Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er den tidligste alder hunden kan begynne å bære lett kløv?

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Jeg vet jo egentlig at hunden skal være minst 1-1/2 år gammel, helst skal den vel være mer enn det og. Men hvor tidlig kan kan begynne å venne den til å bære en lett kløv? For meg - som har hunden min med meg på skolen hver dag men hater å gå med veske selv og ofte lar egen sekk ligge hjemme vil det bli veldig praktisk og fint å la hunden min bære f.eks de ekstra godbitene/noen papir/lommeboken min... Vi snakker LETT kløv, bare småting som jeg ikke har så god plass til i lommene.

Tar hunden skade av selv den letteste vekt når den er for ung? Kan jeg drepe motivasjonen/gleden hennes for å kløve visst jeg setter på henne kløv for tidlig og hun synes det er ekkelt?

Jeg har jo egentlig ingen planer om å sette lett kløv på henne før til sommeren/høsten. Men lesing i andre kløvtråder og kikking på kløver fikk meg til å glede meg litt ekstra.

Skrevet

Jeg hadde ikke stussa med å bare sette på kløven tom, og gå noen turer med det når hunden er rundt 1 år :) Nora, hunden min på 14 kg, går med kløv med halvfulle 0,5l flasker med vann i på lette flate turer nå, og hun er 2 år i mars. Hun kunne helt sikkert båret mer også, men det har vi ikke gjort enda. Jeg tror hun var rundt 1år(litt over tror jeg, men hadde vi kjøpt den tidligere, hadde hun nok fått prøvd den da også) når jeg kjøpte kløven, og hun prøvde den og fikk gå med den litt inne og på tisseturer med tomme 0,5l flasker i for å bare bli vandt med å ha noe på ryggen. Også har vi bare gradvis brukt den mer. I perioder "glemmer" jeg den, så det er en god stund siden hun har brukt den skikkelig nå. :)

Jeg vet ikke om det er noe "tidligste alder" det går bra i. Jeg ville bare prøvd meg frem og ikke starta for hardt.

Skrevet

Kommer an på hvem du spør. Personlig har jeg ingen problem med og la hunder helt ned i 10-12 mnds alder bære kløv, men da snakker vi kanskje 2 kg på drøyt 35 kg hund så det er jo ikke snakk om stor belastning, også øker jeg sakte men sikkert fram mot 2 års alder, så ved 2 års alder så bærer de 1/3 av vekta si. Men her er det gradvis stigning, relativt korte turer ( maks en time ) og maks et par dager i uka, så ingen overdrivelser, samt så har hundene mine vært i god fysisk form hele veien. Og sånn forøvrig så er begge hundene mine som har vært igjennom både trekk og kløv i tidlig alder fri både på albuer og hofter og ikke har det drept arbeidsgleden heller.

Edit: Ulempen er jo da at hunden mest sannsynlig vil vokse ut av kløven om du begynner tidlig.

Skrevet

Jeg har ei (frirøntget) tispe på 1 år nå, og har planlagt oppakning til vårens / sommerens turer, med kløv på henne, slik at hun vil bære ca 1-2 kg dagen. Ser ingenting i veien med det. :-)

Skrevet

Mana blir 2 år i mai nå, og vi begynte opptrening med tom kløv da hun var rundt 1 år eller noe? Tom kløv som sikkert veier 1 kg eller noe.

Nå bærer hun 2 liter vann i tillegg.. Ca..

Begynn tilvenning og opptrening tidlig, og øk vekten etterhvert. En tom kløv, med noe lett i som f.eks. mobil eller hva annet du ikke får plass til i lommene dine, tror jeg ikke er noe problem. Se an hunden og se om det påvirker henne noe. Blir hun sliten har hun gått for mye/hat for mye vekt i kløven. Begynn med tom kløv og vend henne til å gå med den. Legg så plastposer osv som ikke veier noe i kløven, for å fylle den ut slik at hun blir vant til at kløven er bred og tar plass når hun går.

• 3 weeks later...
Skrevet
Hvis? Er det vanskelig å få tak i en lien nok?

Etter det jeg har sett så vokser ikke de minste størrelsene på trær akkurat, men tror seleverkstedet lager etter mål.

• 1 month later...
Skrevet

Vi puttet kløv på Kovu da han var 7-8 mnd tror jeg? Men tom da. Ville ikke vært bekymret for å putte på en halvkilo på en hund på 8 mnd+.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...