Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpmannens beste venn


Artemis
 Share

Recommended Posts

En stadig snakkis på jobb dette.. Det er synd at mange er så uvitende om hva de stapper i dyra sine, virkelig! Jeg har ikke tall på det antallet ganger jeg har snakket med kunder om dyrefôr, der det er helt åpenbart at kunden setter pris på å lære litt - mange kjøper på dagligvare fordi de ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kattematen som selges på dagligvarebutikker "ikke så bra" som dyrebutikkfor? Trodde Wiskas var ok å for med jeg? Nå har ikke jeg katt, så jeg har jo ikke tenkt så mye på det, men trodde det var et normalt godt for :P Men jeg ville jo feks. aldri foret Nora på dagligvarebutikk for :P

Bør man kjøpe dyrebutikkfor til katt og? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det bør være 25 prosent kjøtt i kattemat og 20 prosent i hundemat, sier Teige Bø"

Greit nok at det er en diskusjon gående om hunder er omnivore eller carnivore, men katter har det vel aldri vært noen tvil om? 25%?

Ellers opplever jeg det samme som Maria på jobb, veldig mange vet faktisk ikke engang hva det er i foret de putter i hunden sin. Om jeg f.eks anbefaler vom og hundemat til en kunde og forklarer litt rundt det får jeg innimellom høre "Kjøtt, er det bra for dem da?". Da begynner man å lure litt ;)

Trodde Wiskas var ok å for med jeg?

Når jeg begynte å jobb i dyrebutikk tok jeg meg en tur inn i matbutikken for å se på en Whiskaspakke, og den inneholder faktisk ikke mer enn 4% kjøtt, som det står i artikkelen. Ble overraska selv, for jeg og trodde at Whiskas var et ok fôr før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns da relativt mange dyrebutikker som også har dårlige produkter, det er stor forskjell på det iallefall her i Danmark. Jeg er heldig og har en helt topp dyrebutikk 200 mter fra hvor jeg bor, de er kjempegode til å rådgi på kalk/fosfor balanse, kornfrie produkter, proteininnhold etc, men bare 300 meter videre borti neste gate er det en større dyrehandel som har anbefalt meg neste like dyre, men mindreverdige produkter. Det er ikke nødvendigvis tegn på kvalitet å kjøpe hos veterinæren engang, den gode dyrehandelen visste mye mer om ernæring enn en av vetene jeg snakte med, og han solgte også hundemat.

Eneste jeg har kjøpt i supermarkedet er griseører, og det er vel forsåvidt ikke så stor forskjell på hvor man kjøper det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, katter skal så absolutt ha ordentlig fôr og ikke butikkfôr. En kollega av meg la merke til en stor forandring i katten da hun gikk over fra butikkfôr til det hun fikk handlet av kvalitetsmerker i dyrebutikk. Katten ble mye mindre daff og mer kvikk, og hun skjønte hvorfor da hun så på innholdet og sammenliknet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers opplever jeg det samme som Maria på jobb, veldig mange vet faktisk ikke engang hva det er i foret de putter i hunden sin. Om jeg f.eks anbefaler vom og hundemat til en kunde og forklarer litt rundt det får jeg innimellom høre "Kjøtt, er det bra for dem da?". Da begynner man å lure litt ;)

Ja det har jeg også hørt! De lurer på om det liksom skal være bra for dem.. Rått kjøtt?? går det an? :P huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kattematen som selges på dagligvarebutikker "ikke så bra" som dyrebutikkfor? Trodde Wiskas var ok å for med jeg? Nå har ikke jeg katt, så jeg har jo ikke tenkt så mye på det, men trodde det var et normalt godt for :P Men jeg ville jo feks. aldri foret Nora på dagligvarebutikk for :P

Bør man kjøpe dyrebutikkfor til katt og? :)

Kattematen er enda verre en hundematen!

Ikke bare er den like dårlig når det kommer til råstoffer og kjøtt%, men i tillegg er den ofte tilsatt mye salt. Katter LIKER salt. Men de blir ofte syke av det. Spesielt kastrerte hannkatter og høyt saltinnhold er en dårlig kombinasjon.... Blir fort urinstein av sånt.

Bløtmaten er "vann med smak": Jeg gir dette noen ganger til mine, men god mat er det jo ikke. For mine katter blir dette noeo de får kanskje 1 gang i mnd bare for smakes skyld.

Tørrfôret spyr de av, uansett hva det står på pakka du kjøper.

Mine katter går i grunn på det samme som hundene, men kattematvarianten. Høykvalitets tørrfôr (og det som funker best på mine er RC) og rått.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det bør være 25 prosent kjøtt i kattemat og 20 prosent i hundemat, sier Teige Bø"

Greit nok at det er en diskusjon gående om hunder er omnivore eller carnivore, men katter har det vel aldri vært noen tvil om? 25%?

Ellers opplever jeg det samme som Maria på jobb, veldig mange vet faktisk ikke engang hva det er i foret de putter i hunden sin. Om jeg f.eks anbefaler vom og hundemat til en kunde og forklarer litt rundt det får jeg innimellom høre "Kjøtt, er det bra for dem da?". Da begynner man å lure litt ;)

Når jeg begynte å jobb i dyrebutikk tok jeg meg en tur inn i matbutikken for å se på en Whiskaspakke, og den inneholder faktisk ikke mer enn 4% kjøtt, som det står i artikkelen. Ble overraska selv, for jeg og trodde at Whiskas var et ok fôr før.

OMG, 4% kjøtt, det var jo helt utrolig da. Utrolig mye uvitenhet, til og med hos noen veterinærer også, syns jeg.

Mitt poeng tidligere at noen dyrehandlere f.eks har Pedigree og det har de i butikken også, i alle fall er det sånn i DK da. Men selv kjøper jeg ikke i supermarkedet, og viss det står så ille til er det visst bra;-)

Edit: jeg kjenner ikke Pedigree produktet, om det er bra eller dårlig, bare et eksempel på et merke jeg har sett begge steder.

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns da relativt mange dyrebutikker som også har dårlige produkter

Så absolutt! Jeg har også inntrykket av at det er mange som bare tror at så lenge man kjøper hunde- og kattematen i dyrebutikken så er det ok. Det burde det jo også være, men dessverre så er det ikke alltid sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den whiskas maten lukter jo deilig middag den :P Husker at det alltid var så god lukt når jeg åpnet ny boks. Og katten elsket det. Man fikk ikke det daglig, da fikk han fisk, samt tørrfor tilgjengelig hele tiden. Det sies at fisk ikke skal gis til katter det heller, men han levde på det i 16 år. Men han hadde nok i tillegg mye rått kjøtt i form av mus og fugl som han fikk i seg nesten daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjelder dette kun tørrfôr, eller våtfôr også? Jeg har sett folk som fullfôrer med Frolic... grøss!
Jeg har sett bæsjen fra hunder som er fullfora på frolic. Ikke akkurat vanskelig å gjennomskue, det så ut som frolicgrøt :P og jaggu tenkte ikke småbiskene mine at det måtte være frolicgrøt også, ugghhh...kan ikke se for meg at disse hundene får i seg særlig med næringsstoffer :hmm:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjelder dette kun tørrfôr, eller våtfôr også? Jeg har sett folk som fullfôrer med Frolic... grøss!
Den der Frolicforinga, x-tra sitt for og Friskies er for meg drt samme som vannskjøtting av dyr til en viss grad. Grøss!! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den whiskas maten lukter jo deilig middag den :P Husker at det alltid var så god lukt når jeg åpnet ny boks. Og katten elsket det. Man fikk ikke det daglig, da fikk han fisk, samt tørrfor tilgjengelig hele tiden. Det sies at fisk ikke skal gis til katter det heller, men han levde på det i 16 år. Men han hadde nok i tillegg mye rått kjøtt i form av mus og fugl som han fikk i seg nesten daglig.

katter kan helt fint spise fisk. Men de skal ikke ha mye FET fisk. Som laks, ørret og tunfisk.

Torsk, sei, sild osv er ypperlig kattemat. Dog ikke så veldig næringsrikt så de må spise mye hvis det er hovedkosten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett bæsjen fra hunder som er fullfora på frolic. Ikke akkurat vanskelig å gjennomskue, det så ut som frolicgrøt :P og jaggu tenkte ikke småbiskene mine at det måtte være frolicgrøt også, ugghhh...kan ikke se for meg at disse hundene får i seg særlig med næringsstoffer :hmm:

Hunden jeg passa for endel år sida ble fora på Snögg og div vegetarmat :hmm: Avføringa var tidvis interessant kan man si. Kommer ikke til å glemme den gangen han hadde fått couscous, ugh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...