Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvilke av selvskapshundene har minst mulig jaktinstinkt? / og mest mulig jaktinstinkt?

Lurte spesielt på chihuahua og kinesisk nakenhund :D

Er det noen som er "gjetere" blant selvskapshundene?

De er vell avla opp til forskjellige ting eller?

Ordet "selvskapshund" sier vell ikke så mye ang. jaktinstinkt?

Eller jeg vet ikke jeg.... :)

Skrevet

Nå vil jeg ikke akkurat kalle dem selskapshunder, da.. Men welsh corgi (pembroke) er hunder som egner seg i familiehjem og som tidligere ble brukt i gjeting.
Min papillon har jaktinnstinkt som få! Hun er jammen selskapshund, men kan ikke gå løs der det er mye småvilt. Da er det bånn gass :P

Som Hermes nevner er jo de fleste terriere jakthunder i utgangspunktet. Det samme med schnauzerene (de små).

Det er jo en forskjell på "selskapshund" og på gruppen selskapshunder. Noen raser egner seg som selskapshund uten å være plassert i den gruppen.

Skrevet

Selv om de fleste selskapshunder er uten kraftige instinkter/drifter, så kan de være ulydige og stikke av ;) Alle rovdyr vil blir tigget av ting i bevegelse (jaktdrift), men graden vil alltid variere fra individ til individ.

Skrevet
Selv om de fleste selskapshunder er uten kraftige instinkter/drifter, så kan de være ulydige og stikke av ;) Alle rovdyr vil blir tigget av ting i bevegelse (jaktdrift), men graden vil alltid variere fra individ til individ.

Jepp!

Min portis som liksom har vært apporterende jakthund en gang i tiden eier ikke jaktinnstinkter for fem øre. Mens den "renavlede" selskapshunden har massevis. Individforskjeller indeed.

Skrevet

Corgier er en brukshund *stampe med beina* selvom vi var maks 2-4 stk som brukte hundene våre i norske klubben. Mye mer utbredt å bruke de i Sverige heldigvis :-)

Skrevet
Corgier er en brukshund *stampe med beina* selvom vi var maks 2-4 stk som brukte hundene våre i norske klubben. Mye mer utbredt å bruke de i Sverige heldigvis :-)

Var derfor jeg skrev at de IKKE er selskapshunder og at det kommer an på hva man legger i selskap. Alle de jeg kjenner/har kjent som har hatt pembroke har hatt dem som vanlige tur- og familiehunder. Og sånn sett ser jeg dem som selskapshunder. Men de er IKKE selskapshunder slik en chihuahua er. Hvis det makes sense. :P