Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortell meg om finsk lapphund!


lucy
 Share

Recommended Posts

Jeg planlegger å få i hus en lillebror til fjotten ila de neste par årene, og finsk lapphund er en av rasene jeg ser på. Vet det er noen av de her på forumet, og ville satt kjempestor pris på om dere kan fortelle litt om hunden(e) deres, og rasen sånn generelt!

Pluss og minus med rasen, hva bør jeg se etter/spørre om ift oppdretter og foreldredyr/linjer, hva må jeg vaere obs på på helsefronten, hva er potensielle utfordringer med å ha finsk lapphund, hvordan er hverdagen med en lapphund.. Tar gjerne imot tips til oppdrettere jeg kan se på (send meg evt PM), hjemmesider/blogger osv. :)

Det kan vaere aktuelt å hente seg hund utenlands, så kan godt gi meg linker til hjemmesider til utenlandske oppdrettere også.

Hva jeg ønsker i en hund:

- Fornøyd som "turhund", krever ikke "organisert trening" i stor grad

- Kan trenes til å gå løs uten alt for store utfordringer, dvs holde seg innenfor synsvidde og ha god innkalling, ikke stikke av på egenhånd for å jakte eller følge spor (er selvfølgelig innstilt på å legge mye trening inn i dette, da det er viktig for meg)

- Ikke en rase kjent for samkjønnsaggresjon

- Ikke en rase kjent for å kunne vaere usikker på folk (foretrekker egentlig hunder av den mer reserverte sorten, men iom at jeg har en skeptiker i hus allerede, vil jeg heller safe med en gladhund, enn å risikere å få en skeptiker til..)

- Ikke abnorme mengder pelsstell, litt børsting en gang eller to i uken ok, innstilt på å børste mer i røyteperioder

- Varsling ok, men ikke gneldring/en hund med mye lyd i alt den gjør (fjotten varsler om det kommer folk, og det er helt greit, men orker ikke en hund som må gi beskjed hver gang det blåser eller lander en fugl i hagen liksom...)

- Generelt god helse/funksjonelt eksteriør

- Må tåle vaer og vind

- Ikke større enn fjotten sine 32 kg, helst mindre

Hva jeg kan tilby:

- En gjennomsnittlig uke med ca 1 -1,5 t hovedtur for dagen, lengre turer (ca 2-5 t) 1-3 dager i uken

- Kløvbaering

- Varierte turer i skog og på fjell, gå mye løs, gå en del tur med andre hunder, men ogå litt "bytrasking", vaere med på utekafe/i parken på sommeren osv :)

- Litt lettere spor-/søksøvelser på tur, litt triksetrening, diverse kursgåing når det passer (skal selvfølgelig minst på valpekurs), men antageligvis ikke veldig mye planlagt mentaltrening

- En og annen lett joggetur (hvis hunden er interessert i det da, fjotten synes ikke joggeturer er noe stas, for da får han jo ikke snuse :thumbsdown: )

- En og annen dag i armkroken på sofaen

- En rolig og trivelig storebror

Grunnen til at jeg ser på finsk lapphund er at jeg har falt litt for spisshundene generelt etter å ha levd med fjotten i noen år, og har godt inntrykk av de finnene jeg har truffet. Har inntrykk av at en finne kan få det fint hos meg, og trives med det jeg kan tilby.

Grunnen til at jeg ikke ønsker meg eurasier igjen nå (har vaert inne på tanken) er både fordi jeg rett og slett kan tenke meg å prøve noe nytt (er jo så mange fine raser der ute!) og fordi det er et par ting jeg ikke er helt fornøyd med, og som jeg lurer på om er bedre hos finsk lapphund. Fjotten min er som sagt litt usikker på folk, har inntrykk av at finnene jevnt over er mer sosiale. Tenker også på finsk lapphund som mer arbeidshund enn eurasier (som jo er avlet frem som en ren selskapshund) og at de derfor kanskje er hakket mer førerorienterte og arbeidsvillige enn eurasiere. I tillegg er de litt mindre ( i hvert fall enn de største eurasierhannene), noe som også er et pluss.

Det som jeg er usikker på ift finsk lapphund er hovedsakelig bjeffing og jaktinstinkt. Har fått inntrykk av at dette er veldig individuelt og de kan ha veldig lite eller ganske mye av begge deler.. Lurer også på hvordan de er ift å vaere sosiale og å trene med, om det er slik jeg har inntrykk av; at de jevnt over er litt "bedre" enn eurasier på disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trøtt så tar bare kjapt for meg de punktene dine! Skal komme sterkere tilbake når jeg er mer våken ;)

Hva jeg ønsker i en hund:

- Fornøyd som "turhund", krever ikke "organisert trening" i stor grad

Null problem! Fjotten min er bare turhund, litt lek og morro her og der, men ikke noe organisert trening bortsett fra vanlig lydighet! Han stortrives som familiehund, men hadde nok ikke hatt noe imot mer "avansert" trening, men litt IQ leker og godbit søk så er han storfornøyd :D

- Kan trenes til å gå løs uten alt for store utfordringer, dvs holde seg innenfor synsvidde og ha god innkalling, ikke stikke av på egenhånd for å jakte eller følge spor (er selvfølgelig innstilt på å legge mye trening inn i dette, da det er viktig for meg)

Her skal jeg ikke skryte av min som i en alder på 6 mnd stakk etter elg! Med langline på slep! Og jeg har kun erfaring med han og vet ikke hvordan andre er, men de er langt, langt, langt tilbake i slekta lagd for å gjete og kan fort finne på å gjøre dette!

- Ikke en rase kjent for samkjønnsaggresjon

Ikke noe problem på det her i gården! Enten så liker han de ikke eller så liker han de, samme av hvilket kjønn :)

- Ikke en rase kjent for å kunne vaere usikker på folk (foretrekker egentlig hunder av den mer reserverte sorten, men iom at jeg har en skeptiker i hus allerede, vil jeg heller safe med en gladhund, enn å risikere å få en skeptiker til..)

Hvertfall ikke et problem her! Han har blitt lært opp til å ikke hilse på alt og alle. Men går han i langline og løs går han mot fremmede, snuser litt, bestemmer seg for at de ikke er noe spennende fordi de ikke prater til han, og så rusler han videre for seg selv. Setter de seg ned overfaller han de for å hilse, men det går litt på oppdragelse herfra ;)

- Ikke abnorme mengder pelsstell, litt børsting en gang eller to i uken ok, innstilt på å børste mer i røyteperioder

Terho er nå 2 år gammel! Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg faktisk har børstet han med børste. Drar fingrene gjennom pelsen der jeg vet den kan klompe seg sånn innimellom, og børster han i verste røytetiden, men rasen har en fin selvrensende pels og min tar vare på pelsen sin i stor grad selv. I tillegg røyter de i dotter!

- Varsling ok, men ikke gneldring/en hund med mye lyd i alt den gjør (fjotten varsler om det kommer folk, og det er helt greit, men orker ikke en hund som må gi beskjed hver gang det blåser eller lander en fugl i hagen liksom...)

Tror ikke dette skal være noe problem! Her bjeffes det når folk går forbi og lager mye lyd, eller når hunder beveger seg utenfor gjerdet. Og det kan komme lyder når han leker, men ikke noe varsler for alt som rører på seg, faktisk kan han finne på å være helt stille ved fuglene fordi han vil prøve å ta de :)

- Generelt god helse/funksjonelt eksteriør

Ikke oppelvd noe særlig med problemer med han, heller ikke ellers i rasen! Føler det er en generelt sykdomsfri rase, men såklart, det oppstår noe her og der, men aldri noe alvorlig!

- Må tåle vaer og vind

Det derimot er ikke et problem! Pelsballen her (som er dårlig pelset i forhold til de fleste lapphunder jeg møter) foretrekker heller å ligge ut i skikkelig vind i 20- framfor å være inne! Blåsing, uvær, regn, hagl, kulegrader og snø! Ingenting har hindra den her bikkja fra i å gå på tur hvertfall! Derimot er vel heller varmen og vindstille et større problem med sine tykke pels!

- Ikke større enn fjotten sine 32 kg, helst mindre

Hvis du finner enn lapphund på 32 kg, da er noe galt ;) Etter hva jeg ser på lapphundgruppa på facebook ser det ut som om de fleste ligger mellom 15-23 av både tisper og hannhunder :)

Hva jeg kan tilby:

- En gjennomsnittlig uke med ca 1 -1,5 t hovedtur for dagen, lengre turer (ca 2-5 t) 1-3 dager i uken

Det holder nok for min hvertfall :) Sånn ca samme tidsperspektivet jeg har det :)

- Kløvbaering

Dette greier de også gitt! Min har prøvd litt, og trives når han får brukt seg :)

- Varierte turer i skog og på fjell, gå mye løs, gå en del tur med andre hunder, men ogå litt "bytrasking", vaere med på utekafe/i parken på sommeren osv :)

Dette vil hvertfall ikke være noe problem for en lapphund, dog som nevnt over angående å gå løs biten! Men en langline løser mye!

- Litt lettere spor-/søksøvelser på tur, litt triksetrening, diverse kursgåing når det passer (skal selvfølgelig minst på valpekurs), men antageligvis ikke veldig mye planlagt mentaltrening
De er veldig smarte av seg og liker å bruke hodet! Nå vet jeg ikke hvordan andre er, men får ikke min mentaltrening ala iq-leke, godbitball, godbit søk o.s.v. kan han fint finne på å underholde seg selv på egne måter, og ta helt av med lekinga! De finner også gjerne sine egne løsninger på ting :D

- En og annen lett joggetur (hvis hunden er interessert i det da, fjotten synes ikke joggeturer er noe stas, for da får han jo ikke snuse :thumbsdown: )

Vi har prøvd det! For øyeblikker gjør vi det så lite at å prøve å bite i båndet er kulest, men har jogget med langline og da er alt fint! Han holder følge store deler av tiden, kan finne på en stopp her og der i langline, men med halsbånd får han jo ikke gjort det!

- En og annen dag i armkroken på sofaen

De er litt kattete av seg nr det gjelder kosinga og koser helst når de selv vil! Men inviterer jeg han opp i sofaen kommer han, men blir det for varmt er han ikke treg med å stikke av heller! Men min er veldig selvstendig av seg etter hve han har lært når han har vokst opp, og hadde jeg kost mye med han ville han nok også vært mer for dette!

- En rolig og trivelig storebror

Jeg tror en finsk lapphund vil kunne få det fint hos meg, men vet ikke egentlig så veldig mye om rasen, så vil gjerne laere mer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å få i hus en lillebror til fjotten ila de neste par årene, og finsk lapphund er en av rasene jeg ser på. Vet det er noen av de her på forumet, og ville satt kjempestor pris på om dere kan fortelle litt om hunden(e) deres, og rasen sånn generelt!

Skal gi det et forsøk! :D

Pluss og minus med rasen, hva bør jeg se etter/spørre om ift oppdretter og foreldredyr/linjer, hva må jeg vaere obs på på helsefronten, hva er potensielle utfordringer med å ha finsk lapphund, hvordan er hverdagen med en lapphund.. Tar gjerne imot tips til oppdrettere jeg kan se på (send meg evt PM), hjemmesider/blogger osv. :)

Det kan vaere aktuelt å hente seg hund utenlands, så kan godt gi meg linker til hjemmesider til utenlandske oppdrettere også.

Syns det er ganske vanskelig å tipse om spesifikke oppdrettere, er ikke sikkert du blir like fornøyde med de jeg liker :P

Men ting du bør se på er HD-røntginger og øyelysninger på slekt av avlsdyrene. FL er en relativt frisk rase, i alle hovedsak HD og øyne en bør være obs på. Men det har dukket opp enkelte andre ting også, vet av to kull i Sverige (samme kombinasjon gjort to ganger, grusomt), hvor 6 av 10 valper ble avlivi i ung alder på grunn av autoimmun sykdom, også er det noen tilfeller av hypotyerose (arvbarheten er uklar da), og noe allergi. Men generelt en frisk og fin rase :) Linjene går mye på kryss og tvers i Norge, Sverige og Finland, og tildels Danmark, og både Sverige og Finland har åpne databaser hvor det står helseresultater etc. Avelsdata og Hunddata i SKK, og Koiranet i Finland. Dette anbefales! Særlig Koiranet liker jeg, de lagrer masse informasjon, og det blir tilogmed lagt ut dødsårsak og alder ved død på endel hunder :)

Hva jeg ønsker i en hund:

- Fornøyd som "turhund", krever ikke "organisert trening" i stor grad

- Kan trenes til å gå løs uten alt for store utfordringer, dvs holde seg innenfor synsvidde og ha god innkalling, ikke stikke av på egenhånd for å jakte eller følge spor (er selvfølgelig innstilt på å legge mye trening inn i dette, da det er viktig for meg)

- Ikke en rase kjent for samkjønnsaggresjon

- Ikke en rase kjent for å kunne vaere usikker på folk (foretrekker egentlig hunder av den mer reserverte sorten, men iom at jeg har en skeptiker i hus allerede, vil jeg heller safe med en gladhund, enn å risikere å få en skeptiker til..)

- Ikke abnorme mengder pelsstell, litt børsting en gang eller to i uken ok, innstilt på å børste mer i røyteperioder

- Varsling ok, men ikke gneldring/en hund med mye lyd i alt den gjør (fjotten varsler om det kommer folk, og det er helt greit, men orker ikke en hund som må gi beskjed hver gang det blåser eller lander en fugl i hagen liksom...)

- Generelt god helse/funksjonelt eksteriør

- Må tåle vaer og vind

- Ikke større enn fjotten sine 32 kg, helst mindre

Mye av min her ja, hehe.

- vi trener endel LP, og han digger det, men han MÅ ikke liksom. Er kun turhund i lange perioder.

- litt av og på på denne løsheta, for det meste går det fint. Han er mye løs, men har skjedd i det siste at han har fått litt gyldne ideer.. Men han er i den festligste alderen (snart 2 år), og jeg har ikke trent så mye på det.

- det finnes enkelte hannhunder som jeg personlig syns er vel tøffe, men de regnes stort sett som utskudd. Heldigvis. Nå er ikke min helt voksen enda, men går problemfritt med både tisper og hannhunder i alle aldre. Det har blitt knuffing ved et par anledninger, men det har gått over fort, og de kan leike fint i lag etterpå. Hovedregelen virker å være at alle er potensielle bestevenner, frem til det motsatte er bevist :)

- på ingen måte usikker på folk, hehe. Min jobber ukentlig som besøkshund på et sykehjem her i byen, og stortrives med det. Han er helt super med folk, både de som oppfører seg normalt, og de som er litt "rare", og min er ikke et unikum her :)

- min blir helt klart børstet mindre enn 1-2 ganger i uka, hehe. Litt børsting må påregnes i røytatida (1-2 ganger i året), ellers er det lite. Men, et stort men er at pelskvaliteten kan variere noe, så er du uheldig kan du måtte få en som må børstet endel. Min har god pelskvalitet, og får lite floker og den er ganske så selvrensende. De fleste har god pelskvalitet da :) Som unghunder er det gjerne litt mystisk pels, men stort sett lite problematisk. Gi den nok fet mat, så blir pelsen stort sett bra også :)

- Min har ikke oppdaget bjeffeknappen, og han er definitivt en stille variant av rasen. Varsler ikke, gneldrer ikke. Det forekommer bjeffing i noen hundemøter, men det er egentlig lite. Er flere som min da, men det er de som gneldrer endel i denne rasen, dessverre.

- Det vil jeg si min har :) Selv om han ikke er gammel har han vært med på noen fjellturer, og har ikke noe problem med lange dager i fjellet. Gikk tre dager i Trollheimen i sommer, og både han og moren hans holdt fint de dagene. Ikke i nærheten av såre poter en gang, og de var flinke til å gå :) Hadde energi nok til å bli idioter hvis vi kom over snøflekker, selv langt på dag siste dagen :lol:

- Som over, absolutt ikke noe problem. Det finnes lappiser som sliter i varmen, min er heldigvis ikke en av dem (ikke at vi skal skryte av mye varme i Trondheim da). Kulde er null problem, det er dette de er lagd for :) Hvis du skal ha tispe bør du være obs på at disse kan slippe mye mer pels enn hannhundene, så noen av disse kan bli kalde når det blir veldig veldig kaldt. Mora til Thorvalden min frøys litt når hun var helt naken etter valpekull når det var 10 minus ute, men når hun er fullpelset ligger hun ute i 20 kalde og koser seg :) Noe av det jeg er tristest for ang min er at han ikke har noen hage han kan være ute i, det tror jeg han hadde diggi. Ellers er i alle fall min standhaftig på regn og sånn, skal mye til før han blir våt. Tørker veldig raskt. Han har vært ute og svømt uten å bli våt på underulla, hehe.

- Min er en moderat hanne, veier 18-19 kg :)

Hva jeg kan tilby:

- En gjennomsnittlig uke med ca 1 -1,5 t hovedtur for dagen, lengre turer (ca 2-5 t) 1-3 dager i uken

- Kløvbaering

- Varierte turer i skog og på fjell, gå mye løs, gå en del tur med andre hunder, men ogå litt "bytrasking", vaere med på utekafe/i parken på sommeren osv :)

- Litt lettere spor-/søksøvelser på tur, litt triksetrening, diverse kursgåing når det passer (skal selvfølgelig minst på valpekurs), men antageligvis ikke veldig mye planlagt mentaltrening

- En og annen lett joggetur (hvis hunden er interessert i det da, fjotten synes ikke joggeturer er noe stas, for da får han jo ikke snuse :thumbsdown: )

- En og annen dag i armkroken på sofaen

- En rolig og trivelig storebror

Er omtrent dette livet vi har med vår, og han stortrives :)

Grunnen til at jeg ser på finsk lapphund er at jeg har falt litt for spisshundene generelt etter å ha levd med fjotten i noen år, og har godt inntrykk av de finnene jeg har truffet. Har inntrykk av at en finne kan få det fint hos meg, og trives med det jeg kan tilby.

Grunnen til at jeg ikke ønsker meg eurasier igjen nå (har vaert inne på tanken) er både fordi jeg rett og slett kan tenke meg å prøve noe nytt (er jo så mange fine raser der ute!) og fordi det er et par ting jeg ikke er helt fornøyd med, og som jeg lurer på om er bedre hos finsk lapphund. Fjotten min er som sagt litt usikker på folk, har inntrykk av at finnene jevnt over er mer sosiale. Tenker også på finsk lapphund som mer arbeidshund enn eurasier (som jo er avlet frem som en ren selskapshund) og at de derfor kanskje er hakket mer førerorienterte og arbeidsvillige enn eurasiere. I tillegg er de litt mindre ( i hvert fall enn de største eurasierhannene), noe som også er et pluss.

Har også samme inntrykket som deg på eurasier vs finne. Det er store individforskjeller også, men generelt tror jeg det kan være sånn ja :)

Det som jeg er usikker på ift finsk lapphund er hovedsakelig bjeffing og jaktinstinkt. Har fått inntrykk av at dette er veldig individuelt og de kan ha veldig lite eller ganske mye av begge deler.. Lurer også på hvordan de er ift å vaere sosiale og å trene med, om det er slik jeg har inntrykk av; at de jevnt over er litt "bedre" enn eurasier på disse tingene.

Bjeffing og jakt er begge individuelt ja. Har hørt fra en som har peiling på dette at det generelt ikke er ønskelig med særlig jakt på FL, de kan gjerne bykse etter, men skal ikke følge på slik en jakthund ville gjort. Spor er noe annet, mange som bruker FL til spor og ettersøk :)

Ihvertfall min drømmerase! Du kan lese mer om min her http://hakasitasaslan.blogspot.no/ I linkene ligger det linker til mange andre med FL som skriver om sine :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :) Virker som inntrykket mitt av rasen stemmer ganske bra.

Det med å gå løs er som sagt veldig vikig for meg, så kommer til å legge mye arbeid i det. Har jo erfaring med å trene spisshund på å gå løs/innkalling, så er forberedt på mye langlinebruk i begynnelsen, og at jeg gjerne ikke kan stole på hunden løs før den er ferdig med puberteten (sånn var det i hvert fall med fjotten), men vil bare ikke ha en hund som kan finne på å stikke av på jakt på egenhånd i voksen alder til tross for innsats fra min side :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror strengt tatt det ikke burde være noe problem! Min går i langline og han stikker jo aldri av så jeg kunne vel hatt han løs, han er innlært stopp på et høyt nivå og har avbrutt han i jakt på både katt og spissmus! Langlina er vel bare sikkerhet for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet mer med det hadde nok min hatt bedre innkalling også, merker det i de periodene vi er flinke til å trene :) Til tross for det er det ikke såå ofte han forsvinner ut av syne, og han kommer ofte innom for å sjekke hvordan vi har det, men skal ikke skryte på meg at han kommer hver gang jeg roper for tida :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Må si meg enig med svarene du har fått. FL er en fantastisk rase, vi har ikke hatt noen problemer med våre. Og helsemessing er de jo ypperlig. :ahappy:
Jeg har to søstre som kommer fra kennel Askelapp (http://www.askelapp.com), utrolig hyggelig og seriøs dame om det skulle være interessant å sjekke ut. Jeg hentet min første for snart to år siden, og hun er utrolig liten for rasen. Litt usikker på hva hun ligger på nå, men er mellom 12-13 kilo tenker jeg. Er gøy å se hvor de kan variere størrelsesmessig i rasen, da faren hennes er en skikkelig kraftig stor kar.


Mine foreldre driver reindrift, så det er aldri noe problem å ha dem løs! Har aldri opplevd noe jaktinstinkt hos våre, og om de skulle finne på å løpe avgårde holder dem seg alltid i nærheten. Opplever de litt som hjemmeskjær egentlig, men er mulig det har noe med at vi bruker dem som gjeterhunder og gjøre. Når dem er sammen er de jo betraktelig tøffere, og kan finne på å lukke igjen ørene, men så er minsta bare 7 mnd og tester ut alt som er å teste av grenser. Første ut av valpe-kassa er kanskje ikke alltid så positivt :P

Men tror ikke du skal ha store problemer med innkalling, dette tror jeg er noe vi har trent minst på, det bare har falt dem naturlig å følge etter og holde seg i nærheten. Men å ligge i ro har forsåvidt vært litt mere krevende, men de er jo unghunder enda :)

Er mange som ikke tenker over at det er en stor forskjell fra rein gjetere og sau gjetere. Lapphunden bjeffer mye for å få reinen til å reagere å bevege seg framover. Det er selvfølgelig ikke alle som gjør det, men er ofte det mest effektive. Er jo enkelte som bruker border collie til reindrifta og, men vi syns de blir litt for underkua, og reinen overser de ofte bare. Lapphunden er kanskje litt tøffere kan man si. Men derav er bjeffing noe vi har mye av. De bjeffer så fort det banker på døra eller de ser mennesker kommer oppover veien. Men gneldring og syting er det minimalt av, går mest i varsling her. :lol:
Ellers er det lite pelsstell, utenom røyteperioden. Våre trives også bedre ute enn inne, om de sover inne kryper de under senga for å holde seg kald, eller legger seg i gangen. Men selvfølgelig sier de ikke nei til litt kos i sofaen. :lol:

Men er nok mye som er individuelt for rasen og, håper du blir noe klokere. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...