Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt blandingshundoppdrett


Aud Stokman

Recommended Posts

joda, men som jeg har forstått det var ikke Auds hunder blandinger men renraset KO? Men de ble annonsert som blandinger pga smugling.

TIl saken: Jeg har selv en blandingshund. En eller annen gluping fant ut at han skulle blande afgansk mynde med tervuren, noe som i mine øyne virker ganske skummelt. Dette er jo begge speseille raser. Avkommet av disse ble blandet med schæfer, og denne igjen er da blitt "avlshunden" til et menneske bosatt i Hurdal. Hun avler bevisst for å tjene penger, ved å parre denne afganeren/schæfer/tervurenen med en greyhound hanne (løpsgreyhound) . Hun har hatt 3 kull i år, og det peleir hun visst ha hvert år. Valpene selges for kr 3000, ettersom hundene utvikler seg til nervøse, spesielle hunder, leveres de tilbake til "oppdretter" og hun selger de på nytt for kr 3000. Søsteren til min mayaa er solgt 3 ganger og hun har da tjent inn 9000 på henne. Mayaa er omplassert til meg som 3. hjem gjennom FOD. Det skal sies at dama ikke gir vaksiner eller markurer, og får man valper derfra er de fulle av mark og gjerne andre utøy. Hun er medlt til dyrevernet uten resultat, "oppdrettet" hennes ruller som aldri før! Sykt at sånt skal gå ann her i landet... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men som jeg har forstått det var ikke Auds hunder blandinger men renraset KO? Men de ble annonsert som blandinger pga smugling.

TIl saken: Jeg har selv en blandingshund. En eller annen gluping fant ut at han skulle blande afgansk mynde med tervuren, noe som i mine øyne virker ganske skummelt. Dette er jo begge speseille raser. Avkommet av disse ble blandet med schæfer, og denne igjen er da blitt "avlshunden" til et menneske bosatt i Hurdal. Hun avler bevisst for å tjene penger, ved å parre denne afganeren/schæfer/tervurenen med en greyhound hanne (løpsgreyhound) . Hun har hatt 3 kull i år, og det peleir hun visst ha hvert år. Valpene selges for kr 3000, ettersom hundene utvikler seg til nervøse, spesielle hunder, leveres de tilbake til "oppdretter" og hun selger de på nytt for kr 3000. Søsteren til min mayaa er solgt 3 ganger og hun har da tjent inn 9000 på henne. Mayaa er omplassert til meg som 3. hjem gjennom FOD. Det skal sies at dama ikke gir vaksiner eller markurer, og får man valper derfra er de fulle av mark og gjerne andre utøy. Hun er medlt til dyrevernet uten resultat, "oppdrettet" hennes ruller som aldri før! Sykt at sånt skal gå ann her i landet... :D

Kanskje det hadde vært en ide å hinte til ligningsmyndihetene i området i tillegg til dyrevernet. :D Det er ikke lov å få inn for mye penger på "hobbyen" sin :D Klarte ikke å dy meg :D

Men litt alvor: Det må jo bare fortsettes å legge inn klager på dama. Det er jo til syvende og sist de stakkars dyra det går ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Hei Janne! Hyggelig og høre at du også er engasjert i "hurdal dama";)

Jeg kan fortelle at dyrevernet nå har vært der og jeg skal ta kontakt med de snart for og høre hvordan det har gått. Mvh T.

Så: Jeg synes dere nå kan slutte og diskutere/prate om/ eller nevne Aud i en negativ sammenheng,da hun nå ikke kan forsvare seg selv her på hundesonen.

Kan også fortelle at dette ryktet om at Aud har solgt ren KO som blanding bare er oppspinn. Et forsøk på og svartmale Aud som oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med blandingshunder er nettop - ja - blandete.

Moren mn har de siste årene eid en fin blandingshund som var en "uhellsvalp" og resultatet av et forbudt stevnemøte mellom en grå elghundtispe og en tervueren hann. Siden dette kullet var et uhell, forlangte også eier kun en symbolsk sum for valpene da han kun var takknemlig for at de fikk gode hjem (noe de også fikk).

Etter min mening er dette en ansvarlig hundeeier som tok det fulle ansvaret for uhellet som oppstod.

Når det gjelder mine tidligere polarhunder, så er bildet litt annet. Her ble det etterhvert tydelig at "oppdretteren" hadde eksperimentert litt på egenhånd og blandet en SH++ mix med en Grønlandshund. Hva hensikten var ble aldri tydelig. Han fikk i hvert fall ikke de hundene han ønsket seg og to av dem ble overdratt til meg for en slikk og ingenting.

Men jeg synes at det er noe som for enhver pris bør unngås hvis man ikke vet hva man driver med. sånne sjanser som denne mannen tok er jo helt vanvittig! Her er det ikke snakk om noe uhell eller noen forbedring av en rase, men en mann som blander helt skruppelløst uten tanke for hverken det ene eller det andre.

Og det er dette jeg er sterkt imot - ikke blandinger generelt siden det tross alt er slik nye raser skapes - av folk som har peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...