Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er den tidligste alder hunden kan begynne å bære lett kløv?


Sofie & Aska
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg vet jo egentlig at hunden skal være minst 1-1/2 år gammel, helst skal den vel være mer enn det og. Men hvor tidlig kan kan begynne å venne den til å bære en lett kløv? For meg - som har hunden min med meg på skolen hver dag men hater å gå med veske selv og ofte lar egen sekk ligge hjemme vil det bli veldig praktisk og fint å la hunden min bære f.eks de ekstra godbitene/noen papir/lommeboken min... Vi snakker LETT kløv, bare småting som jeg ikke har så god plass til i lommene.

Tar hunden skade av selv den letteste vekt når den er for ung? Kan jeg drepe motivasjonen/gleden hennes for å kløve visst jeg setter på henne kløv for tidlig og hun synes det er ekkelt?

Jeg har jo egentlig ingen planer om å sette lett kløv på henne før til sommeren/høsten. Men lesing i andre kløvtråder og kikking på kløver fikk meg til å glede meg litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stussa med å bare sette på kløven tom, og gå noen turer med det når hunden er rundt 1 år :) Nora, hunden min på 14 kg, går med kløv med halvfulle 0,5l flasker med vann i på lette flate turer nå, og hun er 2 år i mars. Hun kunne helt sikkert båret mer også, men det har vi ikke gjort enda. Jeg tror hun var rundt 1år(litt over tror jeg, men hadde vi kjøpt den tidligere, hadde hun nok fått prøvd den da også) når jeg kjøpte kløven, og hun prøvde den og fikk gå med den litt inne og på tisseturer med tomme 0,5l flasker i for å bare bli vandt med å ha noe på ryggen. Også har vi bare gradvis brukt den mer. I perioder "glemmer" jeg den, så det er en god stund siden hun har brukt den skikkelig nå. :)

Jeg vet ikke om det er noe "tidligste alder" det går bra i. Jeg ville bare prøvd meg frem og ikke starta for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvem du spør. Personlig har jeg ingen problem med og la hunder helt ned i 10-12 mnds alder bære kløv, men da snakker vi kanskje 2 kg på drøyt 35 kg hund så det er jo ikke snakk om stor belastning, også øker jeg sakte men sikkert fram mot 2 års alder, så ved 2 års alder så bærer de 1/3 av vekta si. Men her er det gradvis stigning, relativt korte turer ( maks en time ) og maks et par dager i uka, så ingen overdrivelser, samt så har hundene mine vært i god fysisk form hele veien. Og sånn forøvrig så er begge hundene mine som har vært igjennom både trekk og kløv i tidlig alder fri både på albuer og hofter og ikke har det drept arbeidsgleden heller.

Edit: Ulempen er jo da at hunden mest sannsynlig vil vokse ut av kløven om du begynner tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mana blir 2 år i mai nå, og vi begynte opptrening med tom kløv da hun var rundt 1 år eller noe? Tom kløv som sikkert veier 1 kg eller noe.

Nå bærer hun 2 liter vann i tillegg.. Ca..

Begynn tilvenning og opptrening tidlig, og øk vekten etterhvert. En tom kløv, med noe lett i som f.eks. mobil eller hva annet du ikke får plass til i lommene dine, tror jeg ikke er noe problem. Se an hunden og se om det påvirker henne noe. Blir hun sliten har hun gått for mye/hat for mye vekt i kløven. Begynn med tom kløv og vend henne til å gå med den. Legg så plastposer osv som ikke veier noe i kløven, for å fylle den ut slik at hun blir vant til at kløven er bred og tar plass når hun går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...