Gå til innhold
Hundesonen.no

Lineføring/FVF innlæring konkurranse


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har planer om ny hund etterhvert som jeg hovedsaklig har ambisjoner innen lydighet med :) Jeg vil derfor se litt på de forskjellige innlæringsmetodene som blir brukt hos sonenfolket på fvf/lineføringen da det som regel er flere veier til rom.

Så da lurer jeg på.

Hvordan lærte dere inn lineføring/fvf på deres konkurransehund? Har dere prøvd forskjellige metoder? Fordeler/ulemper? Og hva likte dere best? (Gjerne litt grundig forklaring på hvordan dere gjorde det) :)

Jeg brukte kassametoden på utgangsstillingen på nåværende konkurransehund, og for å lære inn fvf så husker jeg at jeg rygget mye. For å få hunden til å følge etter, rygget mye og snudde meg og gikk i samme retning som hunden. Når jeg da snudde meg så kom hunden på riktig plass og da roste jeg og belønna (først etter 1 skritt, 3 skritt osv). Så la jeg fort på kommando "plass" når jeg snudde meg så hunden kom i riktig posisjon. Jeg vil nok bruke kassametoden på neste hund tror jeg, for den likte jeg. Men jeg er usikker rundt fvf'en så derav vil jeg gjerne høre hva dere har gjort :innocent:

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det som et utgangspunkt kan være greit å ikke henge seg opp i at sånn eller sånn VIL jeg gjøre, men heller se an hvilken type hund man har og så velge ut fra det. F eks hadde jeg bestemt meg for å ha innsitt i front på min siste hund - fast bestemt var jeg fordi jeg så for meg at han ble en stor og tung hund som sikkert ville få problemer med å slenge seg rundt i en pen innsitt på venstre side f eks. Etterhvert som tiden skred fram, så viste det seg at det mest naturlige for denne karen nettopp var direkteinnkomst på venstre side. Da var det bare å kaste prinsippene på båten og jobbe mer MED bikkja :D.

Men altså: fvf tror jeg faktisk jeg har trent inn på samme måte på alle mine hunder, mer eller mindre, og jeg har lokket og hjernevasket, lokket og hjernevasket til den store gullmedalje - og fvf har vel alltid vært vår beste øvelse - stort sett :). På sistemann har det nok vært ekstra mye hjernevask med godis foran snuten for å finne riktig posisjon siden han har vært veldig ivrig og liker å ligge FORAN meg (nei - han har aldri blitt belønnet for det, men likefullt VIL han framover) - OG fordi han har vært veldig ufokusert på meg i perioder.

Utgangsposisjon har aldri vært noe big deal - han er lett i rumpa og justerer seg lett inn. Jeg har gått mye venstre om holdt med ham for å få ham til å bruke bakparten aktivt, og det har fungert veldig bra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt har jeg vel brukt "alle" mulige metoder på alle hundene mine for å komme dit de er idag. Det dukker stadig opp nye utfordringer som må løses på en annen måte enn det vi har trent før. Men sånn generelt kan jeg si at Amira har lært fvf med lokking, Yippie med lokking og shaping og Kiter med target. Alle hundene har lært å ha kontakt og å følge venstrebeinet mitt.

Ulempen med lokking er at jeg kan få hunder som maser litt etter belønning, men ellers har det fungert veldig fint på mine. Enkelt å få fremgang, enkelt å ta bort hjelpen, bra posisjonsforståelse og bra motivasjon. Alle hundene har trent mye shaping også, men ikke før de har fått en viss forståelse av fvf via lokking.

ps. Når jeg skriver lokking mener jeg at jeg styrer hunden inn på plass mens hunden gnager/slikker på en godbit (f.eks en grillpølse). Inne på plass sier jeg sitt og løfter opp godbiten når hunden skal sitte, og belønner når den sitter. Når jeg begynner å gå sier jeg "på plass", tar godbiten ned i snuta på hunden og beveger meg et museskritt fremover mens jeg er veldig nøye på at hunden er tett inntil i riktig posisjon. Sånn holder jeg på lenge og beveger meg lite fremover, men tar mange repetisjoner med korte distanser der hunden får belønning for korrekt posisjon. Jeg løser ut med lek etter ca 1-3 repetisjoner. Vanskelig å forklare helt hvordan jeg har gjort det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...