Gå til innhold
Hundesonen.no

Budget for studerende


Pajko
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne studerende i Bø fra august og er i den forbindelse ved at ligge budget for hvor mange penge jeg må ha' for at det kan lade sig gøre. Men jeg har intet begreb om hvad det koster at være studerende i Norge, så jeg tænke om dere kan hjælpe mig..?

Hvordan ser et budget for en studerende? Hvad bruger dere på mat, bolig, forsikringer, skolepenge, tv/internet og alt det andet?

På forhånd takk for hjælpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gerne studerende i Bø fra august og er i den forbindelse ved at ligge budget for hvor mange penge jeg må ha' for at det kan lade sig gøre. Men jeg har intet begreb om hvad det koster at være studerende i Norge, så jeg tænke om dere kan hjælpe mig..?

Hvordan ser et budget for en studerende? Hvad bruger dere på mat, bolig, forsikringer, skolepenge, tv/internet og alt det andet?

På forhånd takk for hjælpen!

Den siste tiden har det komt noen mobilabbonnement som den inkluderte taletid og sms som inngår i pakken kan benyttes i hele norden og til telefonnummer i hele norden, altså er det likegyldig om du er på besøk hos familien i DK eller om du er i Norge, og om du ringe hjem til familien når du er i Norge koster det ikke mer dersom det er innenfor taletiden. Hvis du vil ha dansk nummer har Telia 4Everything ("roam like home" betyr ens pris innen norden): http://telia.dk/mobil/abonnement/uden-mobil

Mest trolig ønsker du vel et norsk nummer hvis du vil knytte kontakter med medstuderende slik at de ikke må ringe et dansk nummer viss de skal kontakte deg, i det tilfelle har One Call folkepakka til 200 og full pakke til 300 i mnd: http://www.onecall.no/abonnement/fullpakke.php

Jeg vet ikke hvilke NetCom abbonnementer som dette gjelder, men det kan du jo sjekke, tror One Call gjenerelt er billigere, men siden NetCom er en del av Telia kjører de ofte med abbo med Spotify, viss det er interessant for deg.

Dagligvarer er en del dyrere i Norge, regner med at du kanskje kan se litt på hjemmesidene til Rema 1000 eller Kiwi for prisnivået, tror det er 2 av de mest vanlige "billig kjedene"? Det er lenge siden jeg bodde i Norge, så kan ikke si noe spesifikt, kjøtt er mye dyrere enn du er vandt til og alkoholprisene kommer til å få hjerte til å hoppe over et par slag;-)

Som student tror jeg du kan spare mye på aldri å gå ut og spise på restaurant, det er nok en god del dyrere i Norge, også take away etc er mye dyrere. Jeg har inntrykk av at hundemat også er dyrere i Norge, selv om jeg selv aldri har kjøpt vet jeg at det merket jeg brukte i alle fall er en god del dyrere.

Det som er litt kjedelig for deg for øyeblikket er at den norske kronen er rekordsterk i forhold til den danske, de har så og si samme verdi, faktisk er en norsk krone en smule mer verdt enn den danske for øyeblikket, men det kan jo forandre seg. Nå vet jeg ikke hvordan det er i Ås, men i Norge gjenerelt er det nok lett å få en jobb på si.

Når det gjelder forsikring regner jeg med du bare kan beholde hva du har i dag. Innen EU kan man på forsikringer på kryss av landegrensene. Norge er medlem av EØS og de fleste EU regler gjelder i Norge også. Ellers kan du sikkert google sammenlign priser på forsikring e.l. for å finne det beste tilbudet i en portal. Samme gjelder for internett/TV etc, her er et ekssempel: http://www.telepriser.no/portal/page/portal/telepriser/forsiden

Dinepenger.no har en del artikler ang økonomi, det er et kjent magasin i Norge. Lykke til:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for råd. Jeg har lagt budget, og uden jobb ved siden af studiet kommer jeg til at mangle 2500kr om måneden... Hm.. Jeg må finde jobb eller en masse legater, som skal søges i næste uge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for råd. Jeg har lagt budget, og uden jobb ved siden af studiet kommer jeg til at mangle 2500kr om måneden... Hm.. Jeg må finde jobb eller en masse legater, som skal søges i næste uge..

Er ikke så lett å få økonomien til gå opp uten jobb på si, dessverre. Det finns sikkert en studentforening i Bø med en egen hjemmeside, kanskje formidler de jobber der at det er et annonsemarked? Viss ikke kan du se på nav.no og se på ledige stillinger, det er tilsvarende jobcenter i DK. Vet ikke hvilke stillingsportaler som blir brukt i Norge, men finn.no blir brukt til det meste av annonser, så kanskje der?

Lykke til i alle fall!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for råd. Jeg har lagt budget, og uden jobb ved siden af studiet kommer jeg til at mangle 2500kr om måneden... Hm.. Jeg må finde jobb eller en masse legater, som skal søges i næste uge..

Hvordan ser det budsjettet ut da? Hvis du legger det ut her kan det hende vi kan komme med tips til hvordan du får spart inn så du i alle fall klarer deg fram til du evt får deg en deltidsjobb. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er student selv og levde ett år uten deltidsjobb og kun på stipend og lån fra lånekassa i Norge, det er ca. 6800 kr i mnd. - Jeg klarte å overleve på det, men det var litt stramt i noen perioder. Har deltidsjobb nå, og det hjelper veldig, så vil anbefale deg det, evt. en sommerjobb. Det enkleste er å oppsøke butikkene/stedene du kunne tenke deg jobb personlig med CV i hånda, selv om de ikke har etterlyst stilling så kan det være du får en telefon noen mnd. senere.

Tips til mat og sånt: Ikke kjøp ferdigmat, men lag maten selv fra bunnen. finn en innvandrerbutikk som selger frukt og grønnsaker billigere.

Kjøtt=dyrt. kylling er vel noe av det billigste kjøttet du kan få tak i.

ost=dyrt, se etter tilbud.

Varer som går ut på dato enten dagen etter eller samme dag (eller for lenge siden) får du gratis på Kiwi.

Det kan være greit med en fryser, frossen mat kan ofte være billigere - eller du får maten til å vare lengere hvis du ikke spiser det opp med en gang.

Alkohol=DRITDYRT. ta med så mye du tør hjemmefra. (Fyll opp kvota. minst.)

Ellers, ta vare på kvitteringer og lag regnskap. da blir du mer obs på hva som koster og hva du faktisk bruker penger på.

Prøv å finn et billig sted å bo, kollektiv er vel det billigste alternativet. Jo mindre det går i leie, jo mer til overs til andre ting. :)

Håper det var noen nyttige tips, bare ting jeg kom på i farta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi har en ny garanti nå at de skal være billigst på "nøkkelhull" varer. Forskjellen på en kyllingkjøttdeig f.eks er 24,90,- på Meny og 16,90,- på Kiwi. Sparer mye penger på en helt handlekurv med sunne varer. :)

Jeg hamstrer alltid datovarer eller tilbudsvarer av reint kjøtt uansett hvilken butikk jeg handler i. Tar med hjem og dytter i frysa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...