Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

Åh, liker denne tråden!

Ok, spørsmål.

Våren/sommeren/høsten har en del tuter i sikte.
Vi er to stykker, så vekten kan deles på to. Er HELT grønn på utstyr (jeg pleier bare labbe ut i skogen med det jeg har jeg), men har fått sekk, telt, et liggeunderlag og en sovepose av bestefaren min. Dette utstyret er ca fra 1980 tallet, kan jeg se for meg. Sekken er fin, hel, sitter godt, og jeg tror den fungerer fint for vårt bruk. Teltet er jeg usikker på, men soveposen må byttes ut, for den er så gigantisk, og eldgammel, at den orker jeg ikke tanken på å legge meg ned i.

Ergo trenger vi to soveposer, muligens ett telt, og en sekk til Mureren. Turene vi planlegger varierer fra heldagsturer - ca 5 dagers turer.
Telt til 2 pers og 2-3 hunder.
Sekk til skisserte turer som nevnt, til mann på 190 (ergo kan han godt kjøpe en type STOR sekk, så han kan få mest av vekten :lol: ).

Noen forslag? Som nevnt, HELT grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

Takk! Hvilken Garmin har du? Det kartet som følger med, hvor er det fra? Hele Norge, bilveier liksom?

Er det slik at du får kart på en minnebrikke, som du tar inn i GPSen? Altså, at jeg må låne pappas minnekort da eventuelt? Og må bytte minnebrikke om man skal bruke et annet kart? Eller kan man ha flere inne på en gang?

Jeg ville dratt i en butikk som har god og stor friluftsavdeling, og spurt noen der om hjelp til å finne en sekk som passer deg og si at den du har ikke var behagelig :)

Jeg har Gamin Astro med hundepeiler bånd (tipper faren din har det han også. Tror by the way at jeg traff han i høst på taksering på Hardangervidda).

Når du kjøper GPS så kjøper du en minnebrikke i tillegg (husker ikke typen, men micro kort av et slag på 4 eller 8 gb)

Så laster du ned alle kartene fra faren din (han hjelper deg sikkert) og volia har du alle kart. Jeg har Norge + Sverige.

Minnet på selve GPS'n har ikke kapasitet til alle kartene så derfor du må ha minnebrikke. Da har du alltid alle kartene.

Kartet som ligger på GPS'n er ike brukanes, går du i skogen så viser den alt som brunt. Ikke stedsnavn, stier, vann etc

Så du må ha kart. I utgangspunket må man kjøpe kart, men det koster ca 10.000kr om du skal ha hele Norge. Så lån/kopier av noen som har. Om ikke kan jeg kjøpe en minnebrikke, kopiere over og sende til deg.

Før jeg fikk meg Astro hadde jeg eTrex og var veldig fornøyd. Velg med fargekart, det er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale fine to-tre dags turer i ok avstand fra Bergen for en nybegynner... Dvs, er jo vandt med å gå dagsturer i byfjellene, men ikke flerdags-turer. Vil gå hytte-til-hytte, men kan låne telt jeg kan sove i med fjotten om det er dårlig opplegg for hund.

Det jeg er så usikker på, er dette med å finne frem, har ikke noe erfaring med kart, så må vaere merket sti og greit å finne frem til hytten(e) :icon_redface: Har lyst til å ta kart og kompass kurs med Bergen Turlag, men iom at jeg stort sett jobber på ettermiddagen og i helgene er det litt vanskelig å få til.

Jeg har mulighet til å låne bil, men kan også godt ta offentlig transport så jeg slipper å tenke på å måtte ende opp på samme sted som jeg begynte. Har fri hele påsken, så om noen har tips til steder som antageligvis er snøfri på den tiden, hadde det vaert supert! Ellers blir det til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en turbukse som tåler regn og som gjerne holder meg litt varm også. Helst ikke så dyr at jeg må blakke meg på den. Noen gode tips?

Edit:

Har hørt mye bra om Bergans. Har en venninne som har en bukse fra Bergans som hun har hatt i 3 år, og hun har alltid vært tørr i sin. Hun bruker kun stilongs under den. Men jeg husker ikke hvilken modell det var.

Fant disse to på siden til Bergans. Men hvilken skal man velge?

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bukse/Skall/Breheimen-Lady-Pnt-Std-Black-S--921101-p0000002424.aspx

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bukse/Skall/Breheimen-3-Layer-Lady-Pnt-Std-Black-S--143343-p0000343620.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en turbukse som tåler regn og som gjerne holder meg litt varm også. Helst ikke så dyr at jeg må blakke meg på den. Noen gode tips?

Edit:

Har hørt mye bra om Bergans. Har en venninne som har en bukse fra Bergans som hun har hatt i 3 år, og hun har alltid vært tørr i sin. Hun bruker kun stilongs under den. Men jeg husker ikke hvilken modell det var.

Fant disse to på siden til Bergans. Men hvilken skal man velge?

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bukse/Skall/Breheimen-Lady-Pnt-Std-Black-S--921101-p0000002424.aspx

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bukse/Skall/Breheimen-3-Layer-Lady-Pnt-Std-Black-S--143343-p0000343620.aspx

Jeg er veldig glad i Bergans Breheim

Bruker hele året og bruker bare stilongs under om det er kaldt ute. Vanntett og behagelig bukse. Koster rundt 1600kr

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale fine to-tre dags turer i ok avstand fra Bergen for en nybegynner... Dvs, er jo vandt med å gå dagsturer i byfjellene, men ikke flerdags-turer. Vil gå hytte-til-hytte, men kan låne telt jeg kan sove i med fjotten om det er dårlig opplegg for hund.

Det er mye i Hardanger, både i høyden og i litt lavere terreng. Jeg gikk en tur til Høgabu og tilbake fra Vaksdal i fjor, turen kan også gås fra Dale og en rekke andre steder, enkelt å komme seg til med bil eller tog. Jeg hadde egentlig tenkt å gå en lengre tur, men det ble ikke noe av.

Uansett, sjekk turisthyttene og rutene i Stølsheimen, Bergsdalen og Vossefjellene - det er masse der, og relativt lett terreng (á la vidden i Bergen). Har hatt flere turer i området, så det er bare til å spørre om du finner noe som ser interessant ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å redigere inn et svar i forrige svaret mitt, så blir en dobbelpost, dessverre.

Jeg trenger en turbukse som tåler regn og som gjerne holder meg litt varm også. Helst ikke så dyr at jeg må blakke meg på den. Noen gode tips?

Edit:

Har hørt mye bra om Bergans. Har en venninne som har en bukse fra Bergans som hun har hatt i 3 år, og hun har alltid vært tørr i sin. Hun bruker kun stilongs under den. Men jeg husker ikke hvilken modell det var.

Fant disse to på siden til Bergans. Men hvilken skal man velge?

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bukse/Skall/Breheimen-Lady-Pnt-Std-Black-S--921101-p0000002424.aspx

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bukse/Skall/Breheimen-3-Layer-Lady-Pnt-Std-Black-S--143343-p0000343620.aspx

Det der er vanskelig med Bergen, hvor det regner mye. Jeg har forsøkt noen turbukser, og de fleste er kun vannavstøtende og tåler egentlig ikke bergensvær utover høsten. De må i så fall vaskes med eget vaskepulver og impregneres regelmessig for å holde på evnen til å holde vann ute.

En annen ting er at det sjelden er behov for veldig varme bukser i Bergen, så da føler jeg de litt dyrere fjellbuksene og lignende blir litt unødvendig. Jeg begynte å bruke skikkelig regntøy i stedet, eller belaget meg på at jeg kom til å bli noe våt.

Men det kan godt hende jeg tar feil og at buksen du trenger finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, liker denne tråden!

Ok, spørsmål.

Våren/sommeren/høsten har en del tuter i sikte.

Vi er to stykker, så vekten kan deles på to. Er HELT grønn på utstyr (jeg pleier bare labbe ut i skogen med det jeg har jeg), men har fått sekk, telt, et liggeunderlag og en sovepose av bestefaren min. Dette utstyret er ca fra 1980 tallet, kan jeg se for meg. Sekken er fin, hel, sitter godt, og jeg tror den fungerer fint for vårt bruk. Teltet er jeg usikker på, men soveposen må byttes ut, for den er så gigantisk, og eldgammel, at den orker jeg ikke tanken på å legge meg ned i.

Ergo trenger vi to soveposer, muligens ett telt, og en sekk til Mureren. Turene vi planlegger varierer fra heldagsturer - ca 5 dagers turer.

Telt til 2 pers og 2-3 hunder.

Sekk til skisserte turer som nevnt, til mann på 190 (ergo kan han godt kjøpe en type STOR sekk, så han kan få mest av vekten :lol: ).

Noen forslag? Som nevnt, HELT grønn.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/vandresekker/helsport-spitsbergen-110l-medium-black.html Denne ser jeg på til samboer hvert fall :) Jeg tenker å finne en god sekk når han først skal ha en :)

Jeg har Gamin Astro med hundepeiler bånd (tipper faren din har det han også. Tror by the way at jeg traff han i høst på taksering på Hardangervidda).

Når du kjøper GPS så kjøper du en minnebrikke i tillegg (husker ikke typen, men micro kort av et slag på 4 eller 8 gb)

Så laster du ned alle kartene fra faren din (han hjelper deg sikkert) og volia har du alle kart. Jeg har Norge + Sverige.

Minnet på selve GPS'n har ikke kapasitet til alle kartene så derfor du må ha minnebrikke. Da har du alltid alle kartene.

Kartet som ligger på GPS'n er ike brukanes, går du i skogen så viser den alt som brunt. Ikke stedsnavn, stier, vann etc

Så du må ha kart. I utgangspunket må man kjøpe kart, men det koster ca 10.000kr om du skal ha hele Norge. Så lån/kopier av noen som har. Om ikke kan jeg kjøpe en minnebrikke, kopiere over og sende til deg.

Før jeg fikk meg Astro hadde jeg eTrex og var veldig fornøyd. Velg med fargekart, det er så mye bedre.

Det er veldig mulig. Han er med på takseringen der oppe hvert år! Hvorfor tror du det var han? :P

Micro SD/SD kort er det vel. Men jeg trodde du fikk minnekort med når du kjøper kart jeg? At kartet ligger på minnekortet når du kjøper kartet. Men man kjøper tomt minnekort sammen med GPS? :)

Så om jeg skjønner det rett, så kan et kjøpt kart brukes på flere minnekort? Altså om pappa har Hardangervidden kart, så kan det brukes på flere minnekort samtidig?

Har du hele Norge? Er ikke det veldig dyrt? Har du kartene i 1:20 000 eller 1:50 000? :) Skal sjekke med pappa med hva han har, men først må jeg spare til en GPS! hehe :)

Hvilken eTrex hadde du? 20? :) Ja, går for farge! Tusen takk for god hjelp :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å redigere inn et svar i forrige svaret mitt, så blir en dobbelpost, dessverre.

Det der er vanskelig med Bergen, hvor det regner mye. Jeg har forsøkt noen turbukser, og de fleste er kun vannavstøtende og tåler egentlig ikke bergensvær utover høsten. De må i så fall vaskes med eget vaskepulver og impregneres regelmessig for å holde på evnen til å holde vann ute.

En annen ting er at det sjelden er behov for veldig varme bukser i Bergen, så da føler jeg de litt dyrere fjellbuksene og lignende blir litt unødvendig. Jeg begynte å bruke skikkelig regntøy i stedet, eller belaget meg på at jeg kom til å bli noe våt.

Men det kan godt hende jeg tar feil og at buksen du trenger finnes!

Som jeg skrev, så har en venninne av meg som bor i Bergen hatt god erfaring med Bergans. Hun har hatt sin i 3 år og aldri blitt våt, så jeg vet ikke. Jeg håper jeg får en som holder meg tørr ihvertfall. Vanlig regntøy funker jo, men jeg er litt lei av det. Jeg har lyst til å prøve noe nytt nå. Jeg syns også turbuksene ser bedre ut enn vanlig regntøy.

Jeg er veldig glad i Bergans Breheim

Bruker hele året og bruker bare stilongs under om det er kaldt ute. Vanntett og behagelig bukse. Koster rundt 1600kr

Takk for svar :)

Planen er å dra innom XXL i dag. Der har de blandt annet Breheim, så da skal jeg prøve den på og kjenne om den føles tung ut. I tillegg skal jeg titte litt på andre tilbud de har der. Jeg kjenner jeg er skeptisk til å kjøpe en bukse uten at jeg vet noen har hatt god erfaring med den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mulig. Han er med på takseringen der oppe hvert år! Hvorfor tror du det var han? :P

Micro SD/SD kort er det vel. Men jeg trodde du fikk minnekort med når du kjøper kart jeg? At kartet ligger på minnekortet når du kjøper kartet. Men man kjøper tomt minnekort sammen med GPS? :)

Så om jeg skjønner det rett, så kan et kjøpt kart brukes på flere minnekort? Altså om pappa har Hardangervidden kart, så kan det brukes på flere minnekort samtidig?

Har du hele Norge? Er ikke det veldig dyrt? Har du kartene i 1:20 000 eller 1:50 000? :) Skal sjekke med pappa med hva han har, men først må jeg spare til en GPS! hehe :)

Hvilken eTrex hadde du? 20? :) Ja, går for farge! Tusen takk for god hjelp :flowers:

Kom på det her om dagen, han hadde med to vorsthere og jeg stusset litt på navnet til den ene. Mente jeg hørte du hadde nevnt det, men nå husker jeg ikke hva det var.

Jeg har kart over hele Norge og Sverige. Husker ikke hvilke målestokk, men sakal høre med sambo som husker sånt bedre.

Kartene kan lastes ned på så mange minnekort man vil. Skal høre litt med sambo som har mer peil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på det her om dagen, han hadde med to vorsthere og jeg stusset litt på navnet til den ene. Mente jeg hørte du hadde nevnt det, men nå husker jeg ikke hva det var.

Jeg har kart over hele Norge og Sverige. Husker ikke hvilke målestokk, men sakal høre med sambo som husker sånt bedre.

Kartene kan lastes ned på så mange minnekort man vil. Skal høre litt med sambo som har mer peil.

Har hadde vel da, Ani, Henni, Mia, Brøyt og Vita. Han hadde nok ikke med Ani, og helt sikkert ikke Vita, husker ikke om vi viste om Henni sin kreft da, men tipper det var Mia og Brøyt :)

Ok :) Gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, liker denne tråden!

Ok, spørsmål.

Våren/sommeren/høsten har en del tuter i sikte.

Vi er to stykker, så vekten kan deles på to. Er HELT grønn på utstyr (jeg pleier bare labbe ut i skogen med det jeg har jeg), men har fått sekk, telt, et liggeunderlag og en sovepose av bestefaren min. Dette utstyret er ca fra 1980 tallet, kan jeg se for meg. Sekken er fin, hel, sitter godt, og jeg tror den fungerer fint for vårt bruk. Teltet er jeg usikker på, men soveposen må byttes ut, for den er så gigantisk, og eldgammel, at den orker jeg ikke tanken på å legge meg ned i.

Ergo trenger vi to soveposer, muligens ett telt, og en sekk til Mureren. Turene vi planlegger varierer fra heldagsturer - ca 5 dagers turer.

Telt til 2 pers og 2-3 hunder.

Sekk til skisserte turer som nevnt, til mann på 190 (ergo kan han godt kjøpe en type STOR sekk, så han kan få mest av vekten :lol: ).

Noen forslag? Som nevnt, HELT grønn.

Jeg har denne ryggsekken, og er godt fornøyd med den så langt:

http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Bære-og-frakte/Ryggsekker/Ryggsekk-V8-90-%2B-10/p/1072984_1_Style

Det eneste jeg ikke liker med den per i dag er at det er veldig mye stropper, som blåser alle veier i litt vær. Har blitt nøye med å teipe og ordne alt før jeg stikk på tur, særlig på vidden.

Men med sekk er det å prøve, helst prøve litt forskjellige typer, med vekt oppi! Ta en tur på 2-3 forskjellige butikker, og prøve forskjellige sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hadde vel da, Ani, Henni, Mia, Brøyt og Vita. Han hadde nok ikke med Ani, og helt sikkert ikke Vita, husker ikke om vi viste om Henni sin kreft da, men tipper det var Mia og Brøyt :)

Ok :) Gjør det!

Brøyt var det ja :)

Og ei tispe.

Det var vist litt mer styr med disse kartene, så det er sikkert smartest å høre med faren din.

Om ikke, send meg en PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brøyt var det ja :)

Og ei tispe.

Det var vist litt mer styr med disse kartene, så det er sikkert smartest å høre med faren din.

Om ikke, send meg en PM

Tipper det var Mia, moren til Brøyt.

Ok, skal høre med han, men er redd han ikke bruker GPS så mye :P

Jeg har aldri skjønt Garmin GPS'en jeg... Skjønner ikke hvorfor de skal ha et system og menyvalg som er så totalt ulogisk og forskjellig fra andre GPS-systemer...

Hva er "problemet" med dem? :) Jeg har jo ikke hatt GPS før, så kanskje de er grei da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det var Mia, moren til Brøyt.

Ok, skal høre med han, men er redd han ikke bruker GPS så mye :P

Hva er "problemet" med dem? :) Jeg har jo ikke hatt GPS før, så kanskje de er grei da? :P

Nå har ikke jeg lest bruksanvisningen (er foreldrene mine sin) men jeg skjønner ingen ting annet enn det jeg har blitt lært opp til. Man må lære seg hele ved å lese bruksanvisning, fordi meny ikke har noen logikk. Jeg er ikke den eneste som ikke skjønner bæret altså, kjenner flere som er veldig oppgitt over hvor vanskelig den er å bruke. Eller... ikke vanskelig å bruke, men vanskelig å forstå HVORDAN man skal bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å redigere inn et svar i forrige svaret mitt, så blir en dobbelpost, dessverre.

Det der er vanskelig med Bergen, hvor det regner mye. Jeg har forsøkt noen turbukser, og de fleste er kun vannavstøtende og tåler egentlig ikke bergensvær utover høsten. De må i så fall vaskes med eget vaskepulver og impregneres regelmessig for å holde på evnen til å holde vann ute.

En annen ting er at det sjelden er behov for veldig varme bukser i Bergen, så da føler jeg de litt dyrere fjellbuksene og lignende blir litt unødvendig. Jeg begynte å bruke skikkelig regntøy i stedet, eller belaget meg på at jeg kom til å bli noe våt.

Men det kan godt hende jeg tar feil og at buksen du trenger finnes!

Ja, jeg har rett og slett kjøpt meg en oljehyre fra Helly Hansen jeg, er godt med plass til både ullongs og joggebukse under der, og mer enn ullongs og tjukk joggebukse er det liksom sjelden man trenger på tur i Bergen. Mener den kostet 299,-... I tillegg har jeg en fôret Bergansbukse som er skikkelig god å gå med, men her i Bergen blir den ofte rett og slett for varm, så tror oljehyren er et mye bedre kjøp (og Bergansbuksen kostet jo 4 ganger så mye...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt Bergans Breheim, jeg syntes den føltes veldig behagelig ut på, så nå er jeg spent på hvordan den er in action :ahappy: Tror det er det dyreste klesplagget jeg har kjøpt sålangt i mitt liv :lol:

Si ifra om du er fornøyd etter hvert da! Lurer på å kjøpe den selv :) Hvor kjøpte du? Pris, 1700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til en god turjakke i gore-tex/dermizax? :) Chili spiste opp min fine Norrøna-jakke i sommer og jeg savner den så.
klattermusen brede. beste jakka ever and ever. holdt meg varm på svalbard i drittvær :) men ganske tung, den er ei "seriøs" jakke :) for lettere turer bruker jeg min norrøna narvik gore-tex jakke. 5år gammel, still going strong!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...