Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye koster det å ha bil?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Nå blir det jo anbefalt at hun knapt skal ha forsikring, så da er NAF et greit tillegg.

Forstår du er glad i NAF, det er bare ingen selvfølge at det lønner seg og mer en gammel myte enn noe annet at man skal være medlem i NAF. Det er i praksis egentlig bare en forsikring mot egenandelen for veihjelp på forsikringa. Så med mindre du kalkulerer med 2 eller flere ( artikkelen sier 3 ) veihjelp i året er det penger ut av vinduet. Og ingen forsikring har så stor forskjell på ansvar ( knapt forsikring ) og delansvar. NAF er heller ikke lenger hva det var, det er like lite som blir fikset på stedet med NAF som andre bergingsselskap, med mindre de skifter hjul ( du har resverve ) eller jumpstarter flatt batteri så blir du kjørt til nærmeste verksted.

Slik får du billigst veihjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

BUSTED! Jeg eier aksjemajoriteten i NAF, og har startet en hellig krig for å få vervet alle soniser inn. Godt du fikk avslørt strategien der.

Bruker man 1000,- på bilen i mnd så er det hvertfall for meg LETT verdt de ekstra "ca" 500,- for buss/tog, mtp at jeg ikke er avhengig av rutetider og jeg syns det er kjedelig å vente rundt og/eller b

Her er jeg veldig uenig. Ettersom TS skal ha en billig bil kommer hun seg unna med ca 4-6000 på forsikring i året alt etter som hvor langt hun kjører, type bil etc. Og siden bilen garantert vil ha, i

Det koster ganske mye når du kjører bilen i betongveggen for å unngå å kjøre på nabokatta i allefall.. Sukk! Var en fin start på dagen i dag:p

Ellers koster det ikke så vanvttig mye! Jeg bruker 2000kr mer i året når jeg kjører bil fremfor buss:p nå har jeg bare ansvarsforsikring da, og bilen bruker så lite på mila at det er billigere med bensin enn buss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man gjør jobben sin når man kjøper bil, er det da ingen uoverkommelig kostnad å ha bil. Skjønner heller ikke hvor alle tar det fra at bil til 20000 går ut EU-fristen. Da har man jaggu sylte meg vært blåøyd og kunnskapsløs i sitt innkjøp altså.

Årsavgift på eldre bil, 2900 og noe. EU-kontroll annenhvert år, ca 750 kroner. Forsikring kommer helt an på type bil, motorstr. og alder. Ikke kjøp deg Golf GTI f.eks.

Hold deg i Japan, men vær kritisk og nøye ang, rust.

Se etter NAF-test, eller del på utgiften med selger. Det kan være de mest velanvendte pengene du har brukt.

Se etter hvor bilene har gått hen, unngå de som har gått hele livet i saltsørpa.

Se etter biler med få eiere, gjerne etter eldre folk som har oppbevart de i garasjen, tatt de til doktoren, og kun vært ute på solskinnsdager. Et OBS der er klutchen ;)

Uansett, ha med deg/finn deg KYNDIG hjelp, og hør på de. Kjøp aldri aldri bil etter magefølelsen...

Så sånn bortsett fra forsikring og årsavgift- kommer bilholdet på nøyaktig hva du vil det skal komme på. Om man ser glatt bort fra uventede utgifter. Og siden du tydeligvis ikke er avhengig av bil- så gjør det ingenting at reperasjonen må utsettes til du har, eller vil ta deg råd til den.

Red: Styr også unna ungdomskjørte/eide biler. Nå skjærer jeg alle over en kam, men gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du er glad i NAF, det er bare ingen selvfølge at det lønner seg og mer en gammel myte enn noe annet at man skal være medlem i NAF. Det er i praksis egentlig bare en forsikring mot egenandelen for veihjelp på forsikringa. Så med mindre du kalkulerer med 2 eller flere ( artikkelen sier 3 ) veihjelp i året er det penger ut av vinduet. Og ingen forsikring har så stor forskjell på ansvar ( knapt forsikring ) og delansvar. NAF er heller ikke lenger hva det var, det er like lite som blir fikset på stedet med NAF som andre bergingsselskap, med mindre de skifter hjul ( du har resverve ) eller jumpstarter flatt batteri så blir du kjørt til nærmeste verksted.

Slik får du billigst veihjelp

BUSTED!

Jeg eier aksjemajoriteten i NAF, og har startet en hellig krig for å få vervet alle soniser inn. Godt du fikk avslørt strategien der.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ganske mye når du kjører bilen i betongveggen for å unngå å kjøre på nabokatta i allefall.. Sukk! Var en fin start på dagen i dag:p

Ellers koster det ikke så vanvttig mye! Jeg bruker 2000kr mer i året når jeg kjører bil fremfor buss:p nå har jeg bare ansvarsforsikring da, og bilen bruker så lite på mila at det er billigere med bensin enn buss:)

Så du bruker knappe 850 pr mnd på bilen, alt inkludert? For jeg regner med at du har brukt månedskortprisen på buss, og ikke enkeltbilletter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil koster! Det er helt sikkert. Jeg kjøpte meg bil i fjor, men det er ikke helt sammenlignbart ettersom jeg kjøpte bil i Storbritannia. Jeg beregnet 75 000 på bilkjøp og forsikring, for jeg ønsket å satse på noe som forhåpentligvis ikke vil ha noen voldsomme verstedsutgifter i nærmeste fremtid. Foreløpig har ting gått på skinner, og det er helt fantastisk å ha bil. Det gir en helt annen frihet. :) Nå bor jeg slik til at det tar meg 40 min hver vei å gå til nærmeste butikk, så jeg tok buss for å handle mat, men nå er det mye lettere. Dog, når det er sagt så kan man jo ta mange taxiturer for den summen man betaler bare for å ha en bil, så jeg ville tenkt meg godt om. Hadde jeg ikke hatt behov for bil i forbindelse med utplasseringer i forbindelse med studiet, så hadde jeg nok fremdeles stått uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med å kjøpe bil er det at det blir klin umulig å leve uten etterpå :( Nå er jeg griseheldig da, må kun betale bensin og daglig vedlikehold liksom. Lånet og forsikringa står på mamma, så jeg betaler jo avdrag månedlig, men har jeg ikke råd en periode slipper jeg uten at rentene øker. Nå ligger jeg foreløpig på forskudd på betalinga da, det er greit :) Årsavgifta har jeg ikke fått sett en gang :lol: Dette muliggjorde kjøp av en god del tryggere og mer stabil bil enn om vi skulle hatt alt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bruker knappe 850 pr mnd på bilen, alt inkludert? For jeg regner med at du har brukt månedskortprisen på buss, og ikke enkeltbilletter?
Jeg bruker ikke mer enn det i mnd på bil. Men så kommer årsavgifta og verksted (eu, service og andre verkstedutgifter) utenom. Men jeg syns det er verdt det! Jeg kan ikke skjønne at folk gidder å spørre, smiske og snylte på andre hundefolk HVER gang de skal noe hunderelatert, fordi det ikke alltid er så enkelt med hund og kollektivt. Jeg har gjort det én gang, og jeg syns det var en gang for mye :P

Hadde det vært for å spare penger og kjøre sammen er det annerledes, men da bytter man gjerne på hvem som kjører hver gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som sitter i pluss når jeg lar folk sitte på med meg? Jeg får alltid "bensinpenger", og det kommer veldig godt med.

Jeg har også funnet ut at bil er billigere/raskere enn buss. Altså i kombinasjon med at bussen tar minst en time, med et bytte og endel gåing, og bilen tar 10-15min, samt at månedskort for meg koster i overkant av tusenlappen. Hvis jeg kun regner daglige kostnader så går det ca en tank i måneden (600kr ca) og jeg har ingen bompasseringer til og fra jobb.

Utenom er det jo forsikring til ca 500 og veiavgift til 250, men dette pleier jeg å regne utenom fordi jeg ville hatt bil uansett men det er jo endel av utgiftene for det om.

Det er også en fordel å være kjent i bilbransjen, det gir meg ganske mye rabatt i mange tilfeller. Og ofte kan jeg få kollegaer til å titte på bilen for å se feilen må repareres eller om det bare er en liten justering som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også NAF-fan. Som med forsikringer så er du ikke garantert at det lønner seg, MEN når du trenger dem sparer du fort inn de pengene. Vi har en relativt ny bil til 200k, og har foreløpig antageligvis spart inn NAF-medlemsskapet for resten av dens levetid hos oss ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke mer enn det i mnd på bil. Men så kommer årsavgifta og verksted (eu, service og andre verkstedutgifter) utenom.

Årsavgift, bom der det er aktuelt, drivstoff og forsikringer er det som MÅ regnes inn årlig, alt annet er ekstrautgifter. Det er det det KOSTER å ha bil daglig/årlig. 85o pr mnd totalt er utrolig lite, og da kan man ikke kjøre mange km pr mnd, og det ville lønnet seg å leie bil, ta taxi eller kollektivt istedet...

Om det er verdt det eller ei er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik - student med bil = fælt økonomisk :(

MEN - jeg kjøpte meg en nyere bil. men økonomisk støtte fra pappa mot at jeg ikke sitter igjen med så mye når den selges (noe jeg uansett ikke hadde gjort ved å kjøpe noe skrap til under 20.000. Mange av bilene der går og går, mens andre har nok problemer og du sitter igjen med vrakpanten). Vil jo også legge til at den har div sikkerhetsutstyr som faktisk gjør den tryggere, jeg kjører tross alt en del på 4 felts vei.

Derfor har jeg hatt så og si null utgifter på bilen utover vanlig service (noe vi følger siden bilen er såpass ny). Men den bruker jo myyyye bensin sammenlignet med den gode gamle yaris-loppa mi. Så mitt tips er å lete etter biler som ikke bruker mye drivstoff, rett og slett. Der merker jeg en stor forskjell. Forsikring og veiavgift kommer uansett liksom - drivstoff kan du regulere mye selv gjennom bruk og bil :)

(Men ja - freedom med å kunne reise hvor jeg vil når jeg vil :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgift, bom der det er aktuelt, drivstoff og forsikringer er det som MÅ regnes inn årlig, alt annet er ekstrautgifter. Det er det det KOSTER å ha bil daglig/årlig. 85o pr mnd totalt er utrolig lite, og da kan man ikke kjøre mange km pr mnd, og det ville lønnet seg å leie bil, ta taxi eller kollektivt istedet...

Om det er verdt det eller ei er en annen sak.

Derfor jeg nevnte årsavgiften. Men okei, regnet med forsikring, årsavgift, drivstoff, og bom, så bruker jeg nok i gjennomsnitt 1100-1200kr i mnd på bil.

Om så det lønner seg kostnadsmessig å kjøre kollektivt eller ikke, det spiller ingen rolle når man blir så bundet og begrenset, og støtt og stadig må "snylte" på andre for å komme seg rundt på kurs, treninger, stevner og utstillinger (for de som er aktive innenfor det). Det ER deilig og ikke måtte være avhengig av andre, og man har en frihetsfølelse med bil. Man trenger ikke måtte tenke på at man MÅ dra da og da, for det er da bussen går, eller at man må dra ekstra tidlig fordi toget er fremme få min. etter bussen som går èn gang i timen, så man må vente 40min for å komme seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du er glad i NAF, det er bare ingen selvfølge at det lønner seg og mer en gammel myte enn noe annet at man skal være medlem i NAF. Det er i praksis egentlig bare en forsikring mot egenandelen for veihjelp på forsikringa. Så med mindre du kalkulerer med 2 eller flere ( artikkelen sier 3 ) veihjelp i året er det penger ut av vinduet. Og ingen forsikring har så stor forskjell på ansvar ( knapt forsikring ) og delansvar. NAF er heller ikke lenger hva det var, det er like lite som blir fikset på stedet med NAF som andre bergingsselskap, med mindre de skifter hjul ( du har resverve ) eller jumpstarter flatt batteri så blir du kjørt til nærmeste verksted.

Slik får du billigst veihjelp

Skal si deg en ting jeg - når forsikringsselskapet mitt var helt på trynet var det NAF som ga meg gratis advokathjelp og fiksa opp i det ;) Men nå er jeg som familiemedlem i mamma sitt medlemsskap (en årlig julegave, he he). Så de er faktisk kjekke å ha når du har et forsikringsselskap som ikke er så trivelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg er også NAF-fan. Som med forsikringer så er du ikke garantert at det lønner seg, MEN når du trenger dem sparer du fort inn de pengene. Vi har en relativt ny bil til 200k, og har foreløpig antageligvis spart inn NAF-medlemsskapet for resten av dens levetid hos oss ihvertfall.

Hvis du med det mener dere benytter veihjelp støtt og stadig så har dere jo

a) kjøpt helt feil bil /

b) gjort ett dårlig kjøp /

Eller

c) blitt lurt.

Klart det er god butikk for NAF. Jeg kjøper biler for 1/10 av det du gjør og har sjeldent behov for assistanse, siste bilkjøpet i sommer, 11.000,- og har ikke hatt ett problem enda. Da er det opplagt at det lønner seg å betale en egenandel om det sku skje istedetfor å forplikte meg til årsmedlemskap. Har man behov for å forsikre forsikringen sin bør man heller se på hva forsikring man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leaser vår bil, jeg og samboer. Vi fant ut at vi hadde lyst på en nyere bil som vi kunne stole på at det ikke forekommer store feil med, og som er lett å kvitte seg med igjen. Vi betaler 1600 i mnd for leasing av selve bilen pluss ca 1000 i mnd for fullkasko forsikring. Bensin ca 400kr hver 14.dag (bilen er veldig billig i drift). Så ca 3400 i mnd, delt på to, så har du mine utgifter månedlig ved å ha bil.

Et minus vi legger godt merke til ved å lease er kilometeren vi må forholde oss til. Vi valgte å tegne en avtale med 15.000km i året de tre årene vi har bilen, og merker nå etter 1,5 år at vi nok skulle valgt høyere siden vi reiser mye hjem til foreldre, hytteturer osv.

Men samtidig er det veldig greit å bare kunne levere fra seg bilen den dagen leasingperioden er ferdig uten alt stresset som hører med å selge en bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med det mener dere benytter veihjelp støtt og stadig så har dere jo

a) kjøpt helt feil bil /

b) gjort ett dårlig kjøp /

Eller

c) blitt lurt.

Klart det er god butikk for NAF. Jeg kjøper biler for 1/10 av det du gjør og har sjeldent behov for assistanse, siste bilkjøpet i sommer, 11.000,- og har ikke hatt ett problem enda. Da er det opplagt at det lønner seg å betale en egenandel om det sku skje istedetfor å forplikte meg til årsmedlemskap. Har man behov for å forsikre forsikringen sin bør man heller se på hva forsikring man har.

Forklar meg hvordan jeg har: kjøpt feil bil, gjort et dårlig kjøp eller blitt lurt om jeg kommer til en ulykkeplass med masse glass og punkterer på flere hjul?

Forklar meg hvordan jeg har: kjøpt feil bil, gjort et dårlig kjøp eller blitt lurt om jeg havner i en viltpåkjørsel og får skader på bilen?

De færreste trenger veihjelp støtt og stadig, men for oss som har hatt bruk for det er det jaggu kjekt også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med det mener dere benytter veihjelp støtt og stadig så har dere jo

a) kjøpt helt feil bil /

b) gjort ett dårlig kjøp /

Eller

c) blitt lurt.

Klart det er god butikk for NAF. Jeg kjøper biler for 1/10 av det du gjør og har sjeldent behov for assistanse, siste bilkjøpet i sommer, 11.000,- og har ikke hatt ett problem enda. Da er det opplagt at det lønner seg å betale en egenandel om det sku skje istedetfor å forplikte meg til årsmedlemskap. Har man behov for å forsikre forsikringen sin bør man heller se på hva forsikring man har.

Det kan du godt si, og hvorvidt vi har blitt lurt eller bare gjort et dårlig kjøp kan diskuteres, men vi har nå en gang det. Uansett hvor nøye man er med kjøp (5 år gammel bil, en eier, alle servicer, kort kjørelengde, kjøpt gjennom forhandleren som solgte bilen ny) så snakker vi om mekanikk og elektronikk, og ting går galt. Og ja, ved neste verkstedkjøp så har vi krav på heving av kjøpet, og takk og lov at vi har hatt NAF i ryggen i mellomtida. Det er da ikke bare snakk om veihjelp, men advokathjelp, som koster en del mer.

Forklar meg hvordan jeg har: kjøpt feil bil, gjort et dårlig kjøp eller blitt lurt om jeg kommer til en ulykkeplass med masse glass og punkterer på flere hjul?

Forklar meg hvordan jeg har: kjøpt feil bil, gjort et dårlig kjøp eller blitt lurt om jeg havner i en viltpåkjørsel og får skader på bilen?

De færreste trenger veihjelp støtt og stadig, men for oss som har hatt bruk for det er det jaggu kjekt også.

Det dekker vel vanlig forsikring? Eller mener de det er din skyld at du valgte å kjøre forbi ulykkesplassen eller at elgen løp ut i veien akkurat da du kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du godt si, og hvorvidt vi har blitt lurt eller bare gjort et dårlig kjøp kan diskuteres, men vi har nå en gang det. Uansett hvor nøye man er med kjøp (5 år gammel bil, en eier, alle servicer, kort kjørelengde, kjøpt gjennom forhandleren som solgte bilen ny) så snakker vi om mekanikk og elektronikk, og ting går galt. Og ja, ved neste verkstedkjøp så har vi krav på heving av kjøpet, og takk og lov at vi har hatt NAF i ryggen i mellomtida. Det er da ikke bare snakk om veihjelp, men advokathjelp, som koster en del mer.

Det dekker vel vanlig forsikring? Eller mener de det er din skyld at du valgte å kjøre forbi ulykkesplassen eller at elgen løp ut i veien akkurat da du kom?

Så klart dekker de skadene. Men jeg har opplevd å ringe toyota sin veihjelp og fått beskjeden; "det er lørdag og alt er stengt, sorry", og forsikringsselskapet "sorry, du er ikke i Norge, får ikke gjort noe før du er hjemme" og da var NAF og deres kontakter fine å ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dekker vel vanlig forsikring? Eller mener de det er din skyld at du valgte å kjøre forbi ulykkesplassen eller at elgen løp ut i veien akkurat da du kom?

Tenkte å dra dette litt relatert til Ingvild sin situasjon, men med ansvarsforsikring så har man som regel ikke veihjelp inkludert, selvom noen sikkert tilbyr det som ekstra. Det kan fort bli dyrt, særlig om det er et stykke ute i "ødemarka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Første året mitt med bil nå, og det er dyrt. Jeg er totalt avhengig av bil for å komme meg noe sted, da det går ekstremt lite buss her. Jeg personlig ville kanskje revurdere bil til jeg var ferdig med studiene om det hadde vært gode kollektivmuligheter, det sparer deg nok for mye.

Men signerer mange her inne altså, når du først har bil så er det en utrolig frihet, og du bruker den ofte mer enn det du tenkte å gjøre. Jeg f.eks. skulle klare meg med buss til og fra skolen, nå kan jeg ærlig innrømme at siden jeg fikk bil så er det kun en uke jeg har tatt buss til skolen, og det var når bilen var på rep :P

Ift forsikring, jeg er 18 og den står på meg, jeg betaler ca. 800 Kr i mnd, og det blir over 9000 kr i året, da kan jeg kjøre 12 000 km på den i året, det er kun ansvar, dermed så kommer det jo veihjelp i tillegg, så er det jo årsavgift på nærmere 3000 nå i februar, i tillegg så er det jo bensin og alle slike mulige utgifter. Så det er mye.

Men tar du deg råd til det, og får en grei bruktbil, uten for mye som må gjøres på den er det for all del verdt det vil jeg tro, har i alle fall hjulpet meg utrolig mye med å komme meg rundt på egenhånd, uten å være totalt avhengig av andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er under 25 år så anbefaler jeg at dine foreldre tegner forsikringen på bilen og at den er registrert på en av dem i stedet. Det er betraktelig billigere enn om du skal ha forsikringen selv. Da vil en ansvarsforsikring koste rundt 2000-2500kr i året om du holder deg på ca 6000km pr år.
Her er jeg veldig uenig. Ettersom TS skal ha en billig bil kommer hun seg unna med ca 4-6000 på forsikring i året alt etter som hvor langt hun kjører, type bil etc. Og siden bilen garantert vil ha, i verste fall (prismessig) delkasko vil dette være en gunstig tid å begynne å spare opp bonuser på. Venter hun med forsikring på seg selv til neste bil som kanskje er en bil hun bruker mye penger på og dermed vil/må ha kasko, så blir dette veldig dyrt. La oss si at hun har denne bilen i tre år og har forsikring gjennom foreldrene. Da koster det i følge dine tall ca 3000 pr år ekstra vis a vis å ha egen forsikring, altså totalt 9000 spart. Den neste bilen, dersom den skal kaskoforsikres, kommer på alt fra 15000 til 30000 + i året dersom man bare har standard 20% startbonus Hvis hun har egen forsikring på den første bilen har hun da, hvis hun ikker har hatt uhell som har gått på forsikringen, 50% i bonus. La oss si at en kaskoforsikring koster 25000% i året med ingen procentmessige fratrekk. Med 20% så blir det 20000, og med 50% blir det 12500. Altså 8500 kr billigere. Og det er bare på ett år. Hun vil kunne "spare" like mye de neste to årene, før "besparelsen" vil bli litt mindre de siste to da forsikringen går mot 70% rabatt. Dette ble veldig hypotetisk, men ved å tegne forskiring på noen andre enn seg selv når man har en billig bil er å skyte seg selv i foten. Ja, man sparer noen tusenlapper på kort sikt, men man taper minst det dobbelte på lang sikt DERSOM man skal kasksoforsikre en bil.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
De færreste trenger veihjelp støtt og stadig, men for oss som har hatt bruk for det er det jaggu kjekt også.

Jeg har aldri snakket om at man ikke skal ha det. Jeg prøver bare si at det ikke er noen selvfølge i at det er god økonomi å forskuddere med at man trenger det flere ganger i året. Punktum, ferdig diskusjon for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...