Gå til innhold
Hundesonen.no

Test av vidvinkel +++


pippin
 Share

Recommended Posts

Idag dro vi ut i skogen for å teste vidvinkelen jeg har kjøpt meg. Det er av typen Sigma 10-20mm. Ganske fornøyd hittil. Ikke det beste været for å ta slike bilder av idag og jeg synes selve skogen er så grå og trist at jeg ikke finner noe fint å bruke det på enda, så det ble litt Manabilder... Solen var der såvidt innimellom, men vi hadde for det meste overskyet vær og tåke. Og kald vind.. Gleder meg til sommern kommer med mye lys, rennende vann, grønn mose og alt som hører til!

turen idag ble på 5 timer og vi gikk 1,5 mil. Begge var passe slitne etter å ha traska rundt i hard snø som man trår igjennom for hvert skritt. Slitsomt! Etter turen fikk Mana en lett massasje.. Det var godt jaaaa :wub:

IMG_5112_zps42e7e1ff.jpg

IMG_5117_zpsbb87260b.jpg

50mm var med såklart.. Ingen tur uten den! <3

IMG_5152_zps8f976805.jpg

Mana fant plutselig ut at det finnes mus i skogen!

IMG_5159_zps4d63814c.jpg

IMG_5168_zps1faebbce.jpg

MUS SA JEG!!

IMG_5175_zpsf37e085f.jpg

IMG_5190_zpsd89fceda.jpg

IMG_5196_zps0b208adf.jpg

IMG_5242_zps1e86c846.jpg

LEKE!

IMG_5283_zpsf41dabf8.jpg

"Nå kommer jeg og tar deg mamma! Vær beredt!"

IMG_5285_zps1804a3ca.jpg

IMG_5307_zpsa4a45791.jpg

Peneste :wub:

IMG_5314_zps3451e280.jpg

*dele opp*

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder!

(hvilket objektiv er det? Finner to Sigma 10-20.. Er på utkikk etter et greit vidvinkel nemlig)

Dette: http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Vidvinkelzoom/Sigma-10-20mm-F4-56-EX-DC-HSM-Canon-Autorisert-forhandler--5-%C3%A5rs-EX-garanti-106588-p0000013990.aspx?utm_source=google-s&utm_medium=Adwords&utm_term=_cat:fotovideo.no&utm_content=DSA1&utm_campaign=Dynamic-Search-Adskampanje_DSA1%20&gclid=CJOG__Li1LQCFQR2cAodEzgA6A

Veldig greit og meget billig egentlig.. Jeg kjøpte mitt brukt til halve prisen :) Sjekk foto.no og så på bruktmarkedet der inne. kan være lurt i mange tilfeller om man vil spare litt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg må begynne å finne ut hva jeg skal bruke min første lønning på om en to måneders tid :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hva i all verden!! På linken din Pippin så får man et helt NYTT objektiv til Nikon til 2999,- Så gikk jeg på foto.no og finn.no og der selges det brukt til 2500,-? Det er 500kr i forskjell :P Hvorfor?

Haha, kanskje det er lite brukt og framstår som nytt? Man kan jo selge det for hva man vil, så lenge man tror noen kjøper det.

Ang objektivet så har jeg ikke brukt det så mye enda. Er skikkelig rart å må tenke på en helt annen måte å ta bilder på osv. Hvordan man peker objektivet mot objektet, vinkler osv. Men gøy! Jeg har jo savnet et objektiv jeg kan ta landskapsbilder med, så det er nok det jeg kommer til å bruke det mest til. Samt oversiktsbilder. Gleder meg VELDIG til å kunne ta bilder med lang eksponeringstid blant annet, av elver og diverse, hvor man får med mye mer av natuern rundt :D

Idag var det ganske mæørkt ute så jeg fikke så mye utbytte av linsa som jeg ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjorde det kjempebra :D :D Haha!

Jeg fikk jo lyst til å kjøpe objektivet pronto *ler* Sånn med EN GANG! Lyst på noe å leke meg med... Men jeg har EGENTLIG lyst på et skikkelig actionObjektiv og et makroobjektiv også. Jeg har 50mm fra sigma :) Den duger jo kjempeflott til action og portrettbilder egentlig. Men lyst på mer mer mer :angel: Er det ikke slik det er med fotohobbyen da?

Bruker du stativ btw? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjorde det kjempebra :D :D Haha!

Jeg fikk jo lyst til å kjøpe objektivet pronto *ler* Sånn med EN GANG! Lyst på noe å leke meg med... Men jeg har EGENTLIG lyst på et skikkelig actionObjektiv og et makroobjektiv også. Jeg har 50mm fra sigma :) Den duger jo kjempeflott til action og portrettbilder egentlig. Men lyst på mer mer mer :angel: Er det ikke slik det er med fotohobbyen da?

Bruker du stativ btw? :D

Håh! Ja gjett om.. Jeg har lyst påmer mer mer jeg og! Dette er første gangen på 5 år jeg kjøper meg nytt objektiv da.. Har sjeldent råd, men sparte jo masse på å kjøpe brukt. Neste nå blir nok en 70-200 f2,8 eller f4 tenker jeg. En finfin telelinse. Jeg har en tele nå på 75-300 men den er ikke så bra akkurat.. Så den er aldri med på tur :P 50mm er knall til actionfoto, og som regel er jo Mana nær meg så da er det lite vits med telelinse.

Bruker ikke stativ nei :) Men det skal jeg jo når jeg skal ta landskapsbilder. Det eller en minisaccosekk jeg kan sette kameraet på. Kommer litt an på motivet.

Erre radarn på Haukås jeg ser? :> (GJETT om den er luftfartsrelatert :whistle: )

Fine bilder, jeg får lyst på vidvinkel jeg og, men akk voksenlivet og prioriteringer osv... *sukkhhh*

Det stemmer det ja! Fin tur opp dit :) Jeg har endelig fått penger til jul så da kunne jeg prioritere objektiv :whistle: Verdt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags innstillinger bruker du på 50mm ute i snøen? jeg sliter med å finne rette innstillingene selv nemlig :P

Kjempefine bilder med fint lys til å være overskyet! :)

Kommer helt an på. Om det er lyst, ikke overskyet eller tåke er det lav ISO og høy lukker - som regel. Er det mørkere og dårligere lys må man opp på ISOen og liiitt lavere lukkertid. Jeg liker å fryse hver bevegelse jeg da, uten bevegelsesuskarphet, så lukkertiden er som regel høy. Men som regel så bruker jeg auto når jeg er ute og tar bilder. Og jeg lyser opp en GOD DEL i Lightroom når jeg kommer hjem. Det er stor forskjell der altså, og det er etterarbeidet som gjør bildene bra. Jeg kan finne et før og etterbilde i snøen så får du se hvor gigantisk den forskjellen er :P

Dette bildet var fantastisk!! Det eneste minuset er den kvisten ved signaturen din, ellers er det bare WOW !!!

Haha ja det var flaks at jeg rakk å sikte med kameraet før hun hoppa :lol:

EDIT: Her! Før og etter.. Jeg lyser opp en hel del. Tenk at det alltid er mørkere for objektivet enn det er for dine egne øyne, derfor kan det bli mørkt selv om det, for deg, ser lyst ut.

FØR

IMG_5159_zpsf48b4f26.jpg

ETTER

IMG_5159_zps4d63814c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...