Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase?

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hva slags hunderase passer meg
Skal gi en times tur hver dag
Halv times mental trening
Fjelltur i helgene
Førstegangseier
Kort hår
Stor
Familiehund

Endret av Raksha
Flyttet til riktig underforum.
Skrevet

Det er nok mange raser som kan passe deg, men likevel er veldig forskjellige. Tenk litt over hvilken personlighet du vil at hunden din skal ha, så blir det lettere å gi tips..

Jeg feks hater hunder som bråker. Så uansett hvor passende spisshunder er i mitt hundehold, utgår de ;)

Sent from my GT-I9100

Skrevet

Tja bjeffing kommer gjerne inn i bildet. Skal den elske alt og alle eller holder det med deg.

Guest Belgerpia
Skrevet
Det er nok mange raser som kan passe deg, men likevel er veldig forskjellige. Tenk litt over hvilken personlighet du vil at hunden din skal ha, så blir det lettere å gi tips..

Jeg feks hater hunder som bråker. Så uansett hvor passende spisshunder er i mitt hundehold, utgår de ;)

Sent from my GT-I9100

Tja bjeffing kommer gjerne inn i bildet. Skal den elske alt og alle eller holder det med deg.

Jeg synes vedkommede har snevra det inn ganske bra jeg.

Korthåra spisshunder finnes vel knapt? Ergo så trenger man ikke å bekymre seg så mye for bjeffing.

...og med bare en times tur om dagen, den skal være stor og korthåra - vel, så er det ikke skrekkelig mange å velge mellom.

Jeg synes en times tur er for lite pr. dag - i alle fall om det er inkludert tisseturer morgen, ettermiddag og kveld - men om man tenker en times godtur om dagen pluss tisseturer så vil jeg si at en labrador vil være helt strålende til en førstegangseier.

Eller dalmis.

Men labrador er rimelig safe.

Skrevet

Sitter p堭obil s堫an svare mer n岠jeg kommer hjem. En dalmatiner (jeg har en ).trenger mer enn en time om dagen iallefall. En av turene br v沥 p堭inst en time, og De har et stort behov for 堦堬pe fra seg, ergo holder det ikke bare med turer i b室 p堦ortauet. Det er artige hunder, mye liv og humor, og du m堬ike 堨a hunden n沠deg, De er veldig glad i menneskene sine, absolutt ingen hundeg岤-hund. Mye ryting,men det blir du vant med. Vet ikke hva du mener med aggressiv, men noe samkjnns aggressjon er ikke helt uvanlig. Spr gjerne litt mer konkret om hva du lurer p嬠s堳varer jeg gjerne. Min dalmatiner er min frste hund, og jeg har iallefall ikke angret en eneste hang p堤isse snart fem 岥ne :-) Synes rasen oppfyller det du skriver i den frste posten, _hvis_ du er villig til 堧i mer mosjon vel og merke. Sent from my u8800 using Tapatalk 2

Skrevet
har lyst på lab litt dalmis og men er ikkje mange agressive

Du har jo nevnt labrador tidligere og, hvorfor får du deg ikke bare en labrador da :)

Skrevet
vet ikkje skal jo flytte på hybel når jeg skal studere så jeg må tenke litt på det og

Tenke på det å få hund, eller på det om det er labrador som er riktig rase for deg..

Skrevet

Du kan i grunnen bo omså i en pappeske med en Irsk Ulvehund så lenge du tilpasser deg en livsstil som egner seg den og den rasen. Så lenge hunden får det den trenger av trening, både fysisk og mentalt, er ikke boplassen den største hindringen. Det som kanskje er problemet, er vel heller huseieren, som forøvrig ikke har noe å si på størrelsen på hunden, men som ofte gjør det like vel. Labbe og Dalmatiner er jo ikke de største rasene, så størrelsesmessig er vel ikke hybellivet det største problemet.

En ting til er jo kjekt å nevne; bomulighetene blir ofte betraktelig mindre når man går til anskaffelse av hund. Ikke umulig, men mye vanskeligere. Venter man lenge nok, så er det jo selvfølgelig alltids noe som dukker opp :)

• Like 2
Skrevet

Du bør også tenke på om du faktisk vil ha en hund mens du er student. For meg fungerer det ypperlig, men jeg er ikke slik at jeg går ut hver helg heller, og er mye borte på fritiden (gjør stort sett ting jeg kan ta med hund på.). Ønsker du deg et "typisk" studentliv så kan det kanskje være lurt å vente med hund, iallefall vente til du ser hva slags studentliv du ønsker å ha :-) Du blir mer bundet rett og slett.

Å bo med hund på hybel er null problem synes jeg, men det er et STORT problem å finne hybel ofte, jeg lette i to måneder i år før jeg fant noen som ville ha hund. Utgiftene er jo også noe du må tenke på, en dalmatiner som fôres på tørrfor spiser for omtrent 6-700 kr i måneden, er vel noe av det samme hos labrador.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du skal studere, eller hvor langt i studiene dine du er kommet... Men Tana Videregående tilbyr hybelrom hvor det er tillatt med hund og andre dyr :) Det er forøvrig en veldig bra skole med lite elever, flinke lærere og hyggelige folk :) Flott natur og gode turforhold får du og på kjøpet. :)

Er hovedsaklig naturbrukslinjer der da :)

Skrevet
Har du noen steds nevnt hvor du skal studere..?
nei
Da er det nok litt vanskelig å si om man vet om noen hybelboliger som tillater hund, liten vits i å anbefale noe i Tromsø om du skal studere i Bergen liksom.

Kan være greit å vente med hund til du har begynt å studere og ser hvor mye tid du vil trenge på studiene, det kan jo være ganske forskjellig fra person til person. Kjedelig å kjøpe seg hund for så senere å finne ut at det er dønn umulig å finne bosted i området du skal bo, eller at du ikke har tid

• Like 1
Skrevet

Er greit å vite hva slags hund man vil ha, men man må jo, som mange andre har nevnt før meg, vite hvor man skal og om det er mulighet for dyr der. Og selvfølgelig om det passer inn i din hverdag som student. Synes det lønner seg å begynne med studiene, og se hva du egentlig har tid til. Hvordan er studiene? Hvordan er du som person? Har du tid til hund? Kan du prioritere hunden din? Er masse man må ta stilling til.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
    • Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...