Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt blandingshundoppdrett


Aud Stokman

Recommended Posts

Jeg lurer så veldig på hva som får folk til å bevisst lage blandingsvalper? Vi har mer enn 400 raser å velge i på verdensbasis. Alle er riktignok ikke godkjente FCI raser, men regnes dog som renrasede hunder. Er ikke dette nok? I Sverige er det noen som blader Fila og Kaukasisk Ovcharka, gang på gang, så dette er planlagt, og absolutt helt sykt. Fila er forbudt her i Norge, det er en rase som er avlet frem for menneksejakt. Så i feil hender blir denne blandingen livsfarlig, tro meg. Og hva med rottwiler/dobermann, mange blander disse bevisst, hvorfor? Hvis man synes reottweileren er i tyngste laget, så kan man skaffe seg dobermann etter meget kraftige foreldre, og omvendt. Eller rett og slett finne seg en helt annen rase.

En jeg kjenner til har satt seg i hodet å lage noe som er helt lik en ulv, men som er snill som et "lam". Det er blanding av kaukasisk ovcharka, akita, malamute og schäfer. Jeg har selvfølgelig prøvd å snakke fornuft til denne "oppdretteren", men jeg kunne like gjerne snakket til veggen. Kaukasisk Ovcharka er hjertebarnet mitt, og jeg misliker sterkt at den rasen blir brukt evisst til blandingsavl.

Jada, jeg vet at i utgangspunktet så er alle hunderaser blandet med forskjellige raser. Men for å få til en ny rase så trenger man å vite masse, som disse blandingshundavlerne ikke har det minste snav av peiling på som regel.

Hvorfor lage slike blandinger bevisst? Det må da i himmelens navn være nok med de over 400 rasene vi har her i verden, det burde være noe for en hver smak der.

Jeg har full forståelse for at det kan bli et uhell som resulterer i et ikke planlagt kkull, men det blir jo noe helt annet, hvis da ikke dette "uhellet" gjentar seg gang på gang, for da ser jeg ikke lenger på det som noe riktig uhell.

Og disse som lager disse blansingskullene sitter som regel ikke inne med den samme kompetansen som en riktig oppdretter gjør.

Pr. definisjon så er man oppdretter i det man har fått fram et kull, det være seg uhell eller planlagt kull, raserent eller blandingskull.

Men jeg er enig med Belgerpia, å kalle de som lager blandingskull for oppdrettere, blir vel å gå litt langt.

Til slutt vil jeg gjerne få si at jeg har ikke noe imot blandingshunder, for de er like verdifulle for eieren, håper jeg, som en raseren hund. Min aller første hund var faktisk en blanding av border collie og elghund.

Men planlagt blandingshundavl, det er jeg sterkt imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer så veldig på hva som får folk til å bevisst lage blandingsvalper? Vi har mer enn 400 raser å velge i på verdensbasis. Alle er riktignok ikke godkjente FCI raser, men regnes dog som renrasede hunder. Er ikke dette nok? I Sverige er det noen som blader Fila og Kaukasisk Ovcharka, gang på gang, så dette er planlagt, og absolutt helt sykt. Fila er forbudt her i Norge, det er en rase som er avlet frem for menneksejakt. Så i feil hender blir denne blandingen livsfarlig, tro meg. Og hva med rottwiler/dobermann, mange blander disse bevisst, hvorfor? Hvis man synes reottweileren er i tyngste laget, så kan man skaffe seg dobermann etter meget kraftige foreldre, og omvendt. Eller rett og slett finne seg en helt annen rase.

En jeg kjenner til har satt seg i hodet å lage noe som er helt lik en ulv, men som er snill som et "lam". Det er blanding av kaukasisk ovcharka, akita, malamute og schäfer. Jeg har selvfølgelig prøvd å snakke fornuft til denne "oppdretteren", men jeg kunne like gjerne snakket til veggen. Kaukasisk Ovcharka er hjertebarnet mitt, og jeg misliker sterkt at den rasen blir brukt evisst til blandingsavl.

Ja da, jeg vet at i utgangspunktet så er alle hunderaser blandet med forskjellige raser. Men for å få til en ny rase så trenger man å vite masse, som disse blandingshundavlerne ikke har det minste snav av peiling på som regel.

Hvorfor lage slike blandinger bevisst? Det må da i himmelens navn være nok med de over 400 rasene vi har her i verden, det burde være noe for en hver smak der.

Jeg har full forståelse for at det kan bli et uhell som resulterer i et ikke planlagt kkull, men det blir jo noe helt annet, hvis da ikke dette "uhellet" gjentar seg gang på gang, for da ser jeg ikke lenger på det som noe riktig uhell.

Og disse som lager disse blansingskullene sitter som regel ikke inne med den samme kompetansen som en riktig oppdretter gjør.

Pr. definisjon så er man oppdretter i det man har fått fram et kull, det være seg uhell eller planlagt kull, raserent eller blandingskull.

Men jeg er enig med Belgerpia, å kalle de som lager blandingskull for oppdrettere, blir vel å gå litt langt.

Til slutt vil jeg gjerne få si at jeg har ikke noe imot blandingshunder, for de er like verdifulle for eieren, håper jeg, som en raseren hund. Min aller første hund var faktisk en blanding av border collie og elghund.

Men planlagt blandingshundavl, det er jeg sterkt imot.

enig med deg :wink:

vet du hva? min blandingshund nå er resultat av elghund å border collie =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte avler blandinger mot et formål. Man har jo alaska husky blandt annet. Dette er jo for og få en "suveren" hund som er bedre enn den enkelte rase for seg.

Når du sier planlag,mener du da at man bevisst setter ett kull på ei tispe eller at man avler for og få frem en egenskap?

For jeg har intrykk av at disse som avler ett kull gjør det for og få en valp f.eks etter en hund de mener har noen veldig bra egenskaper. Jeg ser forsåvidt ikke noe galt i dette?

Greit at vi har mange hunderaser så det ikke burde være noe problem og finne en rase som passer seg..

Men det er nok andre ting som spiller inn og.

F.eks har man denne "myten" om at blanndingshunder er generelt friskere enn renrasede hunder. Så har man "myten" om at blandingshunder generelt har et bedre lynne enn renraser.

I tillegg til dette er det jo slik at har du en blandingshund har du en hund få andre har(noe mange synes er litt kult), de er billigere i kjøpesum og man har ikke f.eks utstillingskrav fra oppdretter. Sjelden man i det hele tatt får oppfølging på blandingsvalp noe mange synes er veldig greit. Man slipper kontrakter osv..

Så da må nesten jeg spørre: Hva er galt i og lage blandinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det..

Jeg ser ikke noe galt med det

Nr 1 : Det som er galt er at folk tror at blandings hunder er friske osv. Dette gjør at de larvære å HD røngte bikkja, noe som resulterer HD hos valpene.

Nr 2 : problemet er ikke å selge valpene, men å få de som kjøper til å beholde valpen!

Nr 3 : Akkurat i denne skrivende stund er det overproduksjon! raser som ikke burde krysses krysses osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "hva man blander og hvorfor"?

kan du utdype litt?

Kan egentlig ikke det.

Men la oss si at en eldgammel rase holder på å dø ut, og eneste måten å redde den på er å parre den med en annen rase. Eller at man avler inn godt lynne hos raser som e rkjent for dårlig lynne osv .

Det er det jeg mener, avl har enten gode formål, eller dårlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte avler blandinger mot et formål. Man har jo alaska husky blandt annet. Dette er jo for og få en "suveren" hund som er bedre enn den enkelte rase for seg.

Når du sier planlag,mener du da at man bevisst setter ett kull på ei tispe eller at man avler for og få frem en egenskap?

For jeg har intrykk av at disse som avler ett kull gjør det for og få en valp f.eks etter en hund de mener har noen veldig bra egenskaper. Jeg ser forsåvidt ikke noe galt i dette?

Greit at vi har mange hunderaser så det ikke burde være noe problem og finne en rase som passer seg..  

Men det er nok andre ting som spiller inn og.  

F.eks har man denne "myten" om at blanndingshunder er generelt friskere enn renrasede hunder. Så har man "myten" om at blandingshunder generelt har et bedre lynne enn renraser.  

I tillegg til dette er det jo slik at har du en blandingshund har du en hund få andre har(noe mange synes er litt kult), de er billigere i kjøpesum og man har ikke f.eks utstillingskrav fra oppdretter. Sjelden man i det hele tatt får oppfølging på blandingsvalp noe mange synes er veldig greit. Man slipper kontrakter osv..

Så da må nesten jeg spørre: Hva er galt i og lage blandinger?

Alaska huskyer, helt greit. Blande jakthundraser, når man har et bestemt mål for øyet, helt greit. Det siste er faktisk gjort med en norsk jakthundrase, og valpene ble registrert hos NKK. Det er ikke slik planlagt avl jeg tenker på. Jeg tenker på de som blander to raser uten mål og mening, annet enn å øke volumet i lommeboka og/eller få til en "tøffere" rase.

Som oppdretter blir det feil for meg å sette et kull på sin tispe for å få en valp etter denne. Da kan man like gjerne kjøpe seg en valp, for sååå spesielll er ingen hund at det forsvarer å blande den med en annen rase. Slikt bør heller ikke forekomme blandt raserene hunder, man bør ha et skikkelig mål med sitt oppdrett.

Den unnskyldningen om at man da har en hund som ingen andre har, blir for tynn for meg.

Blandingshunder er ikke friskere enn raserene hunder, for der kommer det jo helt an på hva som ligger i genene av sykdommer, og de har definitivt heller ikke bedre temperament.

At de er billigere enn raserene hund.........trenger jeg å kommentere hva jeg synes om det argumentet? Jeg regner med at de fleste skjønner hva jeg mener om det argumentet , uten at jeg skriver noe.

Slipper utstillingskrav, javel, men det kan du slippe med en raseren hund også. Når ble det greit å ikke få oppfølging, ikke skrive kontrakter?

Det er galt å bevisst lage blandingskull fordi den som gjør dette ikke vet hva resultatet blir, ikke kjenner linjene godt nok, og fordi det er helt unødvendig fordi vi har mer enn 400 raser å velge i.

Blandingskull dessuten er uforutsigbare på alle vis, og vil kunne bli en stor negativ overraskelse for kjøperen, renrasede kull er meget forutsigbare. Hos renrasede hunder vet man som regel hvordan hunden bllir som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må få si at disse argumentene jeg nevnte her ikke er av min oppfattning. Jeg har opp i gjnnom mine år vært borte i en del som har bladingshund. Det er mye av deres oppfattning jeg bruker her..

Jeg mener t enkelte raser ikke bør blandes med andre,men likevel kan jeg ikke si jeg er i mot blandingshundavl. Jeg har hatt en del blandinger selv og er stor fornøyd med disse.

Jeg har også hatt renraser og er like fornøyd med disse.

Så på sett og vis stiller jeg meg passiv til dette.

På den annen side mener jeg man må la folk ha sine meninger og det vil alltid være de som mener at det og blande raser er en fin og foruftig ting og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må få si at disse argumentene jeg nevnte her ikke er av min oppfattning. Jeg har opp i gjnnom mine år vært borte i en del som har bladingshund. Det er mye av deres oppfattning jeg bruker her..

Jeg mener t enkelte raser ikke bør blandes med andre,men likevel kan jeg ikke si jeg er i mot blandingshundavl. Jeg har hatt en del blandinger selv og er stor fornøyd med disse.

Jeg har også hatt renraser og er like fornøyd med disse.

Så på sett og vis stiller jeg meg passiv til dette.

På den annen side mener jeg man må la folk ha sine meninger og det vil alltid være de som mener at det og blande raser er en fin og foruftig ting og gjøre.

Det er sikkert greiere hvis det er dine egne meninger du poster. Det blir litt enklere å diskutere da vettu. :lol:

Og ingen har vel prøvd å hindre noen her i å ha sine egne meninger? Kjedelig hvis alle skule mene det samme, da trengte vi ikke noe diskusjonsforum, da. :D

Har du virkelig hatt så mange hunder som du gir uttrykk for, i din unge alder? Hvor har det litt av alle dem da? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en lang historie. Men jeg kan si det slik at det er 5 hunder jeg selv har stått for: en landseer hann måtte avlives. En schæfer gutt skulle søsteren min passe,men hun gjorde jobben dårlig og han ble påkjørt(døde av skadene) Han er dypt savnet.. :lol:

Så var det en omplasseringshund jeg hadde i en uke,han ble aggressiv og da det gikk gjennom en forening fikk jeg ikke beholde han(jeg bodde ikke alene heller og personene jeg bode med ble redd han),så vat det to tibetanske spaniel tisper som nok egnet seg bedre for disse "kom da vennen skal du få en egen tallerk på bordet" type eierene.

Du kan godt få forklart resten men det får bli på PM,og prate om noen av disse hundene vekker minner og det er fortsatt vondt og ytre ord om de. Så det vil jeg ikke gjøre på et offentlig forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en lang historie. Men jeg kan si det slik at det er 5 hunder jeg selv har stått for: en landseer hann måtte avlives. En schæfer gutt skulle søsteren min passe,men hun gjorde jobben dårlig og han ble påkjørt(døde av skadene) Han er dypt savnet.. :lol:

Så var det en omplasseringshund jeg hadde i en uke,han ble aggressiv og da det gikk gjennom en forening fikk jeg ikke beholde han(jeg bodde ikke alene heller og personene jeg bode med ble redd han),så vat det to tibetanske spaniel tisper som nok egnet seg bedre for disse "kom da vennen skal du få en egen tallerk på bordet" type eierene.

Du kan godt få forklart resten men det får bli på PM,og prate om noen av disse hundene vekker minner og det er fortsatt vondt og ytre ord om de. Så det vil jeg ikke gjøre på et offentlig forum.

Greit det. :D

Jeg lurer alltid jeg når helt unge menesker forteller at de har hatt mange hunder, siden jeg vet at en hund vanligvis blir 8-10 år. Dette gjelder også potensielle valpekjøpere som legger ut for meg om alle hundene de har hatt, samt all erfaringen de har, også er de kanskje bare 18-20 år.:-)

men helt unge menensker kan selvsagt også ha hatt flere hunder samtidig. Men det ringer, som sagt, alltid en bjelle når jeg hører slikt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med deg Aud.

Har selv ei utrolig flott blandingstispe og hadde 4 stk som ville ha valper etter hun om uhellet skjedde, men jeg valgte å sterilisere hun, dette pga hun har middels HD og jeg ville ikke avlet videre på det samme om det er blanding eller renraset hund. :wink:

Jeg liker ikke tanken på alle som blander for å få litt ekstra penger, det syntes jeg er lavmål. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig jeg også.. Greit nok at alle raser er blitt dannet gjennom blanding av raser, men det er tross alt forskjell på det og det å blande to raser fordi man liker individene så godt. Mange nok raser å velge mellom, gitt..

Har en venninne som har en blanding av Elghund og Cavalier, og den hunden hun har er fra tredje kullet av samme kombinasjonen.. Det synes jeg blir feil! Bevisst avl av blandingshunder, og oppdretteren tok seg godt betalt også... Sånt synes jeg lite om..

Enda godt NKK har regler om at man må ha minimum blå på utstilling for å kunne bli champion i agility, lydighet osv. ellers hadde man fort havnet bort i at folk blandet eks. sheltie og border collie for å få en topp agilityhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som har en blanding av Elghund og Cavalier' date=' og den hunden hun har er fra tredje kullet av samme kombinasjonen.. Det synes jeg blir feil! Bevisst avl av blandingshunder, og oppdretteren tok seg godt betalt også... Sånt synes jeg lite om...[/quote']

Seriøst? Elghund og Cavalier?

Hvordan ser den ut da? Har du bilde av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er faktisk helt enig med førsteinnlegget her! Jeg ser ikke vitsen med å sitte hjemme og parre bare fordi man har lyst på valper.

Avl for å tilføre rasen din noe positivt! Ikke fordi du har lyst.

Men man må jo ha lyst til å ha valper dah! :(:P:P

At man ønsker å tilføre rasen noe positivt er jo et "must".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må jo ha lyst til å ha valper dah! :(:P:P

At man ønsker å tilføre rasen noe positivt er jo et "must".

Enig, hehe..

Blir jo litt teit hvis man avler bare fordi man har en veldig bra tispe, og så går man å irriterer seg over de forferdelige valpene hele valpetida :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må jo ha lyst til å ha valper dah! :P:D:P

At man ønsker å tilføre rasen noe positivt er jo et "must".

Slvfølgeilg :P Jeg mente at man skal først og fremst avle for å tilføre rasen noe positivt :P Ikke fordi man har en hund man har lyst til å ha valper på. Men som LiLi sier, man skal ikke gå og irritere seg over valpene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer så veldig på hva som får folk til å bevisst lage blandingsvalper?  

Men planlagt blandingshundavl, det er jeg sterkt imot.

-Hvorfor annonserte og solgte du da selv blandingsvalper Aud Stockman?

-Er du utestengt (ekskludert/suspendert) fra NKK Aud Stockman?

-Du hevder du er oppdretter(eier hunder) hvorfor har du da ingen(?) hunder som er registrert på deg i NKK?

Du kunne kanskje informere litt rundt dette?

Er det ikke litt rart da...at noen som kritiserer blandingsavl, nettopp har solgt blandingsvalper selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud. Joda, kune ikke vært mer enig med deg i førsteinnlegget ditt. Er selv helt imot planlagt blandingsavl og synes at all useriøs avl burde vært forbudt.

Leste forresten presentasjonsinlegget ditt, men var for sent ute til å si hei til deg der, så her er et hei fra meg (john25 fra canis). Tenkte bare å komme med en liten ting til deg som du kan tenke litt på (som slo meg når jeg leste preentasjons-dskusjonen din): "there's pride in your work and there is arrogance..." Husk på at den som tittelerer seg selv som ferdig utlært ikke er utlært, men ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...