Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyretolker - en stor vits


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Jeg er enig med bloggeren i at dette stort sett bare er bullshit, men disse forutsetningene hans stemmer ikke.

  1. Dyrene må ha et fullverdig språk med samme vokabular som mennesker.
  2. Dyrene må ha de samme kognitive evner som mennesker, uansett hvilket dyr det er og på tross av at hjernene deres ikke har noe språksenter eller utviklede områder for denne type kognitive evner.
  3. Dyrene må observere verden på en menneskelig måte.
  4. Dyrene må ha de samme følelser som mennesker, også følelser som utelukkende er knyttet til menneskelige relasjoner, kultur og verdensbilde.
  5. Dyrene må kunne formulere seg på et språk mennesker kan forstå.
  6. Telepati må være et reellt fenomen og både dyrene og dyretolkene må kunne utføre telepati.
  7. Dyrene må ha et begrepsapparat på lik linje med mennesker, for eksempel å forstå klær og mote, ulike typer bygninger, ulike sykdommer, slektsforhold, geografi, og en hel rekke andre ting man egentlig ikke burde forvente at dyr skulle trenge å ha noe forhold til.

Jeg forstår hunden min utmerket til tross for at jeg syns at 6 av 7 punktene hans ikke holder vann - helt uten at det gjør meg til en dyretolk av den grunn, jeg kan bare mye om hund.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg er enig med bloggeren i at dette stort sett bare er bullshit, men disse forutsetningene hans stemmer ikke.

  1. Dyrene må ha et fullverdig språk med samme vokabular som mennesker.
  2. Dyrene må ha de samme kognitive evner som mennesker, uansett hvilket dyr det er og på tross av at hjernene deres ikke har noe språksenter eller utviklede områder for denne type kognitive evner.
  3. Dyrene må observere verden på en menneskelig måte.
  4. Dyrene må ha de samme følelser som mennesker, også følelser som utelukkende er knyttet til menneskelige relasjoner, kultur og verdensbilde.
  5. Dyrene må kunne formulere seg på et språk mennesker kan forstå.
  6. Telepati må være et reellt fenomen og både dyrene og dyretolkene må kunne utføre telepati.
  7. Dyrene må ha et begrepsapparat på lik linje med mennesker, for eksempel å forstå klær og mote, ulike typer bygninger, ulike sykdommer, slektsforhold, geografi, og en hel rekke andre ting man egentlig ikke burde forvente at dyr skulle trenge å ha noe forhold til.

Jeg forstår hunden min utmerket til tross for at jeg syns at 6 av 7 punktene hans ikke holder vann - helt uten at det gjør meg til en dyretolk av den grunn, jeg kan bare mye om hund.

Jeg synes de holder vann jeg - for du må jo huske at dette gjøres på avstand UTEN at hunden er tilstede - og så godt forstår ikke engang du dine hunder at du hadde fikset å "se" hva Nora sa om du satt i Oslo og hun var hjemme på Kløfta eller hadde rømt og skulle fortelle deg hvor hun var? (hjemme ville du jo visst at hun gaula "flokkæææææn eg e aleiiiiiina"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de holder vann jeg - for du må jo huske at dette gjøres på avstand UTEN at hunden er tilstede - og så godt forstår ikke engang du dine hunder at du hadde fikset å "se" hva Nora sa om du satt i Oslo og hun var hjemme på Kløfta eller hadde rømt og skulle fortelle deg hvor hun var? (hjemme ville du jo visst at hun gaula "flokkæææææn eg e aleiiiiiina"

Punkt 6, som jeg strøyk over, var vel nettopp det som omhandlet telepati, kanskje? Så nei, jeg tror ikke jeg kan fjerntolke hva Nora sier, tenker og føler, jeg påstår at jeg forstår hva hunden min "sier" selv om hun ikke har et fullverdig vokabular som mennesker (punkt 1), selv om hun ikke har samme kognitive evner som mennesker (punkt 2), selv om hun ikke observerer verden på en menneskelig måte (punkt 3), selv om hun ikke har samme følelser som mennesker (punkt 4), selv om hun ikke har et bevegelsesapparat som ligner menneskers (punkt 7), fordi hun formulerer seg på en måte jeg kan forstå (punkt 5).

Jeg tør faktisk påstå at jeg syns hun er lettere å tolke enn f.eks menn og tenåringer. Fortsatt helt uten å påberope meg hverken å være dyretolk eller ha telepatiske evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunder har de samme følelser som oss mennesker. Vi bare et dyr vi og, og følelsene er sentrert i den mest primitive delen av hjernen. Alle dyr er avhengige av følelser for kommunikasjon og overlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med 2ne.

For å kommunisere med en hund over store avstander så trenger du selvfølgelig telepati. Men dersom dette skulle eksistert, så vil det da fremdeles være mulig for hunden å kommunisere smerte og ubehag knyttet til forskjellige kroppsdeler eller forskjellige konkrete eller abstrakte ting rundt om den. Så klart vil ikke hunden kunne "si" for eksempel "Jeg så en mann gå inn på biblioteket for å låne noen bøker", men om man kunne sett hva hunden tenkte, kunne man sett en mann gå inn en dør og forsvinne. Og ut fra det man så at hunden oppfattet, prøve å forstå hvilken bygning det var snakk om.

Nå tror jeg ikke på telepati altså, så dette ble litt søkt. :lol: Jeg mente vel egentlig bare å forklare hvorfor jeg er enig med 2ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som ikke får seg inn på linken? (Den funker nok snart igjen)

"The most likely causes:

  • The server is down for maintenance
  • There may be a network problem
  • The site may be experiencing excessive load"

Jeg er sikker på at det er den siste, sonen sin skyld :cool:

Ellers tror jeg overhodet ikke på dyretolker. Det blir som Nirm sier, gjetter man mange nok ganger og vagt nok så treffer man garantert på noe.
Og de er kanskje flinke(ere enn eierne) til å lese dyrenes signaler og kroppsspråk, og har mer erfaring om grunner som kan være avgjørende. Hvis de i tillegg slenger inn litt "H*n er veldig glad i deg og snuss og smask og kos" så er jo eieren solgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Var akkurat en sak i avisa her og:

– I tillegg har vi fått hjelp av klarsynte og dyretolker for å finne Izzy. Og de lokaliserte Izzy til ikke langt unna der vi fant henne, sier Kristensen.

Hunden ble funnet ikke langt fra hjemmet sitt av ett stort letemannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyretolk er humbug! Har man ett øye for kroppspråk kan man gjette seg til det meste. "Tassen elsker å gå i skogen altså, så det må dere gjøre mer"... Sier du det?? At enkelte har ett bedre øye til språket hunder og hester har er jeg ikke uenig i. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dyretolk til Tufani jeg :lol: Betalte ingenting, for hun var ikke ferdig"utdanna". Og gud, så mye svada som kom ut av det :lol: Mye av det var riktig, men det var jo helt generelle ting som er riktig for alle hunder. Som at han liker å løpe, liksom... Og der hun prøvde seg på noe mer spesifikt, feilet hun totalt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å dra til dyretolk med Dina, og bare opplyse om at jeg fikk henne som voksen, bare for å se hva de kom med for slags tåredryppende historie om hvor ****** hun hadde hatt det før. Det er jo noe alle veit, ikke sant, at omplasseringshunder har hatt det grusomt. Men så kom jeg på at jeg er en fattig stakkar, og at det ikke var verdt å bruke penger på, så da slapp jeg det :aww:

Det hadde fortsatt vært morsomt å prøvd da (men ikke noe jeg betaler for, som nevnt), Norris er jo ei passe hektisk og masete frøken, så jeg hadde sikkert fått en interessant forklaring på det også. Men nå i disse internett-tider, så er jeg veldig skeptisk til hva folk "veit" om bikkjer som er beskrevet på nett. Jeg har skrevet noen tusen ord om mine hunder på nett, det er ikke så vanskelig å finne ut av, og da er det klart at "imponerende" mye kan stemme.

Jeg har forøvrig ei venninne som fant en hund ved å følge intuisjon eller indre følelser eller hva man skal kalle det. Hun dro fysisk ned til eieren for å hjelpe til å lete, men hadde en følelse/dragning til et sted som var sjekket ut fra før av, og der satt bikkja fast i skjul. Men jeg tror ikke hun fikk noen bilder av bikkja i hodet altså, hun er nok bare intuitiv. Hun tok ikke betalt heller (siden det innimellom virker som at det er et usannhetsstempel, å gjøre sånt for penger :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vida var hos dyretolk for en del år siden. En sånn en som man sendte bilde til via mail. Passet på å sende noen som ikke hadde vært på nett, brukte en nyopprettet mail og det gamle navnet hennes. Men av en eller annen grunn, så glemte Vida å fortelle om at hun var omplasseringshund. :P

Det hun derimot fortalte om, var at hun var veldig glad i joggeturene våre. Lurer enda på hvem som drev og jogget med henne på den tiden, for det var ikke meg. :lol:

Ellers likte hun å bruke nesa si (doh liksom, det er en schäferhund). :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstersen hundetolket Gubben for morro skyld, men hun "glemte" å fortelle tolken at han var død.... Han fortalte det ikke selv heller, for å si det sånn :P

Han var kanskje bare glad for å ha noen å prate med? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, dyretolker tror jeg ikke mye på - men jeg har nok litt tro på klarsynte - dvs. at enkelte "ser" mer enn oss.

Erindrer en hund som forsvant hvor de ringte en klarsynt kar i Finnmark - som skummelt nok visste hvorfor de ringte før de fikk fortalt det, for så å ringe opp å fortelle hvor den firbente befant seg med veiforklaring og alt - og der var hunden. Det var litt sånn scary liksom - dyret forsvant i Østfold og fyren befant seg i Finnmark.......

Forøvrig så ville det vært interessant å vite hvor ille Dinersen hadde hatt det før hun kom til Tone *ler*

...og når det gjelder dialekta til Norris - jupp, jeg er helt sikker på at OM hun kunne snakke om ting så ville det vært på bredt og hektisk bergensk - uten tvil *ler* Hun er litt som en bergenser på speed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...