Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetstrening tull?


litchi
 Share

Recommended Posts

Tolleren har virkelig blitt en tollertulling i det siste :no: Vi har hatt en lydhetstrening pause i jula og bare har klikkertrent litt småtriks.Nå når vi har begynt på treningen igjen har hun begynt å tulle.

Vi trener til å starte klasse 1. og alle øvelsene sitter, og nå begynner jeg litt mer konkurranserettet trening.

Det som er problemet er mellom hver øvelse så hopper hun, bjeffer og jokker på meg. Dette skjer når jeg ikke har gitt en kommando enda etter jeg har belønnet. Altså jeg kan gå FVF, hun går kjempebra, jeg belønner og hun begynner å tulle med meg igjen.. Hun avslutter hvis jeg gir en streng beskjed om at hun skal inn på plass igjen eller om jeg bare overser hun til hun slutter. Gir jeg hun noen annen slags oppmerksomhet synes hun dette er "kult" og fortsetter. Jeg vet ikke om hun gjør dette fordi hun er stressa, at hun ikke vet hva hun skal gjøre for å få neste godbit, dette vet jeg virkelig ikke... Hun er jo bare 1 år og snart 8 måneder, kanskje fortsatt mye hormoner eller noe (?).

Men spørsmålet er, hva kan jeg gjøre og hva kan dette skyldes? :innocent:

Forresten, hvor ofte har egentlig normalt tisper løpetid? Kan jo alltids hende hun snart har løpetid igjen.. Forrige gang var i september..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt henne i dekk mellom hver øvelse for å gi henne en oppgave og noe å fokusere på. Det høres rett og slett ut som det koker over for henne enten av forventning eller frustrasjon (eller begge), og uansett hvor positivt jeg trener, ville jeg aldri stått og venta på at bikkja mi skulle bli ferdig med å jukke og bite i meg, ærlig talt.

Noen tisper har forholdsvis hyppige løpetider, men er denne atferden sammenfallende med hvordan hun oppførte seg før den forrige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær henne legge seg, slik SEC sier, og gå vekk fra henne evt bind henne opp og gå vekk. Slik atferd er ikke å overse! Vi kan sikkert skylde på hormoner i hytt og pine, men er ikke det egentlig bare en fin fin unnskyldning for å la hunden fortsette med tullet?

Det høres ut som det koker i henne, er det mye selvstendig arbeid via klikkeren? Shaper du mye? Noen hunder takler det dårlig og det koker litt over i dem. Så kanskje holde på med en ting av gangen og være rask (og ekstremt nøye) til å sette på kommando. Så det ikke blir så mye å tenke på i hodet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vell nesten akkurat slik hun var, derfor jeg mistenker det. Noe det da med stor sannsynlighet kan være, altså at hun får løpetid snart :)
Nei, jeg godtar det absolutt ikke, dette er ikke noe gøy akkurat. Har bare testet ut hva som har fungert/ikke fungert å gjøre. Har aldri klikkertrent noe særlig lydighetsøvelser, eneste er kassemetoden for utgangstilling, finpussing av utgangstillingen og holding av apportbukken. Det som kan ha gjort at det har blitt slik kan være at jeg, som sagt, i jula har trent mye triks med klikkeren og shapet inn ting. Skal nok ta en pause med dette.
Gode tips som skal prøves :)
Målet er å starte klasse 1 innen våren, så må fikse på dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det samme som SEC og AnetteH refererer til med min eldste. Han har vært en del utolmodig og detter ut fordi han ikke klarer å vente, og dermed begynte med abligøyer. La han i dekk der han måtte vente og fortsatte igjen. Det har fungert veldig bra her. Jeg gjør det fortsatt hvis han blir for ivrig og ikke klarer å styre seg selv med beskjed fra meg. Min yngste nærmer seg 11 måneder, og hun gjør jeg ihvertfall det med :P Når hun da legger seg, så blir det til at hun ligger å venter på neste skritt istedet for at hun løser opp og finner på tullball :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som veldig typisk stress det der, som fort kan skyldes både alder, hund og hormoner? Begynn å trene på å være rolig og avslappet mellom øvelser, f.eks. legg ned hunden som nevnt over. På trening ville jeg også jobbet med avslapping en del generelt, så det ikke koker over for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...