Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Pomeranian er en av mine maskottraser så da håper jeg du får til noen sikkelig gode hannhunder etterhvert som jeg kan bruke Det er målet mitt. Jeg måtte kjøpe random FP-valper, en av hvert kjønn. Det var ingen pommer til salgs av bedre kvalitet enn det man får av random kjøp. Tror jeg har litt av en jobb foran meg. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Det er målet mitt. Jeg måtte kjøpe random FP-valper, en av hvert kjønn. Det var ingen pommer til salgs av bedre kvalitet enn det man får av random kjøp. Tror jeg har litt av en jobb foran meg. Men det er jo det som er litt gøy da Det har jeg gjort med Hovawart, min beste tispe er ranket nr. 16 nå Tror at min egen avlede hannhund er den første egen oppdrettede som blir BoB, men blir vel random gen 1 tispa som når det først. Tror gutten min er rank 30ish. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Men det er jo det som er litt gøy da Det har jeg gjort med Hovawart, min beste tispe er ranket nr. 16 nå Tror at min egen avlede hannhund er den første egen oppdrettede som blir BoB, men blir vel random gen 1 tispa som når det først. Tror gutten min er rank 30ish. Enig! Jeg begynner å ligge godt an med schäfer og BC, men det er først og fremst fordi jeg har fått kjøpt meg gode hunder jeg kan bruke i eget avlsarbeide. Med pomme må jeg starte fra scratch. Men nå vet jeg litt mer enn jeg gjorde da jeg begynte, så gleder meg! Bare så synd det tar så lang tid - nå må jeg jo vente nesten 100 dager før jeg kan få mitt første pomme-kull. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Jeg avler fram noen flere lala hunder før jeg gjør det. Med mindre tispa di er lala allerede? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HeleneFS Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Jeg begynte på scratch med mine Cairns, og har nå 24HH, det er veldig gøy!! (dog ble det litt far-datter avl inni der, lol) Har begynt med wheaten terrier på scratch nå. Prioriterer alltid først å få lala, men burde jeg prioritere stats etterpå? Har kjempedårlige stats på mine cairns pga jeg har fullstendig drete i dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Jeg er rusten på genetikken - hva står lala for? Og vil innavl være negativt i FP? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 lala gir store kull, 9-12 valper. Lla og LL gir middels store, og lla og Ll gir små (1-3 valper). Og nei, innavl har ikke noe å si. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Tispa har Lla, hannen har lla. Hannen har generelt dårlige starts enn henne over hele linja - skal jeg forsøke å finne en annen hann som stamfar, kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Tispa har Lla, hannen har lla. Hannen har generelt dårlige starts enn henne over hele linja - skal jeg forsøke å finne en annen hann som stamfar, kanskje? Det er mulig å få lala, siden hannen jo har en la. Men ja, mulig jeg ville sett meg om etter en annen, har du penger kan du jo fortsette å kjøpe til du får en med bare good og excellent og lala Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Beklager, skrev feil. Hannen har ll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Beklager, skrev feil. Hannen har ll. Da ville jeg funnet en annen, uten tvil. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Gå for stat OG lala først, det er mye lettere å få gode hunder når du har mange valper å velge i (lala) og de gjør det bra i konk (stats). Jeg bruker glatt lla hanner på Lla tisper, for tispa vil noen valper vil bli Lla eller Ll, det betyr flere å velge i enn lla tispe. lla tispe bruker jeg KUN om alt annet er rett (over 15HH og minst tre rette stats) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Men, hva gjør man med alle dårlige hundene da? Har jo en hel del som har ll og lla, og dem skulle jeg hatt vekk, men har ikke hatt noe lykke med å selge noen ting. Er det andre måter å få dem bort på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Jeg har - litt - penger, men kan ikke drive og kjøpe en haug med hunder. Får vel ikke solgt dårlige hunder - og får jeg tilbake de 5000 om jeg adopterer dem bort? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 DU må betale 5000 for å adoptere bort men du kan jo bare pensjonere dem. Men hvis du setter dem til salgs for 0 kroner så er det ofte folk som "redder" dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Dårlige hunder pensjoner man bare, eller låser og setter til $0 på public sale. Da blir man hatet litt av noen for at man mishandler hundene sine, men det klarer man å leve med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Bortkastede penger. Liker ikke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Pensjonist knappen - here I come.. I morgen >.< Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Har pensjonert 100-vis av ubrukelige hunder jeg 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Bortkastede penger. Liker ikke det. Tenk hvor mye du bruker for å holde de. Med mat, leker, børster og evt utstilling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Kan noen forklare litt om hvordan man avler for bestemte stats? Skal man gå for 2 stats på hundene? Bare aner ikke hvordan det fungerer, hehe. Så blir glad om noen kan forklare for meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tabris Skrevet 13. November 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Da fant jeg en GEGE lala hann til salgs for 14000. Var i dårlig forfatning, stakkar, fra et shelter. Men fikk ham opp og gå, og han er bedre enn min dårlige hann. Får se om jeg kan selge ham først for 5000. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Kan noen forklare litt om hvordan man avler for bestemte stats? Skal man gå for 2 stats på hundene? Bare aner ikke hvordan det fungerer, hehe. Så blir glad om noen kan forklare for meg Har du lest i helpseksjonen (rett under pengesummen din). Der et det meste forklart. Om du fortsatt lurer på noe, eller ikke helt forstår, spør gjerne igjen her. Det blir litt langdrygt å forklare ALT når man ikke helt vet hva du vet og ikke vet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Har du lest i helpseksjonen (rett under pengesummen din). Der et det meste forklart. Om du fortsatt lurer på noe, eller ikke helt forstår, spør gjerne igjen her. Det blir litt langdrygt å forklare ALT når man ikke helt vet hva du vet og ikke vet Ja, har lest den. Jeg har skjønt kull størrelse genet, så har tatt en del tisper ut av avl, eller, de avler for penger pluss vinne i konk. Det jeg lurer på er stats. for eksempel har min James Norramby (Cream golden hanne) strint agicha. Det er det jeg ikke skjønner i det hele tatt. Jeg vil tro at å ha 4 forskjellige på det er litt dårlig, men jeg aner ikke hvordan dette fungerer, hvordan jeg skal velge stats jeg vil avle på og hvordan jeg da skal matche hunder for å få fram dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 13. November 2013 Rapporter Share Skrevet 13. November 2013 Ja, har lest den. Jeg har skjønt kull størrelse genet, så har tatt en del tisper ut av avl, eller, de avler for penger pluss vinne i konk. Det jeg lurer på er stats. for eksempel har min James Norramby (Cream golden hanne) strint agicha. Det er det jeg ikke skjønner i det hele tatt. Jeg vil tro at å ha 4 forskjellige på det er litt dårlig, men jeg aner ikke hvordan dette fungerer, hvordan jeg skal velge stats jeg vil avle på og hvordan jeg da skal matche hunder for å få fram dette? Jeg ønsker å avle for dobbelt boost i en bestemt stats på mine hunder. Eksempel har jeg stamina på schäferne mine. Da plukker jeg ut hele tiden de valpene med flest stm stats i genkoden sin, uavhengig av deres egen boost. Har eksempel en valp stmint stm int og dobbelt boost i stamina, så vil jeg likevel velge den valpen som har intstm stmsmt og har boost i intelligence og stamina selv, fordi den har flere stm gener i genkoden sin. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts