Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig ånde


Maria
 Share

Recommended Posts

Ja, altså. Den lille myggen min har dårlig ånde. Jeg kan til dels skjønne hvorfor av rent fysiske årsaker. Hun har en bitteliten munn der det lett fester seg matrester i kjakene og mellom tennene. Så i det siste er vi kommet godt i gang med daglig tannpuss, hvilket jeg ser at hjelper, spesielt på fortenner og hjørnetenner. Å komme til sikkelig "bak der" er dog veldig vansjelig, da vi snakker miiiicroliten munn.

Hun fôres så og si 100% på V&H. Ellers får hun mye å tygge på, alt fra tørkede struper og oksemuskler til rå kjøttbiter, gjerne frossne.

Så.. jeg skjønner ikke hvorfor hun har så dårlig ånde! Alt ser fint ut i munnen hennes. Dette føler jeg oppstod da hun var i tannfelling, men da var det mye verre. Men ennå er det alt for ille i forhold til at hun bare er 15 mnd. Er det en småhundgreie, eller burde jeg sjekke det opp? Annet jeg kan gjøre?

Chess er liksom 8 år, har null tannstein og aldri hatt dårlig ånde. Det kan jo tenkes at jeg merker det bedre fordi mini er mye mer "oppå" meg hele tiden, men jeg tror egentlig ikke det heller...

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi stinker død og fordervelse til tider, men det er pga betennelse i magen.

Før vi viste det så prøvde vi jo plaque Off og pussing og sånt. Har også en sånn mint gel greie fra canis som faktisk fungerer bra :-P

Men kan det liksom være betennelse i magen her i huset, da? For jeg har vel ikke egentlig på følelsen at det er noe galt med henne ellers. Hun har aldri vist tegn til å være syk av noe slag.

Den mint gel, er det den som likner på munnskyllevann? Har en type på jobben som man heller i hundens drikkevann, men har ikke helt trua på at det er smart at hunden drikker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi stinker død og fordervelse til tider, men det er pga betennelse i magen.

Før vi viste det så prøvde vi jo plaque Off og pussing og sånt. Har også en sånn mint gel greie fra canis som faktisk fungerer bra :-P

Men kan det liksom være betennelse i magen her i huset, da? For jeg har vel ikke egentlig på følelsen at det er noe galt med henne ellers. Hun har aldri vist tegn til å være syk av noe slag.

Den mint gel, er det den som likner på munnskyllevann? Har en type på jobben som man heller i hundens drikkevann, men har ikke helt trua på at det er smart at hunden drikker det...

Jeg sa ikke at det er noe galt. Jeg sa at min stinker virkelig ille pga det. Type du kjenner det idet hun hopper opp i sofaen ol eller kommer mot deg.

Men mange hunder har dårligere ånde og dårligere tenner, har du prøvd å ha plaque Off på maten i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det er noe galt. Jeg sa at min stinker virkelig ille pga det. Type du kjenner det idet hun hopper opp i sofaen ol eller kommer mot deg.

Men mange hunder har dårligere ånde og dårligere tenner, har du prøvd å ha plaque Off på maten i tillegg?

Neida, skjønte at du ikke sa det. Men jeg holder alle muligheter åpne :P

Har ikke prøvd plaque off.. Men er egentlig veldig skeptisk til at sånt fungerer overhode. For jeg sjekker tennene hennes ofte, og jeg kan ikke se dannelse av tannstein foreløpig. Jeg føler liksom det sitter "dypere" enn som så.. Ikke lett det her :P Men om noen har brukt plaque off med godt resultat ift ånde - rop ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, skjønte at du ikke sa det. Men jeg holder alle muligheter åpne :P

Har ikke prøvd plaque off.. Men er egentlig veldig skeptisk til at sånt fungerer overhode. For jeg sjekker tennene hennes ofte, og jeg kan ikke se dannelse av tannstein foreløpig. Jeg føler liksom det sitter "dypere" enn som så.. Ikke lett det her :P Men om noen har brukt plaque off med godt resultat ift ånde - rop ut!

Det fungerte bra på Amiga og greit nok på issi en periode. Hun starte jo ut bare med å virke ut som hun hadde en skitten skitten munn, så vi pusset, hadde på plaque off, mint gel på tenna og gud vet hva vi ikke prøvde, Tann for fikk hun også! Men etterhvert viste det seg jo at hun har en kronisk betenelse i mage/tarm som skaper lukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om bruke babytannbørste for å komme til bakerst og det fungerer mye bedre enn vanlig hundetannbørste.

Etter at Sølve måtte fjerne 4(!) jeksler i sommer har jeg fått veldig respekt for tannproblematikk. Så jeg ville nok tatt en sjekk om det er lenge siden sist. Sølve er 5 år og har vært til tannsjekk 3 ganger - men nå blir sjekk en gang i året fremover det er helt sikkert.

I følge tannlegen vi var hos - som var riktig så arrogant og ufyselig - var det ikke annet å vente hos miniatyrhunder. Alle får tannproblemer og alle må til tannlegen minst 1 gang i året for å sjekkes. Helst burde de sjekkes hver 6 måned, mente han.

Sølve hadde litt plakk, han hadde ikke dårlig ånde, men likevel hadde han 2 tilfeller av skikkelig periodontitt hvor to av jekslene var på vei til å løsne. :hmm: Og jeg hadde ikke merket noe på han - Sølve gnagde på oksemuskler som vanlig og var like glad og gretten som han er til vanlig og siden han er ganske pinglete ble jeg veldig forskrekket over at han hadde periodontitt uten synlig ubehag. Så tannproblematikk er skumle greier synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens. Jeg skal snakke med oppdretter til Leja og høre om hun har opplevd det samme med noen av sine, Og vurdere å ta turen til veterinær. Jeg er kanskje en av dem som er minst hos vet med hundene mine, da jeg liker å tro at det meste er bagateller. Men det er klart, som noen nevner, at dårlig ånde kan være et tegn på at noe er galt innvendig. HUn må snart til årlig sjekk og ha vaksine, så jeg kan eventuelt høre med veterinæren da.

Fortsett gjerne med innspill :)

EDIT: Hvordan sjekker man forresten mage/tarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølve hadde litt plakk, han hadde ikke dårlig ånde, men likevel hadde han 2 tilfeller av skikkelig periodontitt hvor to av jekslene var på vei til å løsne. :hmm: Og jeg hadde ikke merket noe på han - Sølve gnagde på oksemuskler som vanlig og var like glad og gretten som han er til vanlig og siden han er ganske pinglete ble jeg veldig forskrekket over at han hadde periodontitt uten synlig ubehag.

OT: Periodontitt er ikke noe som går over. Enten har du det, eller så har du det ikke. Det er en sjukdom hvor tannbeinet svinner hen, noe som fører til at tenner løsner. Det kan føre til at alle tenner ramler ut, eller at bare noen viser tegn. Uansett er det ikke sånn at Sølve nå ikke har det lenger, med mindre det finnes akutt-periodontitt på hunder (noe jeg tviler sterkt på, hehe). Det eneste som hjelper er å holde det i sjakk ved å pusse og bruke tanntråd (litt plundrete på hunder) og få skrapet vekk bakteriebelegget som legger seg mellom tannkjøtt og tannbein, og som framskynder prosessen med at tenna løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Periodontitt er ikke noe som går over. Enten har du det, eller så har du det ikke. Det er en sjukdom hvor tannbeinet svinner hen, noe som fører til at tenner løsner. Det kan føre til at alle tenner ramler ut, eller at bare noen viser tegn. Uansett er det ikke sånn at Sølve nå ikke har det lenger, med mindre det finnes akutt-periodontitt på hunder (noe jeg tviler sterkt på, hehe). Det eneste som hjelper er å holde det i sjakk ved å pusse og bruke tanntråd (litt plundrete på hunder) og få skrapet vekk bakteriebelegget som legger seg mellom tannkjøtt og tannbein, og som framskynder prosessen med at tenna løsner.

Jeg ser jeg har brukt begrepet feil. :)

Jeg vet periodontitt ikke går over, men graden av periodontitt varierer. Og i Sølves tilfelle var det to av fire jeksler som hadde begynt å løsne og de to andre jekslene ble fjernet fordi det var påbegynt hulrom under de - og det var bedre å fjerne de med en gang (preventivt) i følge tannlegen. Så i mitt hode hadde Sølve to akutte tilfeller av periodontitt, mens resten av munnen kunne behandles på annet vis - som ved daglig tannbørsting.

Faktisk så har 80% av hunder over 6 år periodontitt og i følge tannlegen vi var hos har 100% av miniatyrer det... Han var veldig oppgitt over hvor tett tennene satt hos miniatyrer og ikke minst avl på individer med dårlige tenner. Og det er sant det, jeg kjenner en toy puddel som er like gammel som Sølve og han har fjernet over 18 tenner allerede. Det er en forferdelig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...