaen på stua. Når jeg etterhvert er klar for å gå ut med han tusler han et godt stykke før han bestemmer seg for å markere en bitteliten skvett på et tre og spare godt på resten. Om han virkelig må tisse blir han stående lenge og tisse seg ferdig. Det gjør han aldri på morgenluftinga, så jeg tror ikke det er så hast jeg. Tisse er forøvrig ikke alltid det første jeg gjør selv på morgenen heller, så så forferdelig kan det da ikke være?

For å svare på det tråden egentlig spurte om: nei, de luftes ikke på natta om de ikke gir signal om at de trenger å gå ut. Står jeg opp midt på natta blir den voksne hunden bare liggende til jeg kommer tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt sov jeg 5,5 time og det er helt greit. Når man står opp klokka halv seks hver dag i uka, er det umulig å sove mer enn 5 - 7 timer, hvis du skal rekke hjem fra jobb før du må legge deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg gravid, og oppe flere ganger iløpet av natta. Stort sett sover begge to, men det hender Aussien på 9 mnd følger meg på toalettet. Men vi går å legger oss igjen etter å ha vært der, og de blir kun luftet på natta hvis en av dem er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg undrer meg mest over, er at folk faktisk må opp om natta? Tydeligvis hver natt? Jeg minnes en nevrolog vi hadde på et kurs jeg var på sa at det var svært sjelden folk hadde faktisk behov for å stå opp og tisse om natta (om man ikke hadde sykdom), men det var mange som hadde et psykisk behov for det - det ble en uvane, som han sa. Han anbefalte at man tvang seg selv til å ikke stå opp om det ikke var helt spesielle tilfeller som gjorde at man måtte stå opp.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt dette behovet for å fortelle hvor lite behov bikkja har for å ut å pisse? Er det liksom en konkurranse der det er om å gjøre å synliggjøre at bikkja tåler 12-15-18 timer uten å måtte på do? Hvor er liksom grensa for hva som er "riktig" tisseintervall?

I følge NKKs etiske retningslinjer for hold av hund står det følgende:
"Hund bør luftes/aktiviseres/mosjoneres minst tre ganger om dagen dersom den holdes innendørs uten tilgang til hundegård etc. Valper, eldre eller syke hunder bør luftes oftere ut fra sine behov." Jeg antar NKK mener at disse lufteturene bør fordeles jevnt i løpet av et døgn...

Jeg har sjelden opplevd at voksne hunder her i heimen har hatt behov for å si fra for å få komme ut og gjøre sitt fornødne, men jeg ser da virkelig ikke noe behov for å la det gå så lenge mellom hver lufting at bikkja faktisk må si fra om at den må ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Folk er "hysteriske" med at hundene ikke skal være for lenge alene når man er på jobb/skole, for tenk om den må på do... Men om man er hjemme og sover, vel da kan hunden fint gå 10-12 + timer uten å doe...

Forskjellen er enkel nok den, når hunden er alene så kan den ikke si fra om den må på do. :aww:

Nå er nok jeg også dårlig hundeeier i forhold til tråden her, for jeg lufter ikke hunder etter klokka uansett. Kahlo som hadde blæreissues måtte ut annenhver time på dagtid på slutten, og gjerne ut etter fire fem timer om natta,og det er jo helt greit, men ikke hver gang gutta fikk være med for det. Ligger hunden og sover så gidder jeg ikke lufte dem fordi klokka er lengesiden sist lufting, om vi ikke skal ut uansett.

Her i huset sier hundene fra når de må ut, "morgen" og kveld og en gang på dagen luftes de jo uansett, men om det er noe utenom det så sier de i fra og får komme ut. De har også stor forskjell på "du nå vil jeg ut og tisse" og "NÅ MÅ JEG UT FORDI DET ER KRISE"måten å si i fra på.

I går var de ute kl 12 og 20 :lol: Helt etter eget ønske. Første turen så spratt de rett ned av trappa og tissa før de pilte inn igjen og overlot til meg å slippe ut hest og stenge grinder helt alene. Så da bonden kom hjem i firetiden så sa de at de kunne tenke seg ut en tur, han åpna døra, basenjien snudde i gangen og løp rett inn til meg igjen, og salukien gikk ut på trappa men ikke en milimeter lenger. :lol: Dårlig vær! :lol: Men da fikk de jo ut med en gang de våknet til fra komaen de la seg i på sofaen (sikker på at de gjør seg usynlige med vilje så vi ikke skal hive dem ut i drittværet) og fikk da en god luftings med løping og doing etter hva de måtte lyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden opplevd at voksne hunder her i heimen har hatt behov for å si fra for å få komme ut og gjøre sitt fornødne, men jeg ser da virkelig ikke noe behov for å la det gå så lenge mellom hver lufting at bikkja faktisk må si fra om at den må ut.

De to som bor her sier heller ikke i fra at de må ut. Som jeg skreiv tidligere, så vekte jeg de for å lufte de, selv om jeg hadde vært oppe en time alt. Da er man kanskje ikke så ****** usympatisk allikevel, selv om man ikke spretter rett fra senga og opp i støvla for å passe på at bikkjedyret får tissa.

Men klart, jeg tar høyde for at de tvinger seg til å sove for å ikke tisse på seg. De bare later som at de er trøtte, stakkars små, sånn at blæra deres ikke skal sprekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...