Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid - mengde blod

LittleLight
 Share

Recommended Posts

Lurer på hvor mye deres hunder blør under løpetid?

Lilli har nå blødd siden 22. desember, og de første par ukene så blødde hun så kraftig at jeg ikke kunne bruke annet enn de største nattbindene med vinger. Og de ble så fulle mellom tisseturene at når jeg kneppet av tispetrusa så omtrent smalt den i gulvet fordi bindet var blitt så tungt. Lekk-ert! Har ikke sett noen rare farger eller kjent noen nasty lukter, så ingenting tilsier at det er noen plage/sykdom/feil, annet enn en skikkelig latterlig mengde blødning..?

Vi skal til dyrlege og oppdatere noen vaksiner nå om halvannen uke, så skal høre med dyrlegen da altså, men trenger å enten berolige meg selv inntil da, eller få litt flere erfaringer slik at jeg har bedre grunnlag for spm til dyrlegen. Noen sier at de kan blø voldsomt første løpetid, og så dabber det skikkelig av, mens andre sier at den første løpetiden alltid er super-mild, og så blir det bare verre. Om dette er mildt ... Å herre, ha nåde!

Ser virkelig med GRU frem til neste løpetid om det blir like ille, vi har jo vært fastlåst hjemme en hel uke fordi det var så ille med blødningene at vi ikke gjorde stort annet enn å skifte bind på bikkja. Og hun er IKKE til å stole på alene, gnager av seg trusa med en gang! Pøbel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har aldri hatt en annen hund som har blødd så mye som Canarioen. De første årene, vel å merke. Det bare rant i strie strømmer (virket det som) Det avtok nok fra 4-års alder, og nå er det ikke spesiellt mye blod ved løpetidene. (men bikkja er fortsatt hinsides nøden, og et mareritt å ha i hus når hun løper ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva blør lite, jeg bytter truseinnlegg en gang om dagen bare for å gjøre det :lol: Første gangen til Bodil var helt grusom, fy det blødde! Men 2 gangen var det ikke fullt så mye, måtte bytte innlegg 2 ganger om dagen kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjitispa her blør ikke spesielt mye, og hun er flink til å vaske seg (og gulvet :P ) Jeg gidder ikke bruke tispetruse, synes bare det blir styr, så jeg pakker heller sofaen inn i laken og håndklær den perioden det varer. Og drar over gulvet med mopp innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet XXL nattbind på bikkja mi 3-4 ganger dagen i nesten 3 uker og de var smekkfulle hver eneste gang- og det verste er at hun vasket seg jo også siden hun kom seg inn mellom bindet og dåsa! Og at hun var i nøden, å herr-e-gud så i nøden hun var, omtrent rygget seg på alt og alle. Heslige drithund. :wub:

Gruer meg så til neste løpetid, er så redd hun skal blø som dette igjen, er jo så kjedelig for oss begge å bli sittende hjemme så lenge. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Min staffetispe på 9 mnd hadde første løpetiden før jul, og aldri hadde jeg forutsett at det skulle komme så mye blod ut av et så "lite" dyr!

LittleLight; som du beskriver byttet jeg også always med vinger på dyret 2-3 ganger om dagen, og de var fulle. Om natten sov hun uten truse i buret sitt og det så ut som et slaktehus hver morgen.. Vasket dyna hennes annenhver dag (snudde den hehe) og frøkna selv måtte jeg tørke over med våtservietter/våt klut hver morgen! Stakkar lita, hun var også veldig slapp og synes det hele var minst like herk som meg! Er vant med tisper, men aldri vært borti makan til blødning. Sjekket det opp, men ikke noe unormalt. Satser på at det ikke blir like voldsomt neste gang, og ikke minst at vi slipper INNBILT svangerskap i 2 mnd etter løpetid.......! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dette høres jo helt groteskt ut! :lol:

Jeg merker at Imouto får løpetid fordi de begge bruker ekstra mye tid på vasking av henne. Bruker aldri truse, gjorde ikke det med Aiko heller da hun fortsatt fikk løpetid. Legger tepper i sofaen, sprayer på gulvet og tørker om det kommer en dråpe, ellers ingenting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis blødde endel under første løpetid, men jeg bare viste henne blodet og ba henne vaske. Jeg vet ikke om hun blør mindre nå, iom at hun automatisk vasker både seg selv, gulvet og sofa/pledd. Nå hadde jentene løpetid samtidig rett før jul, og det var knapt en dråpe blod å se noe sted. Jeg har kun brukt truse når vi er på besøk, samt på Oabba da hun ble HDrtg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...