Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det noen her som har erfraringer med å fore med vom/råfor?


kristine m
 Share

Recommended Posts

Jeg forer mine to golden-tisper med Royal Canin. Jeg er forsåvidt veldig fornøyd med dette tørrforet,- men særlig den ene tispa mi har ofte perioder der hun er matlei. Hun bare ser på knottene,- og bruker energi på å prøve og oppdrive og "stjele" annen mat som ikke er tiltenkt henne..

Jeg vurderer derfor å begynne og fore med råfor/vom. Dette vil gjerne bli mere arbeidsomt for meg, men jeg er lei av en matlei hund der det er en "kamp" å få i henne dagsrasjonen...Er det noen her inne som har gode erfaringer med vom,- eller dårlige.... Jeg tenker at det er bra for både pels og hud selv om mine hunder heldigvis ikke er plaget med allergi. Dessuten må det være fint å gi hunden noe den liker..... :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt råfôring i mange år nå, og går aldri tilbake til tørt for å si det slik. Absolutt det mest naturlige og beste for en hund (eller andre rovdyr) å spise.


Selv gir jeg både etter Prey Model, bare kjøper diverste kjøtt/ben/innmat fra frysedisken altså, samt gir også Vom og hundemat da det er billig og bra slakteavfall, og lett å ha tilgjengelig.

Hunden ser alltid frem til måltidet med stor iver. ;) Og greit å variere litt, bruker du VogH som hovedfôr behøver du ikke tenke så mye på 80/10/10-regelen til PM heller om du bare ønsker å gi litt kjøtt og kjøttfulle ben ved siden av for variasjon (og bedre tannrens). Kan også variere i variantene fra VogH, selv kjøper jeg både 25, 33 og den med ren vom (kumage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde v&h i et år på min tispe

Pelsen ble fantastisk flott!! Men desværre opplevde jeg mer negative sider ved fòret, enn posetive, på min tispe.

-Oppkast hver eneste dag, noe som resulterte i et sårt spiserør

-Perioder med diarè

-Tannsten og ekkel ånde

Samme var med med Norwegian Polar også.

Men dette er min hund, og hun er ganske sensetiv fra før av, så for oss var ikke råfòring tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å råfore min når han var 5 mnd ca, etter at han fikk diaré som ikke gikk over til tross for antibiotika, zoolac og skånemat. Hadde super effekt det, etter det har han vært fin i magen, nå er han over 20 mnd :) Forer stort sett på V&H nr 25, i perioder noen av de andre variantene eller med kjøtt vi finner i butikken. Skal ikke tilbake til tørt i alle fall! Han fikk i seg en porsjon med tørrfor i fjor vinter, og da bæsjet han gult slim i et døgn etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Fjotten her kunne fint gå i dagesvis og bare spise en brøkdel av det han burde, eller gå et par dager omtrent uten å spise i det hele tatt. Det hadde nok sikkert noe med alderen å gjøre (pubertet), men jeg tror også at overgang fra tørt til V&H er grunnen til at han nå har veldig mye bedre matlyst enn før. Noe matvrak blir han vel aldri, men jeg får stort sett alltid i han dagsrasjonen (og noen dager sleiker han skålen ren, og dytter rundt på den for å se om han får/finner mer!), og han har gått opp fra 28 kg ved 2-årsalder til 32 kg nå ved 3,5 år (sist han ble veid hos vet var han 30kg, og da syntes vet han var vel tynn). Får han tørrfôr nå, så spiser han ganske bra først (sikkert fordi det er "nytt og spennende"), men så blir det veldig fort uinteressant, og det er tilbake til "halv dagsrasjon for dagen" type spising..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hundene mine det samme som Havanaislove skriver over her :) Funker supert her i huset og de blir veldig tilfredse når de får kose seg og gnage på kjøtt/bein eller hele høner for eksempel. Julemiddag hver dag! :D Annbefaler deg å melde deg i disse gruppene på facebook;

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#!/groups/136138033146273/

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#!/groups/raforing.preynorge/

http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#!/groups/bekymringsfriraaforing/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så forskjellen på Vom og Hundemat og Norwegian Polar? Like bra, eller...? Hvor mye sånn ca er dagsrasjonen på en golden tispe med normalt aktivitetsnivå på ca 30 kg?

Ettersom jeg har søkt og studert så virker det som om Nerwegian polar er noe billigere enn V og H, men mulig dette ikke stemmer.... Virker også som at man må gi fiskeolje i tillegg ved foring på Vog H nr 33, mens man ikke behøver dette når man forer med Norwegian polar. Fiskeolje er nå bra uansett da.

Det er sikkert flere tråder om dette, klarer ikke å bla meg bakover i sidene for å finne disse :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar er varmebehandlet og inneholder ca 9% mais, mens V&H er rått, og inneholder kun animalske produkter. Jeg har aldri prøvd NP, men bruker heller V&H både fordi jeg vil fôre rått, og for å unngå korn/karbohydrater. Hvis du fôrer på V&H nr 25 (m/ laks) trenger du ikke tilsette noe.

På hjemmesiden til NP står det dagsrasjon til 30 kg hund ca 500gr, og tommelfingerregelen med V&H er 2% av kroppsvekt (altså 600gr til 30 kg hund), men dette er veldig individuelt, noen må ha mer og noen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...