Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegård - hvor stor?


Lilo
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å bygge hundegård til sommeren, og lurer rett og slett på hvor stor jeg trenger? Og det må være plass til to der, da jeg gjerne vil ha en hund til i fremtiden, så jeg skal slippe å bygge ut.

Jeg kommer til å kjøpe element da dette er enklest og tryggest. Og da tenkte jeg 4x3 a 120m - ca 17 kvadratmeter. Blir dette for lite for to?

De kommer ikke til å stå ute hele tiden, men ved besøk eller hvis jeg skal bort noen timer.

Jeg tror ikke jeg vil ha det inntill huset da den ene er en skikkelig gnager. Selv om jeg legger ut aldri så mange kong, okseknoker eller fryst filet er jeg redd for treverket. Så det blir metall all around ;)

Og hva med graving? Hvordan forhindrer jeg at han graver seg ut?

Og hva skal jeg fylle med? Først pukk og så singel over der? Det må jo være god drenering.

Og siden det hvertfall er én utbryterkonge må jeg legge netting over taket :P

Og hva med hundehus? Burde jeg ha to separate, eller ett stort? Da kan de jo varme hverandre :)

Det ble mange spm her gitt, men når jeg først skal gjøre det, vil jeg gjøre det ordentlig :)

Noe annet jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 15 ish kvm som deles i to, hvor det går to hunder på hver side. De har også isolert hundehus på 10kvm å gå inn i. Det er ikke ferdig bygd ( blir til sommern) planen er at hundene skal være der når vi er på jobb.

Vi skal ha duk og fin grus ute, inne får de oppbygde senger med tepper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 15 ish kvm som deles i to, hvor det går to hunder på hver side. De har også isolert hundehus på 10kvm å gå inn i. Det er ikke ferdig bygd ( blir til sommern) planen er at hundene skal være der når vi er på jobb.

Vi skal ha duk og fin grus ute, inne får de oppbygde senger med tepper:)

Takk for svar :)

Da burde 17kvm holde til to. Men størrelsen har kanskje litt å si. Rase på nestemann har jeg ikke bestemt enda, da det er så langt frem i tid, men utgangspunkt i samme størrelse.

Er innehuset en del av boligen din?

De skal uansett ikke være separert, (med mindre jeg vil ha tispe da) så da kan de dele hundehus også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dersom de skal oppholde seg i hundegård over lengre tid, så bør Mattilsynets retningslinjer følges :)

http://www.mattilsynet.no/regelverk/veiledere/dyrevern/retningslinjer_for_hold_av_hund_utend_rs_17439

Dette er minimumsmålene.


Sitat:

3. HUNDEGÅRD

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker størst mulig jeg, når vi skal sette opp hundegård. Om de har noe glede av stor hundegård vet jeg egentlig ikke for vet ikke om de kommer til å aktivisere seg selv der inne. Men tenker at vi hvertfall skal følge mattilsynets krav, selv om det er for hunder som bor fast der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hundegård på 8*6 m = 48m2 til 6 hunder, så litt større :)

Vi lagde ringmur, slik at det skulle bli litt vanskeligere for gravere å komme seg igjennom. La duk først, deretter et lag med subbus, og pukk til slutt. Hittil har vi vært svært fornøyd med løsningen vi valgte.

Vi har også bygd et hus, med innganger fra de fleste kanter, slik at alle kan være inne i huset (det er til og med sengeplass til gubben der :teehe: ).

Edit: for å si at denne hundegården er bare bygd for at de kan være ute mens vi er på jobb om dagen, de er med oss resten av tiden. Men vi tenkte at når vi først skal ordne en hundegård, så skulle vi gjøre det skikkelig :) Inne i huset har vi forresten valgt å flislegge gulv og deler av veggen (panel øverst). Huset blir oppvarmet nå når det er kaldt, slik at det nå er ca 20 grader der når vi kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da burde 17kvm holde til to. Men størrelsen har kanskje litt å si. Rase på nestemann har jeg ikke bestemt enda, da det er så langt frem i tid, men utgangspunkt i samme størrelse.

Er innehuset en del av boligen din?

De skal uansett ikke være separert, (med mindre jeg vil ha tispe da) så da kan de dele hundehus også :)

Nei separat :) Jeg har en grande, en beagle, en dvergpinscher og en basenji, to av hvert kjønn.

Ang str i forhold til mattilsynet så bryr ikke vi oss om det akkurat nå fordi vi også har stor inngjerdet hage hvor de er når vi er hjemme, samt at plassen de har i hundegården er større enn hva de har når de er alene hjemme (på eget rom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrenset med plass på gården, men jeg tror 24m2 skal gå :)

Nå skal de som sagt ikke bo ute, og da trenger de vel heller ikke en løpsbane der inne :P

De blir kun satt der hvis jeg skal f.eks ut å handle noen timer, eller får besøk som ikke liker hund, eller allergikere. Og de får jo selvfølgelig trim før de blir satt der, i tillegg til at jeg alltid slenger inn kong med leverpostei som holder han opptatt noen timer. :)

Men det hadde absolutt vært optimalt med en stooor hundegård, eller inngjerdet hage. Han blir jo ganske varm inne, så det er sikkert deilig å kunne gå ut og base i snøen hvis jeg ikke har mulighet til å gå ut akkurat da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei separat :) Jeg har en grande, en beagle, en dvergpinscher og en basenji, to av hvert kjønn.

Ang str i forhold til mattilsynet så bryr ikke vi oss om det akkurat nå fordi vi også har stor inngjerdet hage hvor de er når vi er hjemme, samt at plassen de har i hundegården er større enn hva de har når de er alene hjemme (på eget rom).

Wow! Hundehimmelen :D

Jeg ser jo at de fleste hundegårder på finn.no er 9m2, også bedriftannonser, så det er nok ikke så mange som vet om det/bryr seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 hundegårder hjemme. Den ene er vel 4x4 eller litt større, mens den andre er 2,5x4. Hundene bruker 2 kvm av hundegården (rett foran porten) :P Den største hundegården er med inngang til et rom på ca 2x4 meter. Underlaget er støpte sand-heller (grus under). Eneste ulempen er at ugress vokser opp mellom hellene og må lukes.

Så lenge en hund får tur og annen trening skjønner jeg ikke hvorfor den hundegården skal være så himla stor. Til sammenlikning har mange hunder tilgang til ett enkelt rom i huset når de er alene hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 hundegårder hjemme. Den ene er vel 4x4 eller litt større, mens den andre er 2,5x4. Hundene bruker 2 kvm av hundegården (rett foran porten) :P Den største hundegården er med inngang til et rom på ca 2x4 meter. Underlaget er støpte sand-heller (grus under). Eneste ulempen er at ugress vokser opp mellom hellene og må lukes.

Så lenge en hund får tur og annen trening skjønner jeg ikke hvorfor den hundegården skal være så himla stor. Til sammenlikning har mange hunder tilgang til ett enkelt rom i huset når de er alene hjemme...

Jeg tror det finnes noe miljø- og dyrevennlig ugressmiddel du kan helle over hellene? Jeg tenkte på å ha heller, da det er litt lettere å holde rent, men så er det dette forbaska ugresset. Også tror jeg det er litt mindre belastende å gå på grus.

Jeg er enig. Så lenge hunden får det den trenger før den blir satt i gård, er det nok ingen nød et par timer. Han kommer nok til å sove likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes noe miljø- og dyrevennlig ugressmiddel du kan helle over hellene? Jeg tenkte på å ha heller, da det er litt lettere å holde rent, men så er det dette forbaska ugresset. Også tror jeg det er litt mindre belastende å gå på grus.

Jeg er enig. Så lenge hunden får det den trenger før den blir satt i gård, er det nok ingen nød et par timer. Han kommer nok til å sove likevel :P

Vi driver økologisk gård, så vi har ingen sprøytemidler på gården. Men det går helt sikkert an å sprøyte og bare vente er par dager med å sette hundene tilbake i hundegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver økologisk gård, så vi har ingen sprøytemidler på gården. Men det går helt sikkert an å sprøyte og bare vente er par dager med å sette hundene tilbake i hundegården.
Så flott da! :) Har dere høns?

Jeg er så lei av å kjøpe egg i butikken, får litt vondt inni meg hver gang jeg kjøper en pakke. Så jeg har bestemt meg for at når jeg får kjøpt småbruket mitt om noen år skal jeg holde et par høns, men jeg har ingen retningslinjer for det?

I mellomtiden får jeg kjøpe egg på gård. (Tror ikke noe på de økologiske- og frittgående høner pakkene i butikken. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell godt med grovsalt på kanten av hellene en dag det regner (eller bruk bøtte/slange) og gjenta etter ca 5 dager. Jorda blir da så saltet at det ikke gror noe der, og det kan ta mange år før det må gjentaes.

For de som planlegger å legge heller, salt jorda før dere legger duk, da er dere dobbeltsikret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...