Gå til innhold
Hundesonen.no

nervøs/aggresiv hund?

Raya
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg er helt ny her, og har noen spørsmål.

Jeg kan en del om hunder, men er helt fesk som hundeeier.

Min samboer og jeg har en blandingshund på 19 mnd av rasen border collie og labrador. Vi fikk han via omplassering for ca halvannen måned siden.

Han er verdens snilleste og kosete hund hjemme, men et rabalder ellers. Det er ikke problemet..

Det første problemet er at han er usikker/skeptisk/nervøs ovenfor dominante menn. Halen synker, men han logrer fortsatt, han går ned i lekeposisjon, men vil ikke leke, og han bjefer litt, og peser voldsomt.

Fikk høre av en at det var fordi han var en nervøs hund, men vedkommende har bare sett han i denne "tilstanden".

Var også en som fortalte at det var fordi han var så underdanig at han ikke visste hva han skulle gjøre, og ble usikker og noe nervøs og mente at den ikke var nervøs, men skeptisk til dominante menn.

Tips?

Det andre problemet er at han ikke gir noen som helst form for forvalsen før han glefser eller snapper. Aldri mot oss, men andre hunder.

Alle tips tas imot med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om fortiden til hunden? Kan være han har hatt en ekkel opplevelse med en eller flere menn, det jeg ville ha gjort da er å fått en mann som bikkja er usikker på til å sette seg ned, la hunden snuse fritt på han uten att noen sier stort, men mannen må bare overse hunden og ikke ta på han eller noe slik. Mannen kan jo og etterhvert gi godbiter til hunden, da tenker jeg hunden kanskje ser att ikke alle menn er "fæle" eller skumle. :)
Det med gleffsing etter andre hunder kan det hende han viser ubehag til uten att du ser det, neste gang han er sammen med andre hunder se etter bla: Stivhet i leken (han leker men du kan se att han ikke er "helt med" er litt stivere i bevegelser osv, dette er en leke metode som fort kan bli til slossing. Hvis bikkja di stivner til når andre hunder snuser på han så er dette også ett tegn på ubehag da ville jeg ha tatt hunden ut av situasjonen, gå litt på siden å "trene med mitt" og få hundens fokus før jeg går tilbake til den andre hunden og prøver på nytt osv. MEN kan ikke love att hunden din blir helt komfortabel med andre hunder, noen hunder liker rett og slett ikke andre hunder, da kan det være lurt å lære huden å ignorere andre og holde den unna slike situasjoner den syns er ubehagelig. :)

Nå er det vanskelig å gi råd uten å ha sett hunden din og deg, men håper dette kan hjelpe litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å gå et kurs sammen med hunden. Da får dere hjelp til en del slike spørsmål, og får en person som kan litt om hund til å se situasjonen utenfra.

I hvilke situasjoner glefser eller snapper han? Dette kan godt være gjeting. Det kan være at det hjelper å gi hunden mer aktivitet. Hvor mye tur og aktivisering får hunden daglig?

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Caro: takk for gode tips. Vi vet mye om fortiden hans, men skal ikke ha vært noe problemer med menn. Prøvde å gjøre dette med bestefar, og etter en god stund begynte det å gi seg.. Bestefar var nok ikke beste mannen og øve med, for han er superivrig selv, og elsker å kose..

Han glefser når det kommer til mat, når andre hunder er i nærheten, tror dette har mye med eiersyken hans. Han gir nada hint ommat nå kommer han til å glefse, og det er veldig skummelt.

Han har gått veldig greit med andre hunder, gått overens med de fleste.. Vært mye med den ene han glefset etter, og de leker veldig fint sammen etterpå.

Simira: vi er på leting etter hundekurs, men finner ingen i nærheten her jeg bor, så må utvide søket litt :)

Han glefser når det kommer til mat, spesielt, og også en gang mot en rotweiler som prøvde å lukte han i rumpa etter han hadde vært hos veterinæren.

Jeg tror ikke det er gjeting.. Han får minimum 3 turer om dagen, det minimum en av disse er en lang tur på over 3kvarter. I tillegg bruker vi å trene mye mentalt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...